PDA

View Full Version : True Story



JimiDylan
9 december 2011, 14:32
De 4de song die ik heb geschreven voor de Rock Academie, een vrije opdracht song, mocht dus doen en laten wat ik zelf wilde. Hoor graag wat jullie er van vinden!

http://soundcloud.com/nickpilmeyer/nick-pilmeyer-true-story

Riky
9 december 2011, 14:35
Mooi! Niet vernieuwd, maar klinkt gaaf!
Vind de reverb op je stem niet mooi. Alsof je in de badkamer zit.
Je gitaar klinkt mij ook net iets te rommelig helemaal voor zo'n pop nummer.

Gaaf gedaan! Heb er met plezier naar geluisterd. Erg gave stem heb je!!

JimiDylan
9 december 2011, 15:04
Grappig van die reverb, elke keer probeer ik opnieuw een mooie reverb te maken, en ik krijg altijd de reactie dat het klinkt alsof ik in de badkamer zit. Ik vermoed dus dat mijn onderbewuste dit mooi vind ofzo :-P. Wat voor reverb raad je aan?

Riky
9 december 2011, 15:12
Proberen er 1 te vinden die niet zo snel dood valt. Zoek meer in de richting van een Hall ipv een Room reverb effect. Speel met de Decay en de Mix.
Moet ook geen overdaad aan reverb worden, maar dit klinkt als zingen in de douche van een sporthal:)

Ik luisteren hem trouwens weer en ik zit gewoon te wachten op een mondharmonica :dontgeti: :D

JimiDylan
9 december 2011, 15:34
Ah ok, ik vind die Halls juist veel te groot klinken meestal, maar goed dat kan aan mij liggen, ik zal er wederom nog eens wat mee gaan spelen! En die mondharmonica is eigenlijk nog best een goed idee! Jammer dat ik er geen bij heb (ben nu op school bezig met een andere track, komt zo ook nog online).

The Lo Lands
13 december 2011, 09:30
Mooi nummer! Ik vind je stem ook prettig om naar te luisteren en die reverb is een detail waar je maar eens rustig mee moet gaan experimenteren. Soms wil de combinatie van reverb en een beetje compressie ook wel eens wonderen doen op vocalen. Juist gebruik van compressie kan de zang net wat voller en warmer maken en de reverb geeft dan alleen de nodige ruimtelijkheid. Mijn ervaring dan ;)

JimiDylan
13 december 2011, 18:56
Toevallig ben ik er vandaag weer mee bezig geweest, graag hoor ik of jullie het beter vinden of niet, en wat er dan zoal beter of slechter is ;-)http://soundcloud.com/nickpilmeyer/true-story

Han S
13 december 2011, 19:05
Het is altijd een kwestie van smaak Nick en dat is persoonlijk. Maar wat ik zou doen is een andere galm nemen en die minder prominent laten klinken. Iemand heeft al gezegd dat je moet experimenteren met decay en dat soort zaken, maaak ook de early reflection wat langer, dan komt de zang los van de galm en dat klinkt natuurlijker.

Bij het Nederlandse volkslied is een grote galm populair die ook nog veel te veel in de mix zit. De oorzaak daarvan is onzekerheid van de zanger die zichzelf te goed hoort als het kaal op de monitor staat.

Maar luister je naar singer songwriters die geen hoorbare galm hebben (het is er wel maar valt niet op) dan heb je een soort intimiteit met de zanger(es) en dat kan ook heel mooi zijn.

Het is een keus die je moet maken en luister goed naar andere producties, hoe dat in elkaar zit.

Dippides
13 december 2011, 19:16
Ik heb niet zoveel verstand van de techniek, maar ik vind het een geweldig nummer. Grandioos goed gezongen en gespeeld.

Han S
13 december 2011, 19:18
Ja, dat is het ook, maar collega Frits zei het laatst al: er zijn veel mensen die muziek draaien, maar er zijn weinig die echt luisteren.

