PDA

View Full Version : Compleet pedalboard voor luie donder



MegaDrive
9 december 2011, 11:21
Een opnamestudio bij mij in de buurt heeft mij gevraagd om een pedalboard samen te stellen. De gedachte erachter is dat er vaak gast- en sessiemuzikanten langskomen voor een uurtje opnemen en die nemen dan geen hele rigs mee maar alleen hun gitaar. Er zijn een hoop gave amps aanwezig maar zo nu en dan is er ook behoefte aan wat effectjes en dat is dan niet voorhanden. Nu ben ik niet bepaald een pedalengoeroe maar dit is natuurlijk wel een leuk klusje! (voor jullie :D)

Budget lijkt niet echt een issue maar ik kan natuurlijk niet met een berg boetiekpedalen aankomen van duizenden euro's. Ook niet met rommel overigens, gewoon degelijk spul. Het moet min of meer compleet zijn zodat het de meesten kan bedienen. Dus distortion, overdrive, compressor, chorus, flanger, tremolo, delay en misschien een noise gate, wah en reverb. Mis ik iets? Mijn eerste reactie was natuurlijk een degelijke multiFX bak, maar vanwege de veelal 50+ doelgroep is dat geen optie. Trapdoosjes met knopjes dus.

Mijn vraag is nu (voordat ik me weer in uuuuren research ga storten): stel nou dat ik alles van 1 merk zou aanschaffen, hebben we dan wat goeds? Boss ligt natuurlijk voor de hand, ik dacht zelf eerder aan MXR maar andere suggesties zijn ook van harte welkom.

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt voor het meedenken!

showband
9 december 2011, 11:27
standaard gebruikt:
distortion
overdrive
compressor
chorus
phaser
delay
flanger
wah

daar zou ik nu de volgende voor gebruiken
distortion rat,
overdrive ibanez tubescreamer
compressor mxr of boss drieknops
chorus/flanger TC electronics
phaser phase90 of smallstone
delay T-rex
wah dunlop

Brum
9 december 2011, 12:06
Ik zou er persoonlijk geen pedalenbord van maken, maar gewoon zorgen voor een zooi veel voorkomende cq populaire pedalen, waar de klant zelf naar gelieve uit kan kiezen. Dat lijkt me een interessanter aanbod dan een kant-en-klare pedalenbord, wat toch vrij persoonlijk is. Men heeft niks aan een compleet pedalenbord, waar misschien maar twee pedaaltjes interessant van zijn.

Wat hierboven al deels genoemd is, pedalen zoals een Rat voor distortion, of bijvoorbeeld een DS2 van Boss of een EHX Big Muff, die zijn redelijk populair. Voor overdrive is het makkelijk, een Tubescreamer, ik zou gewoon voor de standaard TS-9 gaan in dit geval. En voor modulatie net zo, de veel voorkomende merken en types. Keus genoeg als je een beetje de fora doorleest.;)

Tristan
9 december 2011, 12:13
Moet alles nieuw zijn, want als dat zo is dan vallen wat mij betreft Boss, Electro Harmonix en Ibanez eigenlijk al zo'n beetje af omdat de oudere series echt duidelijk beter klinken dan de nieuwere.

Ik zou het net als de vorige posters in eerste instantie ook met name bij legendarische effecten houden.

MXR is helemaal geen gek idee eigenlijk, de '74 Phase 90 Customshop, de '76 Dynacomp Customshop, de Stereo Chorus en de Flanger zijn in ieder geval erg goed, legendarisch spul.
De Carbon Copy vind ik ook zeker niet slecht en men is hier vrij enthousiast over de nieuwe serie drivepedalen heb ik het idee
Als je dan een Dunlop Crybaby of Jimi Hendrix wah (klinkt net iets beter) erbij neemt heb je alles van 1 merk (Dunlop/MXR), misschien kan je dan even met de importeur praten om een goede deal te maken?

Je zou als alternatief nog eens naar Maxon kunnen kijken, die hebben ook veel moois, ook legendarisch spul.

Henri H
9 december 2011, 12:20
- TC Electronic Nova System
- Line 6 M9 of M13
- Digidesign 11Rack
- Fractalaudio Axe FX (Ultra)

Of je koopt een verzameling Ibanez 10-serie pedalen, altijd goed. :ok:

HaroldA
9 december 2011, 12:26
Ik zou juist geen Rat voor distortion kopen, maar de Fulltone GT-500. Heb je gelijk een booster!

Klassiekers als Phase90, MXR Micro Flanger, Ibanez AD80, Tubescreamertje, Blues Pro, Big Muff, Boss CE-2, eva mogen natuurlijk niet ontbreken!

@HH: die dingen snapt niemand, laat staan mensen die er nooit mee gewerkt hebben.

Brum
9 december 2011, 12:58
Alleen is die Fulltone keren zo duur als een tweehands Ratje, lang zo populair niet en heb je met een Tubescreamertje een even zo populaire booster als dat een Rat een populaire distortion is. Het gaat in dit geval niet om voorkeur ey.;)

zoon van Piet
9 december 2011, 13:04
standaard gebruikt:
distortion
overdrive
compressor
chorus
phaser
delay
flanger
wah

daar zou ik nu de volgende voor gebruiken
distortion rat,
overdrive ibanez tubescreamer
compressor mxr of boss drieknops
chorus/flanger TC electronics
phaser phase90 of smallstone
delay T-rex
wah dunlop

Hier valt weinig meer aan toe te voegen. Ik kan nog wat persoonlijke voorkeuren noemen, maar die dragen weinig wezenlijks bij.
Alles van een merk lijkt me niet zo'n goed idee. en ik zou de pedalen gewoon niet op een board cq in een keten zetten, maar gewoon los. da's makkelijker en je hebt geen ongebruikte tonesuckers in je signaalketen..

Pepe
9 december 2011, 13:14
Het is natuurlijk veel leuker om een aantal klassiekers bij elkaar te graaien dan alles van 1 merk.
Een Rat en een ts9 zijn klassiekers weliswaar maar dan zou ik een lowdrive en een fuzz missen, bijvoorbeeld een MP Sweet Honey en een AM sunface.

Ik zou het te gek vinden om een goeie rotor/leslie als de Neo Ventilator tegen te komen, dan mag je al je phasers en chorussen houden wat mij betreft.

Gretsch 5120
9 december 2011, 13:15
Ik zou zelf ook niet echt een compleet board maken, maar eerder een vitrine of zo waar alle pedalen in staan zodat de gebruiker er uit kan kiezen. Ikzelf zou vooral investeren, naast alle gangbare effecten, in dirt-pedalen; iedere drive/distortion heeft een eigen karakter, veel meer dan, zeg, 4 verschillende phasers. Dus voor de bloez-klanten een Tubescreamer en een heftigere distortion voor Rock/metal-gasten.

Plus ik zou eerder dingen als een setje Boss-pedalen kopen dan boutique-spul; dat wordt alleen door geeks gekocht die sowieso niet op andermans spul willen spelen en die nemen hun dure spul toch wel mee.

Jij haalt een flanger aan, maar ik krijg de indruk dat flangers er tegenwoordig uitgaan ten koste van een phaser.
Een ander punt is dat pedalen nogal trendgevoelig zijn (kijk naar bv TGP); er hoeft maar een gitarist in de verkeerde helicopter te stappen en iedereen wil ineens een Tubescreamer 808.

MegaDrive
9 december 2011, 13:27
Zo, dat gaat hard hier zeg! Ff een uurtje op de plee en meteen een pagina vol! :D

Bedankt voor de reacties en de tips, dat gaat de goede kant op! Even wat meer achtergrondinformatie: De man in kwestie is er zo een die zijn pen, potlood en 4 kleuren stiften parallel aan elkaar op het bureau heeft liggen. En onrustig wordt als er een schuin ligt. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag of we voor zoiets bij 1 merk kunnen blijven, dat zal hij wel op prijs stellen. Belangrijker is echter dat de pedalen gewoon goed zijn en de 'legendarische' insteek is dan prima. Ik probeer een duurzame relatie op te bouwen door dit te doen en dan wil ik 'wat heb je me nou voor kutpedaal bezorgd' voorkomen, of daar in elk geval '10 million people can't be wrong' op kunnen antwoorden.

Op grond van jullie input (en eigen ervaring) ga ik even invullen:

distortion - Proco Rat
overdrive - Ibanez TS9 of Maxon OD9
compressor - MXR Super Comp
chorus - MXR Analog Chorus
tremolo - ???
phaser - MXR Phase 90
delay - TC Electronic Flashback of T-Rex Reptile 2
flanger - TC Electronic Vortex
wah - Jim Dunlop (welke?)

Wat vinden jullie hiervan? Is het wat? De standaard MXR pedaaltjes en die nieuwe van TCE hebben min of meer dezelfde footprint, vandaar TCE.

De spullen hoeven niet per se nieuw te zijn, als ik ze maar met een goed verhaal kan verkopen. En, zoals gesuggereerd, het hoeft inderdaad niet een 'fixed' pedalboard te zijn: als iemand maar 1 pedaaltje wil gebruiken zonder een heel board dan moet dat gewoon kunnen. Denkend aan het paralelle schrijfgerei moet er toch wel iets van een bak of train achtige oplossing komen, maar da's van later zorg.

