PDA

View Full Version : 15 watt te weinig?



SvennStar
9 december 2011, 10:58
Is een 15 watt buizenversterker te zacht om mee te giggen?

Hendriks
9 december 2011, 11:12
Kan soms zelfs teveel zijn.

the sure thing
9 december 2011, 11:13
Om clean met humbuckers te blijven wel. Anders niet.

beruk
9 december 2011, 11:13
Voor de HMH wel, voor je huiskamer teveel.

SvennStar
9 december 2011, 11:35
Aangezien ik ermee wil giggen (drummer en bassist) maar ook thuis wil spelen dacht ik dat 30 watt teveel was. 15 watt leek mij daarom een betere oplossing maar is dat weer te weinig om mee te giggen? Er zijn namelijk 3 versterkers die mij aanspreken: Fender blues junior tweed (jensen c12n speaker), Ibanez tsa15h + cabinet (te switchen van 15 tot 5 watt) en een Egnater tweaker 15. Als 30 watt wel zou kunnen i.v.m huiskamer gebruik zie ik de Peavey classic 30 ook wel als kanshebber. :)

Dreverhaven
9 december 2011, 11:38
Ik speel thuis met een 100 watt, of over een 5 watt, het is maar waar ik zin in heb. Het kan allebei, en nee, ik heb het niet kneiterhard staan. In een band heb ik altijd met 100 gespeeld, en ik heb het altijd fijn gevonden een beetje ruimte te hebben met het volume.

Brum
9 december 2011, 11:48
Kom ik weer met m'n Orange TH30... Maar wel een aanrader weer. Is te schakelen van 30 watt, naar 15 watt, naar 7 watt. En een dijk van een geluid, watt wil je nog meer.

SvennStar
9 december 2011, 11:51
Kom ik weer met m'n Orange TH30... Maar wel een aanrader weer. Is te schakelen van 30 watt, naar 15 watt, naar 7 watt. En een dijk van een geluid, watt wil je nog meer. Een Fender clean...

edje kadetje
9 december 2011, 11:54
Hoeveel watt versterker neemt de zanger in de regel mee? 0 toch.

Ik denk dat je met 15 watt prima kunt optreden. Zeker bij een wat grotere gig waar de monitoring goed geregeld is.
Je moet iets hebben dat geluid maakt en wat ze met een microphone kunnen oppikken. Het volume van een onversterkte zangstem is al voldoende.

Brum
9 december 2011, 11:55
Het cleane kanaal is in ieder erg glazig en helder, met behoorlijk wat headroom. Bespeeld met een gitaar met humbuckers en hij bleef keurig clean op hoog volume, ik stond er versteld van.

FruscianteFan
9 december 2011, 12:05
Aangezien ik ermee wil giggen (drummer en bassist) maar ook thuis wil spelen dacht ik dat 30 watt teveel was. 15 watt leek mij daarom een betere oplossing maar is dat weer te weinig om mee te giggen? Er zijn namelijk 3 versterkers die mij aanspreken: Fender blues junior tweed (jensen c12n speaker), Ibanez tsa15h + cabinet (te switchen van 15 tot 5 watt) en een Egnater tweaker 15. Als 30 watt wel zou kunnen i.v.m huiskamer gebruik zie ik de Peavey classic 30 ook wel als kanshebber. :)
Ik heb zelf een Blues Junior. Thuis perfect, en in mijn coverband ging dat ook heel goed. Bij optredens is het helemaal geen probleem: je richt hem op jezelf en je wordt uitversterkt.

Echter, als je band erg luid is (en mijn gewone band is dat écht), dan werkt het niet zo lekker. Het kan best, maar zelfs als je hem helemaal opendraait, blijft het klinken als een kleine opdonder ergens in een hoekje.

Dan zou ik het liever proberen met een 30 watter, zou thuis ook prima moeten kunnen.

SvennStar
9 december 2011, 12:50
Ik heb zelf een Blues Junior. Thuis perfect, en in mijn coverband ging dat ook heel goed. Bij optredens is het helemaal geen probleem: je richt hem op jezelf en je wordt uitversterkt.

