PDA

View Full Version : welke jazz gitaar kiezen??



AirheadR100
7 december 2011, 22:51
Hoi mensen,

Frustratie alom: ik kannie kiezen!! GAS heeft weer toegeslagen en maakt de keuze tussen de Godin Kingpin II en de Gretsch G5120 vrij moeilijk: de ene schoonheid komt in een koffer uit de Canadese wouden met een vrij clean geluid, eigenlijk een versterkte akoestieker en de ander in haar nakie zonder verpakking en blote tandwieltjes aan de stemmechanieken uit Korea maar wel met de looks van een pin-up uit de fifties en voor mijn gevoel een bijbehorende sound (ondanks de standaard pups....) wat is wijsheid als je zowel old skool jazz sounds (waar ik ook een Gitane DG-320 voor heb) alswel een rock-a-billy achtige geluidjes uit het hout wilt toveren. Mijn Fender champje 600 zoekt gewoon iets erg passends...Benieuwd naar de wijze raad van wijze forumleden.:crazyhappy:

FruscianteFan
7 december 2011, 23:01
Dan zou ik gaan voor de Godin. Ik houd van Gretsches, maar met die Electromatic heb ik toch het gevoel niet het echte in handen te hebben.

Overigens heb ik beide weleens in handen gehad, en ik heb betere herinneringen aan de Godin. Maar er kan goed een jaar of twee tussen hebben gezeten, dus da's niet heel eerlijk.

aaronstonebeat
7 december 2011, 23:04
Na een vlugge zoektocht blijkt de Gretsch nog iets goedkoper dan de Godin; ik had eigenlijk in extremo het omgekeerde verwacht.
Maar als het om de rockabilly gaat, zou ik de Gretsch nemen.

Die Kingpin II vind ik ook een erg mooie dame!

Zo te zien zijn ze beide helemaal hol; maar de Kingpin is iets dikker; dat zal akoestische voordelen hebben en versterkte nadelen

Little Jay
7 december 2011, 23:28
De Godin is heel helder en hoog klinkend voor een jazzgitaar - bijna "twangy" (de houtsoorten en de P90s zullen daar ongetwijfeld debet aan zijn). Je kunt er een prachtige oer-rockabilly sound à la Scotty Moore, Bill Haley, Eddie Cochran, etc. uit krijgen, maar ze heeft natuurlijk niet de Hot-Rod Brian Setzer-look....

Ik ken de Koreaanse Gretsches niet, maar de Kingpin is echt een supergitaar in z'n prijsklasse. Ik zou voor de Godin gaan, maar ik ben jij niet... :D

FruscianteFan
7 december 2011, 23:36
Overigens zal het beslist de moeite waard zijn om, mocht je voor de Gretsch gaan, haar gelijk met TV Jones (of echte FilterTrons) uit te rusten.

Tijdje terug heb ik zo'n electromatic doublecut hollow met 'dual coil' pups bespeeld... klinkt erg vlak. Daarna op aanraden van Jaap (was in Schreeven) een Electromatic met filtertrons bespeeld, de Tim Armstrong signature. Een wereld van verschil.

Mr.Fingers
7 december 2011, 23:45
Beiden zijn geen echte "jazz" gitaren, maar die Godin heeft wel die typische, neuzige jazzklank uit de jaren '40, wat die Gretsch niet heeft.


http://www.youtube.com/watch?v=HolIiR5pzIg
Uw favoriete moderator van akoestisch op een kingpin...

Triggy
7 december 2011, 23:49
Ik zou gaan voor de Godin.
Als je valt voor de looks van de Gretsch zou ik 'm in ieder geval uitrusten met TV-jones.

Dealer
7 december 2011, 23:57
Ik heb die gretsch bespeelt en klonk echt heel nice... maar in mijn opinie niet heel jazzy maar denk dat dat ook aan mijn spelen en aan de amp lag xD


Gretsch is prima gitaar en ziet er erg goed uit

Rock Bottom
8 december 2011, 10:53
Ik zou sowieso ook de electromatic met dearmonds uitproberen.
Om meteen voor TV Jones te gaan is ook niet meteen nodig. Sinds die dingen zo over gehyped zijn kom je gewone filtertrons vaak voor spotprijzen tegen.

rijsberman
8 december 2011, 11:24
Ik heb een Gretsch 5120 en een Godin 5th avenue (niet Kingpin) en ik vind het verschil tussen die twee nogal groot. Die Godin is echt veel meer een jazz-gitaar. Wel eentje met een eigen draai er aan van Godin, wat moderner, denk ik. De Godin is akoestisch een fijne gitaar, ook ontworpen als akoest waar later elementen in gekomen zijn.

