PDA

View Full Version : Van Weelden over nieuw distortionpedaal



Pagina's : [1] 2

kassie
7 december 2011, 11:31
Hey allemaal,

geen vraag, maar een aanrader om te bekijken...

Check de link.

http://www.youtube.com/watch?v=0Yhu7chj7N0

arcane
7 december 2011, 11:55
Het maakt me wel nieuwsgierig.

Pepe
7 december 2011, 12:39
Nou heeft iedereen dit soort teksten over een nieuw produkt maar de manier waarop is lekker ontspannen zonder een vlaag van dollars in zijn ogen en hij gelooft echt in wat hij zegt.
Van Weelden heeft in ieder geval een indrukwekkende staat van dienst to back it up.

Ik heb alleen het vermoeden dat het een prijzig dingetje gaat worden als hij de produktie niet gaat outsourcen.

kassie
7 december 2011, 13:30
Hij praat over zijn product als een Vinoloog over wijn.. ik vond het wel te gek. Ook al weten we nog geen klap verder.. de interesse is gewekt.

the sure thing
8 december 2011, 07:19
Die gaat wel €500 kosten...

Braindead
11 december 2011, 13:42
Een elastisch geluid alsof er buizen inzitten. Hmmm, waar heb ik dat meer gehoord, oh ja bij al die modelling dingen die het helaas niet waar wisten te maken. Ik ben benieuwd. Overigens maar hopen dat de prijs niet net zo duur is als van een goed buizenpedaal want dan ben ik bang dat de meesten toch voor buizen gaan.

peter_heijnen
11 december 2011, 14:44
Geen buizen of extra voeding op mijn bord nodig. Als het echt is gelukt, zoals hij beweert, en ik een extensie van mijn amp krijg, wil ik er een.

Tristan
11 december 2011, 17:26
Ik ben sceptisch.
Joe Bonamassa heeft best een aardige solo sound hoor, maar niets wat je niet met twee goede gestackte pedaaltjes voor elkaar krijgt.
Om een goed pedaal te ontwikkelen moet je je volgens mij met name richten op de rhythm sounds, daar vallen de meeste (zo niet alle) pedalen door de mand.
Helaas heeft Joe Bonamassa niet echt een rhythm sound waarbij de ballen je uit je broek vliegen dus ik verwacht er niet te veel van.

Jimwoud
11 december 2011, 17:49
Leuk om te zien, zegt hij nou steeds peNdaal?

Einzeln
12 december 2011, 09:00
Leuk om te zien, zegt hij nou steeds peNdaal?
Nee hij zegt pedaal.

Einzeln
12 december 2011, 09:03
Geen buizen of extra voeding op mijn bord nodig. Als het echt is gelukt, zoals hij beweert, en ik een extensie van mijn amp krijg, wil ik er een.
JA dat is nou net wat ik niet hoor in dat filmpje. Er wordt gezegd geen interactie tussen pedaal en amp. Daar heb ik moeite mee. Dan maak je namelijk van je versterker een poweramp. En het pedaal is hoofdzakelijk bepalend in het geluid.

rijsberman
12 december 2011, 10:15
Nee hij zegt pedaal.

jammer.

;)

peter_heijnen
13 december 2011, 09:14
JA dat is nou net wat ik niet hoor in dat filmpje.
Damn je hebt gelijk. Was weer eens het aloude wens/vader/gedachte syndroom dat hier toesloeg.

Rick trodat
13 december 2011, 10:07
Ik verwacht dat het een TS of Zendrive achtige kopie zal worden.
Maar Peter heeft wel een goede naam hoog te houden.

Einzeln
13 december 2011, 15:10
Ik vind het wel een sympathieke vent die weg komt met flauwekul als: het pedaal verdient zich terug omdat je geen preampbuizen verslijt. Alhoewel dat geeft ons wel een leuk rekensommetje.
Met mijn ervaring met buizenpreamppedalen en preamp buizen in mijn vox wisselen moet dat van Weelden pedaal niet al te veel gaan kosten wil het zichzelf terugverdienen.

the sure thing
13 december 2011, 19:43
Ik vind het wel een sympathieke vent die weg komt met flauwekul als: het pedaal verdient zich terug omdat je geen preampbuizen verslijt. Alhoewel dat geeft ons wel een leuk rekensommetje.
Met mijn ervaring met buizenpreamppedalen en preamp buizen in mijn vox wisselen moet dat van Weelden pedaal niet al te veel gaan kosten wil het zichzelf terugverdienen.

Zo had ik het nog niet bekeken! Je hebt gelijk.... Dus OF het pedaal wordt EUR 200,- OF hij gebruikte HELE dure pre-amp buisjes :-)

Dreverhaven
13 december 2011, 19:52
Klinkt als buizen, speelt als buizen, je hebt niet door dat het transistor is, blablabla bla bla bla.... Het wordt gewoon een of ander reteduur klereding dat over een of andere magische eigenschap zou bezitten, en waarschijnlijk het zoveelste kopie is van alles wat er al bestaat. Later!

peter_heijnen
14 december 2011, 09:35
... Later!
Normaal gesproken wel, maar dit is de man die de brown sound wist te vangen in 1he.

kassie
14 december 2011, 11:47
Normaal gesproken wel, maar dit is de man die de brown sound wist te vangen in 1he.

+1. Plus als hij een jaar heeft gewerkt aan zijn brouwsel, mogen we het ook wel een 'fair-shot' geven lijkt me.

Dreverhaven
14 december 2011, 12:22
Nou dat wil ik dan best van jullie aannemen, maar toch snap ik het concept niet echt. Waarom moet een pedaal per se op elke amp klinken? Je kiest toch niet voor niets die amp voor die sound, wat heb je dan aan een pedaal wat overal hetzelfde op klinkt? :???: Het kan ook niet anders gerealiseerd worden dan door juist de karakteristiek van de amp te neutraliseren, dat lijkt mij niet echt een positieve eigenschap.

Dreverhaven
14 december 2011, 12:23
Normaal gesproken wel, maar dit is de man die de brown sound wist te vangen in 1he.

Da's ook reproduceren van wat er al is. Is net zoiets als een ts9 app voor je iPhone ontwikkelen.

Terminus
14 december 2011, 15:19
Nou dat wil ik dan best van jullie aannemen, maar toch snap ik het concept niet echt. Waarom moet een pedaal per se op elke amp klinken? Je kiest toch niet voor niets die amp voor die sound, wat heb je dan aan een pedaal wat overal hetzelfde op klinkt? :???: Het kan ook niet anders gerealiseerd worden dan door juist de karakteristiek van de amp te neutraliseren, dat lijkt mij niet echt een positieve eigenschap.

Misschien vind je de clean van een versterker geweldig maar wil je een andere distortion, dan is dit een prima oplossing voor versterkers die normaal niet goed met pedalen om kunnen gaan.

Dreverhaven
14 december 2011, 16:03
Misschien vind je de clean van een versterker geweldig maar wil je een andere distortion, dan is dit een prima oplossing voor versterkers die normaal niet goed met pedalen om kunnen gaan.

Grappig dat ie zo'n ding dan voor zo'n Bonamassa kerel maakt. Even googlen leert me dat die vent tig versterkers op het podium heeft staan. Dan heeft hij dat pedaal dus helemaal niet nodig.
Eigenlijk zou het dus alleen interessant zijn voor mensen die geen geld hebben voor meerdere versterkers. Dit pedaal wordt, mag ik aannemen uit het filmpje, zo duur dat ik me niet kan voorstellen dat het aan die doelgroep besteed is. Weird.

Verder heb je het nu over een specifieke versterker die geen pedalen trekt, voor die versterker werkt het dan dus wel, EN ook voor al die andere versterkers die wel pedalen vreten. Knap hoor, maar dat geloof je zelf toch niet.

Ik laat de jubelstemming even aan me voorbij gaan. Dit is gewoon weer een manier om voor heel veel geld hocus-pocus te verpatsen, zoals wel vaker gebeurd in het land van mensen met een hobby die ook nog eens over teveel geld bezitten. :stop:

Ik ben benieuwd.

peter_heijnen
15 december 2011, 10:05
Grappig dat ie zo'n ding dan voor zo'n Bonamassa kerel maakt. Even googlen leert me dat die vent tig versterkers op het podium heeft staan. Dan heeft hij dat pedaal dus helemaal niet nodig.
Grappig is dat jij na even googelen, denkt zeker te weten met welke spullen hij zijn sound maakt.

Als dat pedaal uitkomt weten we snel genoeg of er iets van de beloftes waar wordt gemaakt. Voor die tijd blijf ik maar hopen dat de heilige graal transistor eindelijk ontdekt is. Mss heeft van weelden onbewust links en rechtsdraaiende higgsdeeltjes van elkaar weten te scheiden en klinkt zijn prototype daarom zo goed, weten wij veel!

:)

Dreverhaven
15 december 2011, 12:06
Grappig is dat jij na even googelen, denkt zeker te weten met welke spullen hij zijn sound maakt.

Als dat pedaal uitkomt weten we snel genoeg of er iets van de beloftes waar wordt gemaakt. Voor die tijd blijf ik maar hopen dat de heilige graal transistor eindelijk ontdekt is. Mss heeft van weelden onbewust links en rechtsdraaiende higgsdeeltjes van elkaar weten te scheiden en klinkt zijn prototype daarom zo goed, weten wij veel!

:)

Ja, als ik meerdere versterkers bij die vent op het podium zie staan, dan zou het inderdaad kunnen dat hij ze alleen heeft neergezet om naar te kijken, omdat ie dat geil vind of zoiets. Toch geeft het me zo maar het idee, ook als ik naar de merken kijk, dat er soms toch daadwerkelijk geluid uit komt. Het is gewoon zo'n puristen gebeuren, mensen krijgen er een harde van, terwijl het doorgeslagen idioterie is.

Maar goed, je hebt gelijk wat betreft dat we dat ding nog niet eens gehoord hebben en we dat eerst maar eens moeten afwachten. We merken het wel wanneer er een filmpje verschijnt of dat ding echt water in wijn kan veranderen en de polariteit van de aardbol kan doen omslaan. Tot die tijd blijf ik lekker zuur en sceptisch. :crazyhappy:

Tristan
15 december 2011, 13:48
Anders ik wel, complete onzin.
Heel die Bonamassa vind ik onzin, heb je dat videotje waarin 'ie zijn rig demonstreert al bekeken?
Hij schakelt een versterker aan, klinkt op zich niet slecht, dan schakelt 'ie een andere erbij en klinkt het gewoon slechter?
Wat een bullshit allemaal.
Wat is dat toch met die Nederlanders die de boetiekzooi ingaan?
Het zal me verbazen als dit niet ook zo'n overpriced overhyped onzinding wordt net als die Paul Lenders meuk.

Rick trodat
15 december 2011, 14:22
Anders ik wel, complete onzin.
Heel die Bonamassa vind ik onzin, heb je dat videotje waarin 'ie zijn rig demonstreert al bekeken?
Hij schakelt een versterker aan, klinkt op zich niet slecht, dan schakelt 'ie een andere erbij en klinkt het gewoon slechter?
Wat een bullshit allemaal.
Wat is dat toch met die Nederlanders die de boetiekzooi ingaan?
Het zal me verbazen als dit niet ook zo'n overpriced overhyped onzinding wordt net als die Paul Lenders meuk.

Ik ken meer mensen die Bonamassa onzin vinden, maar dan op de kant van originaliteit. Met zijn techniek en zijn sound is hij toch wel één van de meest gerespecteerde muzikant op dit moment. Het mixen van amps is een leuk concept en ik doe het inmiddels ook graag. Maar dan vooral in de vorm van een wet en dry amp. En ook al zal niemand dat in de zaal opmerken, ik doe dat wel. Een filmpje zegt natuurlijk niet alles.

Alles wat van weelden maakt is heel duur. De vraag is inderdaad of dit rechtvaardig is. Zelfde kan gezegd worden van cornish en lenders. de amps van van weelden zijn in mijn optiek, hele goede amps.

Ik ben overigens wel met je eens dat het waarschijnlijk een kopie/clone zal worden van een al bestaand ontwerp. Maar dat werd ook gezegd toen fulltone met de ocd bezig was. Ik ben zeer benieuwd in ieder geval, al ben ik bang dat het waarschijnlijk een ts clone zal worden. Hoewel

Als dat ding goed klinkt....waarom niet ? Kopen doe ik het waarschijnlijk toch niet. vanwege de prijs

Tristan
15 december 2011, 14:44
Dat ook, originaliteit kan je hem zeker niet toedichten.
Mixen van amps vind ik ook super, inderdaad een wet en een dry amp, of een Vox voor de cleans en een Marshall voor de scheur in mijn geval.
Maar zoals Bonamassa dat doet, ik weet het niet, het klinkt niet heel veel slechter als hij de amps mixt dus slecht kan ik het nou ook weer niet noemen, maar het klinkt i.m.o. ook niet beter.

Rick trodat
15 december 2011, 15:04
Dat ook, originaliteit kan je hem zeker niet toedichten.
Mixen van amps vind ik ook super, inderdaad een wet en een dry amp, of een Vox voor de cleans en een Marshall voor de scheur in mijn geval.
Maar zoals Bonamassa dat doet, ik weet het niet, het klinkt niet heel veel slechter als hij de amps mixt dus slecht kan ik het nou ook weer niet noemen, maar het klinkt i.m.o. ook niet beter.

Dat komt omdat zijn amps, op de marshall na dan, allemaal ongeveer dezelfde voicing hebben. Tegenwoordig gebruikt hij trouwens weer meer plexi's

Tristan
15 december 2011, 16:26
Precies, dat denk ik ook ja.

StevenStrat
15 december 2011, 20:13
Anders ik wel, complete onzin.
Heel die Bonamassa vind ik onzin, heb je dat videotje waarin 'ie zijn rig demonstreert al bekeken?
Hij schakelt een versterker aan, klinkt op zich niet slecht, dan schakelt 'ie een andere erbij en klinkt het gewoon slechter?
Wat een bullshit allemaal.
Wat is dat toch met die Nederlanders die de boetiekzooi ingaan?
Het zal me verbazen als dit niet ook zo'n overpriced overhyped onzinding wordt net als die Paul Lenders meuk.

Hier moet ik toch even slikken. Bonamassa is zeer gerespecteerd, vooral voor z'n sound. Z'n setup is een proces van heel veel testen en jaren ervaring geweest om te komen tot wat het nu is. En dan kom jij zeggen dat het bullshit is ? Sorry maar tot je me een clipje kan laten horen waar je een betere toon dan Bonamassa hebt neem ik dit niet al te serieus...


Dat terzijde, ik vraag me af wat Bonamassa met nog een OD pedaaltje zou doen, hij heeft er 4 dure lampenbakken staan. Ik denk dat Van Weelden enkel z'n naam gebruikt om dit ding te promoten, want ik kan me niet inbeelden dat Bonamassa hier om zou vragen.

Dreverhaven
15 december 2011, 20:45
Dat terzijde, ik vraag me af wat Bonamassa met nog een OD pedaaltje zou doen, hij heeft er 4 dure lampenbakken staan. Ik denk dat Van Weelden enkel z'n naam gebruikt om dit ding te promoten, want ik kan me niet inbeelden dat Bonamassa hier om zou vragen.

Precies, daar ging het mij onder andere ook om. Dat maakt zijn marketing zo raar, het zou goedkoper zijn dan een buizenpedaal, en hij klinkt op elke amp goed. Degene die een budget heeft voor goedkoop, heeft helemaal niet heel veel amps, degene die dat wel heeft, heeft dat pedaal in feite niet nodig, of heeft ook al tienduizend pedalen, zodat ie sowieso wel een match vindt. Dat pedaal van Van Weelden kan dan alleen maar onnodig ingewikkeld zijn en/of z'n naam niet waar maken. Best wel kansloos ergens.

Brum
15 december 2011, 21:01
Mwah, de echte pedalen freaks gaan dit wel wat vinden hoor, hier is echt wel markt voor. Op een hele grote groep zal ie niet gokken denk ik, het is nou eenmaal geen mainstream pedaal, maar dat zal ook zeker de markt niet zijn waar hij op doelt.

Dreverhaven
15 december 2011, 21:10
Absoluut, dat denk ik ook. Zulk spul verkoop hij aan dezelfde mensen, die ook dit spul voor hun hifi setje kopen: http://www.ronsaudioblog.nl/audio-tweaks/opnieuw-reference-tweaks-voor-audio/

Brum
15 december 2011, 21:26
Er is nou eenmaal een groep pedalenfreaks, vooral voor de high-end pedalen. Het hoeft op het internet maar aan te slaan en de man heeft een wachtlijst aan kopers. Denk bijvoorbeeld aan de Klon Centaur. Van Weelden heeft alles mee om voor hypes te zorgen, met een Bonamassa die als tonefreak bekend staat en zelf dol is op high-end spul.

De link met jouw linkje ontgaat me even.

Einzeln
15 december 2011, 21:48
\Dat terzijde, ik vraag me af wat Bonamassa met nog een OD pedaaltje zou doen............want ik kan me niet inbeelden dat Bonamassa hier om zou vragen.

http://www.sikaudio.com/default.asp_files/joe_bonamassa_pedal_board.jpg

Dreverhaven
15 december 2011, 22:12
Er is nou eenmaal een groep pedalenfreaks, vooral voor de high-end pedalen. Het hoeft op het internet maar aan te slaan en de man heeft een wachtlijst aan kopers. Denk bijvoorbeeld aan de Klon Centaur. Van Weelden heeft alles mee om voor hypes te zorgen, met een Bonamassa die als tonefreak bekend staat en zelf dol is op high-end spul.

De link met jouw linkje ontgaat me even.

Daar heb je gelijk in.
Met mijn linkje bedoel ik dat er mensen zijn die graag spullen willen kopen die over bepaalde mythische eigenschappen zouden beschikken, en het wordt inderdaad verkocht. In de hifi wereld is het nog veel erger.

