PDA

View Full Version : Tip: Vox valvetronix buisje vervangen



Jasper.
9 december 2011, 17:28
Hey,

Ik heb net het buisje in mijn Vox AD30VT-XL eens vervangen. Er zat zo te zien een Electro-harmonix 12AXEH in. Ik heb er nu een Sovtek 12AXWB ingezet. Wat een verschil! Het laag was eerst heel erg flubberig en overheerste. Nu is hij lekker strak en gebalanceerd. Echt een aanrader! Kost je misschien 10/15 euro, maar is het dubbel en dwars waard.

Als mijn JCM900 het doet moet ik ook maar eens wat met de pre-amp buisjes experimenteren.

LordRiffenstein
9 december 2011, 17:32
Moet ik misschien ook eens proberen met mijn Tonelab, daar zit ook een EHX in, effe een TungSol of zo erin, kijken wat het geeft.

da Liks
9 december 2011, 17:32
ZOu hetzelfde werken voor een VT15?

Jasper.
9 december 2011, 17:52
Ik denk dat het wel kan helpen. Als je googled vind je een boel verhalen dat het een groot verschil maakt.
Je kunt het proberen, het kost je de kop ook niet. En als het nou niet werkt heb je in ieder geval een reservebuisje.

Edit: Over de tonelab heb ik geloof ik ook al gelezen dat het wel effect had.

Dirk_Hendrik
9 december 2011, 18:37
Tsja,... het maakt een verschil.
Ik had eens een Iba Tubeking met een Sovtek er in. Ding er uit en een nieuwe Electro Harmonix er in. Wat een verschil. Beter gedefinieerd geluid, veel meer output, etc.

En daarmee is klank aan de smaak van de gebruiker, kan wat voor de 1 te gek is minder zijn voor de ander, en hoor je nooit van dit soort verhalen waneer het juist van OK naar kut ging.

Zo zat ik ook eens uren ECC82's te swappen in een Tubedriver. Zo ongeveer alle grote buizenfabrikanten uit de jaren 50-70 wel gehad. Was kut, bleef kut en had daarna variaties in de mate van minder of meer kut. Want een Tubedriver is en blijft pas leuk met een schreeuwende buizenbak er achter. En dan doet die Tubedriver weinig meer dan een beetje pep leveren.

da Liks
9 december 2011, 18:39
Ha, dus jij hebt precies dezelfde switch gemaakt maar dan de andere kant op!

Dirk_Hendrik
9 december 2011, 19:13
Jep. dat bedoelde ik.
Naast niet zulke ontzettend positieve ervaringen met Sovtek. Zeker niet in starved plate toepassingen waar kathode emissie cruciaal is voor je output levels.

Jasper.
9 december 2011, 20:33
Nou, ik denk als je het verschil hoorde dat 99% van de gitaristen deze verandering bij mij positief vind. Hij was echt heeel flubberig en bassig. En dat was er niet uit te draaien. Maar misschien was het buisje wel niet goed meer? (lijkt me sterk na 3 jaar, waarvan 1,5 jaar gebruik) Of werkt het EH buisje gewoon niet goed in dit type versterker.

Jasper.
10 december 2011, 13:05
Grappig, ik heb net de EH in mijn JCM900 gezet, en daar komt hij wel weer ontzettend goed uit de verf. Die word er iets losser van en brult meer, en hij krijgt meer dynamiek.

darkrazer
10 december 2011, 13:10
Zie ook:
http://www.valvetronix.net/forums/lets-talk-tubes-t3396.html
http://www.valvetronix.net/forums/how-to-change-the-tube-t4087.html

Schijnt idd wel verschil te geven, maar de verbetering is minder dan de verbetering die je kan krijgen door het instaleren van een betere speaker of het aan brengen van een fx-loop met eq...