Echter, als je band erg luid is (en mijn gewone band is dat écht), dan werkt het niet zo lekker. Het kan best, maar zelfs als je hem helemaal opendraait, blijft het klinken als een kleine opdonder ergens in een hoekje.

Dan zou ik het liever proberen met een 30 watter, zou thuis ook prima moeten kunnen. Was er maar een versterker met een fender clean die schakelbaar is van 30 - 15 - 5 watt en niet te duur..

arcane
9 december 2011, 14:30
Ik repeteer zelf het liefst met mijn 40 Watt Fender Hot rod deluxe white lightning. en als ik geen zin heb om zwaar te tillen wil ik ook nog wel eens mijn Fender Super Champ XD meenemen. die is 15 Watt. Voor het scheurgeluid is die 15 Watt wel voldoende, maar voor clean vind ik het wel wat tekort komen.

spijkie
9 december 2011, 14:55
Ik heb niet genoeg verstand van wanneer de wattage genoeg is of niet maar ik hoor en lees toch regelmatig dat men zegt dat een 5 watter ook hard kan en dat zal ook best maar heb laatst een optreden gehoord waar alles uitversterkt was en de ene gitaarist een 5watt blackstar combo had en de andere een 100+ marshall jcm 900 top + cabinet.
Ondanks het feit dat alles uitversterkt is en dat je die blackstar natuurlijk wel hoorde klonk het niet lekker, in dit geval omdat het verschil groot was tussen beide versterkers hoor je wel degelijk dat het niet alleen om volume gaat, die blackstar klonk gewoon te iel. ehh bedoel dit gewoon als voorbeeld hoor, probeer niet om blackstar af te zeiken :)

Harry
9 december 2011, 15:15
misschien was die marshall wel een beetje overdone. Zo'n ding heeft veel meer spreiding en blaast dus al snel over het hele podium heen. Leuk voor de gitarist, maar niet voor de rest van de band....

Mitch
9 december 2011, 15:31
Tot op zeker hoogte is vermogen alleen niet de hoek waar je 't in moet zoeken. Het gaat om het geheel van voicing, speakerkeus, kast. Daarnaast natuurlijk, zoals al gezegd: vraag je af of je alleen door de mix hoeft te komen of dat je er zonder uitversterking over de PA een kroegje mee moet vullen.

jim__
9 december 2011, 15:46
Was er maar een versterker met een fender clean die schakelbaar is van 30 - 15 - 5 watt en niet te duur..
Je zou dan misschien naar de ibanez tsa15 versterkers kunnen kijken. Is 'fenderig' qua geluid, kan ook naar 5 watt en je kunt er verschillende speakers op aansluiten. Van wat ik gelezen heb gaat hij ook clean nogal hard, zeker als je een groter cabinet erop aansluit. Wat dat betreft zou ik ook niet teveel kijken naar het aantal watts, eerder naar de speakers die je ermee gaat aansturen.

FruscianteFan
9 december 2011, 16:11
misschien was die marshall wel een beetje overdone. Zo'n ding heeft veel meer spreiding en blaast dus al snel over het hele podium heen. Leuk voor de gitarist, maar niet voor de rest van de band....
Dat probleem heb ik met mijn Ampeg op 60 watt, zeker als ik hem op de grond zet. Zelfs als ik er 5 meter vandaan sta, hoor ik mezelf nog minder goed (en minder schel!) dan als ik nog 5 meter verder sta.

Zet ik hem echter op 30 watt, dan lijkt-ie weer niet ver genoeg te stuwen. Het is toch wat...

SvennStar
9 december 2011, 16:19
Je zou dan misschien naar de ibanez tsa15 versterkers kunnen kijken. Is 'fenderig' qua geluid, kan ook naar 5 watt en je kunt er verschillende speakers op aansluiten. Van wat ik gelezen heb gaat hij ook clean nogal hard, zeker als je een groter cabinet erop aansluit. Wat dat betreft zou ik ook niet teveel kijken naar het aantal watts, eerder naar de speakers die je ermee gaat aansturen. Gaat de 'matching' cabinet wel hard genoeg ?

Rick trodat
9 december 2011, 16:38
Ik heb het in dit forum al meer dan eens gezegd. Tenzij je van een dikke volle bas houdt, of van de feel van een 100 watter, heeft zo'n bak op de meeste podia waar ik op speel meestal geen zin.