E-J
15 december 2011, 22:23
Gek genoeg vond ik Bonamassa het beste klinken toen 'ie met Jack Bruce in de Royal Albert All Stond... hij speelde toen enkel over twee Fender Tweed Twin kopieën van Lazy amps... :soinnocent:

Tristan
16 december 2011, 00:47
Hier moet ik toch even slikken. Bonamassa is zeer gerespecteerd, vooral voor z'n sound. Z'n setup is een proces van heel veel testen en jaren ervaring geweest om te komen tot wat het nu is. En dan kom jij zeggen dat het bullshit is ? Sorry maar tot je me een clipje kan laten horen waar je een betere toon dan Bonamassa hebt neem ik dit niet al te serieus...

Dat terzijde, ik vraag me af wat Bonamassa met nog een OD pedaaltje zou doen, hij heeft er 4 dure lampenbakken staan. Ik denk dat Van Weelden enkel z'n naam gebruikt om dit ding te promoten, want ik kan me niet inbeelden dat Bonamassa hier om zou vragen.

Ik vind mezelf zeker zo waardeloos als Bonamassa of in ieder geval nog niet goed genoeg qua sound, maar Bonamassa heeft al het geld van de wereld en om dan een rig in elkaar te zetten waarbij de combinatie van amps niet wezenlijk beter klinkt dan een van de amps op zich is behoorlijke onzin in mijn optiek.

http://www.youtube.com/watch?v=ZUEVxNv3p1w&feature=related
Die Van Weelden klinkt goed, vet maar ook duidelijk, de Category 5 klinkt ook goed, de Jubilee minder, de combinatie wordt breierig en gaat enigszins als een pedaaltje klinken.
Ach ja, misschien vindt 'ie dat fijn zo'n gecompresste en geblazen sound, maar voor rhythm werk lijkt het me in ieder geval verre van optimaal.
De Hermida Zendrive is trouwens een erg goede manier om zo'n soort sound te krijgen (ik lees in je onderschrift dat je er eentje zoekt) waarschijnlijk met nog minder ballen en directheid dan welteverstaan.

Leuk dat 'ie zo gerespecteerd wordt vanwege zijn sound.
Die sound komt volgens mij trouwens voornamelijk uit zijn vingers, het is wel een goede gitarist, alleen dodelijk saai en totaal overgewaardeerd naar mijn mening.
Waarschijnlijk precies zoals het pedaal van Van Weelden waar het hier over gaat, wat dat betreft zou dat dan wel weer passen.
Maar ja, goed, we gaan het wel zien, misschien is het geweldig, het zou kunnen.

Dirk_Hendrik
16 december 2011, 07:58
Hier moet ik toch even slikken. Bonamassa is zeer gerespecteerd, vooral voor z'n sound. Z'n setup is een proces van heel veel testen en jaren ervaring geweest om te komen tot wat het nu is. En dan kom jij zeggen dat het bullshit is ? Sorry maar tot je me een clipje kan laten horen waar je een betere toon dan Bonamassa hebt neem ik dit niet al te serieus...

Als Tristan, zoals even hierboven, zelfkritiek heeft, is dat gezond. Ik ken op dit forum echter heel weinig mensen die zo serieus bezig zijn geweest met hun geluid, en met bijbehorende resultaten, als Tristan. Wat dat betreft neem ik hem dus erg serieus.



Dat terzijde, ik vraag me af wat Bonamassa met nog een OD pedaaltje zou doen, hij heeft er 4 dure lampenbakken staan. Ik denk dat Van Weelden enkel z'n naam gebruikt om dit ding te promoten, want ik kan me niet inbeelden dat Bonamassa hier om zou vragen.


Vier lampenbakken zijn geen vervanging voor een specifiek pedaal. Een lampenbak wordt nooit een fuzzface en een lampenbak wordt ook nooit een Tubescreamer. Dit verhaal is zonder meer promo voor van Weelden maar het beeld wat ik over de afgelopen jaren bij Bionamassa heb is dat ie ja zegt op elk ding waar z'n naam op staat.

peter_heijnen
16 december 2011, 09:25
Een andere -voor de puristen 'al dan niet'- bluesgitarist, robben ford, heeft toch ook de zen voor de gigs waarbij ie een twin laat neerzetten? Mss is bonamassa ook op zoek geweest naar net dat pedaal dat toegespitst is op zijn wensen? En ja, dat een combinatie namen/begrippen als bonamassa/van weelden/boutique dan zijn heel eigen leven gaat leiden kun je dan van te voren ook bedenken.

@Dreverhaven: ik bedoelde met 'wij weten toch niet hoe hij zijn sound maakt?' dat ie zijn wellicht ook wel eens eerst door een pedaal gaat voor hij een van zijn versterkers ingaat.

Einzeln
16 december 2011, 11:41
Ik hoop dat er binnenkort een echte review aan dit topic wordt toegevoegd.

HaroldA
16 december 2011, 11:55
Begrijp ik nou goed dat dit een distortion is die iedereen goed vind en op elke versterker goed klinkt?

Einzeln
16 december 2011, 12:02
Begrijp ik nou goed dat dit een distortion is die iedereen goed vind en op elke versterker goed klinkt?

Nee tot nu toe denken wij dat het een distortion is die overgewaardeerd is en die niets laat horen van je versterker. Maar we weten het nog niet zeker, want hij bestaat nog niet.

StevenStrat
16 december 2011, 13:10
Ik vind mezelf zeker zo waardeloos als Bonamassa of in ieder geval nog niet goed genoeg qua sound, maar Bonamassa heeft al het geld van de wereld en om dan een rig in elkaar te zetten waarbij de combinatie van amps niet wezenlijk beter klinkt dan een van de amps op zich is behoorlijke onzin in mijn optiek.

http://www.youtube.com/watch?v=ZUEVxNv3p1w&feature=related
Die Van Weelden klinkt goed, vet maar ook duidelijk, de Category 5 klinkt ook goed, de Jubilee minder, de combinatie wordt breierig en gaat enigszins als een pedaaltje klinken.
Ach ja, misschien vindt 'ie dat fijn zo'n gecompresste en geblazen sound, maar voor rhythm werk lijkt het me in ieder geval verre van optimaal.
De Hermida Zendrive is trouwens een erg goede manier om zo'n soort sound te krijgen (ik lees in je onderschrift dat je er eentje zoekt) waarschijnlijk met nog minder ballen en directheid dan welteverstaan.

Leuk dat 'ie zo gerespecteerd wordt vanwege zijn sound.
Die sound komt volgens mij trouwens voornamelijk uit zijn vingers, het is wel een goede gitarist, alleen dodelijk saai en totaal overgewaardeerd naar mijn mening.
Waarschijnlijk precies zoals het pedaal van Van Weelden waar het hier over gaat, wat dat betreft zou dat dan wel weer passen.
Maar ja, goed, we gaan het wel zien, misschien is het geweldig, het zou kunnen.
was niet persoonlijks, maar met de stelling dat z'n sound bullshit is was ik niet akkoord.
Je lijkt te impliceren dat je vergelijkbare chops hebt tov Bonamassa, ben ik wel wel benieuwd naar..

Ik hoop dat we de mening delen dat youtube absoluut geen referentie is om zoiets delicaats als audio te demonstreren. En al zeker niet als de mic overstuurt zoals hier.

Ik heb 'm al 2 keer live gezien, z'n tone is de beste die ik OOIT al gehoord heb. Dik, heel gebalanceerd, nooit scherp, werkt met elke gitaar die hij inplugt, en heeft heel veel definitie in z'n sound, dat ook fantastisch werkt voor rhythm sounds.
Ik kan begrijpen dat je een heel verkeerde indruk krijgt van z'n youtube demo, als je 'm live zou horen zet ik er geld op dat je de volgende dag naar Van Weelden zou rijden en een Jubilee zoekt :)

Einzeln
16 december 2011, 13:22
Dit topic heeft een wending nodig:

Zien jullie ook deze gelijkenis:

http://www.youtube.com/watch?v=Rbil-TwanCM

http://www.sitcomsonline.com/photopost/data/1039/Murdock.jpg

Mr. Dynamite
16 december 2011, 17:56
Nico! Nu kan ik nooit meer normaal naar die man kijken:seriousf:


Ik snap eigenlijk ook niet wat het idee van dit pedaal is. Iig niet voor joe zelf, die haalt z'n tone voor een heel groot deel toch wel uit zijn amps.
Verder zal het best een gaaf pedaal zijn, ineens een heel andere sound uit je versterker halen zonder tweaks => veelzijdig.

Maar een buizensound uit transistoren? Meh..

Tristan
16 december 2011, 23:52
was niet persoonlijks, maar met de stelling dat z'n sound bullshit is was ik niet akkoord.
Je lijkt te impliceren dat je vergelijkbare chops hebt tov Bonamassa, ben ik wel wel benieuwd naar..

Ik hoop dat we de mening delen dat youtube absoluut geen referentie is om zoiets delicaats als audio te demonstreren. En al zeker niet als de mic overstuurt zoals hier.

Ik heb 'm al 2 keer live gezien, z'n tone is de beste die ik OOIT al gehoord heb. Dik, heel gebalanceerd, nooit scherp, werkt met elke gitaar die hij inplugt, en heeft heel veel definitie in z'n sound, dat ook fantastisch werkt voor rhythm sounds.
Ik kan begrijpen dat je een heel verkeerde indruk krijgt van z'n youtube demo, als je 'm live zou horen zet ik er geld op dat je de volgende dag naar Van Weelden zou rijden en een Jubilee zoekt :)

Ach ja, meestal nuanceer ik mijn posts wel, alleen had ik deze zo laten staan omdat ik het wel grappig vond.
Ik wist wel dat sommigen het misschien verkeerd zouden begrijpen, maar in feite was het mijn pure reactie toen ik eerst Van Weelden uit z'n nek hoorde kletsen over dat nieuwe pedaal en daarna die rig demo van Bonamassa zag. :D

Voor alle duidelijkheid, ik noem Bonamassa zijn sound geen onzin, ik denk alleen dat hij het totaal niet nodig heeft, een van die amps klinkt volgens mij zeker zo goed als de combinatie en dat was het enige dat ik op absurdistisch humoristische manier probeerde aan te geven.

Wat betreft die chops, ach ja, ik heb geen idee, het zou kunnen, ik ben geen techneut dus ik heb daar weinig verstand van.
Overigens impliceer ik naar mijn idee nergens in mijn vorige posts dat ik zulke chops zou hebben en ik vind het ook helemaal niet belangrijk.
Liever maak ik en luister ik naar mooie, interessante en eigenzinnige muziek, al dat gitaristen en muzikantengedoe interesseert me eigenlijk vrij weinig als het puur daarom gaat.
Dat is dan volgens mij ook precies waarom ik geen Bonamassa liefhebber ben en het niet zal worden ook.

Toaster
16 december 2011, 23:56
Van Weelden staat er nou niet echt bekend om dattie erg commercieel is ingesteld.

Hij heeft het te druk voor service. Een amp kopen die hij heeft gebouwd, dat kan maar dan moet je wel een jaar wachten.
Zijn rackunit heeftie al een tijd niet verkocht.

Dus... gewoon wachten en als je de kans krijgt om zo'n ding te spelen. Dan pas oordelen.

kassie
17 december 2011, 19:23
Voor alle duidelijkheid, ik noem Bonamassa zijn sound geen onzin, ik denk alleen dat hij het totaal niet nodig heeft, een van die amps klinkt volgens mij zeker zo goed als de combinatie en dat was het enige dat ik op absurdistisch humoristische manier probeerde aan te geven.



Heb je wel multi-amping geprobeerd? De effecten zijn duidelijk hoorbaar. Zeker in het Midrange gebied.. laatst nog mijn Silver Jubilee en een JCM800. Veel voller en dynamischer...

Brewskie
17 december 2011, 20:10
... maar het beeld wat ik over de afgelopen jaren bij Bionamassa heb is dat ie ja zegt op elk ding waar z'n naam op staat.

Ja, nogal wiedes, D_H. Want als hij 'nee' zou zeggen tegen een ding, dan komt zijn naam er niet op en zul jij er nooit over horen.

Maar Joe en zijn management is wel extreem commercieel bezig. Die website met merchandise is echt 'over the top', IMO.

HaroldA
17 december 2011, 20:19
Ja, nogal wiedes, D_H. Want als hij 'nee' zou zeggen tegen een ding, dan komt zijn naam er niet op en zul jij er nooit over horen.

Huh? Als Joe z'n naam er niet op zet, dan bestaat het niet? :???:

StevenStrat
17 december 2011, 20:24
Als Gibson naar jou komt met de vraag of je een signature les paul wilt, zeg je dan nee ?


Overigens heeft 'ie nog een fuzz maar dat is het zowat.

Brewskie
17 december 2011, 20:42
Huh? Als Joe z'n naam er niet op zet, dan bestaat het niet? :???:

Huh ! Dan bestaat het ding wel, maar staat Joe's naam er dus niet op. Daarmee bedoel ik dat Dirk_Hendrik niet kan weten hoeveel aanbiedingen Joe afslaat.

Brewskie
17 december 2011, 20:44
Als Gibson naar jou komt met de vraag of je een signature les paul wilt, zeg je dan nee ?


Overigens heeft 'ie nog een fuzz maar dat is het zowat.

Nou, hij heeft ook nog een Signature Epiphone LP GoldTop.

http://jbonamassa.com/2011/01/bonamassa-signature-goldtop-epiphone/

...en een signature Dunlop Cry Baby Wah
http://bonamassalive.com/2011/12/08/dunlop-releases-joe-bonamassa-signature-cry-baby/

StevenStrat
17 december 2011, 20:53
de Epiphone schijnt een heel goeie gitaar te zijn, dus waarom niet.

de wah heb ik nog niets van gehoord, maar als het een goed product is zie ik er geen graten in.

Brewskie
17 december 2011, 21:00
de Epiphone schijnt een heel goeie gitaar te zijn, dus waarom niet.

Ja, heb ik ook vernomen. Het model is twee jaar te laat op de markt gekomen, anders had ik 'm zeker gekocht. Nu heb ik een Epiphone LP Plustop gekocht. Ook leuk, maar ik had liever de GT gehad. Nu weer 'ontopic'. Ik denk dat we trots moeten zijn op het succes van deze nederlandse amp-specialist Van Weelden.

Tristan
17 december 2011, 21:33
Heb je wel multi-amping geprobeerd? De effecten zijn duidelijk hoorbaar. Zeker in het Midrange gebied.. laatst nog mijn Silver Jubilee en een JCM800. Veel voller en dynamischer...

Haha, ik denk dat dat aan de 800 ligt. :D
Jawel hoor, meestal vind ik het ook beter (zeker om je delay van het normale signaal te scheiden), nogmaals, ik had het voornamelijk over het filmpje he.

Dreverhaven
17 december 2011, 21:37
. Nu weer 'ontopic'. Ik denk dat we trots moeten zijn op het succes van deze nederlandse amp-specialist Van Weelden.

Dat vind ik dan ook weer helemaal nergens over gaan.

StevenStrat
17 december 2011, 22:47
Wat ik me vooral afvraag is hoe Bonamassa terecht gekomen in bij Van Weelden, nederland, voor een dumble clone.


Amerika wemelt van de boutique clones en kopies, waar er toch wel enkele minstens even goed zullen zijn dan een VW. Bludotone, Quinn, Glaswerks, Two-rock, etc. Ze zijn er bezeten door, maken er bij wijze van spreken wetenschappelijk studies van, organiseren "Dumble-fests" (no kidding),... En toch komt de amerikaan Bonamassa in nederland terecht voor z'n amps...


Overigens heeft hij is de commentaar gegeven dat hij liever een clone koopt en een BMW, dan een originele dumble te kopen. Maar met z'n 3 van weeldens zal hij ook al een klein BMW'tje kunnen kopen....

shredneck
17 december 2011, 23:02
Wat ik me vooral afvraag is hoe Bonamassa terecht gekomen in bij Van Weelden, nederland, voor een dumble clone.


Amerika wemelt van de boutique clones en kopies, waar er toch wel enkele minstens even goed zullen zijn dan een VW. Bludotone, Quinn, Glaswerks, Two-rock, etc. Ze zijn er bezeten door, maken er bij wijze van spreken wetenschappelijk studies van, organiseren "Dumble-fests" (no kidding),... En toch komt de amerikaan Bonamassa in nederland terecht voor z'n amps...


Overigens heeft hij is de commentaar gegeven dat hij liever een clone koopt en een BMW, dan een originele dumble te kopen. Maar met z'n 3 van weeldens zal hij ook al een klein BMW'tje kunnen kopen....


"Vrogger" toen Peter (van Weelden) nog in Rijssen naast Dick Dijckman zat, toen was ie al lang en breed bekend in de US of A. Dit heeft alles te maken met ene Eddie van Halen en ene Richie Sambora. Dit in de tijd dat iedereen nog lekker met een 386 of MSX thuis zat te stoeien. Hij gaat al even mee en de man heeft simpelweg een bepaalde status. Hij maakt gaaf spul, jammer dat het zo lang heeft moeten duren voor ie hier een beetje opviel.

Brewskie
18 december 2011, 00:46
"Vrogger" toen Peter (van Weelden) nog in Rijssen naast Dick Dijckman zat, toen was ie al lang en breed bekend in de US of A. Dit heeft alles te maken met ene Eddie van Halen en ene Richie Sambora. Dit in de tijd dat iedereen nog lekker met een 386 of MSX thuis zat te stoeien. Hij gaat al even mee en de man heeft simpelweg een bepaalde status. Hij maakt gaaf spul, jammer dat het zo lang heeft moeten duren voor ie hier een beetje opviel.

En dan vindt 'Dreverhaven' het nergens over gaan, dat ik trots ben op het succes, dat een Nederlander dan internationaal behaalt ? Dat is vervolgens weer heel Nederlands; ...die nuchterheid. :mad:

arjanb01
18 december 2011, 08:24
Allemaal leuk en aardig, maar ik wil filmpjes van het pedaal zien.
Van weelden wordt hier al afgefikt voordat we
demo's gezien hebben. Dus wanneer komt het op de markt?

