PDA

View Full Version : banjo les



thijsb
6 december 2011, 23:14
hallo! heb me net even voorgesteld en val gelijk maar met de deur in huis.

ik zoek iemand die mijn banjo les wil/kan geven het liefst in Drenthe!

RB-1
7 december 2011, 09:50
ik zoek iemand die mijn banjo les wil/kan geven
Ik weet niet of ik jouw banjo iets kan leren.... ;)

Maar als je eigenlijk jezelf bedoelt...
Wat wil je precies leren? Wat kun je al?

Ik zit in het midden van het land, ik zal eens zien of ik je kan 'doorverwijzen' ;)

thijsb
7 december 2011, 19:36
hahaha een hele zelfstandige banjo ;-)

nou ik kan een beetje gitaar spelen maar helemaal niks met een banjo. ik weet bijvoorbeeld ook nog niet of ik een 4 snarige of een 5 wil

een echt groentje dus

EDV
7 december 2011, 19:41
bluegrass banjo doe je met 5 snaren...daar heb ik voor mezelf een tijdje mee zitten pielen voordat ik de gitaar oppakte....na Cripple Creek bleek de gitaar interessanter en is de banjo in 't slop geraakt.

in mijn beleving is een 5 snarige banjo eenvoudiger te bespelen dan een gitaar...met die logica zou 4 snarig nog eenvoudiger moeten zijn maar daar doe ik geen uitspraak over.

Eerst beslissen welke stijl je wilt spelen, dan volgt het aantal snaren vanzelf wel :)

RB-1
8 december 2011, 14:58
:eek:
Bluegrass banjo doe je met 5 snaren...daar heb ik voor mezelf een tijdje mee zitten pielen voordat ik de gitaar oppakte....na Cripple Creek bleek de gitaar interessanter en is de banjo in 't slop geraakt.

in mijn beleving is een 5 snarige banjo eenvoudiger te bespelen dan een gitaar...
Tja, Cripple Creek... interessanter....:soinnocent: Dat snap ik, maar dan had je dus even moeten doorzetten. Of les nemen bij iemand die het instrument door en door kent...;)
Nadat ik echt banjo had leren spelen (ik speelde toen al mandoline) heb ik de gitaar jaren niet meer aangeraakt. ( heb nu soms de grootste lol met een LP kloon en zo'n micro Voxje)
Om van dat eenvoudige af te komen ben ik gewoon m'n eigen spul gaan schrijven. Neem nou dit (http://home.hccnet.nl/e.beurskens/Skyland/sound/Spring%20Tide%20(soundbite).mp3) uit 1990. Daar vind ik persoonlijk niets eenvoudigs aan. Achteraf zonde dat ik toen mijn echt goede instrumenten nog niet had, alles rammelt een beetje, maar het idee komt wel over, geloof ik.

Voor wat betreft het tweede, ik weet niet welke van de twee instrumenten ik hier (http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Sound/Skyland.mp3) het makkelijkst vond. Ik heb eerst de banjo ingespeeld en daarna de gitaar....
Dit zijn wel de Gibson en de Martin. Maar de opname is ontzettend uit balans, de mandoline chop deugt voor geen meter...:sssh:
De banjotab van dit stukje:
http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Plaatjes/Skyland%20met%20RH.gif


met die logica zou 4 snarig nog eenvoudiger moeten zijn maar daar doe ik geen uitspraak over. Als er iets NIET logisch is, dan is het wel muziek.....:seriousf:
Ik heb wel eens geroepen dat de 4 string een incompleet instrument is. Zoiets als een 3 snarige gitaar, dat wordt 'm ook niet meer.....;)


Eerst beslissen welke stijl je wilt spelen, dan volgt het aantal snaren vanzelf wel :)De 5 string laat zich in de meest verschillende stijlen bespelen. Zoek onder Bela Fleck, Jens Kruger, Alison Brown.

EDV
8 december 2011, 15:02
Tja, Cripple Creek... interessanter....:soinnocent: Dat snap ik, maar dan had je dus even moeten doorzetten. Of les nemen bij iemand die het instrument door en door kent...;)

eerlijk gezegd speelde 't feit dat ik geen leraar in de buurt kon vinden ook wel een beetje mee want ik vind 't een banjo wel erg lekker klinken

ach, komt nog wel....ik heb al diverse instrumenten leren bespelen :)

RB-1
8 december 2011, 15:10
Tja, gitaarleraren. Shake a tree and 10 fall out...

Banjoleraren vang je het beste met een openstaande koffer met daarin een pre war flat head Gibson (http://www.earnestbanjo.com/)...:crazyhappy:

thijsb
8 december 2011, 20:43
klinkt leuk!!

ik had stiekem al een beetje besloten om voor een 5snaar te gaan als het niet bevalt kan je er altijd nog 1 afhalen ;) maar ook omdat je meer opties hebt. en wat ik wil spelen dat weet ik zelf ook nog echt vind folk vaak er leuk klinken maar dan kan wel eens een HEEEEEL breed begrip zijn haha

RB-1
10 december 2011, 20:11
Tja, bijna mid-winter, dan gebeurt er afgezien van wat informele bijeenkomsten niet zoveel, maar als je banjo van dichtbij wilt zien en horen, dan is dit (http://www.peternoorman.nl/np/) misschien je beste kans...
Want de European World Of Bluegrass is pas aan het eind van de lente...

thijsb
10 december 2011, 20:23
dat is niet ver weg maar duurt nog wel ff. ik ga tegen die tijd zeker wel even kijken. ik weet dat er in dwingeloo 1x paar maand een ierse jamsessie is in een eethuisje. ik ga daar eens kijken. die hebben ook vast wel een banjo liggen.

RB-1
11 december 2011, 13:22
Dat is dan vrijwel zeker geen 5-string.
En zo ja, dan kun je waarschijnlijk niet spreken van enig serieus spel. Een beetje akkoorden grabbelen, maar niks waarvoor ik m'n bed uitkom....:seriousf:

Wel de 4 snarige, 17 fret banjo. En hoewel vaak virtuoos bespeeld, haalt de klank het niet bij die van een goede 5 string (de meeste in nederlandse winkels zijn dat bij lange na niet, die kunnen eigenlijk zo de kachel in...)
Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Ik hoor nu eenmaal ook liever een Martin D-28 dan een Stagg....

ernieman
11 december 2011, 13:23
Ik geef in Hasselt les!
Helaas voor jou wel Hasselt in België :-)

ernieman
11 december 2011, 13:26
Ik hoor nu eenmaal ook liever een Martin D-28 dan een Stagg....
Ik ook, en ik rijd ook liever in een Range Rover Vogue, dan in een Suzuki Ignis... Helaas is het toch de laatste waar ik het mee moet doen ;)

(en ik heb ook een Stagg Banjo gehad:sssh:. Beetje bijstellen en er is best op te spelen!)

thijsb
11 december 2011, 17:34
it's not the size that matters it's how you use it ;-)

RB-1
13 december 2011, 00:50
Dat zeg je nou wel....:roll:

Mijn RK-75 heeft een langere mensuur dan mijn oude Gibson en dat speelt toch wel verrekte lekker boven de 15e fret....:seriousf:

Dat gezegd hebbende, qua klank wint die Gibson het nog afgetekend, maar dat zit 'm niet in het formaat....

Johannes
13 december 2011, 11:10
http://www.sjoerdraaf.com/Muzieklessen.html

Banjospeler van de Folkband van een maat van mij.