Dank!

MegaDrive
9 december 2011, 13:31
Twee reacties gemist zie ik, excuus.

Het vitrine idee is te gek, ga ik meteen in de groep gooien daar. Bedankt voor de tip.

En ja, er moet ook absoluut een fuzz komen met al die ols school bluesrockrakkers. Welke?

Gretsch 5120
9 december 2011, 13:34
You're welcome! Ik heb het idee van die vitrine overigens van J. Mascis, die meneer heeft een aardige verzameling aan Big Muffs:

http://www.kitrae.net/music/J_Mascis_Big_Muff_2.html

Tankman
9 december 2011, 14:05
Je kan natuurlijk ook de volledige TC Electronic Toneprint serie aanschaffen. Heel veelzijdig en uiteraard veelzijdiger te maken naar smaak via de Toneprint functie.

MegaDrive
9 december 2011, 14:13
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik kwam deze serie toevallig tegen toen ik naar een Nova Delay aan het kijken was en heb er een paar filmpjes van gecheckt. Zijn er al gebruikerservaringen hier op het forum? Voor vergelijkbare prijzen ziet het er allemaal wel wat gelikter uit dan MXR, maar hoe zit dat qua sound?

Tankman
9 december 2011, 14:17
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik kwam deze serie toevallig tegen toen ik naar een Nova Delay aan het kijken was en heb er een paar filmpjes van gecheckt. Zijn er al gebruikerservaringen hier op het forum? Voor vergelijkbare prijzen ziet het er allemaal wel wat gelikter uit dan MXR, maar hoe zit dat qua sound?

Helemaal te gek! Behalve de Rottweiller distortion. Dat vind ik niks. De Mojo Mojo Overdrive en Dark Matter Distortion gecombineerd voldoet ook voor het hardere werk. De Flashback delay is momenteel best verkocht en ook op dit forum erg geliefd. De Toneprint functie is echt geniaal en werkt probleemloos.

MegaDrive
9 december 2011, 14:25
"Darm Matter", da's een goede typo zeg :D

Nou, dat klinkt veelbelovend. Kijken of ik ze ergens kan testen binnenkort. Haalt die overdrive het bij een TS9/OD9? En zijn er nog suggesties voor fuzz en wah?

Einzeln
9 december 2011, 14:26
http://www.youtube.com/watch?v=xCOo6nxkjsM

Tankman
9 december 2011, 14:29
"Darm Matter", da's een goede typo zeg :D

Nou, dat klinkt veelbelovend. Kijken of ik ze ergens kan testen binnenkort. Haalt die overdrive het bij een TS9/OD9? En zijn er nog suggesties voor fuzz en wah?

Oops? :D Heb het even aangepast.

Voor Wah zou ik een Dunlop 535Q nemen. Kunnen ze tweaken naar hartelust. Over Fuzz kan ik minder vertellen. Ik vind fuzz namelijk helemaal niet mooi.

Gretsch 5120
9 december 2011, 14:35
Tsja... Megadrive gaf al aan een uur op de plee te hebben gezeten...

kassie
9 december 2011, 15:05
Nog een duit in het zakje..

2 pedalboards.. één met drive.. één met modulatie effecten.. waarbij er ietwat ruimte is gelaten zodat de patch kabels verwisseld kunnen worden naar gelang de volgorde.

Als distortion pedalen zou ik ook van harte de Marshall series kunnen aanbevelen. Het zijn geen exclusieve of speciale pedalen.. Maar in combinatie met menig marshall versterker (of zelfs Fender). Zijn er veelzijdige sounds mogelijk. Een bluesbreaker en een Guvnor 2 kunnen wonderen doen imho. Bijvoorbeeld... Een Guvnor2 vloeiend ingesteld met lichte drive op een JCM800 en je hebt een instant Silver Jubilee sound. Ook is een AC/DC sound mogelijk met een Guvnor2 op een simpel clean ingesteld fendertje.. Just my 2cents..

HaroldA
9 december 2011, 15:15
Welke amps staan er nu in de studio? Wie weet kunnen we dan beter pedalen matchen.

yavin
9 december 2011, 15:22
Als je een klassieke jaren 70 muff zoekt, kijk dan eens naar de Build Your Own Clone lijn... geweldige pedalen, die je ook nog eens helemaal zelf in elkaar kan steken... zo heeft het Big Muff pakket al de keuze tussen een Triangle en een Rams Head muff. Bovendien kosten ze ook nog eens niet een rib uit je lijf...

Ze hebben natuurlijk meer dan alleen een Muff... kijk zelf maar even:
BYOC fx kits (http://www.buildyourownclone.com/fxkitindex.html)

MegaDrive
9 december 2011, 15:45
http://www.youtube.com/watch?v=xCOo6nxkjsM

Heel goed filmpje, dankjewel! Wah erbij en klaar. Zo'n rits TC's zal absoluut in de smaak vallen en die Dark Matter + Mojo is inderdaad een killer combi.


Tsja... Megadrive gaf al aan een uur op de plee te hebben gezeten...

Ja, dat krijg je als je je gitaar- en recording bladen daar neerlegt :D


Nog een duit in het zakje..

2 pedalboards.. één met drive.. één met modulatie effecten.. waarbij er ietwat ruimte is gelaten zodat de patch kabels verwisseld kunnen worden naar gelang de volgorde.

Als distortion pedalen zou ik ook van harte de Marshall series kunnen aanbevelen. Het zijn geen exclusieve of speciale pedalen.. Maar in combinatie met menig marshall versterker (of zelfs Fender). Zijn er veelzijdige sounds mogelijk. Een bluesbreaker en een Guvnor 2 kunnen wonderen doen imho. Bijvoorbeeld... Een Guvnor2 vloeiend ingesteld met lichte drive op een JCM800 en je hebt een instant Silver Jubilee sound. Ook is een AC/DC sound mogelijk met een Guvnor2 op een simpel clean ingesteld fendertje.. Just my 2cents..

Ja, ik ben bekend met de Marshall lijn van pedalen maar bedankt voor de reminder. Volgens mij waren die modulatie en delay pedalen van Marshall ook zo gek niet...


Welke amps staan er nu in de studio? Wie weet kunnen we dan beter pedalen matchen.

Een stuk of 15 buizen stacks/combo's. Uit het hoofd: Mesa Mark IIc, Mark V, TriAxis+20/20, Marshall plexi, 2210, 2245, Mode four en JVM, Fender Princeton en Twin, Engl Powerball, Framus nogwat top, ... en nog wat boetiekstijl combootjes waar ik nog nooit van gehoord had. Ik vermoed dat die Marshalls het meest gebruikt worden want die stonden allemaal compleet opgesteld en gemiced. Die JTM zag er overigens als nieuw uit, opmerkelijk...


Als je een klassieke jaren 70 muff zoekt, kijk dan eens naar de Build Your Own Clone lijn... geweldige pedalen, die je ook nog eens helemaal zelf in elkaar kan steken... zo heeft het Big Muff pakket al de keuze tussen een Triangle en een Rams Head muff. Bovendien kosten ze ook nog eens niet een rib uit je lijf...

Ze hebben natuurlijk meer dan alleen een Muff... kijk zelf maar even:
BYOC fx kits (http://www.buildyourownclone.com/fxkitindex.html)

Toegevoegd aan favorieten, dank! In dit geval kan ik niet met (semi)zelfbouw spul aankomen maar hier ga ik absoluut eens naar kijken voor eigen jolijt.

Ik neig sterk naar die TCE lijn op het moment.

the sure thing
9 december 2011, 16:18
Je kan ook voor de Fulltone lijn gaan. Vooral tape echo delay!

MegaDrive
9 december 2011, 16:43
Heel mojo, dat ding. Maar 1000 piek? Voor een pedaal? Denk niet dat ik daarmee weg kom in dit geval... En prive al helemaal niet :D

kassie
9 december 2011, 21:45
Het is ook eigenlijk een beetje koffiedik kijken. Smaken verschillen dermate en sounds zijn persoonlijk. Ik zou dan toch voor veelzijdige pedalen gaan. En klassiekers zoals een Boss dd-3, Tubescreamer.. Als Wah pedaal wellicht een Ernie Ball? Of een Fulltone Clyde Mccoy? Ben je ook gelijk van 'deze wah-wah is beter' gemekker af. Een stuk of 3 distortion pedalen die vrij verschillend zijn. En een enkele phaser/compressor...

titzenpitzer
9 december 2011, 23:09
Misschien ook denken aan genoeg expressie- en volumepedalen?

Is er al een tremolo vermeld? Ofwel de boss, ofwel de EHX pulsar? Twee heel gewone tremolo's zonder speciale franjes.

Nog een aantal minder populaire pedalen voor in de vitrine:
- dunlop octafuzz
- zvex vexter fuzzfactory
- zo'n reverbbak van Fender, wel kostelijk.
- fulltone dejavibe
- talkbox

Als je zoveel effecten op een board propt lijkt het me ook aangewezen om een (simpele) looper te gebruiken?