Wabbie
18 december 2011, 11:20
Ik heb ooit een middagje mogen spelen met zo'n Van Weelden rack-unit en ik moet zeggen dat ik daar wel behoorlijk van onder de indruk was. Ik ben wel benieuwd naar die pedaaltje, maar eerst maar eens een demo afwachten (en de prijs).

kassie
18 december 2011, 12:15
Ja Bonamassa was/is een groot fan van Van Weelden... is persoonlijk naar hem toe gekomen. Ik geloof dat van Weelden nu ook z'n vaste techneut in Europa is geworden. Bonamassa liet hem bijvoorbeeld naar Griekenland vliegen om daar in de studio zijn amps te servicen..

Ik geloof dat zo'n beetje elke boutique Dumble vanuit de USA wel uitgecheckt is door hem.. in het verleden speelde hij ook op een setje Two Rocks..

Och en hij heeft inmiddels ook een originele 59 les paul... Als je het geld hebt.. waarom dan ook niet de decadente fun?

Pepe
18 december 2011, 12:45
Dat van Weelden niet zo in de picture staat, bij mij in ieder geval, is omdat hij jarenlang niet traceerbaar was, geen website, geen advertenties, alleen een naam die hem verbond met Van Halen.
Er zijn meer van die types in gitaarland, Peer Dellen, Hans Moust bijvoorbeeld. Ze haten communiceren of zitten niet te wachten op klusjes, zo lijkt het.

Vorige maand viel er een email van Van Weelden in mijn box. Ik kon me inschrijven voor zijn gainland. WTF? Ik kan hem niet vinden maar hij mij wel?

Dit is ook de eerste keer dat ik uberhaupt zie hoe de man eruit ziet.
Maar de rest van het forum ken hem al jaren, begrijp ik?

dml
18 december 2011, 12:49
Geweldig, 7 pagina's over iets wat nog niet eens bestaat. Hoe typisch :seriousf:

Tot zover mijn bijdrage aan dit draadje :sssh:

Dirk_Hendrik
18 december 2011, 16:20
Geweldig, 7 pagina's over iets wat nog niet eens bestaat. Hoe typisch :seriousf:

Tot zover mijn bijdrage aan dit draadje :sssh:

??
Ik ben pas op pagina 2.

HaroldA
18 december 2011, 16:23
??
Ik ben pas op pagina 2.

Jep, mensen zoals jij en ik verpesten de page cache ;)

kassie
22 maart 2013, 17:06
Bump.

Hehe daar is hij dan eindelijk. Ik dacht dat het een stille dood was gestorven.

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/Vanweeldendistortion.jpg

arjanb01
22 maart 2013, 18:41
Wat gaat hij kosten? 200 euro ofzo?

kassie
22 maart 2013, 18:46
Ik heb geen flauw idee. Foto is vers van de pers die Joe Bonamassa heeft getwitterd vanmiddag. Verder nog geen info op internet te vinden. Zal me benieuwen of hij daadwerkelijk naar winkels gestuurd wordt.

Dreverhaven
22 maart 2013, 23:06
Hoe klinkt het?

Henri H
23 maart 2013, 02:30
...... het beeld wat ik over de afgelopen jaren bij Bionamassa heb is dat ie ja zegt op elk ding waar z'n naam op staat.Ik kreeg ook ineens spontaan out of the blue allemaal emailtjes van die beste man, zeer vreemd. Gelukkig werkte het afmelden wel goed.

Ik vind het verder een prima gitarist, en dat ie saai zou zijn (Tristans mening) kan ik me voorstellen, maar ben ik het niet mee eens, vind hem authentiek, en vooral z'n Black Country Communion werk vind ik geweldig.

Verder geloof ik het allemaal wel. Ik kan me voorstellen dat je een veelzijdig boost/drive pedaal bij diverse amps zou kunnen gebruiken.
Een TS808 klinkt niet op elke amp even goed toch?

arjanb01
23 maart 2013, 08:24
Bonamassa is een hele down to earth kerel volgens mij, iemand die naast je in de kroeg kan staan en een biertje met je kan drinken. Dat dat saai is, nou dan is 99% van nl saai.... Nee hij heeft geen 200 exen zoals John Mayer en snuift en zuipt zich niet van de wereld zoals Clapton of Hendrix dit deden... Veel relevanter vind ik z'n muziek die buitencategorie is. Men heeft het over de oude gitaristen die meer emotie hebben en authentieker klinken maar als je dat vindt dan mankeert er iets aan je gehoor. De jongere garde is doorontwikkeld qua spel en ja ik vind ze tegenwoordig beter dan de helden uit de jaren 60 en 70. Subjectief....
En nog even over bonamassa 2x zonder hits hmh binnen enkele dagen uitverkopen....respect. Dit hebben weinig anderen gepresteerd. En ja dat hij van gear switcht en elke keer weer nieuwe spullen heeft dat is een kwaaltje dat wel meer gitaristen hebben en dat heet GAS!
Ik ben zeer benieuwd hoe dit pedaaltje klinkt en hoe de verschillende sounds zijn qua crunch en lead sounds.

kassie
23 maart 2013, 13:29
Ik wil me niet zo in de hele JB discussie mengen, want ik ben persoonlijk groot fan. Ik had hem voor de eerste keer gezien toen hij het tweede jaar zijn tour deed in NL. Toen deed hij kroegjes en kleine zaaltjes voor anderhalve paardekop. En ik liep verbouwereert de zaal uit. Hij is hier ook begonnen in Europa. In een kroegje in Groningen. Waar hij nog geregeld komt als hij in de Oosterpoort heeft gespeeld (toen hij nog 10 zaaltjes in Nederland had, nu is het gewoon 2x carré en hup verder Europa in). De beste man heeft ontzettend hard gewerkt voor zijn faam. En het komt hem allemaal toe. Maar eerlijk is eerlijk.. ik vind hem nu zelfs iets te groot... na de Royal Albert Hall was er geen houden meer aan. En de beste man is een platenfabriek (1 per jaar ofzo). Maar lang niet alles vind ik kwalitatief even goed. Hij staat inderdaad veel in contact met fans (o.a. forum en meet en greets). Misschien dat hij daarom zo vatbaar is voor de commercie ook.

Van Weelden heeft natuurlijk ontzettend veel mojo. De eerste post die ik erover plaatste is nu alweer dik een jaar geleden. Toen zei Peter dat het prototype inmiddels al klaar was. Na een jaar werken. Dit pedaal is dus dik 2 jaar in ontwikkeling geweest. En Peter had sterke woorden (zie post 1 voor het filmpje). Ik ben dus zeer benieuwd of dit pedaal echt uitzonderlijk is. Het zou me wat zijn als dit pedaal echt het gros van de overdrive pedalen doet verbleken. Ik denk dat we toch even moeten wachten op gear filmpjes van Joe, want Van Weelden heeft nooit iets op zijn site... misschien dat er wat insiders hier zijn zoals Chris die er meer over kunnen verklappen.

arjanb01
23 maart 2013, 13:36
Ik ben ook benieuwd inderdaad. Maar ff over z'n stroom platen, als je geen hits hebt moet je platen uitbrengen en daarmee toeren, dat is hard werken. En om dan te roepen dat dat commercieel is vind ik gemakkelijk. De man komt dit toe.

kassie
23 maart 2013, 14:03
Dat bedoel ik dus, ik wil me er niet teveel in mengen. Ik zie alleen een duidelijk negatief verband tussen kwantiteit en kwaliteit. Zelfs bij Joe. Als de man wat langer werkt aan een plaat dan wordt het per stuk een juweeltje in plaats van een plaat met enkele goede nummers en de rest opvulling (o.a. covers).

Hij kan ook blijven touren met bestaand materiaal. Zijn optredens zit stampvol met ouder werk.. en enkele nieuwe nummers.

Met commercieel bedoel ik vooral zijn website propaganda, zijn naamsverbondendheid aan zo'n beetje ieder merk behalve Fender.
Ik kraak hem verder niet af hoor. Ben groot fan van hem.

kassie
26 maart 2013, 02:57
OK via het JB forum wat soundclips weten los te peuteren bij Peter.
Opgenomen via een 100w superlead met 4x12 en een sm57. Versterker stond zacht en clean.


http://www.youtube.com/watch?v=zgtFcEquPsI


http://www.youtube.com/watch?v=XVriJMeCURI

peter_heijnen
26 maart 2013, 09:09
Wat gaat hij kosten? 200 euro ofzo?
Nou, jij kent van weelden nog niet zo te zien. ;)

peter_heijnen
26 maart 2013, 09:10
Men heeft het over de oude gitaristen die meer emotie hebben en authentieker klinken maar als je dat vindt dan mankeert er iets aan je gehoor.
Jongelui toch.....

peter_heijnen
26 maart 2013, 09:12
Opgenomen via een 100w superlead met 4x12 en een sm57. Versterker stond zacht en clean.

Klinkt erg goed, maar dat is van weelden al lang toevertrouwd.

kassie
26 maart 2013, 13:49
Klinkt erg goed, maar dat is van weelden al lang toevertrouwd.

yes het klinkt zeker niet slecht. De brown sound in a box he... ondanks de hoeveelheid gain nog steeds transparant.. en die string scratches komen ook mooi over. Deed me gelijk denken aan zijn gainland. Maarr er zouden toch echt meer demo's moeten komen.. want dit is ook iets wat bijvoorbeeld een wampler pinnacle of triple wreck aan kan.

HaroldA
26 maart 2013, 13:54
want dit is ook iets wat bijvoorbeeld een wampler pinnacle of triple wreck aan kan.

... en vele, vele andere.

driesp
26 maart 2013, 13:58
Ik vind het nu ineens zo goed niet klinken, echt iets wat andere pedalen toch ook kunnen?

peter_heijnen
26 maart 2013, 14:28
Het zal er bij dit pedaal natuurlijk ook om gaan om hoe het aanvoelt, althans dat meen ik me nog te herinneren aan het begin van het topic: dit wordt een pedaal dat aanvoelt als amp. ;)

HaroldA
26 maart 2013, 14:29
Het zal er bij dit pedaal natuurlijk ook om gaan om hoe het aanvoelt, althans dat meen ik me nog te herinneren aan het begin van het topic: dit wordt een pedaal dat aanvoelt als amp. ;)

... zoals vele, vele andere. ;)

kassie
26 maart 2013, 14:38
Ja, heb zojuist nog wat demo's bekeken van de wampler pinnacle (zo'n beetje nu de brown sound standaard). En die wordt echt wel wat meer zompig met hogere gain settings... Dus die royal overdrive blijft een stuk meer gedefinieerd en gearticuleerd. Dat is natuurlijk al wat waard. Verder kan niet echt uit het filmpje opgemaakt worden hoe dynamisch de drive is.

Verder ben ik ook benieuwd naar de mogelijkheden.. of er bijvoorbeeld ook silver jubilee sounds uit te halen zijn, of dumble sounds.

peter_heijnen
26 maart 2013, 14:50
... zoals vele, vele andere. ;)
Dat zeg ik. ;)

Einzeln
26 maart 2013, 19:45
Ik sla deze over.

arjanb01
26 maart 2013, 20:03
Nou, jij kent van weelden nog niet zo te zien. ;)

Oké, 400 euro dan ? 😂😂

Einzeln
26 maart 2013, 20:09
Lijkt mij eerder in de buurt

the sure thing
26 maart 2013, 20:17
De Klon is/was ook Eur 400,-. Totaal ander beestje, wrs even "exclusief"...

Was trouwens niet de belofte van het Van Weelden pedaaltje dat het en transistor amp als een buizenamp kon laten klinken?

arjanb01
26 maart 2013, 21:04
Te horen aan de soundclips vind ik hem geen 400 eu waard. Er staat van werelden op dus mag het duur zijn. Dertien in een dozijn plexi sound, niks meer en niks minder. Deze sound haal je ook uit een fulltone pc's, barber of menatone red snapper. Je haalt deze zelfs uit een maxon pedaaltje van 8 tientjes. Totdat bonamassa met bijvoorbeeld een maxon gaat spelen, dan vertienvoudigd de prijs...

alfred
26 maart 2013, 21:09
De sound van het eerste clipje doet me denken aan Boston, more than a feeling enzo

arjanb01
26 maart 2013, 21:42
Plexi sound dus dertien in een dozijn jaren 70 sound.

Dreverhaven
26 maart 2013, 22:22
Tja, wel grappig dat iemand zo veel moeite doet om zo algemeen te klinken en dat dan voor zo'n achterlijk bedrag probeert te slijten. Maar d'r zullen d'r vast zijn die er helemaal in hun nopjes zijn.

Pepe
26 maart 2013, 22:24
Een Boston Sholz-Rockman sound is dertien in een dozijn eighties. Of je moet Def Leppard seventies vinden.

Dirk_Hendrik
26 maart 2013, 22:41
De sound van het eerste clipje doet me denken aan Boston, more than a feeling enzo

Da's precies wat fdoor mijn hoofd ging!

kassie
27 maart 2013, 01:30
Ik denk dat het allemaal wel meevalt en dat het echt een ontzettend goed pedaal is.
Denk dat er heel wat meer te halen valt dan een 13 in dozijn plexi sound. Denk ook dat dit pedaal stukken beter is dan het gros van de pedalen op de markt. Want ik denk wel dat de beste man zijn research gedaan heeft en anders zijn vingers niet had gebrand.

Tja voor de haters hiero, ik haal ook een jubilee drive uit mijn marshall valvestate 15 wattje... maar toch mist er nog zoveel.... die drive is het probleem niet...

arjanb01
27 maart 2013, 07:49
Klopt maar hoever wil je gaan voor de ultieme 'feel' ? Wil je die 'feel' hebben dan haal je dit niet uit een doosje, hoe goed van Weelden zijn research ook gedaan heeft. Wil je die sound, pak een Marshall superlead uit 1969 of een voorloper van de JCM 800 uit de jaren '70 die marshall 22... types.
Maar mocht hij toch betaalbaar op de markt komen, ga ik hem zeker checken, want van Weelden is wel een begrip onder gitaristen (v Halen). Ik heb ooit over een gainland gespeeld en qua high gain sounds zeker overtuigend maar qua crunch en medium gain vond ik het allemaal niet geweldig klinken, wel veel opgepompte gain sounds met veel mid dat dan weer wel maar zoveel geld waard... nee.

guitarkid
23 mei 2013, 09:51
Luister en huiver:

http://www.youtube.com/watch?v=dSiXAN-SklM

arjanb01
23 mei 2013, 10:34
Oké duidelijk. Niet voor mij wat een vreselijke sound!

Henri H
23 mei 2013, 11:09
Oké duidelijk. Niet voor mij wat een vreselijke sound!Hoezo? Klinkt op zich best goed, maar ik denk niet dat ik op basis van dit filmpje een conclusie kan trekken.

Mijn gitaarleraar staat trouwens 2e van links op het filmpje, en ik was ook bijna naar deze workshop geweest, als ik tijd had gehad.Goeie gitarist ook die Allen Hinds!

Edit: Hier het eerste filmpje:


http://www.youtube.com/watch?v=YF8Hf3XeKNg

Brum
23 mei 2013, 11:20
Aan Dumble-achtige pedalen in ieder geval geen gebrek meer tegenwoordig.

kassie
23 mei 2013, 11:49
Klinkt zeker goed.

Henri H. Heb je meer info over de amp waarover gespeeld is? Het klinkt idd als een dumbleachtige, maar als van weelden gewoon zijn twinkleland daarvoor heeft gebruikt klinkt een ordinaire booster er ook fantastisch op..

Verder ben ik benieuwd naar de prijs, en verkrijgbaarheid.

guitarkid
23 mei 2013, 11:56
Oké duidelijk. Niet voor mij wat een vreselijke sound!

Waarmee maar weer bewezen is dat smaken verschillen... ;) Ik vind dit geweldig klinken en kan niet wachten op meer en betere filmpjes!

Henri H
23 mei 2013, 12:08
Klinkt zeker goed.

Henri H. Heb je meer info over de amp waarover gespeeld is? Het klinkt idd als een dumbleachtige, maar als van weelden gewoon zijn twinkleland daarvoor heeft gebruikt klinkt een ordinaire booster er ook fantastisch op..

Verder ben ik benieuwd naar de prijs, en verkrijgbaarheid.Toevallig heb ik ook een filmpje gezien opgenomen met de iPhone van mijn gitaarleraar, en toen zag ik dat er een Bogner Alchemist combo stond.
Voor zover ik weet gebruikte hij die clean, met z'n eigen drive pedalen (o.a. Zendrive dacht ik).

SantaX
24 mei 2013, 23:56
Ben zelf toevallig aan het orienteren op een overdatop distortion en ik moet zeggen, ik vind dit toch wel een lekker overdatop scheurgeluidje. Hier kun je glamour-goth mee maken :soul:

Dreverhaven
25 mei 2013, 00:11
Tja, ik vind de geluidskwaliteit van de filmpjes wel zo miserabel dat ik er werkelijk niets uit kan afleiden. Het klinkt een beetje dof en suf, maar meer hoor ik er niet in.

arjanb01
25 mei 2013, 08:19
Hier zijn meer links:
http://youtu.be/zgtFcEquPsI

http://youtu.be/XVriJMeCURI

Vlees nog vis. Dit haal je uit elk pedaaltje dat waarschijnlijk een fractie kost omdat er geen van weelden opstaat. Ik sla d'r niet stijl van achterover eerlijk gezegd.

Einzeln
25 mei 2013, 09:35
Hier klinkt ie wat hol in het midden. Vind hem op die andere video's beter klinken. Maar ik vind die opmerking van die gitarist wel tekenend: Does it sound good? Sounds OK?, vraagt ie richting publiek!

driftkop
25 mei 2013, 12:12
Hoe kun je nu pedalen beoordelen door te luisteren naar een YouTube clipje? :???:

the sure thing
25 mei 2013, 12:23
Ik doe niet anders...

kassie
25 mei 2013, 12:32
Hier zijn meer links:
http://youtu.be/zgtFcEquPsI

http://youtu.be/XVriJMeCURI

Vlees nog vis. Dit haal je uit elk pedaaltje dat waarschijnlijk een fractie kost omdat er geen van weelden opstaat. Ik sla d'r niet stijl van achterover eerlijk gezegd.

Die is van een lid van het Jb forum die wat sampletjes heeft gevraagd bij Peter.

