PDA

View Full Version : POD HD 300 vs 400 vs 500



mtk1984
7 december 2011, 14:29
Hallo allemaal,

Nou heb ik hier al eens eerder om advies gevraagd en dat heeft me tot op heden echt super resultaten opgeleverd, dus nu ik een nieuwe aanschaf overweeg wil ik die wederom eerst hier voorleggen.

Mijn dilemma is als volgt:

Ik wil graag een multi-effecten pedaal waarmee ik het geluid van mijn favoriete gitaristen kan nabootsen aanschaffen (waarvan Slash in de GNR periode mijn absolute favoriet is). Nu heb ik van de POD HD serie de meeste goede dingen gehoord en daarin ben ik daarom nu ook geďnteresseerd.

Nu heb ik de drie modellen, de 300, 400 en 500, met elkaar vergeleken en ik kom eigenlijk tot de conclusie dat ik maar moeilijk kan bepalen of de 400 en 500 de meerprijs waard zijn voor mij. Mijn vraag is dan ook: is dat het geval en is een hoger model absoluut de moeite waard om meer aan uit te geven?

Op dit moment heb ik het volgende materiaal in gebruik:

Epiphone Les Paul Custom Ebony
Peavey Valve King 212
Boss ME-25 (die ik dus wil vervangen door een POD HD, omdat ik hiermee heel moeilijk het geluid kan vinden dat ik zoek)

De reden dat ik mijn Boss ME-25 wil vervangen door een POD HD is de uitgebreide library die Line 6 aanbiedt op haar website, met door users gemaakte sounds passend bij tig verschillende artiesten en nummers.

Ik hoop dat jullie iets voor me kunnen betekenen, en mocht ik fantastische alternatieven over het hoofd zien, of gewoon iets cruciaals verkeerd inschatten van mijn eigen ME-25 dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Alvast bedankt in ieder geval!

Terminus
7 december 2011, 16:17
Zo veel stelt zo'n preset library niet voor, de meeste geluiden klinken totaal niet en zelfs redelijk goede presets zijn vaak afgesteld op de smaak en gear van de maker. Als je per sé een Slashgeluid wil kom je denk ik met een ME-25 in de buurt. Als je betere modeling wil moet je voor de POD gaan.

mtk1984
7 december 2011, 16:22
Nou bedoelde ik eigenlijk niet een preset-library maar eentje die door gebruikers wordt aangevuld en getweakt. Daar schijnt wel aardig spul tussen te zitten vandaar :). En ik heb zelf enorm veel moeite met het tweaken en aanpassen en simuleren van een toon, waardoor ik het heel handig vind als anderen alvast een opzetje voor me hebben ;).

Terminus
7 december 2011, 17:37
Die stelt eveneens niks voor, 99% is troep. Je kunt beter de handleiding van je Boss lezen en kijken wat alles doet, dan gaat tweaken al makkelijker.

Harald
7 december 2011, 18:05
Wat de keuze van de pods aangaat, qua ampmodelling en effecten zijn ze hetzelfde voor zover ik weet. Alleen kun je op de 500 weer meer effecten schakelen als op de 300 of 400. Voor typische gitaar in versterkersounds maakt dat niet zo veel uit, maar als je een wat complexer geluid wil maken loop je snel tegen beperkingen aan.

Ook het volumepedaal, en de wah zijn allebei een effect in die keten, net als bv. EQ. Een noise gate is ook vaak handig. Reverb gebruik je ook regelmatig, en delay ook

Voor basic rock sounds, zoals Slash zou je eigenlijk gewoon een goede amp, een wah, en een goede buizenbak (en buren die altijd op vakantie zijn) moeten gebruiken. Wil je makkelijk een brede range aan sounds onder de knoppen hebben, dan is de pod een goede mogelijkheid. Maar ik zou dan gewoon voor de 500 gaan. Voor een Andy Summers achtige sound, of een 80er jaren rock sound met delay en chorus worden de andere snel te krap bemeten, als je ook volumepedaal en wah wilt kunnen aanzetten.

Los daarvan, leer gewoon werken met wat je hebt, zodat je daar uit haalt wat mogelijk is. Zo moeilijk is het nu ook weer niet. Je hebt natuurlijk wel mensen die makkelijk een goede tone indraaien, en mensen die dat niet zo makkelijk kunnen.

deefke666
7 december 2011, 18:34
hallo,

Ik gebruik de pod hd500 nu ongeveer een goed half jaartje en ik ben een zeer tevreden gebruiker, ik had eerst de hd400 gekocht maar ben die een paar dagen later toch weer gaan inruilen tegen de 500, vooral vanwege het groter aantal effecten die je samen kan gebruiken en omdat de 500 meer aansluitmogelijkheden heeft, ook kan je bij de 500 als enige in de reeks je signaal splitten en dus over twee ampsimulaties tegelijkertijd spelen wat soms wel mooi meegenomen is.

Voor de pod hd gebruikte ik een boss gt10 en voor mij persoonlijk heeft de pod hd reeks toch wel betere geluiden in huis. Zeker op gebied van ampsimulaties.

Ik kan me wel bij vorige sprekers aansluiten in verband met de preset library, die is was dus voor mij totaal niet bruikbaar en 99% van die presets lijken inderdaad nergens naar, al komt dit waarschijnlijk ook wel door dat andere gebruikers meestal ook een hele andere setup hebben. Je kan die preset library echter wel gebruiken als basis en dan zelf wat verder tweaken tot je jouw 'geluid' gevonden hebt.

grtz d

mtk1984
8 december 2011, 09:17
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties! Kortgezegd is het geluid van de PODs dus wel beter dan van de ME25 en is de 500 in staat om nog meer effecten te kunnen combineren. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met de 300 en de 400? Zijn daar verschillen te vinden die echt de moeite waard zijn?

Op dit moment zie ik het als volgt: als ik uiteindelijk besluit niet voor de 300 te gaan dan wordt het de 500, omdat het prijsverschil met de 400 niet zo groot is. Dat is ongetwijfeld bewust zo geprijsd om mensen naar de 500 te duwen. Maar de 300 is wel een heel stuk prettiger geprijst. Dan vraag ik me dus af of ik functies die de 500 heeft zou missen wanneer ik een 300 aanschaf.

Misschien heb ik het wel helemaal mis en is de 400 ook een gedegen keuze, en is de 300 echt minder bruikbaar dan de grotere broertjes, maar ik vind het prijsverschil groot genoeg om dat toch eerst goed uit te zoeken.

Jammin J
9 december 2011, 09:51
Ander verschil is dat de looper van de 300 en 400 24 sec. is en die van de 500 48 sec. (dacht ik). Maar misschien belangrijker: de 400 en 500 hebben een aparte FX send en return zodat je bijv. de delay naar de effectloop van je amp kan laten gaan en de screamer gewoon via de input (4 kabel methode), dit kan niet met de 300.

Ik heb de 300 gekocht omdat ik al die extra mogelijkheden van de 500 niet gebruik en mijn amp (blues junior) geen effectsloop heeft.

mtk1984
9 december 2011, 11:15
Kijk daar zit ik dus ook een beetje mee. Zal ik die extra mogelijkheden gaan gebruiken of niet. Het prijsverschil is best groot, en als die 300 ook al voldoende opties heeft dan is het misschien een beetje zonde.

Maar mijn versterker heeft wel een effects loop. Is dan de 300 geen handige keuze?

Jammin J
9 december 2011, 12:34
Maar mijn versterker heeft wel een effects loop. Is dan de 300 geen handige keuze?

Gebruik je de effectsloop nu voor je delay o.i.d.?

mtk1984
9 december 2011, 16:56
Nou ik gooi eigenlijk mijn ME25 in de loop op dit moment, maar dat is niet specifiek omdat ik een bepaald effect wil gebruiken. Wel kan ik daardoor met mijn vader samen gelijktijdig de effecten en het stemapparaat van de ME 25 gebruiken. Iets wat ik in de toekomst ook nog wel handig zou vinden.

Squier4ever
9 december 2011, 19:39
Ik heb ook een 300, er zit zelfs een voorgeprogrammeerde AFD-patch (appetite for destruction) op. Ik heb hem puur voor thuis/recording gebruik gekocht omdat ik hier in een nogal gehorige flat woon. Daarvoor is het spul echt perfect en klinkt vele malen beter dan zo'n Boss.
Live is een ander verhaal, daar zou ik geen van beide gebruiken (doe ik ook niet). En tweaken kun je leren. Gewoon manual mode aan, alles zelf instellen naar eigen smaak. Je hoeft toch niet 100% hetzelfde te klinken? 300 is voor de meeste dingen meer dan uitgebreid genoeg IMO, 500 is alleen erg vet dat je dual-amp kunt spelen, dus bijv een fender links en vox rechts.

Jammin J
10 december 2011, 11:20
Zo te horen heb je alle extra poespas op de 500 niet echt nodig. Ik zou als ik jou was kiezen tussen de 300 zonder fx loop en de 400 met fx loop. Inderdaad kost de 500 maar een dikke 100 e meer, maar ja, het is natuurlijk ook gewoon prima die in je zak te houden als je niet echt geinteresseerd bent in de de extra functies... It's up to you...succes met je keus!

mtk1984
16 december 2011, 10:07
Dank! Mijn keuze gaat dan waarschijnlijk uit naar de 400, scheelt toch weer 100 euro en ik heb nog genoeg leuke spullen die ik wil aanschaffen :).