Tristan
9 december 2011, 23:43
Persoonlijk zou ik niet voor die TC Toneprint pedalen gaan, die zijn in ieder geval nog niet legendarisch en het hele toneprint idee lijkt me in de studio alleen maar lastig.
De ouderwetse MXR serie is volgens mij veel beter (en niet digitaal) als je het over de modulatie hebt.
Ik zou ook juist niet voor ontzettend veelzijdige pedalen gaan, veel te veel gedoe met instellen.

Een fuzz lijkt me ook een goede aanvulling i.p.v. de Flanger, ik zou dan eerder een Fuzzface achtige dan een Big Muff nemen omdat die naar mijn idee breder inzetbaar zijn (werken met meer amps), de Diaz Squareface is een goede en die zit ook nog eens in zo'n handig MXR kastje.
Een tremolo is ook een goed idee, daarvoor zou je eens naar de Catalinbread Semaphore kunnen kijken, een van de beste tremolo's die ik ken, zit ook in zo'n MXR achtig kastje.
Mijn twee centen.

muziekschuur
10 december 2011, 02:51
Je hebt twee soorten fuzz nodig. Een octave up fuzz (octavia). Ik zou een French toast van Danelectro aanraden (goeie cloon, en maar 35 euro) en een meer brede fuzz. Dan is een fuzz face een idee.
Maar ook een brownie zou ik aanraden. Dat is een Brown sound in a box (II) pedaal. Daar kun je een Fender twin heerlijk mee laten scheuren, bijna een soort Plexi geluid, maar dan toch iets anders. Je krijgt dan o.a. een hotrodded fender geluid.

En een uni-vibe pedaal. Het liefst iets met een aansluiting voor een expressiepedaal.

Een volumepedaal en expressiepedaal zou ik ook aanraden.

Liquid_Metal
10 december 2011, 09:16
Het is ook eigenlijk een beetje koffiedik kijken. Smaken verschillen dermate en sounds zijn persoonlijk. Ik zou dan toch voor veelzijdige pedalen gaan. En klassiekers zoals een Boss dd-3, Tubescreamer.. Als Wah pedaal wellicht een Ernie Ball? Of een Fulltone Clyde Mccoy? Ben je ook gelijk van 'deze wah-wah is beter' gemekker af. Een stuk of 3 distortion pedalen die vrij verschillend zijn. En een enkele phaser/compressor...

Ja maar mensen die gaan zeuren hadden hun eigen pedalen mee moeten nemen.
De tweede post heeft eigenlijk alle effecten al genoemd en het blijft subjectief welke uitvoering je dan wilt hebben. Ik zat te denken aan het toevoegen van een fx-loop toevoegen (evt. voor en na de gain) zodat mensen hun eigen pedalen ook nog kunnen toevoegen, maar dat kun je natuurlijk sowieso al voor en achter het pedalboard doen.

Hallie
10 december 2011, 09:21
Als je nou de hele TCE lijn koopt, met een goede wah... Fuzzje, en oke, een paar klassiekers. dan zit je goed toch? Je houdt het lekker makkelijk, niet te duur en je hebt heel veel veelzijdige sounds.

Als men in combinatie met die 15 versterkers en die pedalen geen fijne sound kan creëren...Dan zijn ze te verwend en weten ze volgens mij niet eens wat ze nou een fijne sound vinden. Bovendien als er gitaristen zijn die bang zijn dat ze hun sound niet krijgen op andermans gear, dan neem ik toch aan dat ze hun eigen gear meenemen. Als je duidelijk vermeld op de site wat ze voor hun neus krijgen dan kunnen ze zelf bepalen of ze wat meenemen, of zie ik dat verkeerd?

MegaDrive
10 december 2011, 09:25
Ja, volumepedaal en tremolo komen er zeker. Ik ben zelf niet zo van de fuzzes maar bij wat speuren blijkt er een enorme wereld van fuzzes, gebruikers daarvan, technische foefjes en hun meningen te zijn. Jeetje zeg, lui die IC's aan het inpakken zijn met eenzijdig gecarameliseerd aluminium folie om een beter geluid te krijgen :D. Maar goed, een breed inzetbare fuzz of een soort 'industry standard' onder de fuzzes lijkt me wel in het rijtje thuis te horen. Verder is dat Toneprint verhaal leuk, maar voor zover ik (met wat hulp van Tankman) kan beoordelen zijn dit gewoon erg goede pedalen.

Er zijn nu twee scenario's:
1) Zoals Kassie aangeeft kan ik gaan voor een rijtje klassiekers die iedereen kent.
Pro: geen gezeik, millions of users can't be wrong. Ideaal voor vitrine idee.
Con: wordt misschien een beetje een puinhoop qua looks en daar is meneer wel gevoelig voor

2) De Soren Andersen TCE collectie
Pro: ziet er netjes uit, klinkt goed en simpel in gebruik. Ideaal voor pedalboard setup.
Con: het zijn niet de klassiekers

Ik ga dit eens voorleggen aan de 'klant', die keuzemogelijkheid zal hij tenslotte ook wel op prijs stellen. Bedankt voor de hulp!

FruscianteFan
10 december 2011, 10:46
Con: wordt misschien een beetje een puinhoop qua looks en daar is meneer wel gevoelig voor
Met alle respect..

Dat de pedalen niet zo nauw komen omdat het eigenlijk vooral is voor de luie gitarist, dat snap ik. Al kan ik me voorstellen dat als ik met mijn pedalen in een studio kom, ik alsnog ook wel wat af zou willen wisselen.

Maar looks? Je zit verdorie in een studio. Als ik naar een studio zou zoeken en ik zie dat ze een pedalboard hebben waarbij de looks belangrijker zijn dan het geluid, dan zoek ik lekker verder.

Kim Wilson
10 december 2011, 11:05
Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Als je allemaal van die mooie kastjes als van T-Rex, MXR, Barber e.d. uitzoekt, ziet het er mooi uit én je hebt een stel prima pedalen bij elkaar.

DemolitionColorScheme
10 december 2011, 11:08
Ik weet niet of dit al benoemd is, maar gezien de doelgroep van 50+ stel ik ietd voor als een Roland RE-501 Chorus Echo, tape delay met analage chorus, spring reverb en 2-band EQ. Prijzige dingen, maar dan sla je wel gelijk een goede klap, naar mijn mening.

MegaDrive
10 december 2011, 11:33
Maar looks? Je zit verdorie in een studio. Als ik naar een studio zou zoeken en ik zie dat ze een pedalboard hebben waarbij de looks belangrijker zijn dan het geluid, dan zoek ik lekker verder.

Helemaal mee eens, alleen ik heb niet het laatste woord hierin. Een rij Behringer pedalen ziet er ook strak uit :D


Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Als je allemaal van die mooie kastjes als van T-Rex, MXR, Barber e.d. uitzoekt, ziet het er mooi uit én je hebt een stel prima pedalen bij elkaar.

Absoluut. Dit is dan scenario 1b: klassiekers met looks.


Ik weet niet of dit al benoemd is, maar gezien de doelgroep van 50+ stel ik ietd voor als een Roland RE-501 Chorus Echo, tape delay met analage chorus, spring reverb en 2-band EQ. Prijzige dingen, maar dan sla je wel gelijk een goede klap, naar mijn mening.

Zeker. Ik ga de doelgroep nog eens checken voor de zekerheid... voordat er straks allemaal Slipknot mannetjes staan te zeiken op vintage apparatuur van opa.

offtopic: iemand ervaring met de Barber Tone Press? Kwam ik in de zoektocht tegen, lijkt me wel wat voor eigen gebruik. In recordingland is parallelle compressie een gangbaar fenomeen en nu zit dat dus ook in een pedaal, yay! Werkt het goed?

Kim Wilson
10 december 2011, 11:58
Ik kan niet uit ervaring spreken, maar de Tone Press schijnt één van de beste compressors te zijn. Leg daarnaast een T-rex delay, een MXR phase 90, Fulltone OCD, T-Rex Mudhoney en nog een goeie distortion in dezelfde behuizing (en dan vergeet ik vast nog wel een paar, maar je snapt het idee), en je hebt een schitterend setje pedalen.

Einzeln
10 december 2011, 13:41
Ik weet niet of dit al benoemd is, maar gezien de doelgroep van 50+ stel ik ietd voor als een Roland RE-501 Chorus Echo, tape delay met analage chorus, spring reverb en 2-band EQ. Prijzige dingen, maar dan sla je wel gelijk een goede klap, naar mijn mening.

Effecten onder verdelen in leeftijdscategorien. Mhhhh.

DemolitionColorScheme
10 december 2011, 13:45
Effecten onder verdelen in leeftijdscategorien. Mhhhh.
Hey, ik begon er niet mee ... ;) Hij benoemde de doelgroep zelf zo.
All I'm saying is dat 'ouderen' niet onbekend zijn met tape delays en het is naar mijn mening een echte studio unit en een stuk interessanter dan een T-rex delay.

MegaDrive
10 december 2011, 13:52
Ho hee wacht eens even! De enige reden dat ik de leeftijdscategorie erbij haalde was om aan te geven dat digitale multibakken met 68 knoppen en 231 menu's misschien niet zo'n goed plan was en dat er pedalen moesten komen.

