PDA

View Full Version : Rechterhand stijf



LaurentB
7 december 2011, 15:58
Hallo allemaal,

Ik wou weer eens een wat fingerpicking proberen in een paar stukken waar ik mee bezig ben, maar ik merkte dat de vingers van mijn rechterhand daar ineens meer moeite mee hadden dan ik gewend ben. Ik ben niet zo'n structurele fingerpicker, dus ik doe dat lang niet altijd, maar kon het altijd wel wat. Maar nu is het soms zo dat ik het er nauwelijks uit krijg.

Heeft iemand van jullie zoiets wel eens 'aan de hand' gehad? (zou het de leeftijd zijn, 48? :( )

Muzieknono
7 december 2011, 17:26
Je linkerhand heeft geen problemen?, dan zou het gewoon een kwestie van wat vaker doen moeten zijn denk ik zo.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
7 december 2011, 17:33
Oi, dasniezomooi mr. Bruning...

Je kunt toch best een aardig eind tokkelen, en zoals ik je ken heb je normaal ook een vrij ontspannen speelstijl. Leeftijd zal vast een rol spelen, maar als ik naar Tommy kijk (heb hem de laatste jaren wat minder gevolgd) ging hij op die leeftijd nog steeds harder vooruit dan menig beginner. Als je nu in de 60 zou zijn kon ik me nog wel voorstellen dat het langzaam wat minder snel wil, maar zelf merk ik dat ik eerder nog steeds sneller, dan langzamer wordt. En zoveel jonger ben ik ook niet.

Beginnend griepje onder de leden misschien?

Is het trouwens alleen de tokkelpatronen die minder willen, of heb je het met de frethand ook?

LaurentB
7 december 2011, 18:30
@MuziekNono & Harald: nee, het is de rechterhand. Links gaat alles nog even soepel. Het lijkt wel een soort zwabberbeen waar schaatsers wel eens aan lijden, iets dat ineens niet meer loopt zoals je gewend bent. Misschien komt het door teveel muizen aan de computer, vroeg ik me ook af. Maar ik heb nooit griep :)

EDV
7 december 2011, 18:38
teveel muizen zou je als pijn moeten voelen....dit klinkt meer als niet willen weten dat je ouder wordt. Je moet meer trainen terwijl je haalbare niveau omlaag gaat

Als je neiging tot hypochodrie hebt moet je denken aan reuma, tia's of erger

Ernest01
7 december 2011, 18:58
Toen ik 32 jaar geleden speelde was fingerpicking geen probleem voor mij.
Dit jaar weer begonnen met spelen - 32 jaar dus niets gedaan - en het lukte van geen kant.
Wist absoluut niet meer hoe ik het moest doen.
Maar opeens was het er weer en na wat op een laag tempo geoefend te hebben gaat het nu weer als van ouds.
En over 'ouds' gesproken : ik ben nu 63..... :blast:

Dus gewoon oefenen en het gaat wel weer lukken. :cheerup:

mountainman
7 december 2011, 19:04
Kan toch best zo zijn dat je nog in een heel vroeg stadium van RSI zit. Dan hoeft het nog geen pijn te doen. Heb je tintelende vingers?
Ik heb daar zelf ook last van gehad de afgelopen tijd. En het was dus inderdaad zo dat ik het voor eerst merkte met fingerpicking. Gewoon een paar weken rustig aan doen op die computer was voor mij de oplossing.

Tokkietokkel
7 december 2011, 19:12
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal doet met je handen,maar dat kan wel van grote invloed zijn,zo heb ik 2 jaar geleden een stuk grond met gebroken puin aan gestampt met zo'n handstamper.Hier heb ik goed spijt van gehad.Ik doe vrijwel alleen fingerpicking maar dat ging totaal niet meer,ik had een soort ongekontroleerde zenuwtrek in m'n duim.Dit heeft zeker 3 a4maanden geduurd voordat het helemaal over was.Bij het minste of geringste lichamelijke probleem, met name je handen natuurlijk,geeft al het gevoel dat het niet lekker gaat en dat hoor je dan ook.Neem nou bv de temperatuur van je handen,als ik de bovenkant van m'n handen tegen m'n wangen hou,en het voelt kouder aan,ga ik niet eens spelen of ik warm ze eerst even op onder de warme kraan bv.

LaurentB
7 december 2011, 22:06
Ik heb geen tintelingen of zware dingen gedaan met mijn handen. Als ik stug een half uur ga zitten fingerpicken komt het geleidelijk wel wat los gelukkig, maar toch typisch.

sly
8 december 2011, 08:56
Hoi Laurent,

Het gevoel dat je handen stijf aanvoelen heb ik alleen als ze te koud zijn.
Maar gezien jouw ervaring zal dat het niet zijn.
Misschien komt het inderdaad omdat je weer moet wennen?
Lekker veel spelen, dan komt het misschien vanzelf weer goed!
;)

Muzieknono
9 december 2011, 08:40
Beste Laurent, waak er wel voor dat je niet te veel gaat denken hierover, als je een verwachtingspatroon hebt, ook negatief, dan blijft zich dit herhalen, het is wat lastig uit te leggen, maar probeer iedere keer gewoon te spelen zonder aan stijve handen te denken.
De ene dag is de andere niet, moet je maar denken.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
9 december 2011, 19:26
Dank je wel voor de tip. Ik merk in elk geval dat als ik geruime tijd achter elkaar speel, dat het dan weer beter gaat.

LaurentB
11 december 2011, 11:35
Nou, een paar dagen stug zitten oefenen, en nu loopt het toch wel weer, dus het lijkt niet structureel te zijn. Gewoon te lang niet gedaan dus, en misschien dat je op middelbare leeftijd inderdaad wat langer moet oefenen om het weer te pakken te krijgen.

LaurentB
12 december 2011, 20:07
Zo ver als deze ben ik in elk geval nog niet:

http://www.youtube.com/watch?v=9DbUPjEbIvA

jazzie1
13 december 2011, 09:43
Schitterend!!!:seriousf: Maar toch herken ik er wel iets in...hahaha..

oorzaak
14 december 2011, 21:58
Misschien ook de vingers "opwarmen" voordat je de gitaar oppakt? Ik heb eens een reportage gezien over een top pianist (klassiek) en die masseerde zijn handen - dus de ene hand masseerde hij met de andere en daarna omgekeerd - onder een lauw-warme kraan. Wel slecht voor het miljeu want hij liet die kraan zomaar een kwartier lopen. Maar het scheen goed te zijn om de spieren los en goed doorbloed te krijgen.

pietvanbuiten
15 december 2011, 00:22
Hallo allemaal,

Ik wou weer eens een wat fingerpicking proberen in een paar stukken waar ik mee bezig ben, maar ik merkte dat de vingers van mijn rechterhand daar ineens meer moeite mee hadden dan ik gewend ben. Ik ben niet zo'n structurele fingerpicker, dus ik doe dat lang niet altijd, maar kon het altijd wel wat. Maar nu is het soms zo dat ik het er nauwelijks uit krijg.

Heeft iemand van jullie zoiets wel eens 'aan de hand' gehad? (zou het de leeftijd zijn, 48? :( )


Ik moest een maand geleden een solootje spelen dat ik ruim 36 jaar geleden op een single had ingespeeld.
De feel is er wel maar met de snelheid heb ik meer moeite, de boel is lang niet meer so soepel, terwijl ik nog volop in de muziek bezig ben, ik bedoel maar.........

aaronstonebeat
15 december 2011, 01:13
Ik heb eens een reportage gezien over een top pianist (klassiek) en die masseerde zijn handen - dus de ene hand masseerde hij met de andere en daarna omgekeerd - onder een lauw-warme kraan. Wel slecht voor het miljeu want hij liet die kraan zomaar een kwartier lopen.

Hoezo? Een vol kwartier? Ach en wee!
Wat CO2 in de lucht?
Da's goed, daar groeien planten van. Die eten wij en die eten de dieren die wij eten. Het wordt er niet warmer van.
Geitenwollen sok :stop:

Ik heb ook wel eens iets. Ik wacht altijd of het weer vanzelf over gaat. Dat doet het vooralsnog steeds. Zen, budo, ademhaling, zoeken naar de weg van de geringste inspanning en eindeloos oefenen zonder enige hoop op verbetering.
Geloven in het vermogen jezelf te verbeteren ongeacht wat! Wat heb je meer?

barno
15 december 2011, 01:34
ik zit nu met een tenniselleboog , enfin dat vermoed ik. Ben sinds kort gaan oefenen op allerlei fingerpicking gedoe: in mijn geval ook vooral dingen afleren die ik al jaren doe (maar niet juist genoeg): omdat het zo zwaar zit ingeprint in mijn systeem gaat dat afleren soms krampachtig en er zal vast wel een anatomische uitleg zijn waarom dat gevolgen heeft in mijn elleboog.

aaronstonebeat
15 december 2011, 01:55
Ik wil het er niet te ver indrijven, maar een aantal jaren geleden kreeg ik plots pijn in mijn linker elleboog; ik kon er niet meer op leunen omdat het teveel pijn deed (verder kon ik wel alles ermee doen, maar het deed verdomde pijn; het leek aan te voelen als een ontstoken peesaanhechting).
Ik heb het eerst een maand of twee aangezien, had vooralsnog geen zin om ermee naar de dokter te gaan; vooral omdat ik vreesde in een molen van voorlopige diagnoses en mogelijke behandelingen opgenomen te worden.

Ik wil verder gaan, niet opgehouden worden; al helemaal niet door lieden die geld verdienen aan schijnproblemen, problemen die geen problemen zijn.

Na verloop van tijd is de pijn verdwenen; helemaal vanzelf, zonder één keer naar de dokter te zijn geweest. Het was iets dat kwam en ging. Het was in ieder geval geen probleem dat behandeld hoefde te worden want het is helemaal vanzelf, zoals het was gekomen, weer gegaan.
Wie zal het ooit zeggen?
Ik heb er in ieder geval zelf geen geld aan uitgegeven, de collectiviteit mee belast of mijn eigen gemoedsrust nodeloos mee verstoord.

oorzaak
15 december 2011, 19:34
Geitenwollen sok :stop:

Pas maar op dat ik dat niet als een compliment opvat.

Riny
2 januari 2012, 16:04
Heb het hele verhaal gelezen en is zo herkenbaar.

15 jaar geleden gestopt en sinds 3 maanden weer de "draad" opgepakt.
Speelde vroeger in de stijl van Chet Atkins.
Ik dacht zo, daar gaan wij weer,.......................niet dus.

Had nog wel een idee van het "hoe het ook al weer ging" ja, ging.
Van geen meter meer dus.

Boeken en dergelijke had ik niet meer dus maar een op joetjoep gekeken en ja hoor, daar was de trukendoos weer.

Onderstaande oefeningen hebben mij in ieder geval weer een heel eind terug gebracht.:mmmm:

Klik (http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2RRzWK7ROyg)

LaurentB
2 januari 2012, 17:09
Ok, bedankt voor de tip! Alleen heb ik wel altijd doorgespeeld, zij het dat soort fingerpicking dingen niet continu.