Hij vraagt om reacties, kritiek zowel positief als negatief omdat hij daar wat van wil leren. En zo werkt dat nou eenmaal.

JimiDylan
13 december 2011, 19:25
Han laat ik voorop stellen dat ik jouw mening zeer op prijs stel, zeker als het om opname-kwaliteit/sound gaat! Ik blijf problemen hebben met die galmpjes, ik moet daar nog heel veel mee kloten en spelen voordat ik het op een beetje fatsoenlijk niveau zal krijgen. Ik ga nu snel nog even kijken of ik wat kan verbeteren (kan helaas alleen op school eraan werken) want morgen moet ik de songs inleveren om beoordeelt te worden ;-) Dus, hartstikke bedankt voor je mening, en schroom vooral niet omdat de volgende keer gewoon weer te doen! ;)

Verder beiden bedankt voor de complimenten over het nummer zelf! :D

Han S
13 december 2011, 19:32
Wat minder galm zal al beter zijn Nick.

JimiDylan
13 december 2011, 19:59
Heb mijn best gedaan, dit is voor nu even het beste wat ik er van kan maken. Beter? http://soundcloud.com/nickpilmeyer/nick-pilmeyer-true-story-final

Dippides
13 december 2011, 21:50
Hij vraagt om reacties, kritiek zowel positief als negatief omdat hij daar wat van wil leren. En zo werkt dat nou eenmaal. Dat begrijp ik, maar ondanks dat ik 'm niet kan helpen moest ik mijn blijk van bewondering gewoon even kwijt. Mijn bericht was ook niet tegen jouw positieve kritiek bedoeld.

Han S
13 december 2011, 22:22
Dat begrijp ik, maar ondanks dat ik 'm niet kan helpen moest ik mijn blijk van bewondering gewoon even kwijt. Mijn bericht was ook niet tegen jouw positieve kritiek bedoeld.


Maar zo heb ik het ook niet opgevat hoor, no problemo.

showband
14 december 2011, 09:04
zonder te zeggen dat je huidige aanpak niet klopt.

De hele leadzang is nu keurig dezelfde noten op het zelfde volume, met de zelfde intonatie:
ta-da, ta-da, ta-da-da-daaah, ta-da.

2.11 "you think that every body likes you" bijvoorbeeld.
Als je daar dus eens extra perst. : EVERY-body likes you
of een stukje aanhoud " [b]eeeee-verybody likes you"
of een nootje oversteekt naar de vier ofzo of een reeksje doet. Dus speelt met een woord: "e-e-e-ev'ry...body likes you"
of antwoordzinnetje. (oh no!)
Naar die zin kabbelt voort en de wat laffe stilte moet het daverende hoogtepunt zijn...

Trek en duw aan de tellen, articuleer/acteer maak bijgeluiden op de gitaar om de tekst te onderstrepen.
je hebt een liedje geschreven. Netjes.
Maar PERFORM em dan!

Voor je het weet ben je achtergrondgeruis in een eetcafe.

is dit te hard? Ik bedoel het goed. En als het bij een studie tot beroeps hoort denk ik dat je niet om pussyfootin' vraagt toch?

JimiDylan
14 december 2011, 12:02
Nee hoor niet te hard, bedankt voor de tips! Oorspronkelijk legde ik ook nadruk op de EVERYbody, denk dat dat met compressie wat minder is geworden. Maar ik snap je punt, het is idd misschien wat te netjes en strak in de articulatie en ritmische patronen van de vocals, daar kan inderdaad mee gespeeld worden, had daar hierbij nog niet echt over nagedacht. Ga het zeker onthouden voor de volgende keer, hartstikke bedankt!

Riky
14 december 2011, 15:28
Heb mijn best gedaan, dit is voor nu even het beste wat ik er van kan maken. Beter? http://soundcloud.com/nickpilmeyer/nick-pilmeyer-true-story-final

wow veeeel beter zeg!

Tips van showband zijn zeker een toevoeging, maar vind het echt een gave song nu!