Extra info: Opgenomen via een 100w superlead met 4x12 en een sm57. Versterker stond zacht en clean.

arjanb01
25 mei 2013, 12:34
En daarbij, verre van iets wat maar op een dumble sound lijkt.

Rinze
25 mei 2013, 12:41
Dat eerste filmpje in die link (tweede speelde bij mij niet af om onduidelijke redenen) van arjanb01 klinkt in mijn oren domweg naar transistor. Valt me sowieso wel vaker op, ook op de site van fabrikanten zelf, dat er geluidssamples of filmpjes geplaatst worden ter demonstratie met een absoluut kutgeluid. Het is toch juist de bedoeling dat je het apparaat in kwestie graag wilt hebben? Raarrr.

kassie
25 mei 2013, 12:45
Peter legt uit in dit filmpje dat het apparaat kennelijk 2 of meerdere tonestacks heeft. Of voicings. Geschikt voor bepaalde amps, als set and forget. Ben zeer benieuwd hoe het allemaal werkt daar binnenin. Meer dan 400 onderdelen.


http://www.youtube.com/watch?v=dSiXAN-SklM

Dreverhaven
25 mei 2013, 15:36
Hier zijn meer links:
http://youtu.be/zgtFcEquPsI

http://youtu.be/XVriJMeCURI

Vlees nog vis. Dit haal je uit elk pedaaltje dat waarschijnlijk een fractie kost omdat er geen van weelden opstaat. Ik sla d'r niet stijl van achterover eerlijk gezegd.

Dit vind ik klinken alsof iemand z'n wahwah aan heeft laten staan half in het midden. Ben het verder helemaal met je eens.

Dimitri92
25 mei 2013, 16:52
Gezien sommige reacties moet deze Peter Van Weelden toch wel een enorme oplichter zijn?
Dit pedaal zou bijvoorbeeld, aldus .... he..., niet beter zijn dan een pedaal dat velen malen goedkoper is.
Gebaseeerd op een youtube video door waarschijnlijk een stel k u t speakers.... Ik snap deze reacties over het algemeen niet....

Btw, ik acht Peter van Weelden GEEN oplichter hoor ;-)

onrust nv
27 mei 2013, 12:09
Dit is allemaal gebaseerd op mp3 geluid, en mp3 gaat echt NÓÓIT als een warme mooie high-end buizenbak(of high-end transistor bak) klinken. Mp3 klinkt altijd kut.....Dus ik zou maar even met de mening wachten tot je dat ding zelf onder de voeten hebt gehad. Je gaat toch ook niet op youtube zitten kijken welke buizen versterker het mooist klinkt?

Brum
27 mei 2013, 12:52
Then again, als je iets, getuige de prijs, als heul speciaal aan de man wilt brengen, dan mag je wel iets wat meer moeite doen voor een enigszins representatief filmpje op YouTube lijkt me. Je hebt helemaal gelijk dat je niet alles kunt afleiden aan de hand van een dergelijke opname, maar ik wil eigenlijk ook wel weten hoe het in de opname klinkt, zeker bij een overdrive of distortion pedaal. Je gebruikt die pedalen toch niet alleen maar voor je eigen live gebruik, tenminste, de meeste gitaristen niet?

kassie
27 mei 2013, 13:08
Ik denk dat Van Weelden niet zo om de hype geeft eerlijk gezegd. De man maakt high end spul voor high end klanten. Veel bekende gitaristen hebben dit ding al in de bestelling. Denk je dat hij éne zak geeft om wat er hier op het forum geschreven wordt?

Die opnames zijn nooit bedoelt geweest voor algemene reclame. Het was gewoon sampletje op aanvraag van een vaste klant van hem op het JB forum, die zo aardig genoeg was om het op youtube te gooien. Zelfde als de overige youtube filmpjes die door derden zijn opgenomen.

Dreverhaven
27 mei 2013, 22:47
Gezien sommige reacties moet deze Peter Van Weelden toch wel een enorme oplichter zijn?
Dit pedaal zou bijvoorbeeld, aldus .... he..., niet beter zijn dan een pedaal dat velen malen goedkoper is.
Gebaseeerd op een youtube video door waarschijnlijk een stel k u t speakers.... Ik snap deze reacties over het algemeen niet....

Btw, ik acht Peter van Weelden GEEN oplichter hoor ;-)

Wat een onzin over die oplichter. Waarom zou een goedkoper pedaal niet 'beter' kunnen zijn? Omdat hij het brengt als exclusief, boetiek en weet ik wat nog meer, betekent niet dat het per definitie goed is of 'beter'. Definieer 'beter'? Wat voor de een werkt, werkt voor de ander voor geen meter. Wel is het al zo vaak voorgekomen dat iets wat op het oog niet zo speciaal was, of niet zo duur, toch heel goed kon werken. Het lijkt me nogal naïef om alle poeha blind te volgen en te denken dat het allemaal zo geniaal is omdat Van Weelden er met z'n magische handen aan gezeten heeft. Ik hoor het er in ieder geval niet in, en dat ligt niet aan mijn Adam A7X speakers denk ik.


Ik denk dat Van Weelden niet zo om de hype geeft eerlijk gezegd. De man maakt high end spul voor high end klanten. Veel bekende gitaristen hebben dit ding al in de bestelling. Denk je dat hij éne zak geeft om wat er hier op het forum geschreven wordt?

Die opnames zijn nooit bedoelt geweest voor algemene reclame. Het was gewoon sampletje op aanvraag van een vaste klant van hem op het JB forum, die zo aardig genoeg was om het op youtube te gooien. Zelfde als de overige youtube filmpjes die door derden zijn opgenomen.

Hij zal vast geen zak geven om wat hier geschreven wordt, maar doet dat er wat toe? Zullen we het er dan maar gewoon helemaal niet over hebben, omdat hij er geen zak om geeft? Hij krijgt het allemaal zoals je zegt gewoon verkocht, hij weet blijkbaar wat bepaalde mensen willen hebben.

Ik denk zelf wel dat een opname veel zegt. Onder andere omdat, zoals hierboven al wordt opgemerkt, er uiteindelijk door gespeeld zal worden en datgene opgenomen zal worden. Dan is het toch best fijn om te weten hoe het dan kan klinken. En filmpjes op youtube zeggen echt wel wat hoor, MP3tjes ook, anders zouden we net zo goed helemaal niets meer kunnen opnemen en afspelen, als het allemaal zo ongelooflijk onherkenbaar verandert dat je een trompet niet meer van een contrabas zou kunnen onderscheiden.

Even wat anders, hoeveel kost dat ding nou eigenlijk, of wordt dat ook verhuld door een mist van mysterie?

kassie
28 mei 2013, 14:22
Hij zal vast geen zak geven om wat hier geschreven wordt, maar doet dat er wat toe? Zullen we het er dan maar gewoon helemaal niet over hebben, omdat hij er geen zak om geeft? Hij krijgt het allemaal zoals je zegt gewoon verkocht, hij weet blijkbaar wat bepaalde mensen willen hebben.

Ik denk zelf wel dat een opname veel zegt. Onder andere omdat, zoals hierboven al wordt opgemerkt, er uiteindelijk door gespeeld zal worden en datgene opgenomen zal worden. Dan is het toch best fijn om te weten hoe het dan kan klinken. En filmpjes op youtube zeggen echt wel wat hoor, MP3tjes ook, anders zouden we net zo goed helemaal niets meer kunnen opnemen en afspelen, als het allemaal zo ongelooflijk onherkenbaar verandert dat je een trompet niet meer van een contrabas zou kunnen onderscheiden.

Even wat anders, hoeveel kost dat ding nou eigenlijk, of wordt dat ook verhuld door een mist van mysterie?

Eens hoor. Maar het pedaal wordt afgekraakt tot en met wat ik zelf niet zo herken. Ja de distortion uit de eerste youtube filmpjes kun je ook met een boss ds1 doen. Maar toch hoor ik wel veel responsiviteit ondanks de hoeveelheid gain. Kijken we alweer naar het tweede filmpje met beeld erbij, vind ik de sound behoorlijk goed klinken. Alla Dumble. Als dit pedaal dat allemaal aankan. Dus zowel een overtuigende brown sound als een dumble sound. En erg responsief is.. dan is missie geslaagd lijkt me.

alfred
23 september 2013, 18:37
Heb de test gelezen in de gitarist. Jammer genoeg geen nieuwe soundsamples.
Prijs € 595,-, is wel een boel geld, zou de Royal Overdrive graag zelf een keer willen proberen.

Dirk_Hendrik
23 september 2013, 18:55
Heb de test gelezen in de gitarist. Jammer genoeg geen nieuwe soundsamples.
Prijs € 595,-, is wel een boel geld, zou de Royal Overdrive graag zelf een keer willen proberen.


Waarmee ik ook wat verbaasd was van de "we vonden niet goed: Niets" conclusie. Er is jarenlang gemoppert dat Klon's zo onbetaalbaar waren maar deze gaat een stuk verder.
Maar dat zal ik de auteur zelf nog wel even faceboeken.

alfred
23 september 2013, 20:09
Tja, de test leek meer op een reclamefolder, maar ben toch wel benieuwd.

Dreverhaven
23 september 2013, 23:39
Jeetje mina, 595 euro. Dit zal ik wel nooit begrijpen.

Brum
24 september 2013, 00:54
Ik vind De Gitarist een leuk blad, maar kritiek op een Nederlander heb ik ze nog nooit zien geven.

€595,-... Al zou er een heel orkest engeltjes in zitten die in canon scheten lieten, waardoor ik telkens weer diep ontroerd raakte, of kon het pedaal veranderen in Optimus Prime zo gauw als iemand ook maar boos naar me keek, dan had ik het bedrag er nog niet voor over. Voor elk wat wils zullen we maar zeggen.:chicken:

Pepe
24 september 2013, 01:13
De prijs is nog aan de redelijke kant als hij mikt op het segment waar Cornish, Matchless en Marble in hengelen. Als ie het zou gaan outsourcen in China zou het waarschijnlijk voor een derde op de markt gebracht kunnen worden maar dan is de grap er af.

guitarkid
24 september 2013, 07:52
Grappig, er zijn hier mensen die een vermogen uitgeven aan een gitaar, versterkers en ik weet niet wat en continu (terecht) roepen dat je geen mening moet baseren op YT-filmpjes (tenminste niet die met telefoons e.d zijn opgenomen) en moet je nou het gros van de reacties eens zien a.d.h.v....? Inderdaad. Ik vind overigens dat pedaal in de twee filmpjes al wel erg goed klinken dus dat beloofd wat in "real live"...!!!
't Is inderdaad een hoop geld, zeker vergeleken bij het gemiddelde Boss-pedaal, maar m.i. gaat deze wel een stuk verder en/of doet hij iets dat je met een ander pedaal dus niet lukt. Maar goed, ik houd van die Eric Johnson/Bonamassa Dumble/Fuzzface-tone! ;) En over die prijs: er zit een best stukje ontwikkeling en research in en we hebben het niet over een multinational.....
Ik wil hem iig z.s.m. testen en als hij doet wat ik hoop, dan zit hij dezelfde dag nog in mijn pedalenbak!
Even ter relativering: op dit moment is mijn huidige main overdrive (naast het crunchkanaal van mijn amp) een 29 euro kostende HB (ook wel Joyo) Ultimate Drive, waar ik regelmatig vragen over krijg vanwege het overtuigende geluid! Ik koop iets omdat ik het goed vind klinken, niet omdat iets duur is.

NB: ik heb het niet over deze filmpjes:
http://youtu.be/zgtFcEquPsI

http://youtu.be/XVriJMeCURI

maar o.a. over deze


http://www.youtube.com/watch?v=dSiXAN-SklM

Brum
24 september 2013, 09:02
Grappig, er zijn hier mensen die een vermogen uitgeven aan een gitaar, versterkers en ik weet niet wat en continu (terecht) roepen dat je geen mening moet baseren op YT-filmpjes (tenminste niet die met telefoons e.d zijn opgenomen) en moet je nou het gros van de reacties eens zien a.d.h.v....? Inderdaad. Ik vind overigens dat pedaal in de twee filmpjes al wel erg goed klinken dus dat beloofd wat in "real live"...!!!
't Is inderdaad een hoop geld, zeker vergeleken bij het gemiddelde Boss-pedaal, maar m.i. gaat deze wel een stuk verder en/of doet hij iets dat je met een ander pedaal dus niet lukt. Maar goed, ik houd van die Eric Johnson/Bonamassa Dumble/Fuzzface-tone! ;) En over die prijs: er zit een best stukje ontwikkeling en research in en we hebben het niet over een multinational.....
Ik wil hem iig z.s.m. testen en als hij doet wat ik hoop, dan zit hij dezelfde dag nog in mijn pedalenbak!
Even ter relativering: op dit moment is mijn huidige main overdrive (naast het crunchkanaal van mijn amp) een 29 euro kostende HB (ook wel Joyo) Ultimate Drive, waar ik regelmatig vragen over krijg vanwege het overtuigende geluid! Ik koop iets omdat ik het goed vind klinken, niet omdat iets duur is.

Exact om de redenen die je noemt koop ik een gitaar en koop ik niet dit pedaal. Ik heb niet de goedkoopste gitaren, op twee budget modelletjes na, maar geef nu ook weer niet astronomische bedragen er aan uit. Waarom? Omdat ik denk dat het niet nodig is en hetzelfde geldt voor dit pedaal. Prijs-kwaliteit en zo, geen pedaal is in mijn ogen dit bedrag waard en ik vermoed, maar mag het eigenlijk niet hardop zeggen, dat dit een kunstmatig bedrag is. Exclusief maakt bemind, da's ook een manier van marktwerking. Geef er een mystiek tintje aan, gebruik een gitarist ter promotie waar veel mensen mee weglopen om z'n geluid en zo'n pedaal wordt ineens een stuk duurder.

Kim Wilson
24 september 2013, 09:31
Grappig, er zijn hier mensen die een vermogen uitgeven aan een gitaar, versterkers en ik weet niet wat en continu (terecht) roepen dat je geen mening moet baseren op YT-filmpjes (tenminste niet die met telefoons e.d zijn opgenomen) en moet je nou het gros van de reacties eens zien a.d.h.v....? Inderdaad. Ik vind overigens dat pedaal in de twee filmpjes al wel erg goed klinken dus dat beloofd wat in "real live"...!!!
't Is inderdaad een hoop geld, zeker vergeleken bij het gemiddelde Boss-pedaal, maar m.i. gaat deze wel een stuk verder en/of doet hij iets dat je met een ander pedaal dus niet lukt.

Man, ik koop een nieuwe gitaar voor het geld van dit pedaal!

Hoe goed het ding ook is, voor de meesten hier is dit pedaal vrijwel onbereikbaar. De meeste gitaristen hebben ook nog meerdere pedalen op hun board staan. Voor je het weet staat er voor 3000 euro voor je voeten liggen...

arjanb01
24 september 2013, 10:27
Ja maar wat denk je wat een goed multi fx 19 inch rack kost ? Daar kan je tientallen pedaaltjes voor kopen.
Wat het van Weelden pedaal betreft, zwaar overpriced en vanwege het handwerk en de kleine oplage is die prijs zo hoog.
Andere pedalen die een fractie kosten kunnen dit geluid ook voortbrengen. Een menatone red snapper bijvoorbeeld of een fulltone ocd is ook een erg mooi pedaal die dit geluid zeker in zich heeft, afgezien van de high gain sounds, maar dat kan je weer oppeppen door twee ocd's te stacken, dan krijg je een dik metal geluid als je wilt ! Ben je nog goedkoper uit.

guitarkid
24 september 2013, 13:41
Kim, ik ben het ten dele wel met je eens, maar ik zou het kunnen met dit pedaal en een goede booster. En zoals Arjan ook al schrijft, een beetje goede multi-fx kost is ook niet echt goedkoop. En niet om het één of ander, maar volgens mij heeft dit pedaal toch wel een ander karakter. De Red Snapper ken ik niet, met de OCD is niet veel mis, maar of de tone van deze Royal Overdrive er in zit...?

Kim Wilson
24 september 2013, 13:46
Kim, ik ben het ten dele wel met je eens, maar ik zou het kunnen met dit pedaal en een goede booster. En zoals Arjan ook al schrijft, een beetje goede multi-fx kost is ook niet echt goedkoop. En niet om het één of ander, maar volgens mij heeft dit pedaal toch wel een ander karakter. De Red Snapper ken ik niet, met de OCD is niet veel, maar of de tone van deze Royal Overdrive er in zit...?
Ja, en dan nog een delay, chorus en compressor en van vergelijkbare klasse, en je hebt zomaar een pedalenplank ter waarde van een dikke vintage amp...

Ik snap best waarom zo'n ding zo duur is, en wellicht is ie het ook wel waard, maar om slechts één pedaal prijstechnisch tegenover de rest van de gear te zetten vind ik scheef gaan. Het is één klein onderdeel. Als je zo gaat redeneren voor elk klein onderdeel, is het einde zoek.

Henri H
24 september 2013, 13:48
Als je 'm te duur vindt, koop je 'm toch lekker niet. ;)

arjanb01
24 september 2013, 14:33
Daarom koop ik hem dus niet -:)

guitarkid
24 september 2013, 14:41
Daarom koop ik hem dus niet -:)

:seriousf:..........!

Einzeln
24 september 2013, 16:13
Tja die prijs. Volgens mij gaat Lex Bos met zijn pedaal wat hij nu samen met Kool en Elfrink maakt een concurrent zijn.

Rick trodat
24 september 2013, 16:26
Dat laatste filmpje waar guitarkid mee postte wil ik toch ff op reageren. Als ik puur op dat filmpje afga, dan hoor je veel delays ( en lange delays) een vrij lange reverb ( ik vermoed de rv-5, met een tikkie modulation). Als je dan op een les paul een beetje die toneknop dichtdraait op de treble pickup, zet je versterker hard en zet dan een zendrive, of 2 screamers achter elkaar dan heb je op een goede 100 watt marshall, hook, bogner noem het maar al 90% van dat Robben Bonamassa geluid. Je kan goed zien dat de betreffende speler veel ( of alleen maar) naar mister Joe luistert. Zelfs op een superchamp en een stratocaster haal je die lickjes er nog uit.

Het klinkt overigens niet verkeerd dat niet.

Dirk_Hendrik
24 september 2013, 18:28
Wat het ding kost zal me worst wezen. Iedereen mag vragen wattie wil en als iemand het wil betalen, fine. Dat ik persoonlijk niet snel 6 flappen van 100 neer zal leggen voor een overdrive is dan ook mijn eigen keuze.

Wat me echter wel opvalt is dat je, als je terugkijkt naar een jaar of 10-15 geleden, je tegenwoordig meer pedalen op de markt ziet verschijnen die exorbitant hoog geprijsd zijn en waar men anno nu veel gemakkelijker gelooft dat die prijs dan ook wel gerechtvaardigd zou zijn. Jarenlang was een klon Centaur zo ongeveer het duurste overdrivepedaal wat je je kon voorstellen en waarvan iedereen vond dat het heel mooi was maar waar velen toch even stukliepen op de prijs. Toendertijd nieuw een dollar of 350. Nu, in 2013, schijt dat heel acceptabel te zijn en men noemt het vervolgens ook nog eens Boetiek. Bij Boetiek verwacht ik persoonlijk dat het geheel op verzoek aan mijn smaak wordt aangepast. Anders kan ik wel naar een gewone winkel.

Ontwikkelingskosten vind ik altijd een drogreden. Als je die kosten gaat doorberekenen kun je dat doen op basis van de oplage. Maak er dus meer en je kunt je klanten een betere prijs aanbieden. En dan hoef je echt nog lang niet naar Sina. Daarmee is dus niet de vraag hoe de ontwikkelingskosten moeten worden doorberekend maar waarom je het ding in zo'n gelimiteerde hoeveelheid zou willen maken.

kassie
24 september 2013, 18:32
Dat laatste filmpje waar guitarkid mee postte wil ik toch ff op reageren. Als ik puur op dat filmpje afga, dan hoor je veel delays ( en lange delays) een vrij lange reverb ( ik vermoed de rv-5, met een tikkie modulation). Als je dan op een les paul een beetje die toneknop dichtdraait op de treble pickup, zet je versterker hard en zet dan een zendrive, of 2 screamers achter elkaar dan heb je op een goede 100 watt marshall, hook, bogner noem het maar al 90% van dat Robben Bonamassa geluid. Je kan goed zien dat de betreffende speler veel ( of alleen maar) naar mister Joe luistert. Zelfs op een superchamp en een stratocaster haal je die lickjes er nog uit.

Het klinkt overigens niet verkeerd dat niet.

Tja, voor 595 heb je ook een complet dumble clone in onderdelen, als je zelf kan solderen etc. Toch ben ik zeer benieuwd naar eens wat echte reviews.

guitarkid
24 september 2013, 20:03
Dat laatste filmpje waar guitarkid mee postte wil ik toch ff op reageren. Als ik puur op dat filmpje afga, dan hoor je veel delays ( en lange delays) een vrij lange reverb ( ik vermoed de rv-5, met een tikkie modulation). Als je dan op een les paul een beetje die toneknop dichtdraait op de treble pickup, zet je versterker hard en zet dan een zendrive, of 2 screamers achter elkaar dan heb je op een goede 100 watt marshall, hook, bogner noem het maar al 90% van dat Robben Bonamassa geluid. Je kan goed zien dat de betreffende speler veel ( of alleen maar) naar mister Joe luistert. Zelfs op een superchamp en een stratocaster haal je die lickjes er nog uit.

Het klinkt overigens niet verkeerd dat niet.

Dat is ook precies wat ik nu doe om in de buurt van dat geluid te komen, maar er zit toch iets in dat ik net niet kan pakken op de één of andere manier. Jouw post zet me echter wel aan het denken, want het is een zeer zinnig verhaal!

kassie
24 september 2013, 21:52
Dat is ook precies wat ik nu doe om in de buurt van dat geluid te komen, maar er zit toch iets in dat ik net niet kan pakken op de één of andere manier. Jouw post zet me echter wel aan het denken, want het is een zeer zinnig verhaal!

De Bonamassa sound is slechts benaderbaar met pedaaltjes. Je pompt teveel gain/compressie in de ingang. De Bona sound, tenminste de goede vroege bona sound maakt gebruik van minder gain gek genoeg. Heb zowel een silver jub als een dumble derivaat. En de settings die hij gebruikt hebben helemaal niet zoveel gain (silver jub bijvoorbeeld 5 en 5 bij input gain en lead master, en de van weelden 4 op 6 voor overdrive level en ratio . Het gaat wel heel hard. Met als resultaat dat je meer dynamiek en responsiviteit krijgt, en zo'n beetje iedere valse noot hoor je dus ook flink uitversterkt, het zijn dus wel settings als je verdraaid goed weet wat je moet doen met je gitaar. De vetheid komt vooral van 2 amps in parallel. Meer gain gaat vooral ten koste van dynamiek en articulatie. Zelfde als een pedaaltje.

Dezelfde settings maar dan met de master volumes op 2 of 3 klinken vooral als een natte krant. Net alsof je dan met pedaaltjes werkt zeg maar op een doorsnee amp. Dit is zo'n beetje wat ik bedoel
http://www.youtube.com/watch?v=Gn09Xn9JF5s.

Midwolda
24 september 2013, 22:45
Wat het ding kost zal me worst wezen. Iedereen mag vragen wattie wil en als iemand het wil betalen, fine. Dat ik persoonlijk niet snel 6 flappen van 100 neer zal leggen voor een overdrive is dan ook mijn eigen keuze.

Wat me echter wel opvalt is dat je, als je terugkijkt naar een jaar of 10-15 geleden, je tegenwoordig meer pedalen op de markt ziet verschijnen die exorbitant hoog geprijsd zijn en waar men anno nu veel gemakkelijker gelooft dat die prijs dan ook wel gerechtvaardigd zou zijn. Jarenlang was een klon Centaur zo ongeveer het duurste overdrivepedaal wat je je kon voorstellen en waarvan iedereen vond dat het heel mooi was maar waar velen toch even stukliepen op de prijs. Toendertijd nieuw een dollar of 350. Nu, in 2013, schijt dat heel acceptabel te zijn en men noemt het vervolgens ook nog eens Boetiek. Bij Boetiek verwacht ik persoonlijk dat het geheel op verzoek aan mijn smaak wordt aangepast. Anders kan ik wel naar een gewone winkel.

Ontwikkelingskosten vind ik altijd een drogreden. Als je die kosten gaat doorberekenen kun je dat doen op basis van de oplage. Maak er dus meer en je kunt je klanten een betere prijs aanbieden. En dan hoef je echt nog lang niet naar Sina. Daarmee is dus niet de vraag hoe de ontwikkelingskosten moeten worden doorberekend maar waarom je het ding in zo'n gelimiteerde hoeveelheid zou willen maken.

Die absurd hoge prijzen voor zogenaamd exclusief spul hebben volgens mij uitsluitend te maken met het feit dat geld steeds waardelozer wordt. Zet iets in de markt met een labeltje, in gitaristenland dus "boutique", en het maakt niet meer uit of je er 60, 600 of 1200 voor vraagt, sommige mensen zullen het kopen want sommige mensen hebben er geld voor over. Daarna is het nog slechts gewenste omzet = prijs x aantal.
Ik overdrijf het een beetje, maar niet veel.

muziekschuur
24 september 2013, 23:01
Ik betaalde 800 gulden voor een Mesa Boogie Vtwin in 1992 ofzo...

Vind dit niet veel geld voor iets wat voorheen niet haalbaar was met een solidstate doosje...
En over 2 jaar is het vast wel mogelijk om een kloon van dit pedaal te verkrijgen... Het is gewoon mooi dat zo'n pedaal er is. John Bonomassa verdient aan dit pedaal simpelweg doordat ie een gig kan doen en twee amps niet hoeft te verschepen omdat hij dit pedaal in z'n handbagage kan gooien...

Dreverhaven
25 september 2013, 00:06
Ik heb echt de ballen verstand van die Bonamassa, maar als ik het hoor in dat filmpje hierboven, dan hoor ik een heel algemeen, doorsnee standaard gitaargeluid. Kan iemand me aub even uitleggen wat er zo bijzonder aan is? Ik bedoel dit niet negatief, ik begrijp het werkelijk waar echt niet. Het klinkt me heel gewoontjes.

guitarkid
25 september 2013, 07:33
Ik heb echt de ballen verstand van die Bonamassa, maar als ik het hoor in dat filmpje hierboven, dan hoor ik een heel algemeen, doorsnee standaard gitaargeluid. Kan iemand me aub even uitleggen wat er zo bijzonder aan is? Ik bedoel dit niet negatief, ik begrijp het werkelijk waar echt niet. Het klinkt me heel gewoontjes.

Grappig, vind ik dus absoluut niet, zijn toon is "gedekter", minder schril dan menig ander gitaargeluid, maar moeilijk te omschrijven, merk ik. Groot verschil is (ook) dat hij hier veel met zijn vingers speelt. Ik kende deze clip en hij is geweldig! Toch hoor ik hier niet die "fuzzface/Eric Johnson-toon" die ik in het van Weelden-clipje wel hoor en die ik af en toe zou willen hebben.

Pepe
25 september 2013, 10:15
Ik hoor een variant van de Zendrive familie. Dikke wollige zuurstok fuzztone. Voor mij werkte het nietl. Tis in 1 keer BAM, ander geluid ipv een progressieve verandering, te artificieel.

Rick trodat
25 september 2013, 10:19
Veel is techniek bij bonamassa. Zijn standaard ( als je daarvan kan spreken) is voornamelijk veel delay, reverb veel laag en heel veel mid met nauwelijks hoog. MAster helemaal open en veel op de treble pickup en constant die tone en volumeknop bewerken. Hierdoor krijg je volledige controle ( per noot) over het hoog, laag, gain enz.

Gek genoeg kan bonamassa heel goed slag spelen. Check eens man of many words. Ik ben meer fan van dat oude geluid van bonamassa persoonlijk en minder van dat drukkende laag en mid.

https://www.youtube.com/watch?v=vqpunocC-RU

In deze periode speelde hij ook over strats en meer over two rock die meer dat blackface achtige geluid heeft.

Dirk_Hendrik
4 oktober 2013, 08:24
If you want to
get your hands on one of the first Royal
Overdrive pedals, then please contact us for availability. You can confirm your order by sending
us a 200,- Euro deposit. Once we received your
deposit your order will be confirmed. Please don’t forget to send us your
shipping address for a shipping quote.

The retail price (shipping
not included) for the Royal Overdrive 2013:


595,- Euro for the EU countries
492,- Euro for countries outside the
EU

Nou ben ik geen econoom maarre, waarom is dat ding voor klanten van buiten de EU ineens maar dan 100 eur goedkoper?

peter_heijnen
4 oktober 2013, 09:11
Nou ben ik geen econoom maarre, waarom is dat ding voor klanten van buiten de EU ineens maar dan 100 eur goedkoper?
Because he can!

Als niemand het koopt zal het ding opeens -we hebben toch nog wat kunnen vinden- een stuk goedkoper worden.

LordRiffenstein
4 oktober 2013, 09:26
Nou ben ik geen econoom maarre, waarom is dat ding voor klanten van buiten de EU ineens maar dan 100 eur goedkoper?

Aangezien het EU en non-EU is vermoed ik het verschil in BTW, wat natuurlijk enkel geldt voor professionele klanten. Maar ja, met zo'n prijs spreekt dat natuurlijk voor zich.

kassie
4 oktober 2013, 12:51
Goed... waarom gaan we niet even een collecte doen, dat ding uitgebreid testen... Dirk Hendrik kan hem open maken en een uitgebreide review doen over de componenten... En later verkopen we hem weer, en krijgt iedereen z'n geld (of een groot deel) terug?

jan7
4 oktober 2013, 13:13
Aangezien het EU en non-EU is vermoed ik het verschil in BTW
De (be)rekening lijkt te kloppen: 492 x 1.21 = 595.32

, wat natuurlijk enkel geldt voor professionele klanten. Maar ja, met zo'n prijs spreekt dat natuurlijk voor zich.
Volgens het internet ook voor particulieren:

Verkoopt u als webwinkelier goederen aan particulieren buiten de EU, dan geldt de afstandsverkopenregeling niet. U dient in dat geval 0 procent btw op uw factuur te vermelden, hier is sprake van export.

Goed... waarom gaan we niet even een collecte doen
Of gewoon de Joyo/Danelectro/(vul in) clone afwachten. :soinnocent:

HaroldA
4 oktober 2013, 13:33
Goed... waarom gaan we niet even een collecte doen, dat ding uitgebreid testen... Dirk Hendrik kan hem open maken en een uitgebreide review doen over de componenten... En later verkopen we hem weer, en krijgt iedereen z'n geld (of een groot deel) terug?
Op andere fora kopen ze zo'n effect, maken er een schema van en verkopen ze m weer.

Kan iedereen er zelf 1 maken, en lekker discussiëren over op welk oud ontwerp hij gebouwd is.

Bovenstaande is overigens 100% legaal.

kassie
4 oktober 2013, 13:45
Op andere fora kopen ze zo'n effect, maken er een schema van en verkopen ze m weer.

Kan iedereen er zelf 1 maken, en lekker discussiëren over op welk oud ontwerp hij gebouwd is.

Bovenstaande is overigens 100% legaal.

één en ander is natuurlijk afhankelijk van welk type componenten (mini smd spul etc). Maar als er 500 onderdelen in het apparaat zitten, dan lijkt het me niet gemakkelijk na te maken ofzo.. volgens mij zit er in een standaard gitaarversterker nog minder onderdelen.

Ik opperde slechts de suggestie om het gezamenlijk te doen, omdat het ding anders 1. niet te betalen is, en 2. we waarschijnlijk toch geen kritische review kunnen krijgen, laat staan uberhaupt first hand experience.

Dirk_Hendrik
4 oktober 2013, 16:29
Op andere fora kopen ze zo'n effect, maken er een schema van en verkopen ze m weer.

Kan iedereen er zelf 1 maken, en lekker discussiëren over op welk oud ontwerp hij gebouwd is.

Bovenstaande is overigens 100% legaal.

Dat was het FSB tracers fund. Deliverable daarvan was bv de Klon Centaur waar sommigen meteen commercieel misbruik van maakten, de Cornish G2 (Een Big Muff) , de Echo Czar van Ed Rumbold, enkele Bjorn Buhl/mad professor doosjes (rampzalige bouwkwaliteit) en nog zowat. Fund is vnl gestopt wegens niet te stoppen discussie over hoe snel iets getraced moest zijn en discussie over "what's next". Zeker de pleuris die uitbrak over de illegale handelingen met de Klon (Harold heeft volledig gelijk, er is niets illegaals aan) maakte het rond 2007 een spannende tijd. Logisch als zo'n inzamelingsapproach ook lijkt.... was het nog nooit gedaan.

AoDf
4 oktober 2013, 22:50
595,- Euro for the EU countries
492,- Euro for countries outside the
EU

Nou ben ik geen econoom maarre, waarom is dat ding voor klanten van buiten de EU ineens maar dan 100 eur goedkoper?

Ik had Van Weelden al gemaild met diezelfde vraag. Het antwoord was:


Hoi Fabian,

Ik hoef geen btw te berekenen voor order buiten de EU

Groeten
Peter

muziekschuur
6 oktober 2013, 19:19
Mooie prijs... Ik ga sparen...!!

Harm
22 oktober 2013, 11:27
Heeft iemand m al geprobeerd?? :)

Harm
20 november 2013, 10:14
Goed,
Ik heb m uitgeprobeerd, tijdens een repetitie, als enige pedaal (dus spelen met volumeknop).
Maar weet nog niet zo goed of ik uitgebreid mag uitwijden...

Ik vond het een heerlijk pedaal, zelfs over de slechte amp in het oefenhok.
Geen metalding, maar mooie overdrive, zangerige toon.

Het kost even om het pedaal af te stellen, naar smaak etc. maar dan klinkt het ook goed!

Ik was er verbaast over en best onder de indruk! Nu baal ik dat ik naar de repetitie niet mijn eigen ouwe marshall mee had met een goede 4x12 kast... Komt vanzelf wel...

Van Weelden en Noll hebben wel weer iets gedaan, ik wil in ieder geval meer (over mijn eigen spullen) horen....

test setup:
Huber Orca, royal overdrive, Marshall Valvestate met 4x10.

muziekschuur
20 november 2013, 14:53
Lijkt me juist de goeie test.... Dit pedaal moet je voor een middenklasse SS versterker kunnen zetten en dan moet er toch een bruikbare Bonamassa toon ergens te vinden zijn.... Gezien je beschrijving.... is dat gelukt.

arjanb01
20 november 2013, 15:10
Maar begrijp ik iets verkeerd als ik het raar vind dat je 400 euro of meer voor een pedaaltje uitgeeft en dit over een cheapass of 'middenklasser' torren bak gooit ? Dat is hetzelfde als 300 km/u te trappen in een Lada.
Gebruik je high end boutique pedalen, stuur het dan ook door een fatsoenlijke buizenbak, geheid dat het gewoon beter klinkt.

muziekschuur
20 november 2013, 15:21
Dhr. Bonamassa vliegt naar hot en her. En daar zitten gigs tussen waar gespeeld wordt over gehuurde en geleende backline. En soms is dat spul kapot. Dan moet je gebruiken wat er is. Een pedaal van 400 euro wat een concert met 400 man kan redden is dan een prima verzekering.

Dit soort spul wordt echt nog wel goedkoper. De eerste tubescreamers, Uni-vibes, fuzzes e.d. is ook niet goedkoop geweest. Dus in het begin betaal je de ontwikkelingskosten...

Pedalen zoals BSIAB (Brown sound in a box) en de Flipster en de OCD, zijn ontwikkelingen waarbij individuen naar veel experimenteren de buizentechniek en hun werking beter met solidstate componenten hebben weten na te bootsen. Spannend. Niet altijd goedkoop. Maar absoluut kikke.

Straks stap je met een Roland Cube en 3 pedalen het podium op en vlammen maar. Eventide is uitgekomen met de H9. Geen goedkoop pedaal. Maar een stuk handiger en goedkoper dan een H8000 of H3000.

De Line6 m5 kun je nu gebruiken samen met een zoom en een korg pedaaltje allemaal niet groter dan een uit de kluiten gewassen custom pedaal. Maar wel super veelzijdig. Als je nu een Zoom MS50G, een Korg pandora stomp, een eventide H9 en een TS9 en een van Weelden pedaaltje op een bordje plakt.... Dan heb je een pedalendoos waar je de eerste 5 jaar nog aan de knoppen aan het draaien bent....

HaroldA
20 november 2013, 15:23
Dan heb je een pedalendoos waar je de eerste 5 jaar nog aan de knoppen aan het draaien bent....

Pure ellende, dus?

arjanb01
21 november 2013, 09:07
Dhr. Bonamassa vliegt naar hot en her. En daar zitten gigs tussen waar gespeeld wordt over gehuurde en geleende backline. En soms is dat spul kapot. Dan moet je gebruiken wat er is. Een pedaal van 400 euro wat een concert met 400 man kan redden is dan een prima verzekering.

Dit soort spul wordt echt nog wel goedkoper. De eerste tubescreamers, Uni-vibes, fuzzes e.d. is ook niet goedkoop geweest. Dus in het begin betaal je de ontwikkelingskosten...

Pedalen zoals BSIAB (Brown sound in a box) en de Flipster en de OCD, zijn ontwikkelingen waarbij individuen naar veel experimenteren de buizentechniek en hun werking beter met solidstate componenten hebben weten na te bootsen. Spannend. Niet altijd goedkoop. Maar absoluut kikke.

Straks stap je met een Roland Cube en 3 pedalen het podium op en vlammen maar. Eventide is uitgekomen met de H9. Geen goedkoop pedaal. Maar een stuk handiger en goedkoper dan een H8000 of H3000.

De Line6 m5 kun je nu gebruiken samen met een zoom en een korg pedaaltje allemaal niet groter dan een uit de kluiten gewassen custom pedaal. Maar wel super veelzijdig. Als je nu een Zoom MS50G, een Korg pandora stomp, een eventide H9 en een TS9 en een van Weelden pedaaltje op een bordje plakt.... Dan heb je een pedalendoos waar je de eerste 5 jaar nog aan de knoppen aan het draaien bent....

Misschien een beetje offtopic, maar JB zorgt er wel altijd voor dat dezelfde gear op de locatie staat waar hij op dat moment speelt. Ik kan me niet voorstellen dat hij zo maar over random spullen gaat giggen. Hij hoeft dan alleen maar pedalen en gitaren te laten vervoeren, wat makkelijker is en wat kosten bespaart.
Daarom heeft Lukather zijn kostbare rack spul ook de deur uit gedaan. Hij speelt nu over een conventionelere set en er wordt gezorgd dat er altijd een Bogner set staat, waar hij ook optreedt. Hij hoeft dan alleen maar zijn pedalenbakkie in te prikken en klaar is Kees.
Het verhaal wil dat hij hiermee aanzienlijke transportkosten spaart tijdens tours. Ga maar na, die koelkasten van racks die hij altijd had kosten natuurlijk handenvol met klauwen ! Dus gemak en kostenbesparingen zijn dan snel gemaakt.

Rick trodat
21 november 2013, 09:36
Bonamassa heeft in Europa meerdere sets staan en in USA ook. Dat scheelt ook aan vervoerskosten.

Wat ik me afvraag bij dit pedaal. Is het een revolutionair pedaal ? Iets wat nog niet eerder gedaan is?

LordRiffenstein
21 november 2013, 09:53
Daarom heeft Lukather zijn kostbare rack spul ook de deur uit gedaan. Hij speelt nu over een conventionelere set en er wordt gezorgd dat er altijd een Bogner set staat, waar hij ook optreedt. Hij hoeft dan alleen maar zijn pedalenbakkie in te prikken en klaar is Kees.
Het verhaal wil dat hij hiermee aanzienlijke transportkosten spaart tijdens tours. Ga maar na, die koelkasten van racks die hij altijd had kosten natuurlijk handenvol met klauwen ! Dus gemak en kostenbesparingen zijn dan snel gemaakt.

Lukather heeft zijn rack vervangen vanwege te veel issues en te veel gedoe met Bradshaw. 2 Bogner halfstacks + groot board zijn niet echt veel minder aan gear dan zijn rack-setup vroeger. Hij heeft nu wel een aparte set Bogners in Europa staan, dat scheelt wel in de transportkosten tussen USA en hier.

Kim Wilson
21 november 2013, 09:58
Maar begrijp ik iets verkeerd als ik het raar vind dat je 400 euro of meer voor een pedaaltje uitgeeft en dit over een cheapass of 'middenklasser' torren bak gooit ? Dat is hetzelfde als 300 km/u te trappen in een Lada.
Gebruik je high end boutique pedalen, stuur het dan ook door een fatsoenlijke buizenbak, geheid dat het gewoon beter klinkt.
Als je met dat pedaal een goeie sound haalt uit eender welke versterker ook, heb je het toch over een goed pedaal. Moet je je voorstellen als je dat over een goeie buizenamp gooit.

En voor thuis is het natuurlijk ook prettig dat dat pedaal een beetje lekker klinkt op je oefenampje.

Harm
21 november 2013, 10:46
Als je met dat pedaal een goeie sound haalt uit eender welke versterker ook, heb je het toch over een goed pedaal. Moet je je voorstellen als je dat over een goeie buizenamp gooit.

En voor thuis is het natuurlijk ook prettig dat dat pedaal een beetje lekker klinkt op je oefenampje.

en dat ga ik nog wel eens uitproberen! In principe heb ik over diezelfde versterker, waar ik altijd oefen, een redelijke sound hoor (Okko diablo plus) maar niet te vergelijken met mijn normale buizen setup...

Ik ben al verwend met een okko diablo, dat is ook een pedaal van 237, niet high gain, maar heerlijke overdrive en ook een beetje mijn referentiekader als het om mooie overdrive gaat (is persoonlijk natuurlijk, heb veel getest in de od en distortion hoek).

Bijvoorbeeld de plexitone: veels te schel over bijna elke versterker waar ik m voor zet, buizen of niet... Zet ik m voor mijn marshall, dan knalt íe als een beest!! Geweldig pedaal icm marshall! De okko is wat vriendelijker voor andere versterkers... De Royal van van weelden is nog bruikbaarder (of heeft dominant eigen karakter?) voor andere type versterkers.
Het blijft lood om oud ijzer, het is nl een kwestie van smaak... Ik weet wat ik wil en ik haal het uit de pedalen die ik kies...

En te duur?? Ach... ja... ook dat is per persoon verschillend. Ik twijfel nog, niet omdat ik m niet wil, maar meer omdat ik ook alles een paar keer om moet draaien...

En tsja... qua toon vind ik m geweldig! Lange zangerige noten, goed gedefinieerd tijdens een solo van No more tears?? Nou dat lukte gemakkelijk!

Tijd om te sparen? :D

kassie
21 november 2013, 11:14
400 (of was ie 600?) euro is veel geld, en te duur voor mijn budget. Maar als je het geld wel hebt, en het scheelt je bijvoorbeeld een dure versterker, of je speelt toch met weinig pedalen (minimalist approach). Dan relativeert het al weer wat meer.

Er zijn ook mensen die gerust 4000 voor een versterker of een gitaar uitgeven...

Als je dus een overtuigende dumble sound krijgt op een cheapo solid state versterker... dan scheelt het je uiteindelijk wel in gewicht/geld en gebruikersgemak. Je kan het ook over een goedkope buizenbak doen als je blieft (london ofzo). En dan nog ben je stukken goedkoper uit dan een dumble clone van een bekend merk.

Als je voor dit pedaal al zo'n 3 andere pedalen op je bord kan verkopen.. dan scheelt dat ook weer.
Ik vind dat er dus meerdere manieren zijn om tegen de prijs aan te kijken.

Henri H
21 november 2013, 19:10
Maar begrijp ik iets verkeerd als ik het raar vind dat je 400 euro of meer voor een pedaaltje uitgeeft en dit over een cheapass of 'middenklasser' torren bak gooit ? .....Dat was het uitgangspunt bij het bouwen van dit pedaal, tenminste dat heb ik begrepen van één van die Youtube-filmpjes.

the sure thing
21 november 2013, 19:33
Zijn er dealers van het pedaal bekend? Of verkooppunten?

Dirk_Hendrik
21 november 2013, 19:52
En daar zitten gigs tussen waar gespeeld wordt over gehuurde en geleende backline. En soms is dat spul kapot. Dan moet je gebruiken wat er is. Een pedaal van 400 euro wat een concert met 400 man kan redden is dan een prima verzekering..

Dikke +1
En dit ding is te koop, en dus ook voor hen die toevallig niet "Bonamassa" heten. En hoewel ik dat niet gecheckt heb heb ik het vermoeden dat er een vrij grote groep mensen is die naar een andere naam luisteren dan Bonamassa.

En dus ook voor de vele non-Bonamassa's die dus ook geen backline op verschillende locaties hebben staan maar wel afhankelijk kunnen zijn van de spullen waar ze het dan die avond in die toko toevallig mee moeten stellen. Hoe heerlijk is het dan als je een setup kunt samenstellen die niet zo gevoelig is voor de versterker waarmee het geheel wordt uitversterkt. En je dus af kunt met je Valvestate, Peavey, Crate, Kustom of wat dan ook op standje "neutraal".

Pepe
21 november 2013, 20:13
Ik vind het zelf vreselijk, instant geluid. Ik vraag me ook af of dat kan, een amp en speakers hebben toch impact op het totaal. Het is ook niet raar dat van Weelden een video de wereld inslingert van Alan Hines, die man werkt zijn hele leven al met die sound. Diezelfde Alan Hines heeft sinds kort ook een cusom pedaal, same sound.

Een lead sound geloof ik ook wel, een goed pedaal moet ook clean zijn mannetje kunnen staan zonder de obligate afgekapte bassen, opgeblazen mids en verlaagd hoog. Als een pedaal dat ook kan is mijn interesse gewekt.

peter_heijnen
21 november 2013, 20:25
Allen hinds Pepe. ;)

Maar die haalt dus idd overal dat geluid uit, daar heeft ie helemaal geen vw voor nodig.

Pepe
21 november 2013, 20:29
ja, Hinds ook :D

Henri H
21 november 2013, 21:24
Lekkere gitarist hoor, die Hinds. 'k Heb er 's een lickje van geprobeerd, samen met mijn leraar, gaaf!

Edit: wat een raar zinnetje. :confused: :)

Tristan
21 november 2013, 22:32
Ik heb het vermoeden dat die Hinds gast heel slap speelt / aanslaat.
Dat vermoeden komt vooral doordat ik laatst op een paar van die Jackson Ampworks amps heb gespeeld en die dingen gaan bij het minste of geringste al af en klinken echt tenenkrommend schel en tegelijk gecomprimeerd als je er echt even lekker flink op gaat raggen, echt alleen te hachelen als je de snaren maar net aait of aanraakt.
Wat betreft dat Van Weelden pedaal ben ik op grond van het materiaal dat nu voorhanden is dus ook niet zo zeker of die wel echt de dynamiek kan bieden van clean met een klein randje en een beetje compressie tot de volle ballen uit je broek rockende slaggitaar sound en meer van dat al.
Ik ben tot zover maar enkele amps tegengekomen die dit echt tot in de puntjes kunnen al of niet in combinatie met een pedaal, laat staan dat een pedaal dat in zijn eentje flikt.

Dreverhaven
21 november 2013, 22:57
Ik ben sceptisch. Ik geloof er niks van dat er een pedaal is dat op welke amp dan ook nagenoeg hetzelfde klinkt. En als het wel zo zou kunnen, waarom dan een drive pedaal? Waarom niet een pedaal dat ervoor zorgt dat je op elke amp hetzelfde klinkt zonder drive, zodat je al je andere pedalen ervoor kan gooien? Dat lijkt me veel praktischer. Eigenlijk gaat het gewoon om een EQ die het karakter van de amp neutraliseert. Dat klinkt heel eenvoudig, maar dat is het gewoon niet, want dan zou het ook andersom kunnen. Op die ene amp alle andere geluiden eruit halen. Dat werkt ook nooit.

Harm
22 november 2013, 08:43
Wat betreft dat Van Weelden pedaal ben ik op grond van het materiaal dat nu voorhanden is dus ook niet zo zeker of die wel echt de dynamiek kan bieden van clean met een klein randje en een beetje compressie tot de volle ballen uit je broek rockende slaggitaar sound en meer van dat al.
Ik ben tot zover maar enkele amps tegengekomen die dit echt tot in de puntjes kunnen al of niet in combinatie met een pedaal, laat staan dat een pedaal dat in zijn eentje flikt.

Tristan, dat heb ik ook hoor! Ik was cynisch toen ik t hoorde, ook toen ik het probeerde... En ik ben iemand die gewoon zelf moet horen, zelf moet proberen, zelf testen! En zelfs nu wil ik m meer horen om te testen, uit te proberen., op eigen versterker etc...

En ik geef alleen een mening over hoe ik het pedaal op dat moment vond klinken, op groot volume in oefenhok etc. Dat geeft een indruk voor mij... Een ander kan er in principe niets mee en ik kan alleen de tip geven om uiteindelijk het pedaal te proberen als je de kans krijgt...

De ellende vind ik altijd in pedaalwereld dat bijv iemand als Pete Thorn een pedaal test, goed opneemt, geweldig moois en lekker speelt, en dan is iedereen overtuigd op het forum, en kopen ze het dus, terwijl ze 9 van de 10 keer het pedaal niets vinden omdat ze er zelf niets mee kunnen... Ja, die man klinkt over bijna alles geweldig!! Het maakt niet uit wat je hem geeft!

Het blijft een zoektocht, maar wel een mooie vind ik! Ik sta er open voor, probeer het en hoop dat ik niet bij voorbaat al te kritisch ben en dus open kan staan voor totaal nieuwe dingen :)

Aca Ilic
22 november 2013, 08:59
Lekkere gitarist hoor, die Hinds. 'k Heb er 's een lickje van geprobeerd, samen met mijn leraar, gaaf!

Edit: wat een raar zinnetje. :confused: :)

Offtopic,

Tja Henri het is waar je van houdt, tegenwoordig is alles normaal jongen.....

Henri H
22 november 2013, 09:22
Offtopic,

Tja Henri het is waar je van houdt, tegenwoordig is alles normaal jongen.....
http://static.tumblr.com/mkwzbp4/gZ3lofvnv/tgif3.gif

:hide:

:seriousf:

peter_heijnen
22 november 2013, 11:12
Goh, ik heb op het conservatorium in de les wel eens jenever en wodka gedronken, maar verder gingen wij toen niet. Ik ben te vroeg geboren... :)

Tristan
22 november 2013, 21:17
@Harm:
Begrijp ik man, daar heb je ook gelijk in.
Ik denk dat het pedaal ook niet helemaal gericht is op hetgeen ik wil doen en ik vind het net als vele anderen hier gewoon een ontzettend duur ding.
Eigenlijk is een drive pedaal naar mijn mening zo'n beetje het saaiste ding dat er te krijgen is op gitaargebied dus ik besteed er liever niet zo belachelijk veel geld aan.

HaroldA
22 november 2013, 21:40
Ik ben sceptisch. Ik geloof er niks van dat er een pedaal is dat op welke amp dan ook nagenoeg hetzelfde klinkt.

Vroeger werd er nog wel eens gekscherend gezegd dat je setup zo slecht was als de slechtste schakel ... dat was duidelijk in het pre-van-Weelden-tijdperk. Wat een geweldig apparaat! :crazyhappy:

tnijland
22 november 2013, 23:25
Leuk weer een nieuw apparaat. Heb zelf mijn amp ooit door van Weelden laten afstellen en heb dus zeker hoge verwachtingen.

Maar luister dan ook maar eens naar de Dolf Koch Pedaltone en de Lex Bos Superdrive. Volgens mij zou dat wel eens evenredig veel waar voor je geld kunnen zijn! Ik ben zelf overigens van mening dat een buizen voorversterker meestal net dat beetje meer biedt...

En alles komt van Nederlandse bodem... Waar komt al dat talent toch vandaan ;-)

kassie
23 november 2013, 11:05
De Ethos overdrive is een serieuze concurrent voor de Royal Overdrive verwacht ik.

Een dumble amp maakt zijn sound ook vooral in de preamp, en is veel minder afhankelijk van de eindtrap. Dat verklaart ook waarom hij op lagere settings ook goed klinkt, itt tot bijvoorbeeld vele andere buizenbakken. Dumble eindtrappen worden ook vaker koel afgesteld.

Ben verder niet zo technisch onderlegd, maar ik denk dat Van Weelden getracht heeft een preamp in pedaalvorm te maken, met voldoende headroom zodat er mooie clipping wordt bewerkstelligt, maar dat het uiteindelijke signaal naar de amp toch niet sterk genoeg is om de versterker zelf te laten clippen. En dat dit juist ook niet de bedoeling is. Maar ik ben er zelf niet over uit als de amp dit signaal aangevoerd krijgt, en vervolgens zelf nog een flinke portie gain eraan toevoegt, dat dit het signaal niet kan beïnvloeden. Dan zou je feitelijk de preamp van de versterker zelf moeten omzeilen (Send return?). Wellicht dat hij wel optimaal werkt voor versterkers op clean of randje crunch.

Pepe
23 november 2013, 12:40
Als je het ding gewoon op je amp aansluit maakt het voor die amp niet uit hoe dat geluid tot stand is gekomen, die versterkt simpelweg wat er binnenkomt. De enige rechtvaardiging voor een pre amp tav een stomp box is dan de kwaliteit van het geluid zelf.

Begin jaren negentig heb ik een tijdje een H&K crunch master tussen gitaar en amp gebruikt. Dat is een complete buizen amp, daar kan je, op een speaker aangesloten, nog een hoop herrie mee maken. Kwa concept een super idee maar het klonk kut. Sja.

Hoe iets werkt zal me worst zijn, het moet gewoon goed klinken.

alfred
1 januari 2014, 18:04
is het pedaal al uit?, zou toch eind November komen ?

minas
1 januari 2014, 20:36
Kreeg vorige week van Peter te horen dat hij nu bezig was met het in elkaar zetten en aftesten. Behuizingen waren namelijk pas net terug van de zeef drukker.

Hopelijk dat ze snel klaar zijn, kan niet wachten tot hij hier op de mat ligt.

Dirk_Hendrik
1 januari 2014, 22:04
WTF!?
Brah-bla-poeha en alles waarmee dat gebeurde was dus een stapeltje proto's!?

alfred
6 maart 2014, 20:55
Ik hoor hier erg weinig over, iemand het pedaal al uitgebreid getest of aan zijn set-up toegevoegd?
Er zou ook nog een free giveaway zijn (Facebook) iemand iets gehoord???

Heb deze clip kunnen vinden....
https://www.youtube.com/watch?v=md0z22SMr_A

guitarkid
6 maart 2014, 21:02
Ik hoor hier erg weinig over, iemand het pedaal al uitgebreid getest of aan zijn set-up toegevoegd?
Er zou ook nog een free giveaway zijn (Facebook) iemand iets gehoord???

Heb deze clip kunnen vinden....
https://www.youtube.com/watch?v=md0z22SMr_A

Als het goed is is er a.s. zaterdag één op de Noorder Gitaar Dag in Zuidbroek en gaat Ruben Hoeke 'm ook even aan de tand voelen, naast de Lex Bos Superdrive 3 en 5!

www.noordergitaardag.nl

muziekschuur
21 april 2014, 17:30
Nog nieuws?

telerocker
21 april 2014, 18:24
Een vriend van me die in The Dance Classic Disco Show speelt, heeft de Royal Overdrive voor zijn R40 staan. Hij heeft de RO nog maar kort, dus hij zit nog in de wittebroodsweken, maar vooralsnog is hij er lyrisch over.

tnijland
21 april 2014, 21:40
Er is een significant verschil tussen een realistische tube-amp sound en modeling of elektronika anderzijds. Vrijwel ieder analoog drive pedaaltje dat ik geprobeerd heb klonk meestal nog iets te compressed m.a.w. het kan echt wel heel lekker klinken als typische klankkleur sound maar geeft je net niet dat gevoel dat je krijgt tijdens het spelen met een goede buizenversterker. Modeling is nog een graadje erger want dat loopt nog factoren verder achter de feiten aan (probeer maar eens een modeling drive pedaal, bagger ;-). ik heb dat overigens minder met digitale time based effecten die hun meerwaarde hebben bewezen maar we hebben het hier over een overdrive...

Van Weelden zou dat natuurlijk moeten weten want hij bouwt namelijk hele goede buizenversterkers. Dus het feit dat hij een Royal Overdrive bouwt en zijn naam eraan verbindt zou echt wel iets kunnen betekenen. Ik ben dan ook heel benieuwd.

Echter als ik naar de prijs kijk (500+ Euro) vraag ik me wel af of we wel een compromis hoeven te maken. Je hebt voor dat geld namelijk echt wel wat te kiezen.... Nu heb ik zelf na heel veel zoekwerk ook behoorlijk lopen experimenten met drive pedalen en ben enorm voorstander geworden van de Koch Pedaltone en de Lex Bos Superdrive. Imo zijn dat namelijk hele goede alternatieven die een groot deel van de feel teruggeven aan de gitarist. Doe er je voordeel mee want ze zijn namelijk iedere cent dubbel en dwars waard ;-)

danee
21 april 2014, 22:42
Misschien domme vraag maar, kan dat pedaal gewoon als preamp in je eindversterker?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Einzeln
22 april 2014, 17:10
Als je een preamp heb die met instrumentniveau kan omgaan denk ik wel.

Einzeln
22 april 2014, 17:18
Er is een significant verschil tussen een realistische tube-amp sound en modeling of elektronika anderzijds. Vrijwel ieder analoog drive pedaaltje dat ik geprobeerd heb klonk meestal nog iets te compressed m.a.w. het kan echt wel heel lekker klinken als typische klankkleur sound maar geeft je net niet dat gevoel dat je krijgt tijdens het spelen met een goede buizenversterker. Modeling is nog een graadje erger want dat loopt nog factoren verder achter de feiten aan (probeer maar eens een modeling drive pedaal, bagger ;-). ik heb dat overigens minder met digitale time based effecten die hun meerwaarde hebben bewezen maar we hebben het hier over een overdrive...

Van Weelden zou dat natuurlijk moeten weten want hij bouwt namelijk hele goede buizenversterkers. Dus het feit dat hij een Royal Overdrive bouwt en zijn naam eraan verbindt zou echt wel iets kunnen betekenen. Ik ben dan ook heel benieuwd.

Echter als ik naar de prijs kijk (500+ Euro) vraag ik me wel af of we wel een compromis hoeven te maken. Je hebt voor dat geld namelijk echt wel wat te kiezen.... Nu heb ik zelf na heel veel zoekwerk ook behoorlijk lopen experimenten met drive pedalen en ben enorm voorstander geworden van de Koch Pedaltone en de Lex Bos Superdrive. Imo zijn dat namelijk hele goede alternatieven die een groot deel van de feel teruggeven aan de gitarist. Doe er je voordeel mee want ze zijn namelijk iedere cent dubbel en dwars waard ;-)

Ik heb ervaring met een matchless hotbox en nu de superdrive. Toch denk ik dat het niet perse buizen hoeven te zijn die voor mij. Ik kom metr een lekkere booster voor mijn ac30 al een heel eind.

tnijland
22 april 2014, 18:28
Misschien domme vraag maar, kan dat pedaal gewoon als preamp in je versterker?

Ja hoor, ik heb zelf goede ervaringen met een buizenpedaal rechtstreeks in de poweramp i.p.v. de preamp van de versterker te gebruiken. Logisch want een buizenpedaal is vaak een volledige preamp. De Koch Pedaltone heeft zelfs speciale uitgangen die hiervoor qua impedantie/filtering/level op zijn aangepast. Ook mijn Lex Bos klinkt trouwens erg goed in combinatie met alleen een power-amp.

@Einzeln: Dat klopt maar je gebruikt het transistor/fet drive pedaal dan in combinatie met je eigen buizenpreamp en dat komt bijna op hetzelfde neer. De buizen preamp wordt dan gekleurd door de overdrive. Ik denk dat die combinatie zeker iets oplevert dat vergelijkbaar is mits de buizenamp hiervoor geschikt is. Mijn punt is meer dat ik nog geen overdrive-amp combinatie heb gehoord die zonder buizen-circuit vergelijkbaar goed klinkt. Dat Weelden pedaal zou dus over een goedkopere transistor-versterker net zo goed moeten klinken als mijn Koch of Superdrive.... Het zou in dat geval wat mij betreft wel een primeur worden.

kassie
22 april 2014, 19:56
Ja hoor, ik heb zelf goede ervaringen met een buizenpedaal rechtstreeks in de poweramp i.p.v. de preamp van de versterker te gebruiken. Logisch want een buizenpedaal is vaak een volledige preamp. De Koch Pedaltone heeft zelfs speciale uitgangen die hiervoor qua impedantie/filtering/level op zijn aangepast. Ook mijn Lex Bos klinkt trouwens erg goed in combinatie met alleen een power-amp.

@Einzeln: Dat klopt maar je gebruikt het transistor/fet drive pedaal dan in combinatie met je eigen buizenpreamp en dat komt bijna op hetzelfde neer. De buizen preamp wordt dan gekleurd door de overdrive. Ik denk dat die combinatie zeker iets oplevert dat vergelijkbaar is mits de buizenamp hiervoor geschikt is. Mijn punt is meer dat ik nog geen overdrive-amp combinatie heb gehoord die zonder buizen-circuit vergelijkbaar goed klinkt. Dat Weelden pedaal zou dus over een goedkopere transistor-versterker net zo goed moeten klinken als mijn Koch of Superdrive.... Het zou in dat geval wat mij betreft wel een primeur worden.

Enkele Nuanceringen..

Een gemiddelde 12Ax7 klinkt van zichzelf ontzettend slecht, één dot prikkelige presence... duw een gemiddelde preamp in een HIFI eindtrap en je weet niet wat je hoort. Een buizenpreamp heeft een bepaalde buizeneindtrap nodig om goed te klinken als geheel.
De meest legendarische sounds zijn gemaakt met goedkope torretjes. Denk o.a. Jimmy Page/Jimmy Hendrix etc (weliswaar voor een buizenamp gezet).

Er bestaan wel transistorpedaaltjes die vergelijkbaar elastisch zijn als een gemiddelde buizenpreamp. Simpele boosters, fuzzjes etc. Er bestaan ook buizenpreamps die erg slecht klinken (voor zover je over smaak kan twisten).

Ja ik waardeer zelf ook enorm een goede (simpele) buizenamp. Maar sluit mijn ogen niet voor een goed transistorpedaal. In combinatie kan het tone heaven zijn.

tnijland
22 april 2014, 21:09
Ha, ha over nuances gesproken.

Maar je hebt wel een punt dat er goede en slechte apparatuur bestaat. Ik had het natuurlijk alleen over de goede apparatuur ;-)

Een los buizenpedaal i.c.m. een non-tube versterker zal waarschijnlijk niet beter klinken als een geoptimaliseerde buizenversterker. Het topic ging echter over een preamp-achtig pedaal dat beter of vergelijkbaar als een buizen pedaal gaan klinken vandaar de vergelijking met Lex Bos en de Koch Pedaltone. Daarmee bedoel ik niet dat bijv. een BB preamp, Barber Drive, BOR etc. drive-pedalen niet goed zouden klinken.

Rick trodat
25 november 2014, 13:09
Hier trouwens wat gut shots van het pedaal.

http://i39.servimg.com/u/f39/11/83/79/57/p1040512.jpg

http://i39.servimg.com/u/f39/11/83/79/57/p1040513.jpg

http://i39.servimg.com/u/f39/11/83/79/57/p1040514.jpg

http://i39.servimg.com/u/f39/11/83/79/57/p1040515.jpg

http://i39.servimg.com/u/f39/11/83/79/57/p1040516.jpg

HaroldA
25 november 2014, 13:29
:eek: Dat zijn heel wat componenten om de toppen van een sinus af te vlakken.

Dirk_Hendrik
25 november 2014, 14:07
Weet je wat,
Ik zeg gewoon niets.:cooler:

HaroldA
25 november 2014, 15:20
Even los van hoe goed dat ding klinkt, vind ik het niet zo netjes dat het gewicht van die enorme print aan de potmeters hangt.

Rutger
25 november 2014, 15:40
Weet je wat,
Ik zeg gewoon niets.:cooler:

He, wat jammer :(

Rick trodat
25 november 2014, 19:22
Op de Franse site waar ik ze vandaan heb geplukt zijn ze ervan overtuigd dat het pedaal bestaat uit een soort marshall achtige pre amp, diverse buffers en een booster. Ik kan dit niet bepalen aan de hand van de guts. Iedereen is het er daar wel over eens dat er geen mofo onderdelen zijn gebruikt. Gewoon normale gangbare onderdelen.

HaroldA
25 november 2014, 19:28
"mofo onderdelen" :ok:

Rick trodat
25 november 2014, 20:24
mofo is wellicht niet helemaal het juiste woord.

minas
11 december 2015, 12:44
Zojuist kwam ik een zeer goede review tegen van dit geweldige pedaal die ik jullie niet wilde onthouden:

https://www.youtube.com/watch?v=tVCpekND4Bw

Ik heb het pedaal zelf ook al behoorlijke tijd en hem over een tal van amps getest, waaronder:
- Vox AC30tb '64
- Fender Virbosonic
- Brunetti Mercury
- Jackson Ampwork McFly
- Bad Cat
En nog een aantal andere amps waaronder ook transistor bakken en moet zeggen dat ik elke keer een zeer lekker geluid uit het pedal kreeg (naar mijn mening:-)). Op sommige amps beter dan andere maar nooit slecht :-)

Tristan
11 december 2015, 13:05
Jemig, is dat de binnenkant van het pedaal?
Het lijkt wel van Electro Harmonix ofzo, je weet wel, die dingen die altijd kapot gaan.

Rick trodat
11 december 2015, 14:12
Totaal mee oneens.

EHX maakt prima pedalen ( en bied een extreem brede keuze aan effecten met een prima bouwkwaliteit en uitstekende geluidskwaliteit in elke prijs range) en een pedaal van het merk gaat zeker niet vaker kapot dan bijvoorbeeld een boutique pedaal ala Vemuram, Real mccoy of lovepedal ( tegenovergestelde is zelfs waar).

Dat is dus ook het grappige. Boss, digitech pedalen die er van binnen allemaal zo uitzien, zijn erg lastig kapot te krijgen. De knopjes en unieke switch kunnen tegen een extreme stoot.

De sterkste pedalen zijn zonder twijfel lehle pedalen, maar ik kan er slecht tegen als er zonder technische kennis wordt geroepen dat ehx troep is.

Dirk_Hendrik
11 december 2015, 14:33
hmmmmehmmmehnmme....
Ik beschouw mezelf als met die technische kennis...ik verdien er toch al knap lang m'n bammen mee. En onderschrijf eigenlijk jullie beider opinie.

Inderdaad, boetiekpedalen hebben nogal eens de neiging gebouwd te zijn door lui die niet gehinderd werden door enige kennis van mechanica (en elektronica) , met idiote bouwfouten als gevolg. Dit is een punt waar ik respect kan opbrengen voor Fulltone. Fuller begrijpt ontzettend goed hoe je een onverwoestbaar pedaal maakt.

EHX kan je niet over een directe kam scheren. Toen ze weer begonnen te bestaan, wat is het? 15 jaar terug, hebben ze het klaargespeeld om een serie reissues op de markt te brengen waar ongeveer elke beginnersfout in PCB design die je maar kon verzinnen in zat. Idem voor hun jaren 70 en 80 pedalen die bijna steevast aan de pots hingen en dus langzaam uit elkaar flikkerden. Maar als je kijkt naar het ontwerp van de huidige pedalen, en zeker de nano's, valt er weinig te mekkeren op de mechanische facetten van het ontwerp.

Braml
11 december 2015, 14:53
Heel veel technische kennis heb ik niet, maar EHX pedalen lijken mij echt niet zwak.

Ik heb zelf een Little Big Muff, en die gaat echt niet zomaar kapot. Er komt ook nog eens een vet geluid uit, en hij is goedkoop. Volgens mij niks mis met EHX.

Maar volgens gaat geen enkel pedaal echt kapot door te laten vallen toch? Vrijwel alle pedalen kunnen toch wel tegen een stootje? Ik denk dat pedalen eerder kapot gaan omdat er bijvoorbeeld een verkeerde adapter op aangesloten wordt, of omdat er tijdens een optreden bier overheen valt.

arjanb01
11 december 2015, 15:22
Leuk fragmentje van dat v Weelden pedaal, echt Brits gevoiced. Maar ik vraag me af of het zoveel toevoegd aan een marshall of een andere Britse amp. Ze klinken absoluut goed icm een cleane fender of vox amp, maar hij lijkt me voor high gain sounds minder, medium gain wel zeer geschikt.

Tristan
11 december 2015, 23:23
Ik weet het niet, al mijn Electro Harmonix pedalen zijn kapot gegaan en de meeste mensen in mijn muzikale omgeving hebben ook die ervaring.
Het was een geintje, maar het binnenwerk van dat Van Weelden ding ziet er echt uit als een Electro Harmonix pedaal.
Boetiek wil ook niet zeggen dat het niet kapot gaat, daar zit ook veel troep tussen, maar van de standaard pedalen zoals Boss, Ibanez, MXR enzo is Electro Harmonix wel het merk waar ik de meeste problemen mee heb ondervonden.
Verder heb ik geen inhoudelijke opmerking, ik was gewoon verbaasd over hoe het ding van binnen eruit ziet.

HaroldA
12 december 2015, 00:44
Ik weet het niet, al mijn Electro Harmonix pedalen zijn kapot gegaan en de meeste mensen in mijn muzikale omgeving hebben ook die ervaring.

Wat was er precies kapot aan die EHX-pedalen?

Tristan
13 december 2015, 23:39
Al het mogelijke, draadjes los, componenten kapot (IC's bijvoorbeeld), footswitch kapot, adapter kapot, problemen met de voedingsaansluiting, problemen met het digitale sturingsgedeelte (tap tempo) in het pedaal.
Dat is zo'n beetje wat ik uit mijn blote hoofd weet op te noemen, er is meer, en dat betreft alleen nog maar de pedalen die ik zelf heb gehad.

tnijland
14 december 2015, 00:03
Ik ben persoonlijk nogal gecharmeerd van de Lex Bos pedalen maar moet wel toegeven dat de Royal Overdrive van Peter van Weelden erg aanspreekt tot de verbeelding. Heb hem tijdens de Veenendaal beurs kort uitgeprobeerd maar daar viel me wel op dat de warme buizen sound ontbrak. Je hebt dus wel een extra buizen amp of preamp nodig om het geheel goed te laten klinken...

harrie-beton
14 december 2015, 00:36
Als ik ponden ga omrekenen, 700 euro voor dit pedaal. Tja.

http://www.andertons.co.uk/compact-pedals/pid41731/cid692/van-weelden-royal-overdrive-pedal.asp

Brum
14 december 2015, 01:23
Toch zeker aan de hand van de prijs, wat doet dit pedaal zoveel beter dan bijv. een Weehbo JCM Drive, of een Carl Martin Plexitone, om maar wat voorbeelden te noemen?

Wat betreft de EHX pedalen, ik heb ook altijd mot gehad met die dingen. De nano versies zijn wat dat betreft een stuk betrouwbaarder gebouwd.

arjanb01
14 december 2015, 06:54
Ik ben persoonlijk nogal gecharmeerd van de Lex Bos pedalen maar moet wel toegeven dat de Royal Overdrive van Peter van Weelden erg aanspreekt tot de verbeelding. Heb hem tijdens de Veenendaal beurs kort uitgeprobeerd maar daar viel me wel op dat de warme buizen sound ontbrak. Je hebt dus wel een extra buizen amp of preamp nodig om het geheel goed te laten klinken...