Dus.

:D

mmrizio
10 december 2011, 14:07
Ik mis in de discussie de Equalizer. MXR 10bands?

Maurice

Simon Hans
10 december 2011, 22:13
Een opnamestudio bij mij in de buurt heeft mij gevraagd om een pedalboard samen te stellen. De gedachte erachter is dat er vaak gast- en sessiemuzikanten langskomen voor een uurtje Mijn eerste reactie was natuurlijk een degelijke multiFX bak, maar vanwege de veelal 50+ doelgroep is dat geen optie. Trapdoosjes met knopjes dus.

!

Vanwege doelgroep: gewoon Carl Martin Quattro (compressor, OD, chorus, echo)

soup
11 december 2011, 02:22
Die T-rex delay moet je niet doen, goedkoper en (imho) beter is een malEkko 616.

Midwolda
11 december 2011, 08:21
Vanwege doelgroep: gewoon Carl Martin Quattro (compressor, OD, chorus, echo)

Hohoho, deze 50+ bluesknar zou het daar wel op kunnen ja...

Fiendish
11 december 2011, 09:04
Had iemand al geroepen dat je nog een Fuzz en een volume pedaal aan het rijtje zou kunnen toevoegen ?
Bijvoorbeel een Blackout Effectors Musket Fuzz en een Ernie Ball volume pedaal.

the sure thing
11 december 2011, 09:29
Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Als je allemaal van die mooie kastjes als van T-Rex, MXR, Barber e.d. uitzoekt, ziet het er mooi uit én je hebt een stel prima pedalen bij elkaar.

De tone press is echt een fantastische compressor! Afgelopen week voor het eerst mee opgetreden en is echt wezenlijk beter IMHO dan de andere compressors vanwege de blend functie die erop zit.

MegaDrive
11 december 2011, 10:56
Hohoho, deze 50+ bluesknar zou het daar wel op kunnen ja...

Mooi! Journalistieke statistiek: "100% van de ondervraagden uit de doelgroep is lyrisch over de Quattro" :D


Had iemand al geroepen dat je nog een Fuzz en een volume pedaal aan het rijtje zou kunnen toevoegen ?
Bijvoorbeel een Blackout Effectors Musket Fuzz en een Ernie Ball volume pedaal.

Ja, is geroepen, maar bedankt voor de tip! Als Ernie Ball maar betere pedalen maakt dan snaren...


De tone press is echt een fantastische compressor! Afgelopen week voor het eerst mee opgetreden en is echt wezenlijk beter IMHO dan de andere compressors vanwege de blend functie die erop zit.

Ja, die gaat er komen. Twee, want ook een voor mijzelf. Ik ga in Januari naar de states, dan pik ik die daar wel op. Is er nog significant verschil tussen de rode en de (oudere) zwarte?


Die T-rex delay moet je niet doen, goedkoper en (imho) beter is een malEkko 616.

Leuk bakkie inderdaad, veel mogelijkheden. Schrijven we op!

DemolitionColorScheme
12 december 2011, 11:57
Ik mis in de discussie de Equalizer. MXR 10bands?

Maurice
Geen pré bij studio opnames, het meeste wordt post gedaan.

HaroldA
12 december 2011, 12:04
En een Chandler/BK Butler Tube Driver?

Rutger
12 december 2011, 12:28
Geen pré bij studio opnames, het meeste wordt post gedaan.

Ik zou sowieso in eerste instantie alleen effecten selecteren die wezenlijk verschillen van wat al in het rack van de studio zit. Effecten als reverb, delays en equalizers lijken mij minder interessant, die van de studio zijn doorgaans pakken beter. Waarschijnlijk gaat het de studio vooral om gitaar-eigen effecten, zoals overdrives, distortions, fuzzjes, een wah, dat soort dingen.

HaroldA
12 december 2011, 12:29
Ik zou sowieso alleen effecten selecteren die wezenlijk verschillen van wat al in het rack van de studio zit. Effecten als reverb, delays en equalizers lijken mij dan ook niet perse nodig, die van de studio zijn doorgaans pakken beter.

Pre-mic delays vind ik veel natuurlijker klinken dan post-mic studio delays. Combinaties van die 2 is ook nice!

MegaDrive
12 december 2011, 15:57
Goed punt, maar daar is natuurlijk over nagedacht voordat het besluit werd gemaakt om wat pedalen in huis te halen. De belangrijkste redenen zijn:
1) De muzikant kan zelf zijn geluid inregelen, waardoor
2) de engineer tijd bespaart met post-recording FX en
3) De muzikant achteraf niet gaat zeiken dat het anders had gemoeten.

Meerdere muzikanten in die studio hebben al aangegeven dit te willen, dus het beantwoordt niet alleen een vraag maar het stelt de studio ook in staat efficienter te werken en een variabele te elimineren die soms tot ongenoegen leidt. De concessies die daarbij moeten worden gedaan wegen in dit geval niet op tegen de baten.

Morgen ga ik even bij de eigenaar langs met de bevindingen. Ik post wel weer een update als ik daarvan terug kom.

Nogmaals dank voor alle goede ideeen en suggesties!

showband
12 december 2011, 16:22
om er toch nog eens op terug te komen.

Wat is het DOEL?

Als studio kun je zeker drie wensen vervullen:

1) als tool bij opname:
Dan is een bread & butter aanpak denk ik het beste. Een GOEDE booster, Een fantastische wah en overdrive enz. Galm / echo / EQ / gate is dan postproductie. Het is de keten gitaar - amp - microfoon die even wat extra's nodig heeft. En de basisklank zou door de gitarist waarschijnlijk toch al voorzien zijn. Je voorziet in dingen die net even dat beetje extra kunnen geven. Een goede booster heb je dan waarschijnlijk eerder nodig dan een fuzz....

2) Als basis set instrumenten voor demomakende bands met budget:
Dan is waarschijnlijk een goede mutieffect (TC electronics?) voldoende. Maar ik zou dan eerder een goede allround (laagvermogen buizen) studioamp neerzetten van topkwaliteit. Dat gaat meer helpen dan pedaaltjes.

3) inspiratie bieden:
Er zijn succesvolle studio's die obscure instrumenten en tools bieden zodat op het moment supreme een betere (geinspireerde) track ontstaat, een vastzittende songschrijver een vonkje krijgt kortom je smeerolie hebt. Voor dat soort gevallen die op producer / vibe / inspiratievlak liggen zou ik zo exotisch en vreemd mogelijke doosjes adviseren. Pigtronics mothership en EH oddballs. etc.

Kortom welke klant wil je masseren met de investering?

Jasper.
12 december 2011, 16:31
Als je nou de hele TCE lijn koopt, met een goede wah... Fuzzje, en oke, een paar klassiekers. dan zit je goed toch? Je houdt het lekker makkelijk, niet te duur en je hebt heel veel veelzijdige sounds.


Volgens mij is dit een hele leuke optie. Volgens mij zijn die TC pedalen erg veelzijdig.

Vette opdracht trouwens! Lekker een duur pedalenbordje bouwen. (allemaal ook even lekker testen voordat je hem wegbrengt :p)

harrie-beton
12 december 2011, 16:56
Pedalen en effecten zijn nogal persoonlijk, zijn er nog zoveel gitaristen die zonder gear een studio in gaan?

Een effect op de gitaar erop zetten is een makkie maar eraf halen niet. Ik zou voorstellen om de gitaar direct op te nemen op een spoor en op een ander spoor de amp.
Veel outboard effecten in een studio zijn veel beter dan de pedalen en vanwege de geheugen in die dingen is het makkelijker repliceren.

showband
12 december 2011, 17:39
nope, driewerf nee.

deze onzin blijft maar op het forum terugkomen. (iets voor mythbusters?)

een strat of les paul in een puike buizenamp klinkt echt totaal anders met een preamp/overdrive ertussen. "De noten komen er anders uit"

dat is niet later met een send-return alsnog even te reampen.

DemolitionColorScheme
12 december 2011, 19:21
Ik zou sowieso in eerste instantie alleen effecten selecteren die wezenlijk verschillen van wat al in het rack van de studio zit. Effecten als reverb, delays en equalizers lijken mij minder interessant, die van de studio zijn doorgaans pakken beter. Waarschijnlijk gaat het de studio vooral om gitaar-eigen effecten, zoals overdrives, distortions, fuzzjes, een wah, dat soort dingen.


Pre-mic delays vind ik veel natuurlijker klinken dan post-mic studio delays. Combinaties van die 2 is ook nice!
Precies. Ik vind pre-gain delays vaak ook boeiender en dan heb je ook nog delays in de FX loop, want dan weer pre-speaker is, wat ook weer anders is dan geheel post. Het moet allemaal kunnen, ja. Een combinatie van alles is naar mijn mening zeer waardevol.



dat is niet later met een send-return alsnog even te reampen.
Ben ik het niet mee eens. Een dry DI signal opnemen naast de amp sound is altijd welkom. Altijd. Dat is gewoon een extra iets wat vaak gedaan wordt en waar ik, persoonlijk, absoluut wel het nut van in zie.