Ik neem em alleen mee als er geen PA aanwezig is, en wij geen zin hebben om em mee te dragen.

De sleutel ligt in spreiding. 2x zo hard als 15 watt is 150 watt, dus staar je niet blind op die watts.

Ik heb zelf ook een superchamp. Kort gezegd, trekt ie het niet als ik em door de '10 speaker laat draaien met een db sensitivity van 95 db. Zet ik em op een 4x12 met v30 100db, dan gaat ie kneiterhard. Op vol bandvolume zet ik em dan op 5.

Hoe komt dit?

Betere spreiding van de 4x12, meer db uit de speakers. Viervoudig speaker.

Rick trodat
9 december 2011, 16:41
Gaat de 'matching' cabinet wel hard genoeg ?

Zonder mic, nee. Ik speel er zelf ook op over een 2x12 ( 1*celestion lead 80 en 1* eminence texat heat ). Dan gaat ie erg hard. Hij is licht, goed gebouwd en goedkoop.

Luctor
9 december 2011, 17:25
Was er maar een versterker met een fender clean die schakelbaar is van 30 - 15 - 5 watt en niet te duur..

Volgens mij is deze nog niet genoemd maar een Epiphone Blues Custom is schakelbaar van 30 naar 15 Watt, klinkt clean erg goed (of het een Fender-clean is?...dat zal niet) en is tweedehands niet duur. Ik heb er zelf één gehad en was erg heel erg over te spreken. Jammer dat ik hem weg moest doen maar 30 kg vond ik iets teveel om wekelijks van zolder naar beneden te sjouwen en aan het eind van de avond weer naar boven. Maar een dijk van een geluid en meer dan voldoende headroom. Zeker een aanrader!

SvennStar
9 december 2011, 17:44
Zonder mic, nee. Ik speel er zelf ook op over een 2x12 ( 1*celestion lead 80 en 1* eminence texat heat ). Dan gaat ie erg hard. Hij is licht, goed gebouwd en goedkoop. Welk exacte cabinet is dat? En kan hij dan nog wel zachter voor huiskamer?

the sure thing
9 december 2011, 21:32
15W is echt te weinig om met humbuckers clean te blijven tussen bandgeweld (LIVE dus). Ik zou voor een 30W amp gaan. Dat switchen naar 15W en 5W is toch nergens voor nodig? 5W is thuis ook VEEL te hard.

Mitch
9 december 2011, 21:57
15watt wat? Heb je het dan over een 2x6V6 Fendertje in een 1x10 combo of? En live, bedoel je dan niet uitversterkt door de PA?
Het blijven dappere pogingen om te nuanceren naar de combinatie met speakers/kasten en het gebruiksdoel, maar als er dan weer een "15W is te weinig" post voorbij komt wordt ik toch een beetje droevig. :makeup:

Liquid_Metal
9 december 2011, 22:04
15watt wat? Heb je het dan over een 2x6V6 Fendertje in een 1x10 combo of? En live, bedoel je dan niet uitversterkt door de PA?
Het blijven dappere pogingen om te nuanceren naar de combinatie met speakers/kasten en het gebruiksdoel, maar als er dan weer een "15W is te weinig" post voorbij komt wordt ik toch een beetje droevig. :makeup:

Juistem, je wordt gewoon uitversterkt dus het maakt vrij weinig uit hoeveel vermogen je hebt. Het is van belang als je níet wordt uitversterkt en da's in mijn geval alleen zo in de oefenruimte. Daar is het de bedoeling om boven de drummer uit te komen en er zijn best versterkers met dat vermogen die dat halen.


Voor de HMH wel, voor je huiskamer teveel.

Mitch
9 december 2011, 22:18
Ik zou daaraan willen toevoegen: als je met je amp in een akoestisch slechte oefenruimte normaal door de mix komt, hoef je je over het gemiddelde podium geen zorgen te maken. Daarvoor hoef je niet veel harder te kunnen als je over de PA gaat. Ga je niet over de PA en zet je de boel wél harder, dan ben je afhankelijk van de akoestiek van de ruimte voor 20% van het publiek te hard en voor de rest te zacht, of voor 100% van het publiek te hard. Dat laatste is bloed irritant (pas weer meegemaakt, wat een ellende om naar te luisteren zeg.)

sjaak1990
9 december 2011, 22:24
Nouja een fender blijft op volume toch meestal langer clean dan een Marshall (hangt van het model af)
Vergeet vooral de speaker niet, een heel efficiënte speaker vs bijvoorbeeld een greenback kan veel verschil maken
Ik gebruik bij bandrepetitie mijn brunetti 059 ook vaak op 20 watt el84 omdat ik dat juist lekker vind klinken, blijft net niet helemaal clean met humbucker met iets hogere gain settings maar kan zelfs clean blijven bij lagere gain settings en hogere volume instellingen.
Grote verschil met 100 watt vind ik de druk die het geeft, 20 watt komt van minder diep.

SvennStar
9 december 2011, 22:25
Juistem, je wordt gewoon uitversterkt dus het maakt vrij weinig uit hoeveel vermogen je hebt. Het is van belang als je níet wordt uitversterkt en da's in mijn geval alleen zo in de oefenruimte. Daar is het de bedoeling om boven de drummer uit te komen en er zijn best versterkers met dat vermogen die dat halen. Precies, ik moet een versterker die ook zonder PA een drummer aankan, en waarmee ik de buren niet boos maak. Ik merk dus dat dit soms wel kan en soms niet.

Liquid_Metal
10 december 2011, 10:25
Precies, ik moet een versterker die ook zonder PA een drummer aankan, en waarmee ik de buren niet boos maak. Ik merk dus dat dit soms wel kan en soms niet.

Met mijn Peavey Backstage Plus transistor versterker met 10" speaker en 35 watt vermogen had ik hier in rockbandformatie (2 gitaristen, bassist, drums en een hoop zang) totaal geen moeite mee, ook in ontzettend slechte oefenruimtes. In een snoeiharde metalband zou het nog wel eens een probleem kunnen zijn, maar een degelijke laag-vermogen buizenamp (bijvoorbeeld Blackstar HT-5 of ENGL Gigmaster 15) kan dat makkelijk aan.

guitarkid
10 december 2011, 11:59
Voor de HMH wel, voor je huiskamer teveel.

Het bekende misverstand! Het is juist heel goed mogelijk, want in de HMH wordt je uitversterkt en heb je monitor! Als ik op grotere podia speel hoef ik vaak minder vermogen te gebruiken, dus neem ik bijv. een 5 wattertje mee want de versterker hoeft niet de zaal te bespelen! Ik doe het natuurlijk wel, want het klinkt zo lekker!!! :seriousf:
Maar je vraagt toch ook niet of de zanger hard genoeg kan zingen om de HMH te vullen? ;)

guitarguru
10 december 2011, 15:18
Maar je vraagt toch ook niet of de zanger hard genoeg kan zingen om de HMH te vullen? ;)

Vind dit zo'n geweldige wijze uitspraak.......pure Zen :harmony:

turboblues
10 december 2011, 15:38
Die low-wattage versterkertjes gaan misschien wel luid genoeg allemaal, maar wat krijg je dan als uiteindelijke klank? Te dun, nooit vet genoeg vergeleken met een 100W head en 4x12 cab.
Je kan een mic plaatsen voor een portable radiootje en door de PA laten horen, maar het zal toch klinken als een heel LUID portable radiootje. Geen ballen, te weinig (strak) laag ook.
Ik wil mijn gitaarklank horen en VOELEN!:rockon:

stikel
10 december 2011, 16:28
Zag deze week in DWDD een gitarist met telecaster op een Epi Valve Junior (5 watt middels 1x EL84) met bijbehorende cab (wel uitversterkt natuurlijk). Klonk overigens prima.

zjanke
10 december 2011, 16:32
Die low-wattage versterkertjes gaan misschien wel luid genoeg allemaal, maar wat krijg je dan als uiteindelijke klank? Te dun, nooit vet genoeg vergeleken met een 100W head en 4x12 cab.
Je kan een mic plaatsen voor een portable radiootje en door de PA laten horen, maar het zal toch klinken als een heel LUID portable radiootje. Geen ballen, te weinig (strak) laag ook.
Ik wil mijn gitaarklank horen en VOELEN!:rockon:

Ik durf mijn 20 wattertje met een 2x12 echt wel langs een 100 watt transistorbak met crappy speakers te zetten, sterker nog: Mijn 20 wattertje durf ik ook langs heel veel goede 100 watters te zetten.
Jouw argument slaat als een lul op een drumstel als je roept dat elke willekeurige 100 watter beter is dan een low wattage versterker.

De topicstarter doet er waarschijnlijk beter aan om zijn keuzes op het gewenste volumes naast elkaar te proberen en dan te horen dat het volumeverschil waarschijnlijk niet het issue gaat zijn als je 15 en 30 watt met elkaar vergelijkt. Het karakter van de specifieke amp zal veel meer doen en het moment waarop een amp bijvoorbeeld een randje krijgt met humbuckers of single coils is belangrijker dan hoe snoeihard hij kan.

Midwolda
10 december 2011, 16:47
...
De topicstarter doet er waarschijnlijk beter aan om zijn keuzes op het gewenste volumes naast elkaar te proberen en dan te horen dat het volumeverschil waarschijnlijk niet het issue gaat zijn als je 15 en 30 watt met elkaar vergelijkt. Het karakter van de specifieke amp zal veel meer doen en het moment waarop een amp bijvoorbeeld een randje krijgt met humbuckers of single coils is belangrijker dan hoe snoeihard hij kan.

Hallelujah! Sound outweighs volume! :ok:

stikel
10 december 2011, 16:50
Ik durf mijn 20 wattertje met een 2x12 echt wel langs een 100 watt transistorbak met crappy speakers te zetten, sterker nog: Mijn 20 wattertje durf ik ook langs heel veel goede 100 watters te zetten.
Jouw argument slaat als een lul op een drumstel als je roept dat elke willekeurige 100 watter beter is dan een low wattage versterker.

De topicstarter doet er waarschijnlijk beter aan om zijn keuzes op het gewenste volumes naast elkaar te proberen en dan te horen dat het volumeverschil waarschijnlijk niet het issue gaat zijn als je 15 en 30 watt met elkaar vergelijkt. Het karakter van de specifieke amp zal veel meer doen en het moment waarop een amp bijvoorbeeld een randje krijgt met humbuckers of single coils is belangrijker dan hoe snoeihard hij kan.

Heb hier een combo 4x10 trannie en die kan lang met buizen mee ;)

Moet die sig niet zijn: knappe sex met geile zuster.:D

SvennStar
10 december 2011, 16:59
Ik durf mijn 20 wattertje met een 2x12 echt wel langs een 100 watt transistorbak met crappy speakers te zetten, sterker nog: Mijn 20 wattertje durf ik ook langs heel veel goede 100 watters te zetten.
Jouw argument slaat als een lul op een drumstel als je roept dat elke willekeurige 100 watter beter is dan een low wattage versterker.

De topicstarter doet er waarschijnlijk beter aan om zijn keuzes op het gewenste volumes naast elkaar te proberen en dan te horen dat het volumeverschil waarschijnlijk niet het issue gaat zijn als je 15 en 30 watt met elkaar vergelijkt. Het karakter van de specifieke amp zal veel meer doen en het moment waarop een amp bijvoorbeeld een randje krijgt met humbuckers of single coils is belangrijker dan hoe snoeihard hij kan. Dus volume ligt niet zozeer aan wattage?

Midwolda
10 december 2011, 17:07
Dus volume ligt niet zozeer aan wattage?

Volume ligt ook aan je oren.
Een clean geluid van 100dB zal zachter klinken dan een vervormd geluid van 100dB.

Mitch
10 december 2011, 17:49
Dus volume ligt niet zozeer aan wattage?
Da's nu een keer of vier, vijf gezegd. Toch leuk dat het aankomt :D
Het gaat naast vermogen ook om voicing, speakers en kast. Daarna komt nog een keer de akoestiek van de ruimte en de samenstelling van de band waar je in zit. Alleen maar naar vermogen kijken is écht te simplistisch.

