PDA

View Full Version : Potmeters vervangen bij PU-swap.



joeyonfire
9 december 2011, 06:41
Hoi,

Ik heb gisteren een Jackson Dinky DXMG opgehaald. Deze gaat als tweede gitaar gebruikt worden bij optredens. Wel nu, hierin zitten 2 passieve EMG HZ pick-ups in. Deze klinken eigenlijk best redelijk maar toch is het niet helemaal mijn ding. Nu wil het zo zijn dat ik nog een EMG-81 in mijn Ibanez heb zitten, en deze dus wil plaatsen op de brug-PU van de Jackson.

Nu heb ik me wat in zitten lezen maar kan ik niet tot een duidelijk antwoord komen.
Ik begrijp dat ik dan ook de potmeters moet vervangen.
Zoja waarom en ten tweede welke zou ik er dan in moeten zetten?

Alvast bedankt.

macwilliams
9 december 2011, 07:05
Voor actieve emg's heb je 250k pots nodig. Je moet dan beide signalen van de buckers gescheiden houden want het schijnt dat actief en passief niet fijn samen gaan.

Het fijne weet ik er niet van maar dit heb ik meer dan een keer gelezen, geschreven door verschillenden die het zelfde hebben geprobeerd.

joeyonfire
9 december 2011, 07:20
Probleem is dat er op de gitaar maar 1 volume,- en 1 tonepot op zit.

Lennert
9 december 2011, 07:51
Dan moet je er of een EMG bij kopen, of de neck PU niet gebruiken. Gewoon helemaal los koppelen.

JTB
9 december 2011, 09:34
Ik heb laatst bij mijn DKMG een swap gedaan en een enkele Blackout geïnstalleerd. De DKMG heeft 3 knoppen (volume, tone en afterburner). Toch heb ik het afterburner circuit en de neck humbucker los gekoppeld en de bijgeleverde pots geïnstalleerd. Volgens mij zijn deze zelfs 25KOhm ipv 250. Ik kan dus maar een element gebruiken, maar ja het is metal....

piezo
9 december 2011, 09:38
Voor actieve emg's heb je 250k pots nodig. Je zult 25k bedoelen.

EDIT: Iemand was me al voor.

macwilliams
9 december 2011, 09:51
Ja die bedoel ik, foudtjeh ..

Bijl
9 december 2011, 12:29
Je kan de toneknop vervangen voor een extra volumepot, je hebt dan een 25k pot voor de EMG81 en een 500k pot voor de EMG HZ.

Je kan ook één humbucker loskoppelen van de volumepot en rechtstreeks verbinden met de pickup schakelaar. Die staat dan altijd op maximaal volume maar je kan 'm wel gebruiken. De andere pickup sluit je aan op een volumepot met de juiste weerstand (25k voor actief of 500k Ohm voor passief).

aaronstonebeat
9 december 2011, 12:48
Het kan op zich wel; als alles vol open staat, zul je geen verschil merken. Maar potmeters van 250 of 500 kOhm zullen met actieve EMG's meer als een schakelaar werken dan als een regelaar; je hebt geen verloop maar een omslag punt, waarschijnlijk bijna helemaal aan het eind (bij 'bijna dicht').

piezo
9 december 2011, 13:09
Passief en actief samenvoegen op een enkele output, zonder een buffer/preamp ertussen, gaat niet werken, vrees ik.

joeyonfire
9 december 2011, 13:30
Dan gaan we toch de neck PU maar loskoppelen. Die gebruik ik eigenlijk toch zelden.

Allen bedankt ;)