Ik zit wel te denken dat, inderdaad ... welke band / act komt er nu niet zonder 'zijn sound' de studio in? Het zal vast gebeuren, misschien inderdaad met sessiewerk, maar zelfs dan zijn er volgens mij zat mensen die hun eigen gear meenemen, want dat kennen ze tenslotte.
Als dat niet het geval is, dan zou ik, inderdaad, gewoon voor de klassiekers gaan. Pigtronix stuff, hardstikke leuk, maar dat zijn echt niche dingen en als iemand dat echt wilt gebruiken, dan neem ik aan dat ze dat toch zelf meenemen. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet leuk is om te hebben hoor. ;) Maar goed, dat ligt aan het budget.

MegaDrive
14 december 2011, 03:35
Alrighty then, hier een update van het front. Ben gisteren naar de studio geweest en heb alle inzichten die in dit topic zijn langsgekomen met de eigenaar gedeeld en op basis daarvan hebben we een richting gekozen. Opsommend:

- De klandizie bestaat voor 10% uit vocalisten, 20% bandjes en 70% sessiemuzikanten. Van die 70% is zo'n driekwart gitarist en dat is de doelgroep. Bands nemen praktisch altijd hun eigen effectenspul mee, sessiegitaristen vrijwel nooit. Het zijn vooral de laatste die vragen om pedalen en dan kan er nu dus niks worden geboden.

- Het gaat om een basis set en er hoeft naar alle monden gekookt te worden. Zo kan niet verwacht worden dat er een originele H-S Zonk Machine uit '66 aanwezig is, om maar wat te noemen. Op de website zal worden geadverteerd dat het effectenspectrum weliswaar grotendeels wordt gedekt, maar ook dat zeer smaak- of stijl specifieke pedalen zelf meegebracht dienen te worden, zoals nu al gebeurt met fuzz pedaaltjes.

- Het soort werk dat wordt opgenomen: radio en tv commercials, gastbijdragen op albums, soundtracks voor films en promotiemateriaal voor bedrijven (productpresentaties e.d.). Veel ervan is HD en kwaliteit staat dus voorop.

- Er wordt altijd met DI gewerkt naast het mic'd signaal, ook al zijn er geen effecten in het spel. Vrijwel de hele reamping lijn van Radial Engineering is aanwezig en meestal wordt de DI gebruikt om de 'amped' take wat aan te dikken, wat subtiele effectjes toe te voegen of een stereobeeld te creeeren. Het komt zelden voor dat deze de originele opname compleet vervangt.

- De sessiegitaristen hebben veelal geen tijd of zin om het post-recording proces bij te wonen, waar nu dus het leeuwendeel van de effecten wordt toegevoegd. De technicus die dat doet weet waar hij mee bezig is, maar het komt voor dat de muzikant geconfronteerd wordt met een andere sound dan hij voor ogen had. In een heel enkel geval komt hij dan terug om het opnieuw te doen (of in elk geval het effecten gedeelte). Zoals terecht opgemerkt geven ook die muzikanten aan pre-mic effecten te prefereren.

Met deze variabelen wordt dus gewerkt. De eigenaar was enthousiast over het vitrine idee, dus die gaat er komen. Voor wat betreft de effecten: kwaliteit is belangrijker dan mojo, maar een klassieke layout van de pedaaltjes (dus met de gangbare parameters) is vanwege de in de regel wat oudere doelgroep wel gewenst. Dit voorbeeld kwam langs: de Boss DD-3 vs. TCE Flashback en Maxon AD-9 vs. MXR Carbon copy. In beide gevallen hebben we het over wat een klassieker genoemd mag worden versus een recent gelanceerd pedaal met min of meer dezelfde functie en layout. De eigenaar gaf aan dat ik in zo'n situatie moest kiezen voor het pedaal met het zuiverste geluid, ofwel de beste geluidskwaliteit. Een pedaal dat ongewenst ruis introduceert is onacceptabel, zo ook tonesuck. De man praat graag in termen van 'clean & pristine' dus dat is het motto.

Persoonlijk zou ik dit uitgangspunt niet kiezen, ik stel een beetje karakteristieke kleuring altijd wel op prijs. Maar goed, klant is koning dus terug naar de tekentafel. Er is al veel genoemd in dit topic en als jullie een idee hebben over wat deze aangescherpte richtlijnen betekenen voor het genoemde materiaal en een mogelijke uitkomst dan stel ik die erg op prijs. Om bij het voorbeeld te blijven: ik heb geen idee of de Carbon Copy of de AD-9 binnen deze richtlijnen nu een beter pedaal is...

the sure thing
14 december 2011, 07:05
.... 2 opmerkingen:

Ik vind het raar dat de sessiemuzikanten niet met hun eigen spul aankomen. Als er een beroepsgroep is die WEL hun eigen spullen hebben, zijn het sessiemuzikanten.
2- omdat voor eind einproduct het gitaargeluid "secundair" van belang is, zou ik toch voor een modelling apparaat gaan. Boss heeft goede modelling apparaten die erg overzichtelijk zijn en intuitief werken. Dan heb je ruime keuze in alle soorten geluiden en effecten. En de hoeveelheid ruis is weinig en opnemen wordt een eitje.

En sessiemuzikanten moeten "leveren". Dat betekent dat ze weinig te zeggen hebben over het eindresultaat. Ze leveren een dienst en daarin is de klant koning. Althans, zo sta ik er in ....
Niet het antwoord wat je wilt horen, maar wel het meest praktische...

showband
14 december 2011, 09:39
als geluidskwaliteit voorop staat. en ik de designbrief gebruik

OCD fulltone als overdrive
ibanez overdrive
ProCo Rat
TC Electronic SCF - chorus/flanger
gewone Boss DD-3 digital delay
MXR Dyna Comp
Dunlop Wah.

1) vervorming die schoon is is natuurlijk een beetje te veel gevraagd...
2) omdat de versterkers mij niet duidelijk zijn zou ik de booster laten voor wat het is. De kans dat je die gebruikt is alleen hoog bij een goede buizenbak.
3) En als de sessiegitaristen er niet op geoefend zijn hoeft een wah niet te helpen.....

kassie
14 december 2011, 11:42
als geluidskwaliteit voorop staat. en ik de designbrief gebruik

OCD fulltone als overdrive
ibanez overdrive
ProCo Rat
TC Electronic SCF - chorus/flanger
gewone Boss DD-3 digital delay
MXR Dyna Comp
Dunlop Wah.



Ja zowiezo, toffe lijst. Alleen zou ik voor de compressor en de wah iets betere kwaliteit nemen. TC compressor, en bijv een RMC wah..

Overigens staan er in de studio zoveel versterkers met verschillende gain/distortion karakters... dat het hebben van veel distortionpedalen eigenlijk een overbodige luxe is... maar wellicht dat iemand toch een tubescreamertje over een fendertje wil doen alla SRV. Een aantal zeer verschillende distortionpedalen lijkt me dan wel prima.

En inderdaad een MXR10Band EQ is absoluut heerlijk qua toneshaping.. vooral in de loop.

HaroldA
14 december 2011, 11:44
Overigens staan er in de studio zoveel versterkers met verschillende gain/distortion karakters... dat het hebben van veel distortionpedalen eigenlijk een overbodige luxe is...

Nee. Een overdrive voor een buizenamp klinkt heel anders dan een buizenamp.

showband
14 december 2011, 12:32
de mxr (en bijvoorbeeld de drieknops BOSS) zijn echt compressors die een effect zijn. Bijvoorbeeld de "shimmering" police sound of countrypicking heb je zo een soort ding voor nodig.

Reguliere studiograde compressors zullen waarschijnlijk met tientallen in die studio aanwezig zijn. Die prik je zo tussen je pedalen als het nodig zou zijn.

Tristan
14 december 2011, 14:34
Denk ik ook, bovendien zullen 9 van de 10 gitaristen toch voor een '76 Dynacomp of Ross Compressor gaan, van alles wat er is blijkt men die toch nog steeds het lekkerste te vinden klinken.
De Aya Compressor is ook super, maar als ik het goed heb is dat weer een remake van de Ross, en zo is het cirkeltje weer rond.

HaroldA
14 december 2011, 14:45
Denk ik ook, bovendien zullen 9 van de 10 gitaristen toch voor een '76 Dynacomp of Ross Compressor gaan, van alles wat er is blijkt men die toch nog steeds het lekkerste te vinden klinken.
De Aya Compressor is ook super, maar als ik het goed heb is dat weer een remake van de Ross, en zo is het cirkeltje weer rond.

Ross is weer een remake/kopie van de Dynacomp.

Tristan
14 december 2011, 15:03
Precies, alleen schijnt 'ie net ietsje anders te zijn dan de Dynacomp, sommigen prefereren de Ross.

Wat betreft delays zou ik trouwens ook nog even kijken, het handigste lijkt me om een digitale delay te hebben met tap tempo (ik denk ook het liefst met modulatie), dan heb je bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden:
Boss DD-7, DD-20
TC Electronic Flashback, Nova Delay
T-rex Reptile 2

De DD-7 en Flashback lijken me lastiger in gebruik omdat ze geen aparte tap tempo switch hebben, maar ze zijn natuurlijk wel goedkoper.

