PDA

View Full Version : Nieuwe akkoorden



Elphie
7 december 2011, 18:47
Heelloo

Ik speel nu bijna 3 jaar gitaar, heb tijdje op les gezeten waar ik de
basisdingen heb geleerd, maar ik heb het gevoel dat ik echt blijf hangen
waar ik ben.

Ik ben al van gitaarles afgegaan, omdat ik het gevoel had dat ik daar
was uitgeleerd. Hij bleef bij de basisakkoorden hangen en was meer uit
op mn stem dan op mn gitaarspel.

Nu wil ik vragen, welke akkoorden het logischt zijn om hierna te leren
(de volgende basisgroep zal maar zeggen ;))
Ik ken nu deze:

A C D E F G Am Dm Em B7

Heeft iemand misschien een lijstje akkoorden die ik het beste hierna kan leren?
(ik heb een gitaarakkoorden gids (^^) dus alleen de namen van de akkoorden zijn voldoende)

EDV
7 december 2011, 18:54
na 3 jaar heb je toch wel een beetje een idee welk soort nummers je graag speelt? Als je kijkt welke akkoorden daarin vaak gebruikt worden, maakt 't niet zoveel uit of dat een "basis-set" is of niet

en anders ga je gewoon de barré-akkoorden of powerchords oefenen

piker
7 december 2011, 18:56
Misschien eens een andere leraar bezoeken. Als jij expliciet vraagt om
nieuwe akkoorden kun je een nummer dat je graag hoort en waar nieuwe akkoorden inzitten voorstellen om te leren. Ik denk dat het het handigste is om ze te leren met een song.

Elphie
7 december 2011, 18:59
Meestal zoek ik nummers op waarin 'mijn' akkoorden voorkomen:soinnocent:
Maar het is misschien idd een goed idee om de 'moeilijkere' versies gewoon
te gaan proberen

Dankjewel!

terrasbeest
7 december 2011, 20:19
Er is geen 'logisch' vervolg.Hoe meer akkoorden je kent, hoe beter.
Wat wel logisch èn erg nuttig is, is dat je leert waar akkoorden vandaan komen ( de toonladders ) en op welke logische basis akkoorden worden geconstrueerd.

Beide filmpjes had ik gisteren in een ander topic gepost :

http://www.youtube.com/watch?v=LmbMnc2vpFg

http://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk

Verder : nummers leren, hoe meer hoe liever.
Zoek een leraar die weet waarover het gaat.

aaronstonebeat
7 december 2011, 21:49
Terrasbeest zegt het.

Als je weet hoe akkoorden worden opgebouwd, kun je ze zelf op de gitaar samenstellen. Zo heb ik mezelf ooit een hele reeks grepen geleerd (en de toets leren kennen) die later, toen internet algemeen werd, heel gebruikelijk bleken.

Als ik je lijstje eens bekijk, zou ik zeggen Cm, Fm, Gm alle mineur- en majeurakkoorden met een 7 erbij; en met een majeur7. En dan ook met een 6 erbij, een 9 erbij, sus2, sus4, 9 (niet hetzelfde als add9!), 11, 13. Alle akkoorden waarvan de beginletter wordt gevolgd door -is of -es.
Dimakkoorden 7dimakkoorden, plusakkoorden, 7b9-akkoorden, 7#9-akkoorden; omkeringen van al het voorgaande. Kwartstapelingen, kwintstapelingen. Er is vast nog meer te noemen maar ik denk dat je dan al een eind op weg bent.

Doch nogmaals, en veel belangrijker, als je weet hoe ze worden opgebouwd, uit welke tonen ze bestaan, kun je zelf elke denkbare versie op de gitaar uitvlooien

hjh360
15 december 2011, 10:58
Sorry, maar als je na 3 jaar gitaar spelen alleen die basisakkoorden kent, is dat niet echt heel goed.. :???:

En probeer niet gitaar te leren spelen door middel van het leren van akkoorden, maar gewoon door muziek te leren die je leuk vind. Dan leer je spelenderwijs gewoon alle akkoorden die je tegen komt.

davidof
15 december 2011, 13:17
Oefen eerst deze akkoorden in zoveel mogelijk verschillende posities, probeer ook te begrijpen hoe ze opgebouwd zijn (lessen in dit forum door jeroen en www.all-guitar-chords.com is ook handig om akkoorden te onderzoeken.

Dan overgaan naar uitbereidingen daarop .. zoek een paar akkoorden op die site. Speel ze en ontleed degene die je zelf goed klinken vindt.

ook handig om te weten:

majeur akkoord: 1 3 5
mineur akkoord: 1 b3 5
dominant 7: 1 3 5 b7
mineur 7: 1 b3 5 b7
majeur 7: 1 3 5 7
.. en ga zo maar verder (vind je ook allemaal op die site)

Harald
15 december 2011, 15:34
Veel liedjes leren, dan komen die akkoorden ook. Voor de rest hangt het ook van genre af. Rockers gebruiken weer andere grepen dan jazzmuzikanten, etc. Uitstapjes naar andere genres kunnen dus ook helpen. Zolang je alleen bob dylan speelt kom je met een stuk of 10 kampvuurgrepen een heel eind.