PDA

View Full Version : Preamp buizen in andere volgorde??



spijkie
9 december 2011, 08:29
Ik heb een Bogner Alchemist 212 waar 5 buizen in zitten voor voorversterking en 2 voor de eind versterking.
In het boekje staat iets over het in een andere volgorde zetten van de preamp buizen om een wat andere sound te krijgen maar het staat er een beetje onduidelijk, ik dacht namelijk dat die buizen voor de preamp allemaal het zelfde waren. Of bedoelen ze dat je andere type buizen in de preamp kan zetten om een andere sound te krijgen, andere type buizen in de eindtrap weet ik wel dat dit kan.
Wat mij ook op valt is dat die buizen voor de preamp zo te zien niet van het zelfde merk zijn...

Rick trodat
9 december 2011, 08:59
Andere types kan je als vuistregel niet zomaar uitwisselen. Merken uiteraard wel. Ik vermoed dat er 12ax7 ofwel ecc83 in zitten. De onderlinge merken daarvan kan je gewoon uitwisselen.

ecc82 kan je wel als fasedraaier gebruiken, maar niet in alle amps

caliban
12 december 2011, 21:43
Andere types kan je als vuistregel niet zomaar uitwisselen. Merken uiteraard wel. Ik vermoed dat er 12ax7 ofwel ecc83 in zitten. De onderlinge merken daarvan kan je gewoon uitwisselen.

ecc82 kan je wel als fasedraaier gebruiken, maar niet in alle amps

In principe kan je ecc81 (12AT7), ecc82 (12AU7) en ecc83 (12AX7) enzo gewoon met elkaar omwisselen. Of het goed klinkt, geen idee. De 81 en 82 hebben een lagere versterkingsfactor dan de 83 maar hebben wel dezelfde 'functie'. Een 82 zal in de fasedraaier waarschijnlijk juist om die reden gebruikt worden :), minder versterking, minder kan op mogelijke ongewenste geluiden.