Daarnaast lijkt het me handig om eventueel een analoge delay in het assortiment te nemen voor de klankvariatie:
Maxon AD-9
MXR Carbon Copy

HaroldA
14 december 2011, 15:04
Daarnaast lijkt het me handig om eventueel een analoge delay in het assortiment te nemen voor de klankvariatie:
Maxon AD-9
MXR Carbon Copy

Digitale delays kunnen dat tegenwoordig heel goed nadoen.

FruscianteFan
14 december 2011, 15:06
Precies, alleen schijnt 'ie net ietsje anders te zijn dan de Dynacomp, sommigen prefereren de Ross.

Wat betreft delays zou ik trouwens ook nog even kijken, het handigste lijkt me om een digitale delay te hebben met tap tempo (ik denk ook het liefst met modulatie), dan heb je bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden:
Boss DD-7, DD-20
TC Electronic Flashback, Nova Delay
T-rex Reptile 2

De DD-7 en Flashback lijken me lastiger in gebruik omdat ze geen aparte tap tempo switch hebben, maar ze zijn natuurlijk wel goedkoper.

Daarnaast lijkt het me handig om eventueel een analoge delay in het assortiment te nemen voor de klankvariatie:
Maxon AD-9
MXR Carbon Copy

Misschien ligt het aan mijn eigen tapcapaciteiten (of gebrek daaraan - scheelt trouwens ook dat mijn tap tempo bij mijn DD7 pas reageert als je loslaat), maar ik zou voor opnemen vrij snel kiezen voor het handmatig instellen van het tempo, lijkt me uiteindelijk nauwkeuriger. Al helemaal als je een schermpje hebt waar het tempo staat aangegeven.

Tristan
14 december 2011, 15:08
@HaroldA:
Het gaat, maar het is niet hetzelfde, de oscillatie klinkt ook anders, maar ik denk dat ze bijvoorbeeld met een van de door mij genoemde digitale delays ook wel redelijk zullen zijn voorzien.

@FruscianteFan:
De BPM readout op het schermpje van de Boss DD-20 en de TC Nova Delay lijkt me ook erg handig in de studio, nog een reden om voor een van die twee te gaan.

muziekschuur
14 december 2011, 16:14
als geluidskwaliteit voorop staat. en ik de designbrief gebruik

OCD fulltone als overdrive
ibanez overdrive
ProCo Rat
TC Electronic SCF - chorus/flanger
gewone Boss DD-3 digital delay
MXR Dyna Comp
Dunlop Wah.

1) vervorming die schoon is is natuurlijk een beetje te veel gevraagd...
2) omdat de versterkers mij niet duidelijk zijn zou ik de booster laten voor wat het is. De kans dat je die gebruikt is alleen hoog bij een goede buizenbak.
3) En als de sessiegitaristen er niet op geoefend zijn hoeft een wah niet te helpen.....

+1. Mis alleen de Uni-vibe. Maar misschien dat dat een brug tever is. En misschien heeft de studio een multi effecter zoals een Eventide h3000.

MegaDrive
14 december 2011, 16:57
Okee, aanstaande vrijdag word ik geacht de definitieve lijst in te leveren zodat het budget kan worden vrijgegeven voor de aankopen. Tijd dus om het het lijstje compleet te gaan maken. Onderstaande is grotendeels jullie expertise, een klein beetje van mezelf en een beetje van Maggi. En de input van de studio uiteraard. Here we go:

ProCo Rat (klassieker)
Ibanez TS9 (klassieker)
TCE SCF (Bedankt voor de tip!)
TCE Flashback (doet idd ook een overtuigende analog delay)
Barber Tone Press (vanwege parallelle compressie en omdat ik die zelf ook wil)
Boss TR-2
MXR Phase 90
Dunlop Wah & volume

Nice?

humbucker
14 december 2011, 17:11
Nice!

Al zou ik er nog een booster tussen proberen duwen.

HaroldA
14 december 2011, 17:13
Al zou ik er nog een booster tussen proberen duwen.

LPB-1 kost geen drol.

Ace 1.15.19
14 december 2011, 17:28
En doet goed waar hij voor gemaakt is, vooral voor dat geld.

Tristan
14 december 2011, 17:49
Okee, aanstaande vrijdag word ik geacht de definitieve lijst in te leveren zodat het budget kan worden vrijgegeven voor de aankopen. Tijd dus om het het lijstje compleet te gaan maken. Onderstaande is grotendeels jullie expertise, een klein beetje van mezelf en een beetje van Maggi. En de input van de studio uiteraard. Here we go:

Rat (klassieker)
Ibanez TS9 (klassieker)
TCE SCF (Bedankt voor de tip!)
TCE Flashback (doet idd ook een overtuigende analog delay)
Barber Tone Press (vanwege parallelle compressie en omdat ik die zelf ook wil)
Boss TR-2
MXR Phase 90
Dunlop Wah & volume

Nice?

Ik zou een paar kleine aanpassingen doen:
Rat 2 i.p.v. Vintage Rat (volgens mij de meest gebruikte en de beste die ze op dit moment hebben).

Maxon OD808 i.p.v. Ibanez TS9 (daar zit al de gewilde 4558 chip in).

TC Electronic Nova Delay i.p.v. TC Electronic Flashback (vanwege afleesbare BPM en makkelijkere tap tempo)

Catalinbread Semaphore i.p.v. Boss TR-2
(de Boss heeft een volumedrop mod nodig, de Semaphore klinkt beter en is veelzijdiger).

MXR '74 Vintage Phase 90 of Maxon PT999 i.p.v. gewone MXR Phase 90
(de gewone Phase 90 heeft wat mods nodig om lekker te klinken en dan nog klinkt 'ie niet zo goed als de '74).

Ernie Ball volume i.p.v. Dunlop volume (een beetje de industrie standaard).

Dunlop Crybaby 535Q / 95Q of Fulltone Clyde (Deluxe) Wah i.p.v. gewone Dunlop Crybaby
(deze hebben knoppen op het pedaal waardoor ze lekker makkelijk en breed instelbaar zijn).

FruscianteFan
14 december 2011, 19:11
En doet goed waar hij voor gemaakt is, vooral voor dat geld.
Als je daarmee bedoelt dat hij een lekkere boost geeft die beter prikt/een eventuele overdrive/distortion boost en straktrekt, ja.

Als je zoekt naar een cleane boost die gewoon je geluid harder maakt, neen.

Thyrif
14 december 2011, 19:33
Ik zou een paar kleine aanpassingen doen:
Rat 2 i.p.v. Vintage Rat (volgens mij de meest gebruikte en de beste die ze op dit moment hebben).

Maxon OD808 i.p.v. Ibanez TS9 (daar zit al de gewilde 4558 chip in).

TC Electronic Nova Delay i.p.v. TC Electronic Flashback (vanwege afleesbare BPM en makkelijkere tap tempo)

Catalinbread Semaphore i.p.v. Boss TR-2
(de Boss heeft een volumedrop mod nodig, de Semaphore klinkt beter en is veelzijdiger).

MXR '74 Vintage Phase 90 of Maxon PT999 i.p.v. gewone MXR Phase 90
(de gewone Phase 90 heeft wat mods nodig om lekker te klinken en dan nog klinkt 'ie niet zo goed als de '74).

Ernie Ball volume i.p.v. Dunlop volume (een beetje de industrie standaard).

Dunlop Crybaby 535Q / 95Q of Fulltone Clyde (Deluxe) Wah i.p.v. gewone Dunlop Crybaby
(deze hebben knoppen op het pedaal waardoor ze lekker makkelijk en breed instelbaar zijn).

Helemaal mee eens! Vooral de tap tempo en het schermpje van de Nova Delay lijken me erg handig. Eventueel heeft een Nova Repeater wel de tap tempo, maar niet het schermpje. Ook is het fijn een tikje te kunnen tweaken aan je wah. En de pedalen van Catalinbread zijn wat mij betreft nooit een gok, goede kwaliteit en ik vind ze heerlijk klinken (hoewel ze een paar vreemde dingen maken :chicken:).
En die TC SCF blijft echt lekker ook.

En het wordt dus een vitrine met een stapel pedalen die ze dan zelf achter elkaar mogen zetten? Welke voeding en kabels ben je van plan te gebruiken?(misschien is een burkey flatliner 6 (pro) (http://www.burkey.nl/) wat?)
Komt dat dan ook samen op een (groot) los bord met tapijt zodat het niet alle kanten op vliegt als je er op t(r)apt?

Succes!

Ace 1.15.19
14 december 2011, 23:25
Als je daarmee bedoelt dat hij een lekkere boost geeft die beter prikt/een eventuele overdrive/distortion boost en straktrekt, ja.

Als je zoekt naar een cleane boost die gewoon je geluid harder maakt, neen.
Klopt, hij geeft meer gain/oversturing naarmate je hem verder open draait. De LPB-1 is alles behalve een clean boost. ;)

FruscianteFan
14 december 2011, 23:33
Klopt, hij geeft meer gain/oversturing naarmate je hem verder open draait. De LPB-1 is alles behalve een clean boost. ;)
Ik heb het niet over de oversturing die hij zelf geeft. Ook bij de subtielere boost, waar ik hem zelf voor gebruik, kleurt hij berhoorlijk. Overigens gebruik ik hem haast nooit op zichzelf. Alleen in de coverband als ik een 'cleane' solo had, of als ik clean gitaar met strijkstok speel. Hij geeft namelijk een soort mid/presence boost die met strijkstok erg prettig is (zeker in vergelijking met het plectrum prikt dat namelijkm niet zo).

tomdiedom
15 december 2011, 00:36
Ik zou een paar kleine aanpassingen doen:
Rat 2 i.p.v. Vintage Rat (volgens mij de meest gebruikte en de beste die ze op dit moment hebben).

Maxon OD808 i.p.v. Ibanez TS9 (daar zit al de gewilde 4558 chip in).

TC Electronic Nova Delay i.p.v. TC Electronic Flashback (vanwege afleesbare BPM en makkelijkere tap tempo)

Catalinbread Semaphore i.p.v. Boss TR-2
(de Boss heeft een volumedrop mod nodig, de Semaphore klinkt beter en is veelzijdiger).

MXR '74 Vintage Phase 90 of Maxon PT999 i.p.v. gewone MXR Phase 90
(de gewone Phase 90 heeft wat mods nodig om lekker te klinken en dan nog klinkt 'ie niet zo goed als de '74).

Ernie Ball volume i.p.v. Dunlop volume (een beetje de industrie standaard).

Dunlop Crybaby 535Q / 95Q of Fulltone Clyde (Deluxe) Wah i.p.v. gewone Dunlop Crybaby
(deze hebben knoppen op het pedaal waardoor ze lekker makkelijk en breed instelbaar zijn).

Ahem...

Wat betreft de tubescreamers... Gaat die chip zoveel uitmaken? Zijn er geen andere zaken waar je meer op moet focussen? Hoeveelheid ruis, om maar wat te noemen.

Delay, valt wel wat voor te zeggen, maar heb ze nooit naast elkaar gehad.

Wat betreft de tremolo's... Beter blijft subjectief en veelzijdig... misschien ook wel. Na 2006 zijn de tr-2's aangepast voor volume, dus gaat je argument niet meer op.

Phasers, weer subjectief.

Volume... i don't know. Nooit getest.

Wah, met meer spelers is een beetje instelbaarheid geen overbodige luxe denk ik.

Tristan
15 december 2011, 03:04
Misschien niet, misschien wel, wat ik wel weet is dat de meeste mensen de Maxon prefereren (mede ook vanwege de 4558 chip zegt men).
Hij schijnt ook net wat stiller te zijn dan de Ibanez, en zoveel duurder is 'ie nou ook weer niet.

Wat betreft de TR-2, dat wist ik niet, dan kan je in principe ook die nemen.

De gewone Phase 90 heeft een midhump en geeft zonder mods zelfs wat vervorming in het midden.
De Topic Starter geeft aan dat clean and pristine de vraag is.
Daarom raad ik de '74 Vintage Phase 90 aan, maar aangezien die alleen met batterijen gevoed kan worden is de Maxon PT999 misschien handiger, die heeft een beetje dezelfde range qua sound en kan wel gewoon met een power supply worden gevoed.

De Dunlop volume ken ik ook niet, maar aangezien de meeste gitaristen de Ernie Ball gebruiken lijkt het me handiger deze te nemen.
Uit ervaring weet ik dat de sweep van het pedaal erg belangrijk kan zijn voor het gevoel waarmee je speelt en als je al vertrouwd bent met iets dan is dat natuurlijk een pre.
Ik zou overigens voor een H versie gaan zodat 'ie voorin de keten kan worden gebruikt, dit geeft nog wat meer soundshaping opties (o.a. delay swells met toenemende distortion) dan als je hem achteraan hebt staan (waarvoor je een L versie nodig hebt).

Een Power Supply is inderdaad waarschijnlijk ook geen overbodige luxe, de Burkey Flatliner Pro en de Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus zijn dan natuurlijk de meest gebruikte (ook nog nooit problemen mee gehad).

Als 'Pedalboard' zou je misschien een soort kleedje / tapijtje kunnen nemen en de pedalen er gewoon met velcro op bevestigen, bijvoorbeeld.

jaywalker
15 december 2011, 09:59
ik zou ipv de tr-2 een tremolo gebruiken die minder fuckt met je sound.
De voodoo lab tremolo valt onder het kopje "prestine"

HaroldA
15 december 2011, 10:38
Koop die shit nou maar gewoon, dit topic loopt nog wel 2 jaar door.

MegaDrive
15 december 2011, 12:49
Ja, mee eens, ik heb nu wel genoeg input verzameld om een mooi rijtje effecten samen te stellen. Hartelijk bedankt voor alle hulp, meningen en inzichten!

Een paar van de laatste tips neem ik nog even mee en dat levert dan dit lijstje op:

Rat 2
Maxon OD9 of 808
TCE SCF
TCE Nova Delay
Barber Tone Press
Catalinbread Semaphore
MXR Phase 90 of Maxon PT999
Dunlop 535Q
Ernie Ball volume

Een paar ervan ga ik in Januari in de states oppikken. Als het klaar en compleet is maak ik wel even een paar pics. Nogmaals dank voor jullie bijdragen!

HaroldA
15 december 2011, 14:04
Misschien niet, misschien wel, wat ik wel weet is dat de meeste mensen de Maxon prefereren (mede ook vanwege de 4558 chip zegt men).

Die chip kost welgeteld 60ct als je de duurste koopt, per stuk, in een webwinkel.

Volgens mij is het feit dat de Maxon 808 er schematisch anders uit ziet veel meer bepalender voor de klank... FET buffers -vs- IC bijvoorbeeld...

http://www.matsumin.net/diy/bunkai/od-808/OD-808_sch.BMP
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/tubescreamerts808.gif

Tristan
15 december 2011, 14:24
Ik zei ook niet dat het door de chip komt, maar de doelgroep denkt misschien van wel, bovendien zal 808 hen ook beter in de oren klinken dan 9 vermoed ik. ;)

Einzeln
15 december 2011, 22:08
http://www.dirk-hendrik.com/twoverdrive.html
rat en tubescreamer in 1 doosje

peter_heijnen
16 december 2011, 09:55
Ja, mee eens, ik heb nu wel genoeg input verzameld om een mooi rijtje effecten samen te stellen. Hartelijk bedankt voor alle hulp, meningen en inzichten!

Een paar van de laatste tips neem ik nog even mee en dat levert dan dit lijstje op:

Rat 2
Maxon OD9 of 808
TCE SCF
TCE Nova Delay
Barber Tone Press
Catalinbread Semaphore
MXR Phase 90 of Maxon PT999
Dunlop 535Q
Ernie Ball volume

Een paar ervan ga ik in Januari in de states oppikken. Als het klaar en compleet is maak ik wel even een paar pics. Nogmaals dank voor jullie bijdragen!
Mooi, maar nu nog dit: ik begrijp dat je een board gaat maken? If so, maak het dan groter dan nodig, het is voor in de studio dus je gaat er toch niet mee leuren.

Waarom? Als je het zo groot maakt dat je ieder pedaal afzonderlijk in een seconde kunt in en uitpluggen gebruik je indien gewenst alleen die pedalen die je dan nodig hebt. De een zal vinden dat dit niet hoeft, maar een ander zal er wel blij mee zijn.

HaroldA
16 december 2011, 10:02
Mooi, maar nu nog dit: ik begrijp dat je een board gaat maken?

Er kwam toch een vitrine?

MegaDrive
16 december 2011, 18:07
Ja, er is al een vitrine. Zodra de pedalen er zijn komen er (net als in het museum) per pedaal leuke beschrijvingen in te hangen. En voor het daadwerkelijke gebruik komt er een bak of een omgekeerde deksel met vilt/velcro of iets van een antislip oplossing zodat die pedalen niet alle kanten op gaan, maar wel makkelijk te verplaatsen en aan te sluiten zijn.

Maar goed, eerst de pedalen roggelen...

titzenpitzer
16 december 2011, 20:06
Trakteer ons zeker op foto's hé! ;)

MegaDrive
17 december 2011, 02:33
Ja ja, or it didn't happen, ik weet het...

:D

the sure thing
17 december 2011, 10:27
Waarom blijf ik het gevoel houden dat de foto's nooit zullen komen?

MegaDrive
17 december 2011, 16:08
Hmmm let's see: mijn fotoapparatuur is meer waard dan mijn gitaar gear, dus aan motivatie/middelen ligt het niet. Ik run een paar webdomeinen dus meer dan zat plek om pics te uploaden. Dikke pijp voor uploaden dus daar zit het hem ook niet in. Ik heb altijd pics geupload als daarom werd gevraagd of als ik die beloofde dus er is geen precedent. Ik heb van de studio eigenaar 1200 EU in ontvangst genomen voor de nodige aankopen dus ook dat is het euvel niet. En feitelijk wordt deze klus voor 90% door de forummers hier geklaard en dat met een paar leuke pics belonen is dan wel het minste dat ik kan doen. Feit blijft natuurlijk dat er nu nog geen enkel pedaal in huis is en omdat ik er een paar in de VS ga scoren als ik daar ben, zullen dergelijke pics ook nog wel een paar weken op zich laten wachten.

Geen idee dus waarom jij dat gevoel hebt, er lijkt niet echt een aanleiding voor te zijn. Misschien heb je slechte ervaringen met dit soort beloften? Misschien ben je gewoon niet zo'n optimistisch mens? Misschien geeft het je een fijn gevoel om je frustraties van de dag op fora te spuien? Allemaal speculatie natuurlijk... voor dat soort vragen kun je beter bij een psychiater terecht.

;)

Tristan
17 december 2011, 16:53
Mooie reactie! :D
Als je de pedalen in de USA koopt let dan wel op dat het voltage daar verschilt met hier.
Een effect met een vaste stekker zoals de TCE SCF kan je daar dus niet kopen en veel bijgeleverde power supplies zijn ook niet bruikbaar (maar ik neem aan dat jullie voor een goede voeding gaan die alle pedalen tegelijk kan voeden).

MegaDrive
17 december 2011, 18:34
Hee, goede tip, bedankt! Niet zo bij stilgestaan eerlijk gezegd en dat van die SCF wist ik niet. Ik ging er min of meer van uit dat alles wel een beetje op 9v-12v zou draaien en zonder adapter werd geleverd. En dus prima zou gaan werken met zo'n powerbay. Ik heb gebudgetteerd voor die van Voodoo Labs, die ziet er qua specs goed uit. Ik heb wel goedkopere oplossingen gevonden maar daar lees ik dan ook weer enge verhalen over. De opdrachtgever vroeg zich af waarom er niet gewoon voor een 9v adapter (van 1500+ mA) met een daisychain kon worden gekozen en daar had ik eigenlijk niet zo'n heel goed antwoord op, behalve dan dat elk pedaal dan geisoleerd van de andere pedalen wordt gevoed. Zit er meer achter?

Tristan
17 december 2011, 21:57
Hmm, tja, zeker in een studio zou ik kans op ruis en noise en dergelijke ten volste willen uitsluiten en dan is een geisoleerde voeding erg fijn, sommige pedalen kunnen elkaar namelijk beinvloeden en daardoor ruis en/of noise veroorzaken om maar wat te noemen.

Zo'n powerbay werkt perfect hoor, alleen die moet je dan niet in de USA kopen want daar komt 110V? uit de muur, het is in ieder geval anders dan bij ons.
Als je een TCE SCF in de USA koopt (met vaste stekker) dan zal die ook gemaakt zijn om op 110V? te draaien.

De TCE Nova Delay is volgens mij de enige vreemde eend in de bijt want die heeft 12V en 300mA nodig, als ik het goed heb kan de Pedal Power dat ook leveren als je een van de dip switches omzet.
Daarnaast moet je ook even opletten of alle pedalen negative center zijn of dat de polariteit misschien omgekeerd is bij sommigen, dat weet ik niet precies.
En had de Rat niet zo'n ultraminuscuul 9v aansluiting net als sommige EH pedalen?
Daarvoor heb je dan nog een ander kabeltje met een ander plugje nodig.

the sure thing
11 januari 2012, 08:58
Hmmm let's see: mijn fotoapparatuur is meer waard dan mijn gitaar gear, dus aan motivatie/middelen ligt het niet. Ik run een paar webdomeinen dus meer dan zat plek om pics te uploaden. Dikke pijp voor uploaden dus daar zit het hem ook niet in. Ik heb altijd pics geupload als daarom werd gevraagd of als ik die beloofde dus er is geen precedent. Ik heb van de studio eigenaar 1200 EU in ontvangst genomen voor de nodige aankopen dus ook dat is het euvel niet. En feitelijk wordt deze klus voor 90% door de forummers hier geklaard en dat met een paar leuke pics belonen is dan wel het minste dat ik kan doen. Feit blijft natuurlijk dat er nu nog geen enkel pedaal in huis is en omdat ik er een paar in de VS ga scoren als ik daar ben, zullen dergelijke pics ook nog wel een paar weken op zich laten wachten.

Geen idee dus waarom jij dat gevoel hebt, er lijkt niet echt een aanleiding voor te zijn. Misschien heb je slechte ervaringen met dit soort beloften? Misschien ben je gewoon niet zo'n optimistisch mens? Misschien geeft het je een fijn gevoel om je frustraties van de dag op fora te spuien? Allemaal speculatie natuurlijk... voor dat soort vragen kun je beter bij een psychiater terecht.

;)

Ha Megadrive,

Ik ben benieuwd of we je foto's nog eens te zien krijgen! Klein maandje verder en het blijft stil...........

the sure thing
21 januari 2012, 14:15
... nog een keer bumpen......

Zijn er al credits nodig dat mijn gevoel klopt dat er nooit foto's zullen komen?

BillyG
22 januari 2012, 15:29
.... Feit blijft natuurlijk dat er nu nog geen enkel pedaal in huis is en omdat ik er een paar in de VS ga scoren als ik daar ben, zullen dergelijke pics ook nog wel een paar weken op zich laten wachten.


ben je nu al in de VS geweest?
en wat heb je meegenomen?
en wanneer komen nu de foto's ?

BillyG
22 januari 2012, 15:32
nou ja, ik zie dat MegaDrive sinds 19 december niet meer gereageerd heeft, dus die zal wel in de USA zitten ... (of ben ik nu naief?)

MegaDrive
5 februari 2012, 21:53
Yow! Excuses voor de tijdelijke offlineheid, het is tamelijk druk geweest: even je boeltje in Bangkok oppakken voor 3 maanden San Antonio terwijl er ook nog een rondje Dubai en Nederland (kerst/vrienden/oud en nieuw) moet worden gedaan valt niet mee, planningtechnisch.

Maar goed, alles is op de rit en er is weer tijd om aan de plank te denken. Wat is er inmiddels aangeschaft?

1) TC Electronic Flashback
2) Korg Pitchblack pedaltuner
3) Visual Sound One Spot combo pack powersupply
4) ModTone Dyna Drive

De one spot heb ik gekocht omdat ik wil kijken of dat naar believen werkt. Zo niet, dan vind ik daar zelf wel weer een doel voor en dan koop ik zo'n tank. De Dyna Drive (die ik zelf ook heb) viel bij de klant dusdanig in de smaak dat hij die ook op het bord wilde hebben. Daar komt nog wel een andere naast waarschijnlijk. De andere pedalen zijn wel volgens plan.

Schiet nog niet echt op dus, maar het heeft inderdaad ruim een maand stil gelegen en ik kan nu mooi in de US een beetje gaan rondkijken. Ik heb de goodies in NL gekocht en uiteraard niet meegenomen naar de states, dus foto's laten nog even op zich wachten. Mocht ik hier wat aanschaffen dan zal ik dat meteen plaatsen in woord en beeld. Overigens is er zuidelijk van San Antonio een straat met een hele strip van die pawn shops, dat is echt big business hier. Ik ga daar zeker een beetje rondspeuren voor gitaargoodies, wie weet wat dat in de (na)sleep van de crisis oplevert.

Bedankt voor de interesse, nogmaals excuses voor de break en wordt vervolgd!

soup
5 februari 2012, 22:14
Off topic: maar wat voor werk doe je als je de ene keer in Bangkok zit en dan in San Antonio? :)

MegaDrive
12 februari 2012, 20:44
Off topic: maar wat voor werk doe je als je de ene keer in Bangkok zit en dan in San Antonio? :)

Freelance consultant in de financiele sector. Ik heb tijdens de vroege crisisdagen wat noemenswaardige resultaten geboekt en dat heeft een wereld van mogelijkheden geopend, waar ik nu lekker gebruik van maak. Daarvoor zat ik in Johannesburg en Dubai.

Gisteren een tripje pawnshops gedaan en met wat leuks thuis gekomen, een Delta Labs T01 Tube Overdrive:

http://lh4.googleusercontent.com/-XnZlKLiZNpM/TzgCvRAGYdI/AAAAAAAABC8/9zShULBBe4w/s512/P1000945%20%28Custom%29.JPG

Ik wist niet wat het was maar het pedaal is in nieuwstaat en kwalitatief zeer degelijk in elkaar gezet. Ik denk niet dat ik ooit een zwaarder pedaaltje van dit formaat heb gezien, het is echt een baksteen. Voor 18 dollar ex BTW kon ik hem niet laten liggen en als ik de reviews en vergelijkingen zo zie heb ik wel een leuk bakkie te pakken. Ik kan hem alleen voorlopig niet bespelen (geen gear hier, argh!)... Iemand bekend met dit merk / ervaringen mee?

HaroldA
12 februari 2012, 22:38
Gisteren een tripje pawnshops gedaan en met wat leuks thuis gekomen, een Delta Labs T01 Tube Overdrive

"$29.99 at Musician’s Friend!" Zal wel een goedkope Chinese TS clone zijn. Voor dat geld kan het niet veel soeps zijn.

HaroldA
13 februari 2012, 10:14
Huh? Stond hier niet een reactie? :???: