PDA

View Full Version : Wahwah ombouwen tot volumepedaal of repareren?



Swampman
7 december 2011, 09:18
Ik ben niet zo'n effectenman, een wahwah is voor mij genoeg. De mijne heeft het (denk ik) begeven, zie daarover deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151036-Functie-metalen-strip-in-wah-wah-pedaal) draad.

Nu leek het me wel handig ook eens een volumepedaal te hebben. Ik zou dus de wah kunnen ombouwen en een nieuwe wah kopen. Alleen: ik heb totaal geen verstand van wat er de laatste jaren aan wah's op de markt is gekomen. Wat ik wel weet, is dat ik dik tevreden was over mijn eigen wah, een Jen Cry Baby Super uit ca. 1985. Zijn er moderne wahs met (ongeveer) hetzelfde effect als mijn oude vertrouwde Jen? Dan hoef ik niet moeilijk te doen en koop ik een nieuwe. En bouw ik de oude om tot volumepedaal. Of zeggen jullie: niet doen, kost je een bak geld, je krijgt nooit meer wat je gewend was en voor minder kan je je ouwe wah laten opknappen. Die volumepedaal is geen must trouwens. Het belangrijkste is een werkende, mooi klinkende wahwah!

Alvast bedankt voor de reacties.

tommus42
7 december 2011, 09:44
RMC-3 heb ik weleens gehoord, maar goed, daarom veel te duur.
Ik zou 'm (laten) fixen. Het is, als het goed is, een eenvoudig, makkelijk in rond te prutsen, apparaat.

edit: oh, mechanisch, nee, dat is een ander verhaal.

zoon van Piet
7 december 2011, 10:37
Als mede Jen-fanaat en eigenaar van heelveel wah's kan ik maar één ding zeggen: weinig klinkt zoals of komt in de buurt. En als iets in de buurt komt, is het oud. Helemaal niks van de huidige generatie gaat je die zompige, tikkie knorrige supersmerige wah-sound geven van je Jen.
En dit temeer omdat jij dus al 25 jaar gewend bent aan Jouw Jen. Gitaristen zijn gewenningsdieren en hebben de neiging om hun eigen wah te prefereren boven welke andere dan ook. Dat heb ik vaak meegemaakt als ik ze op legendarische wah's liet spelen - ze vinden hun eigen wah toch het lekkerst.
Dus raad ik je aan je Jen te (laten) repareren, of laat het binnenwerk in een nieuwe behuizing. Dat zal geen vermogen kosten. Je zou er een combi volumepedaal/wah van kunnen laten maken ( a la Mr Crybaby). Maar hoe dan ook: denk niet dat je jouw vertrouwde geluid uit iets van nu kunt halen.

Swampman
7 december 2011, 10:49
Thnx. @tommus42: het is vooral een electronisch defect, dat van die veer is niet onoverkomelijk.

@zoon van piet: dan zal ik eens overwegen contact op te nemen met een alhier bekend effectpedalenreparateur :-)

Groeten van zoon van jan :-)

onrust nv
7 december 2011, 11:08
Als je hem zou laten ombouwen, kan je hem beter aan mij geven. Dan krijg jij van mij een spiksplinternieuwe volume.

Dirk_Hendrik
7 december 2011, 11:12
Thnx. @tommus42: het is vooral een electronisch defect, dat van die veer is niet onoverkomelijk.

Dat elektronische ook niet ;-)
Goed dat je er even bij zegt dat het over een ouwe JEN gaat. Dat had ik even gemist. Dat maakt reparatie helemaal meer aan te raden dan em te slopen.

groeten van de Vader van Bas.

zoon van Piet
7 december 2011, 11:14
en de vader van Lody wil even melden dat de Kleinzoon van Piet vandaag jarig is... :):):)

Swampman
7 december 2011, 11:25
Goed goed, jullie hebben me overtuigd. Ik ga 'm een tweede leven gunnen!

zoon van Piet
7 december 2011, 11:29
Super! Daar ga je nog veel plezier van hebben... ;)

onrust nv
7 december 2011, 21:39
Heh jammer, ik zag die ruil wel zitten ;)

Swampman
8 december 2011, 12:45
Als we weer 25 jaar verder zijn mag je het nog eens proberen, tegen die tijd hoor ik vast niet meer zo goed en zal ik een volumepedaal nog hard nodig hebben!

:rockon:

zoon van Piet
9 december 2011, 00:49
Ik denk dat jij de werking van een volumepedaal niet helemaal begrijpt.. want die kunnen alleen zachter, niet harder..:soinnocent:

Swampman
9 december 2011, 05:52
Wees gerust, ik snap heus wel hoe zo'n ding werkt, maar ik kon zo gauw geen 'ironie-smiley' vinden :-)

zoon van Piet
9 december 2011, 10:29
Natuurlijk wist je dat.. bezitters en bespelers van JEN wah's zijn immers intelligente mensen, goeie gitaristen met oren voor geweldige sounds, leuke sympathieke gasten, goed in bed, stemmen haarzuiver of op zn minst geen PVV, hebben muzikaal talent en vriendinnen in overvloed, positief ingesteld en opbeurend, collegiaal, gezellig, bourgondisch, altijd in voor een goed gesprek en een klopje op de schouder, inspirerend, het zonnetje in huis en in het bezit van een mean klinkende en ( uitzonderingen daargelaten) onverslijtbare wahwah!

en daar heb ik geen ironiesmiley voor nodig! ;)

Swampman
9 december 2011, 10:42
'k sta versteld van je mensenkennis :ok:

:-)

zoon van Piet
9 december 2011, 10:43
shit,die was ik vergeten te melden.. ;)