SvennStar
10 december 2011, 18:07
Da's nu een keer of vier, vijf gezegd. Toch leuk dat het aankomt :D
Het gaat naast vermogen ook om voicing, speakers en kast. Daarna komt nog een keer de akoestiek van de ruimte en de samenstelling van de band waar je in zit. Alleen maar naar vermogen kijken is écht te simplistisch. Ik begin verdomde veel van dit forum te leren, sorry dat het zo lang moest duren. Danke schön :)

Mitch
10 december 2011, 20:32
Laat ik het zo zeggen: mijn AC15CC1x heb ik op een ruim buitenpodium één keer een beetje open gehad, zeg volume (gain) op iets minder dan de helft en master (volume) op driekwart. Dat kon omdat ik de rest van de drukke mix op in-ear had met 20dB demping naar buiten toe en ik mijn elektrische gitaarsound toch een beetje wilde 'voelen' :D Maar toen was er toch al een bandlid zonder in-ear die er een beetje last van had dat -ie te hard stond. En geloof me: dat was het ook. Nog steeds cleanish overigens...

SvennStar
10 december 2011, 21:42
Laat ik het zo zeggen: mijn AC15CC1x heb ik op een ruim buitenpodium één keer een beetje open gehad, zeg volume (gain) op iets minder dan de helft en master (volume) op driekwart. Dat kon omdat ik de rest van de drukke mix op in-ear had met 20dB demping naar buiten toe en ik mijn elektrische gitaarsound toch een beetje wilde 'voelen' :D Maar toen was er toch al een bandlid zonder in-ear die er een beetje last van had dat -ie te hard stond. En geloof me: dat was het ook. Nog steeds cleanish overigens... Het blijft ook wel een mysterie van welke versterkers wel werken met een band en welke niet :) Jammer genoeg ben ik geen vox fan, alhoewel de looks erg retro zijn, maarja daar gaat het niet om :seriousf:

guitarkid
10 december 2011, 22:58
Vind dit zo'n geweldige wijze uitspraak.......pure Zen :harmony:

Dank je.....:)

SvennStar
11 december 2011, 12:23
Iemand nog ideeën over een versterker die een fender clean heeft en die op gigging volume kan en op slaapkamer volume? Jep ik begin een beetje op te geven of dit wel mogelijk is...

FruscianteFan
11 december 2011, 12:31
Ik zie het probleem niet. Er wordt van alle kanten gezegd dat je voor gigs juist niet zo superhard hoeft. Tegelijkertijd zijn er genoeg grote amps die prima zacht kunnen...

Wabbie
11 december 2011, 13:09
Iemand nog ideeën over een versterker die een fender clean heeft en die op gigging volume kan en op slaapkamer volume? Jep ik begin een beetje op te geven of dit wel mogelijk is...

Een willekeurige versterker met een fatsoenlijk mastervolume?

SvennStar
11 december 2011, 13:53
Ik zie het probleem niet. Er wordt van alle kanten gezegd dat je voor gigs juist niet zo superhard hoeft. Tegelijkertijd zijn er genoeg grote amps die prima zacht kunnen... Ach nouja ik denk dat ik gewoon de fender blues junior tweed ga doen..

guitarguru
11 december 2011, 14:02
Ach nouja ik denk dat ik gewoon de fender blues junior tweed ga doen..

Daar repeteer ik wekelijks op. Fijne cleane amp, die zich ook goed laat opnemen/uitversterken.

bluegate
11 december 2011, 15:02
Ik gebruik regelmatig een Mesa TransAtlantic 15W.
Krijg altijd de vraag of het zachter kan in de oefenruimte
Volumes staan niet boven 10:00, zowel clean als overstuurd.
Live lukt het ook prima om genoeg geluid te produceren, clean krijgt soms juist een mooi randje als je echt gas geeft.

SvennStar
11 december 2011, 15:23
Daar repeteer ik wekelijks op. Fijne cleane amp, die zich ook goed laat opnemen/uitversterken. En met repeteren heb je hem niet uitversterkt?

guitarguru
11 december 2011, 16:34
En met repeteren heb je hem niet uitversterkt?

Welnee joh, hard zat, met toch luide drummer ..

SvennStar
12 december 2011, 18:12
Welnee joh, hard zat, met toch luide drummer ..

Perfect dan nog even een overdrive scoren en klaar ben ik :seriousf: