PDA

View Full Version : Beginnende bands



VLP
7 december 2011, 21:54
Hallo,

Ik probeer samen met 2 andere personen wat samen te spelen.
Ik speel elektrische gitaar, een andere persoon ook, en dan nog een drummer.
We weten niet goed hoe te beginnen.
We zouden in het genre rock ( nirvana, write stripes,...) willen te spelen.
Alle tips zijn welkom

Gearjunkie
8 december 2011, 07:17
Een bassist en zanger zoeken?
Kan je verder iets specifieker aangeven waar je tegenaan loopt?
Eén belangrijke tip van mij zou zijn dat je eerst één of twee nummers goed doet (dus echt goed) en daarna pas je repertoire uitbreidt. Zonder kwaliteit ben je het snel beu vrees ik.

VLP
9 december 2011, 15:03
de andere gitarist is ook zanger.
We hebben ook geen zanginstallatie.
Weet iemand soms hoe je hier aanraakt. Kopen of huren en hoeveel dit kost.
Wij dachten een yamaha stagepass te kopen 2e hands. 175eur
We zouden eerst wat willen coveren en daarna zeker eigen nummers proberen te maken. Ik vindt het nogal moeilijk om met 2 gitaristen in een band te spelen.

Harry
9 december 2011, 15:11
je kiest eerst een nummer uit wat je wilt gaan spelen. Vervolgens zoek je grofweg je partijen uit, totdat de zanger de toonhoogte bepaald.
Daarna wordt het tijd voor de oefenruimte, waarbij je goed naar elkaar luistert. De andere gitarist zingt erbij, dus die speelt misschien het liefst een wat eenvoudigere partij. Dat geeft jou de ruimte om zijn partij aan te vullen. Met solo's, licks of andere liggingen van akkoorden. Als je merkt dat je elkaar in de weg zit bepaal je samen wie een stapje terug doet. En misschien wil je proberen het gebrek aan een bassist te compenseren, dan ga jij wat lagere partijen spelen. enz. enz.

En qua zanginstallatie; als je een eigen ruimte hebt kun je zo'n Stagepass kopen, en anders zijn er ook oefenruimtes te huur met installatie en backline.

VLP
13 december 2011, 18:53
Een voorstel voor een nummer ?

piker
13 december 2011, 20:40
Jullie zijn de band! Ik vind niet dat wij gemachtigd zijn om voor jullie nummers te kiezen! Als ze tegen ons zeggen "dat en dat" klappen we dicht. Dat is onder jullie. Als je iets met hart en ziel doet is het niet snel mis, geloof me.

VLP
27 december 2011, 18:02
Weet iemand nog een paar belangerijke dingen om op te zeker op te letten ?

joeyonfire
27 december 2011, 20:30
Zorg dat je goede afspraken maakt met je andere gitarist! Zeker als je in het begin van je muzikale carrière zit is dit zeer belangrijk.
Toen ik een jaar of 16 was en me eerste band begon hadden we ook 2 gitaristen en was het altijd een onderlinge strijd wie ''de beste'' was. Inmiddeles heb ik er zelf aan toegegeven dat ik geen solo-gitarist ben dus ik altijd een solo-gitarist naast me moet hebben maar dan zijn in ieder geval de rollen wel duidelijk en ontstaat er geen irritatie onderling.

Als je samen wilt oefenen is een bassist zeker handig. Hang een poster op school, muziekleraar, muziekwinkel.

Tevens is een oefenruimte net zo makkelijk, die zijn altijd wel in de buurt te vinden voor een degelijke prijs Variërend van zo'n 70 tot 150 euro per maand.

En mocht je optredens gaan zoen, zorg dat je het filmt! Kun je zien wat er fout gaat en wat er te verbeteren valt. Een optreden kan voor je gevoel echt super zijn gegaan. Maar je moet een paar dagen na het optreden de video maar eens terug kijken als de kick van het optreden eraf is. Het is vaak niet leuk om terug te kijken als je net begint met een band maar enorm leerzaam.

VLP
22 januari 2012, 15:56
Bedankt, Waar we(vooral ikzelf :() het momenteel echt heel moeilijk mee hebben is om in de maat te blijven. Ik vraag me af hoe andere coverbands dit doen ? als je geen muziekschool gevolgd hebt is dit toch onmogelijk om strak in de maat te spelen ?