PDA

View Full Version : Tuner en/of multi effect



muzieksken
7 december 2011, 00:35
Ik heb zowieso deze maand nog een tuner nodig , maar ik zou ook graag een multi effect hebben aangezien ik waarschijnlijk dan mijn spider III ga weg doen en een kleine lampen versterker ga kopen of een gewone simpele transistor.
nu vraag ik mij enkele dingen af!
Wat zou ik best doen? gewoon een tuner kopen (en welke dan) en mijn spider nog wat houden?
of een multi effect kopen ( en welk dan) met ingebouwde tuner en een nieuwe amp kopen (en welke dan) ?
ik weet dat het nogal een moeilijke vraag is maar ik weet het echt nietmeer!

alvast bedankt

the sure thing
7 december 2011, 07:03
Omdat je nog niet precies weet wat je wil, zou ik gewoon een losse tuner kopen (de goedkoopste van Behringer) en je amp nog houden. En dan eens rustig gaan denken wat je wil.

muzieksken
7 december 2011, 08:08
uhu alvast bedankt voor je reactie , dan kan ik inderdaad nog aparte bakjes bijkopen. zelf een boss tuner tu-3 is nog relatief betaalbaar ,
ik ga weliswaar nog een paar reacties afwachten voor ik de knoop doorhak!

alvast bedankt

R.J
7 december 2011, 08:48
Voldoet je line 6 nog aan je eisen?
Is je antwoord ja dan een tuner kopen. Of sterker nog: Als je een smartphone hebt de gibson app downloaden, tuner, akkoordenboek en metronoom in 1 :) Nu zeg ik niet dat dit een wondertuner is, maar het is wel gratis.

muzieksken
7 december 2011, 14:28
ja en nee :) hij heeft redelijk geluid maar voor blues enzovoort komt hij toch wat te kort! of ligt dit aan mijn instellingen?
ik heb een smartphone maar hiervoor is die ap niet beschikbaar en kmoet dat ook niet hebben , ik moet een hardwaare tuner hebben :)

alvast bedankt

R.J
7 december 2011, 14:46
Welke line 6 heb je dan? kan er zo niet eentje noemen die niet op elk populair geluid in te stellen is.

muzieksken
7 december 2011, 15:17
Spider III , ma ik kan alles instellen , maar ik krijg nooit een volle klank , altijd een lege digitale klank

R.J
7 december 2011, 15:20
Sja, een spider 3 he.....

muzieksken
7 december 2011, 15:30
tja , heb je ook een antwoord? xD

R.J
7 december 2011, 20:44
probeer eens een klein buizenampje uit? markt wordt er momenteel mee overspoeld
zijn 5 watt ofzo, sommigen zelfs 1, dus op zacht volume toch volle polle.

muzieksken
7 december 2011, 22:54
ok maar gaat dit luid genoeg voor op een band repetitie met nog gitaren en drums?

muzieksken
8 december 2011, 00:33
(ik heb een spider II en geen III xD)
aan wa denken jullie dan van versterkers?
- VOX AC-30VR
- Fender Blues Deluxe Tweed Combo
- Fender Blues Junior III
of eerder iets anders?

muzieksken
8 december 2011, 22:34
ok eerst mijn eerste vraag! ik heb besloten zowieso een aparte tuner te kopen! welke raden jullie mij aan?
boss tu3
polytune
andere?
al bedankt

muzieksken
12 december 2011, 22:55
ik heb nu de TU3 en ben er enorm content mee nu nog effectjes en een versterker :)
goede raad altijd welkom

muzieksken
12 december 2011, 23:21
ik heb nu de TU3 en ben er enorm content mee nu nog effectjes en een versterker :)
goede raad altijd welkom

Wiellem
13 december 2011, 01:25
Heb laatst een Line 6 M13 gekocht en daar zit een duidelijke chromatische tuner op met een helder verlicht scherm.

Stel dat je ook zo'n pedaal koopt maakt dit al snel de losse tuner overbodig denk ik.

Bloodpool
13 december 2011, 12:10
Digitech RP70/RP90 is waar je moet kijken., kun je gelijk alle kanten op. Digitech RP is zéér compact, heeft ook een ingebouwde stemkast, een wereld aan versterkermodellen (Clean t/m Death Metal), een leuk arsenaal aan effecten, en een drummachine. Plus dat adapter word meegeleverd en het je maar 70 tot 90 euro kost.

Ik speel nu zelf al 2 jaar op een Digitech RP70 en ik ben nog altijd een tevreden klant :)

RP70: http://www.bax-shop.nl/multi-effect/digitech-rp70-gitaar-effectprocessor/product-details.html

Als je een wahwah met expressiepedaal op je multi-effect wilt hebben moet je kijken naar deze:
RP90: http://www.bax-shop.nl/multi-effect/digitech-rp90-multi-effect-processor-pedaal/product-details.html

Wiellem
13 december 2011, 13:37
Belangrijk wel is wat het budget is van de topicstarter denk ik bij de keuze ;)

Bloodpool
13 december 2011, 13:44
Belangrijk wel is wat het budget is van de topicstarter denk ik bij de keuze ;)

Klopt, uiteraard. Maar er zijn altijd kleinere opties. Een RP55, Behringer X-V-Amp. etc,etc.

duckman
13 december 2011, 14:00
Als je een blues of classic rocksound zoekt zou ik kijken naar de volgende amps, alle tussen de 15-30 Watt en tussen de 250- 500 euro:
Jet City Amplification 2112RC
Blackheart BH15-112 Handsome Devil Combo
VHT AV-GT1-20 Lead 20



Is je budget groter dan is de sky the limit...

muzieksken
14 december 2011, 21:58
Budget voor men amp is maximum 1000euro. en de effectenbakjes zou ik graag voor elk effect een apart hebben (geen multi effect)!

alvast bedankt

duckman
14 december 2011, 23:30
Als je budget rond de 1000 euro is chekc eens de Orange Thunder 30C.
http://www.thomann.de/nl/orange_thunder_30c.htm

Of een AC30 C2
http://www.thomann.de/nl/vox_ac30_c2_gitarrencombo.htm

Zijn alletwee versterkers die goed klinken, zeker voor hun rpijsklasse.
De AC30 VR zou ik niet doen, die heeft een hybrid poweramp en solid state preamp.

muzieksken
15 december 2011, 11:46
geen fender blies deluxe ofzo?
alvast bedankt!
reacties over de effectenbakjes mag ook

R.J
15 december 2011, 12:26
Gewoon eens spelen bij een winkel? Versterker is het greautste deel van je sound.

En qua effecten, wat wil je? Wil je bijv. pink floyd spelen of vooral hairmetal?
Ga je de distortion op je versterker gebruiken of wil je een los pedaal ervoor?

Qua Delay kan ik in ieder geval de Diamond Memory Lane Jr. aanraden, en bij een wat minder budget de mxr CarbonCopy. (Als je analoge delays wilt dan).

muzieksken
15 december 2011, 12:44
uhu maar ik zou graag weten welke ik best test. en dan kan il een winkel zoeken waar ze deze hebben.
qua klank: kspeel in covergroepje maar ik speel vooral blues,bluesrock,rock,funk,jazz,oude rock en hard rock. weinig metal maar natuurlijk wel een lead solo sound voor solos

wat zou ik dan nemen?
- overdrive/distortion (big muff ofzo)
- reverb
- delay
- wah wah
- en wat nog?

al bedankt

duckman
15 december 2011, 12:55
Die Fender bakken zijn ook ok, maar die had je al op je lijst.

Qua effecten zou je denken aan de klassiekers, maar sommige klinken wel op de ene amp maar niet zo goed op de andere.

Ik zou beginnen met:
Wah : Dunlop Crybaby : niet de beste maar standaard allrounder en goed verkrijgbaar, evt de diverse signature modellen proberen..
drive: visual sound jekyll&hyde : overdrive/distortion in een, breed bereik, klinkt op vele amps goed.
delay: Boss DD-3 : simpele digitale betrouwbare delay.

Overigens kun je ook kijken of je de vervorming uit een amp beter vind dan pedalen en misschien is een overdrive het enige wat je nodig hebt voor dat extra.

Dus mijn advies, neem je gitaar mee als je een amp uitzoekt en pas daarna de pedalen.

muzieksken
15 december 2011, 13:37
uhu mijn buur heeft een slash wah wah envdie klinkt wel vet. uhu dus eerst best de amp?
als je nog iets weet over amps zekee zeggen, waar op moet ik letten? hoeveel wat heb ik nodig? ...

Bloodpool
15 december 2011, 14:54
Dus mijn advies, neem je gitaar mee als je een amp uitzoekt en pas daarna de pedalen.

Helemaal mee eens.
De meeste gitaristen maken tegenwoordig te snel die fout, een versterker kopen voordat je hem zelfs ook maar even uitgetest hebt. Leuke verkoperspraatjes helpen je nooit echt veel verder.

Wat voor versterker of effecten je wilt hebben hangen altijd af van 3 factoren:
- Je instrument.
- Je uitgangsgenre.
- Je persoonlijke smaak.

Logisch genoeg ga je niet op een Heavy Metal amp spelen als je blues wilt genereren. Zou je op een stratocaster spelen dan wil je uiteraard ook een amp met een lekker mid en treble level, je wilt uiteraard wel dat het je gitaar ten goede doet. En uiteraard, altijd; Muziek is en blijft een vorm van zelfexpressie, je moet de mensen laten horen wat jíj wilt dat ze horen, dus zoek je eigen geluidsvoorkeur uit.

Wat pedaaltjes betreft; Klassiekers zijn bekend en doorgestaan omdat ze degelijk zijn en werken, maar dat wil nog niet zeggen dat het bij je past.
En aangezien er voor blues in de loop der jaren flink wat effecten gemaakt zijn; Probeer alles uit. Van een Guv'nor tot een BBE Free Fuzz tot een Big Muff Pi tot een TubeScreamer. Dat geld ook voor Wah's, Dunlop, Vox, Boss en alle anderen hebben in de loop der jaren een wereldbereik aan Wah's gemaakt, probeer ze gewoon, doe onderzoek, etc,etc.

Uiteindelijk moet jij je gear bepalen, niet wij..