Voor mij dus al een reden dat ding niet aan te schaffen. Ik heb van goedkoop tot zeer duur boutique geen enkel scheurpedaal gehoord en bespeeld dat warmer en dikker klonk dan een lead en crunch kanaal uit een amp.

HaroldA
14 december 2015, 09:19
Als ik ponden ga omrekenen, 700 euro voor dit pedaal. Tja.

http://www.andertons.co.uk/compact-pedals/pid41731/cid692/van-weelden-royal-overdrive-pedal.asp

En ik denk dat de gemiddelde TV qua fabricage/kostprijs een stuk hoger ligt, maar voor minder verkocht wordt. Snufje mojo?

HaroldA
14 december 2015, 09:20
Al het mogelijke, draadjes los, componenten kapot (IC's bijvoorbeeld), footswitch kapot, adapter kapot, problemen met de voedingsaansluiting, problemen met het digitale sturingsgedeelte (tap tempo) in het pedaal.
Dat is zo'n beetje wat ik uit mijn blote hoofd weet op te noemen, er is meer, en dat betreft alleen nog maar de pedalen die ik zelf heb gehad.

Een aantal van de dingen die je opnoemt beslaat standaard onderdelen die iedereen gebruikt, en het klinkt niet echt dat er goed met die pedalen omgesprongen wordt?

Pepe
14 december 2015, 09:38
Het is natuurlijk wel handig wanneer een drive pedaal de mogelijkheden heeft om goed te kunnen klinken op verschillende amps met verschillende gitaren, de reden waarom ik meer dan 1 drive pedaal heb en dan zit je kwa prijs al snel aan de 700 euro. Bovendien mikt ie op een andere markt dan de boss en EHX weekend warriors. Als het je broodwinning is en zo'n pedaal is een belangrijk onderdeel van je winning sound dan ga je zo'n prijs anders bekijken.

Zo'n vergelijking met een tv gaat misschien op als ie net zoveel pedalen zou verkopen als Samsung tv's, dan gaan er heel andere wetten gelden. Niettemin, ik lig voor dat bedrag liever een weekje ergens op een strand.

Henri H
14 december 2015, 10:35
Toch zeker aan de hand van de prijs, wat doet dit pedaal zoveel beter dan bijv. een Weehbo JCM Drive, of een Carl Martin Plexitone, om maar wat voorbeelden te noemen?
...Het zit hem niet in het "beter" zijn, maar vooral in de veelzijdigheid. Zoals Pepe ook al aangeeft, als je voor elke versterker een ander (boetiek-)pedaal zou aanschaffen, heb je de €700,- zo bereikt.
Ik sleep ook liever m'n eigen topje mee, met m'n eigen overdrives/boosters, maar als dat geen optie is, kan de Royal Overdrive een uitkomst bieden.

Hoe dat ding er van binnen uitziet, zal me dan eigenlijk worst zijn, hoewel ik wel houd van degelijke spullen.

Brum
14 december 2015, 18:19
Ja, maar daarmee is mijn vraag niet echt beantwoord.;) Een CM Plexitone (de drie-kanaals in ieder geval) is voor dezelfde doeleinden bedoeld en die vind ik al behoorlijk aan de prijzige kant. Om heel eerlijk te zijn, ik denk dat zo'n Weelden pedaal een hoop marketing is en de prijs maakt daar onderdeel van uit. Naast dat het natuurlijk erg lucratief is voor de bouwer. Daarmee zeg ik zeker niet dat het pedaal slecht is, wellicht is het een geweldig pedaal. Ik zie alleen niet zo goed wat de prijs rechtvaardigt.

tnijland
14 december 2015, 18:47
Voor mij dus al een reden dat ding niet aan te schaffen. Ik heb van goedkoop tot zeer duur boutique geen enkel scheurpedaal gehoord en bespeeld dat warmer en dikker klonk dan een lead en crunch kanaal uit een amp.

Ik zou het iets willen nuanceren. Het was op de beurs tijdens het uitproberen wat rumoerig maar ik had wel de indruk dat het pedaal veelzijdig is en een bruikbare basis sound heeft met een vintage Marshall als karakter. Belangrijk feit is dat het wel mooi open klinkt i.p.v. compressed zoals dat bij veel distortion pedalen het geval is. Het enige nadeel is dat het geheel zonder buizen toch wat killer klinkt is en daarom combineer ik dit soort pedalen het liefst met een buizen (pre)amp.

FruscianteFan
14 december 2015, 19:52
Totaal mee oneens.

EHX maakt prima pedalen ( en bied een extreem brede keuze aan effecten met een prima bouwkwaliteit en uitstekende geluidskwaliteit in elke prijs range) en een pedaal van het merk gaat zeker niet vaker kapot dan bijvoorbeeld een boutique pedaal ala Vemuram, Real mccoy of lovepedal ( tegenovergestelde is zelfs waar).

Dat is dus ook het grappige. Boss, digitech pedalen die er van binnen allemaal zo uitzien, zijn erg lastig kapot te krijgen. De knopjes en unieke switch kunnen tegen een extreme stoot.

De sterkste pedalen zijn zonder twijfel lehle pedalen, maar ik kan er slecht tegen als er zonder technische kennis wordt geroepen dat ehx troep is.
Ik heb al de nodige pedalen gesloopt hoor. Ook Boss, EHX, MXR... zou bijna denken dat het aan mij ligt.


Het is natuurlijk wel handig wanneer een drive pedaal de mogelijkheden heeft om goed te kunnen klinken op verschillende amps met verschillende gitaren, de reden waarom ik meer dan 1 drive pedaal heb en dan zit je kwa prijs al snel aan de 700 euro. Bovendien mikt ie op een andere markt dan de boss en EHX weekend warriors. Als het je broodwinning is en zo'n pedaal is een belangrijk onderdeel van je winning sound dan ga je zo'n prijs anders bekijken.

Zo'n vergelijking met een tv gaat misschien op als ie net zoveel pedalen zou verkopen als Samsung tv's, dan gaan er heel andere wetten gelden. Niettemin, ik lig voor dat bedrag liever een weekje ergens op een strand.

Pfft.. ze-ven-hon-derd euro. Zevenhonderd.

Ik ben het met je eens dat als je het professioneel doet, zo'n prijs ook maar relatief is. Maar zevenhonderd euro voor een drive-pedaal? Hoeveel pedalen moet die wel niet vervangen, wil je aan zo'n bedrag komen? Ik heb een DS1, HT-Drive, Coolcat Drive, Mudhoney en Box of Rock (gehad). Dat was een dure zoektocht en daarmee kom ik aan grofweg 500 euro. Ok, nog een paar en je zit er wel aan, maar dan ben je wel de meest veelzijdige scheurder die er is volgens mij (en mis je wss wat identiteit).

Ik zou voor 700 euro liever de versterker kopen waardoor je niet al die pedalen nodig hebt. Ofzo. Ik weet niet, ik vind het erg veel geld voor een pedaal.

telerocker
14 december 2015, 20:04
Ach, een hobby kost nu eenmaal geld. ik heb een flink aantal od-dist.pedalen, omdat de ene lekkerder matched met een bepaalde amp en vice versa. Ik vind de Van Weelden een preamp-achtige od met behoorlijk wat mogelijkheden om de voicing te tweaken. Voor wie zoiets zoekt, kan het een keeper zijn. Ik vind het trouwens best een goed pedaal.

Pepe
14 december 2015, 20:09
De een weet wat ie wil horen en dat is een stuk ingewikkelder (en duurder:D) dan wanneer je werkt met wat je hebt.

Ik ben van de oude school, ik werk aan mijn toon zoals een saxofonist aan zijn toon werkt. Dan bekijk je een drive pedaal anders dan "iets wat mijn Marshall strakker maakt".

Er is een reden waarom er zoveel drives zijn. Een standalone moet andere eigenschappen hebben dan een pusher en een jaguar op een Roland Jazz chorus is een totaal andere sonische wereld dan een mahonie humbucker op een tweed. Dat kan nooit met 1 fixed pedaal in beide situaties goed klinken.
En als je zowel clean als overstuurd van een drive vraagt heb je schiftende compressie en mids nodig, het Klon principe. Dat is wat de Royal overdrive nog mist om echt universeel te zijn.

FruscianteFan
14 december 2015, 21:47
Ach, een hobby kost nu eenmaal geld. ik heb een flink aantal od-dist.pedalen, omdat de ene lekkerder matched met een bepaalde amp en vice versa. Ik vind de Van Weelden een preamp-achtige od met behoorlijk wat mogelijkheden om de voicing te tweaken. Voor wie zoiets zoekt, kan het een keeper zijn. Ik vind het trouwens best een goed pedaal.
Leuk voor je, maar ik snap niet dat zoiets zo duur moet zijn. Ik geloof het vooral ook niet.



De een weet wat ie wil horen en dat is een stuk ingewikkelder (en duurder:D) dan wanneer je werkt met wat je hebt.

Ik ben van de oude school, ik werk aan mijn toon zoals een saxofonist aan zijn toon werkt. Dan bekijk je een drive pedaal anders dan "iets wat mijn Marshall strakker maakt".

Er is een reden waarom er zoveel drives zijn. Een standalone moet andere eigenschappen hebben dan een pusher en een jaguar op een Roland Jazz chorus is een totaal andere sonische wereld dan een mahonie humbucker op een tweed. Dat kan nooit met 1 fixed pedaal in beide situaties goed klinken.
En als je zowel clean als overstuurd van een drive vraagt heb je schiftende compressie en mids nodig, het Klon principe. Dat is wat de Royal overdrive nog mist om echt universeel te zijn.

Natuurlijk, maar de vraag is hoeveel sonische richtingen je uit wilt gaan. Je moet doen wat je niet laten kunt, ik houd je zeker niet tegen. Maar (om jouw voorbeeld maar te gebruiken) Emily Kokal (Warpaint) speelt al 3 albums vol met een oude Jaguar over een Roland Jazz Chorus. Ze zal ongetwijfeld verschillende drive pedalen hebben gebruikt, maar mij verveelt het niet.

En trouwens, als je toch per se een Roland JC en Jag hebt en een Les Paul over een tweed... dan hoef je daar toch niet per se hetzelfde pedaal tussen te hebben ;)

Nogmaals: doen wat je niet laten kunt, maar ik geloof niet dat dit pedaal zoveel waard is. Maar het is wel spraakmakend dat-ie zo duur is.

Pepe
14 december 2015, 22:05
Dat is precies mijn punt he. Als je verschillende drives gebruikt voor verschillende combinaties kan het handig zijn als je het met 1 pedaal kan oplossen. Maar ik zei al, dat is de markt voor de pro die zonder eigen backline toert wat Van Weelden min of meer ook erbij zegt.
Voor mij is zo'n pedaal niet interessant, te duur, te groot, te protserig ook. Maar het idee is wel goed.

Tristan
14 december 2015, 22:05
Een aantal van de dingen die je opnoemt beslaat standaard onderdelen die iedereen gebruikt, en het klinkt niet echt dat er goed met die pedalen omgesprongen wordt?

Dat begrijp ik, het was ook maar een observatie / ervaring, ik ben vrij voorzichtig met mijn pedalen en de meeste van mijn pedalen van andere merken zijn eigenlijk nooit kapot gegaan.

FruscianteFan
14 december 2015, 22:12
Dat is precies mijn punt he. Als je verschillende drives gebruikt voor verschillende combinaties kan het handig zijn als je het met 1 pedaal kan oplossen. Maar ik zei al, dat is de markt voor de pro die zonder eigen backline toert wat Van Weelden min of meer ook erbij zegt.
Voor mij is zo'n pedaal niet interessant, te duur, te groot, te protserig ook. Maar het idee is wel goed.

Ja dat snap ik, maar ik bedoel juist dat dat onzin is. Ik sleep liever twee pedalen mee dan twee versterkers ;)

D3nnis
14 december 2015, 22:53
Leuk voor je, maar ik snap niet dat zoiets zo duur moet zijn. Ik geloof het vooral ook niet.


Dezelfde vraag kun je voor veel apparatuur stellen. Een Soldano SLO doet ook over de €4000,- nieuw. En dan heb je niet eens een schakelbare fx loop, of 4 kanalen, of stereo, of vul maar in.
Moet ie zo duur zijn? Geen idee, maar toch is het een berefijne versterker.
Maar niet als je een fender zoekt.

Ik vind de prijs van de Royal Overdrive trouwens prima in lijn met de Van Weelden versterkers :)

FruscianteFan
14 december 2015, 23:04
Dezelfde vraag kun je voor veel apparatuur stellen. Een Soldano SLO doet ook over de €4000,- nieuw. En dan heb je niet eens een schakelbare fx loop, of 4 kanalen, of stereo, of vul maar in.
Moet ie zo duur zijn? Geen idee, maar toch is het een berefijne versterker.
Maar niet als je een fender zoekt.

Ik vind de prijs van de Royal Overdrive trouwens prima in lijn met de Van Weelden versterkers :)

Bij buizenversterkers snap ik het wel. Daar is het best wel merkbaar dat versterkers van onder de 1000 euro, wat uitzonderingen daargelaten, minder goed in elkaar zitten. En ja, op een Soldano van 4000 zit vast absoluut meer marge dan op een Blues Junior.

Maar als je het met amps gaat vergelijken, dan is die distortion geen Soldano van 4.000 maar een Dumble van 10.000 (zo duur zijn die krengen toch?).

tnijland
14 december 2015, 23:32
Volgens mij kon je de Royal Overdrive op de beurs voor ca. 600 Euro kopen. Aangezien Peter van Weelden er waarschijnlijk veel van zijn jarenlange ervaring heeft ingestopt lijkt het mij eigenlijk best wel een reële prijs. Ik heb zelf destijds een Lex Bos Superdrive gekocht voor ca. 550 Euro maar dat was wel het beste huizenpedaal dat ik ooit heb aangeschaft. Geen spijt van gehad en ik heb zelf gratis upgrades gehad. Zoiets doe je uit liefde voor het product en niet om geld te verdienen. Bovendien kost het veel geld om een product op de markt te brengen wat alleen maar met massa verkoop kan worden terugverdiend.

Ik vind dus dat deze heren wel iets meer credits verdienen dan een platte prijsvergelijking met imo mindere distortion of overdrive pedalen.

telerocker
15 december 2015, 00:01
Het is simpel: er is een markt voor Mooer en een markt voor Van Weelden en alles wat daar tussen in zit. Hetzelfde geldt voor amps en gitaren. Als je het kunt betalen en je wilt per se een Dumble, koop je hem. Je komt voor minder geld een heel eind met een Dumble-achtig pedaal voor een goede buizenamp. 't Is wat je zoekt, wat voor jou werkt en wat je je kunt veroorloven.

harrie-beton
15 december 2015, 09:14
De kritiek op een overdrive pedaal dat het niet als een buizenversterker klinkt is niet terecht. Het is niet hetzelfde apparaat. Een overdrive pedaal zal klinken als een overdrive pedaal en een overstuurde buizenversterker als een buizenversterker.
Bij de discussies over piano's is de kritiek van een digitale piano dat het niet klinkt als een echte piano. Dat is logisch zou Johan zeggen.

Gezien de reputatie zal de Weelden Royal wel een goed klinkend pedaal zijn met een forse prijs.

Dirk_Hendrik
15 december 2015, 23:44
Wat harry zegt.

Nog los van dat ik in menige hut heb gespeeld waar je het had te doen met de backline die er stond. Dus geen eigen meuk meesjouwen. Basta. En dan heb je met je pedalen een stuk meer controle over je sound dan met stoere "me versterker klinkt veul beter" praat.

Brum
16 december 2015, 00:31
En dat moet €700,- kosten?? You must be kidding me... Wat de gek er voor geeft hoor, daar doe ik geen waardeoordeel over, maar ik heb nog steeds geen idee waarom het pedaal het driedubbele moet kosten t.a.v. andere pedalen die ongeveer hetzelfde doen. Ik haal maar weer een CM Plexitone aan en die is al aan de prijzige kant. Komt op mij over als 'het moet wel goed zijn voor die prijs, zeker als een prof er ook over speelt'. En dat is marketing, pure marketing.

Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat je niet over je eigen spullen kunt spelen, tot en met de kleinste kroegjes aan toe. Een andere cab oké, maar een topje meenemen is een probleem? Ben ik nu stoer?:dontgeti:

arjanb01
16 december 2015, 06:46
Ach, dat is de markt he? Rob Winter speelt erover en iedereen holt erachteraan. Toen Winter begin deze eeuw over een line 6 flextone top en kast speelde moest heel Nederland ook zo'n ding hebben. Een goeie gitarist haalt uit bijna elke setup z'n top geluid. Nu is het weer axe fx of Kemper wat helemaal de shit is, dus het hele forum holt daar weer achteraan. Ik moet er altijd weer om lachen hoor...
En dat van Weelden het om de liefde voor het vak doet geloof ik geen hol van. Hij is doorgebroken in de 80s toen hij de amps van Van Halen servicede toen ze in Europa on Tour waren dus hij moet wel goed zijn 🙈
Marketing mensen....

Henri H
16 december 2015, 08:54
Ik heb geen idee of het marketing is, betwijfel het.
Ik zie nl. nooit een advertentie o.i.d. van v. Weelden.
Hij verkoopt omdat ie goede spullen maakt, en omdat hij een goede naam heeft bij veel gerenommeerde klanten.
Beetje hetzelfde idee waarom Mercedes in de jaren '70 en '80 veel auto's verkocht, kwaliteit verkoopt zich a.h.w. vanzelf.

FruscianteFan
16 december 2015, 12:30
Wat harry zegt.

Nog los van dat ik in menige hut heb gespeeld waar je het had te doen met de backline die er stond. Dus geen eigen meuk meesjouwen. Basta. En dan heb je met je pedalen een stuk meer controle over je sound dan met stoere "me versterker klinkt veul beter" praat.
Dit heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Wel dat er backline is en 'houd rekening met korte change-over' en 'als het te lang duurt gaat het van je speeltijd af', maar nooit 'gij zult op deze Crate 100w transistor spelen'.