Die Gretsch is akoestisch veel minder en duidelijk bedoeld om versterkt te spelen. De constructie (en de hele gitaar) is ook een stuk zwaarder. Eerder een rockgitaar dan jazz. Lijkt me een stuk minder snel rond te zingen, mocht je er een podium op willen.

edit: ik kan je eigenlijk niet adviseren welke te kiezen, ik geniet van beide. Maar ze zijn wel echt verschillend, dus welke het beste is voor jou zou je eigenlijk moeten proberen.

rijsberman
8 december 2011, 11:41
De Godin is heel helder en hoog klinkend voor een jazzgitaar - bijna "twangy" (de houtsoorten en de P90s zullen daar ongetwijfeld debet aan zijn). Je kunt er een prachtige oer-rockabilly sound à la Scotty Moore, Bill Haley, Eddie Cochran, etc. uit krijgen, maar ze heeft natuurlijk niet de Hot-Rod Brian Setzer-look....

De top is redelijk stijf en heeft de goede snaren nodig om goed te worden 'aangesproken'. Op mijn akoest 5th Ave heb ik een setje .013 gehad. Speelt prima, klinkt heerlijk vol maar ook erg luid. Te luid om lekker op de bank mee te pielen als je huisgenoten hebt (ten minste, bij mij thuis wel). Nu terug naar .012, maar dan is het wel zoeken naar snaren die niet te helder zijn, naar mijn smaak. Ik heb bij mijn Godin de brug op de top 'geschuurd'*, daar werd het geluid duidelijk voller van.

*(schuurpapier op de top plakken, brug er over, zodat hij beter aansluit op de top).

Rutger
8 december 2011, 12:00
Ik sluit me aan bij Rijsberman. k Heb ze naast elkaar bespeeld. Het zijn echt andere beestjes. Godin meer oldschool en akoestisch sterker. Gretsch is moderner en heel allround. Het kan aan de afstelling gelegen hebben, maar ik vond de brugpu van de Godin erg zwak, dan zou ik eerder voor die met alleen de neckpu gaan (die klinkt akoestisch ook net ff wat beter). Het zijn beide gitaren die hun prijsklasse overstijgen dus je zult geen slechte keuze kunnen maken.

Ik wordt wel een beetje moe van het eeuwig herkouwen van oude info/vooroordelen over de pickups van de 5120. k Zal daarom even een goed woordje doen. De pickups zijn al sinds jaren sterk verbeterd en met de juiste afstelling (wat geldt voor alle pu's) zijn het goede pickups. En nee, het zijn geen filtertrons, het zijn humbuckers en zo klinken ze ook, daar moet je van houden en het is dus een smaakkwestie, maar dat neemt niet weg dat ze van prima kwaliteit zijn.

Oh, en als je iets bijzonders wilt: ga op jacht naar een Gretsch G3900, worden niet meer gemaakt en lastig te vinden maar ze komen weleens voorbij. Zelfde prijsklasse, mooi akoestisch en versterkert, net wat kleiner (15 inch body), de Gretsch looks met een oldschool sound, waanzinnig! Hij is er ook in goldtop (G3967) :)

Triggy
8 december 2011, 12:45
En kijk anders eens naar de Historic Series zoals de G3141 of G3156.
Komen heel af en toe voorbij op MP en zijn echt van betere kwaliteit dan de standaard 5120.

Squier4ever
8 december 2011, 12:50
Ik zou voor de Gretsch gaan (en wel met TV Jones, want die zijn IMO totaal niet overrated). Kocht de mijne met stock pups en dat klinkt aardig, maar met de TV's komt het ding helemaal tot leven!

AirheadR100
8 december 2011, 19:50
Heel veel goede reactie's op beide gitaren; ik ga komende week spelen op beiden dus zal ik komende week mijn bevindingen en besluit hier op deze plaats melden, bedankt alvast voor alle reactie's!!

Kritz
8 december 2011, 20:06
Heel veel goede reactie's op beide gitaren; ik ga komende week spelen op beiden dus zal ik komende week mijn bevindingen en besluit hier op deze plaats melden, bedankt alvast voor alle reactie's!!


Als je de kans ziet,neemt eens een Peerless Monarch onder handen.
Prachtige gitaar, Luister en kijk maar eens YouTube Matt Otten.

AirheadR100
8 december 2011, 20:28
Als je de kans ziet,neemt eens een Peerless Monarch onder handen.
Prachtige gitaar, Luister en kijk maar eens YouTube Matt Otten.

Okay Kritz, misschien wel de gouden tip; ik heb al veel goeds gelezen over Peerless en iedereen is daar idd erg enthousiast over, effe checken waar ik ze kan bespelen, ik ga meteen je you tube link bekijken. Gr.Airhead

AirheadR100
8 december 2011, 20:34
Als je de kans ziet,neemt eens een Peerless Monarch onder handen.
Prachtige gitaar, Luister en kijk maar eens YouTube Matt Otten.

Okay Kritz, misschien wel de gouden tip; ik heb al veel goeds gelezen over Peerless en iedereen is daar idd erg enthousiast over, effe checken waar ik ze kan bespelen, ik ga meteen je you tube link bekijken. Gr.Airhead

geertjan
8 december 2011, 22:52
Ik heb een paar keer de godin getest en ik kan niet zeggen dat de gitaar me erg beviel.
De nek is erg dun (als je daarvan houdt, geen probleem natuurlijk) en de gitaar voelde overall gewoon een beetje fake.. Akoestisch gebeurt er niet veel en ook versterkt niet echt super.
Het is natuurlijk geen heel dure gitaar, maar voor dat geld zou ik zeker The Loar gitaren proberen. Zoek ze maar eens op en je zult zien dat ze binnenkort met een model komen erg vergelijkbaar met de 5th avenue (ook geen cutaway en een P90).

Ik heb hun LH-600 en heb er een zwevend element op gezet.
Heel veel gitaar voor het geld....

G

Mr.Fingers
8 december 2011, 23:26
http://www.thomann.de/be/epiphone_emperor_regent.htm

ook een steengoede gitaar!

Wabbie
10 december 2011, 13:46
Wordt de Electromatic serie van Gretsch niet toevallig gebouwd door de Peerless fabrieken in Korea?
Ik dacht zoiets ooit ergens gelezen te hebben, geen idee of het klopt.

AirheadR100
27 december 2011, 16:54
Ja Wabbie, de Gretsch electromatic komt idd uit Korea, welke fabriek weet ik helaas niet, wel dat het een erg fijn spelend gitaartje is. Inmiddels op de Godin Kingpin II en de Gretsch G5120 gespeeld maar dit is dus echt appels met peren vergelijken. De gitaren zijn zo verschillend van bouwwijze en sound en ondanks dat ze beide erg lekker spelen, erg goed klinken en er erg goed uitzien zijn het op al deze gebieden 2 verschillende gitaren. De Gretsch viel voor mij af omdat ik er een Chet Atkins 6120 bij had staan die met de TV Jones pups dus errug Gretschy was, waardoor de G5120 een beetje in de schaduw kwam te staan.....geen eerlijk vergelijk dus maar toch....! De Godin klonk als een klok en speelde erg comfortabel en maakte mijn verwachtingen op elk gebied waar dus was het besluit in principe snel genomen, echter: op de onderhandelingen is de deal stuk gelopen helaas. De gitaar werd door een niet nader te noemen muziekzaak in het zuiden des lands op hun site aangeboden voor 90,- euro minder dan de vraagprijs betrof in de winkel; het was een oude advertentie zeiden ze en de gitaar was opnieuw besteld en de prijzen waren inmiddels omhoog gegaan schijnbaar..... maar na harde onderhandelingen mocht de gitaar dan toch mee voor de internetvraagprijs....Ik had op die internetprijs al weken voor ik ging proefspelen een korting in gedachten van 50,- euro wat ikzelf een nette korting vond zeker als je weet dat ik in die zaak de afgelopen 2 jaar zo'n 2000,- euro besteed heb maar 50,- euries ging de verkoopafdeling net wat te ver. Nou ja, in deze treurige crisistijden lijkt het me toch wijs om te verkopen als je een geintresseerde klant hebt voor je handel maar schijnbaar groeien de bomen nog steeds tot in de hemel!!! Kortom: ik heb mijn GAS centjes nog lekker op de bank staan en ga gewoon verder met zoeken in al die gave snoepwinkels. Klein beetje frustratie blijft wel aanwezig want die Godin Kingpin II was echt wel heel erg gaaf, zowel de looks als de sound; maar ja waar blijf je als mensch zonder je principes he? Gelukkig nog een aantal lekkere stukken goed hout staan dus ik vermaeck me wel! Bedankt voor de reacties en een toffe jaarwisseling!!!!

Triggy
27 december 2011, 17:12
Begrijp ik goed dat je er in eerste instantie € 90,- af hebt gekregen en later nog eens € 50,- minder wilde geven?
Zou ik persoonlijk niet zo'n punt van hebben gemaakt als de Godin erg goed bevalt. Principes zijn prima hoor, maar nu heb je niets....:soinnocent:

Eric van Esch
27 december 2011, 17:38
Om het iets moeilijker te maken....

http://www.thomann.de/be/ibanez_af125amb.htm

AirheadR100
31 december 2011, 00:41
Oh oh oh oh oh........slapeloze nachten dusssss toch maar gauw de Kingpin 2 van Godin opgepikt na mijn principes overboord te hebben gegooid; dat canadese hout bleef maar knagen in mijn hoofd. Blij als een kind in een snoepwinkel met mijn keuze, wat speelt dat ding fijn zeg. Toffe sound goeie feel, de honger naar meer is weer even wat minder gelukkig. Fijn 2012 allemaal!!