PDA

View Full Version : J-retro electronica



iglo
1 juni 2003, 13:06
hallo luitjes!

ik wil m'n USA Jazz-V (std) is wat gaan upgraden...
denk een beetje aan brug en pickups/electronica, maar heb nog geen conctrete beslissingen genomen:

wil wat meer sustain --> brug??
wat meer mogelijkheden met m'n geluid --> pu's

heb veel gelezen over J-Retro electronica, en dit spreekt me met name aan omdat het spulletje (schijnbaar) zo in je body past, dus geen frees werk, plus dat door deze elec.ook de gewenste (nogmaals schijnbaar) sustain wordt verkregen

laat is wat ervaringen, suggesties horen!!

bassopotmus
1 juni 2003, 14:18
leuk man!

Okee voor we allemaal gaan roepen welke dingen je moet kopen een paar dingen.

Je jazz moet eigenlijk wel goed klinken, tis een MIA en er zitten niet de minste hardware etc. op.

Je wilt meer sustain, gebruik je de string through body optie? Een bad-ass brug kan ook wonderen doen. Past meteen , no hassle

De j-retro is een heel mooi stukje electronica, heb er veel over gelezen en de reacties zijn goed. Als ik ooit een andere jazz koop/laat bouwen en ik wil dan een wat modernere sound, gaat er denk ik ook een J-retro in.



Misschien kun je een beetje aangeven wat voor toon je zoekt, wat je speelt enzo?

iglo
1 juni 2003, 15:03
string through body was/is volgens mij standaard op alle std en dl amerikanen...bij de MIM's hebben dacht ik alleen de DL uitvoeringen s.t.b.

is ook eigenlijk de reden dat ik niet sta te springen om m'n brug te vervangen, maar het eerder in de electronica zoek, en dan ook nog van mening ben dat er met de fender pup's weinig mis is, alleen dan wat beperkt, vandaar dat de J-retro optie voor mij erg interresant is...denk ik...eeh...hoop ik...hahaha

koen_V
1 juni 2003, 15:14
string-true-body is toch de beste techniek om veel sustain te hebben.
waarom zou je je brug dan willen veranderen?
En de pick-ups en elektronica is toch ook wel goed van de amerikanen.
ik zou het alleen vervangen als je actief wilt gaan.

emielow
1 juni 2003, 15:33
waarom string through body? klinkt dat anders jah?

kheb ut bij mn oude bas ook, maar de snaren maken dan wel een veel scherpere hoek, en zullen dus eerder knappen?

wimpie
1 juni 2003, 16:10
Aloha, sloop eerst die oude brug maar van je bas af, en vervang deze door een Badass :-D .....geloof t of niet maar je toon word veel strakker.
Kep zelf een Am std Jazz V en speel al een tijdje met de J-Retro ..je krijgt veel meer toon mogelijkheden voor wat modernere sounds en je kunt m actief/passief schakelen. De standaard PUs (sloop die dr ook maar uit :-D ) heb ik vervangen door Bartolini's, daardoor is de bas veel "stiller "stiller geworden met een veel strakkere warme toon (vooral de B )................ :dance:

basswasp
1 juni 2003, 18:00
waarom string through body? klinkt dat anders jah?

kheb ut bij mn oude bas ook, maar de snaren maken dan wel een veel scherpere hoek, en zullen dus eerder knappen?
String Through Body klinkt niet zozeer anders, maar de snaren maken zo meer contact met het hout waardoor je snaren langer door blijven klinken. Oftewel, je hebt meer sustain.

De hoek van de snaren maakt bij het knappen niet zoveel uit. Het gaat er voornamelijk om dat de zadels goed glad zijn.

iglo
1 juni 2003, 20:51
Aloha, sloop eerst die oude brug maar van je bas af, en vervang deze door een Badass :-D .....geloof t of niet maar je toon word veel strakker.
Kep zelf een Am std Jazz V en speel al een tijdje met de J-Retro ..je krijgt veel meer toon mogelijkheden voor wat modernere sounds en je kunt m actief/passief schakelen. De standaard PUs (sloop die dr ook maar uit :-D ) heb ik vervangen door Bartolini's, daardoor is de bas veel "stiller "stiller geworden met een veel strakkere warme toon (vooral de B )................ :dance:

hallo wimpie...

wat voor type badass is die brug???
heb je misschien een web site???

waarom toch de pu's vervangen??
waarom bartolini's??

wimpie
2 juni 2003, 21:26
Hey Iglo

Het type is: Badass Bridge V, een website weet ik zo niet ...typ in Google
"Badass Bass bridge"en je vind er genoeg info over ...Btw: volgens mij hebben ze dr ook een bij Vox Humana, alleen zijn die lui erruuug duur met hun spulen..
Waarom PU vervangen? Tsja , omdat de Bartolini's gewoon veel beter klinken dan de standaard PUs..........Kep de standaard PUs gebruikt met mn J-Retro en had toen veel last van storing en brom ( wat dus aan de PUs lag) . De Bartolini's zijn helemaal in epoxy gegoten en dus minder gevoelig voor storingen van buitenaf, en ze zijn de enigen de een vervangs PU's maken voor de Am Std Jazz Bass zonder dat je in je bas hoeft te freezen (wou eerst Seymour Duncan Basslines, maar moest dan de gaten groter freezen).... weet nie waar je woont, maar kom anders maar eens langs kun je t verschil horen :-D :-D :-D :-D :-D :-D
De Groeten

iglo
2 juni 2003, 22:45
eeehhhh woon in Rotjeknor

Als ik in google zoek (had ik al gedaan) krijg ik alleen maar reviews, maar ik zou graag de site van de fabrikant bekijken....
Dat de brug veel doet of kan doen, neem ik zonder meer van je aan, maar ik ga het toch eerst in de J-Retro zoeken denk ik.

Wat kost zo'n setje trouwens??
Zag alleen op de UK site iets van GBP 175,00 zou dus zo'n EUR 250,00 zijn

Blijf ook wel een beetje sceptisch over het pu verhaal....brommen en storingen zou de fabrikant toch niet moeten tolereren???
Of in ieder geval een passende oplossing bieden...maar goed dit is natuurlijk jouw ervaring!!

In ieder geval bedankt voor je reactie...laat nog ff het een en ander weten, ben best wel geintereseerd!!

Aan alle anderen mede forummers: weet iemand de site van "Badass"??

Chris Wolstenholme
2 juni 2003, 22:48
wat kost zo'n badass ogeveer?

De Teng
3 juni 2003, 11:06
Niet weinig trouwens, zijn best duur. Prijs is moeilijke vinden, maar het beste kun je een muziekwinkel bellen. Pauls Bassmatters bijvoorbeeld. http://www.bassmatters.nl

BadAss II is voor Jazz en BadAss I is voor Precision bass. Ze zijn helaas alleen gericht op Fender modellen, zouden ze ook eens moeten veranderen De spacing is niet variabel.... helaas voor mij. Het zijn grote bruggen, dus veel trilling doorgave aan je body en dus een strakkere toon. Is vooral gericht op slappen en klinkt daardoor erg goed. Voor een vintage geluid van je bas moet je dus zo'n ding niet nemen.

Ik zou dus eerst echt goede elementen nemen. Per stuk voor J-type van Bartolini kosten ze 157 euro. Daar hebben ze drie soorten in, maar die kosten allemaal hetzelfde. Toevallig heb ik me erin verdiept, omdat ik ook andere op mijn Aria Pro II wilde (niet een flutplank hoor, eentje uit 1982 en die zijn erg goed)

Je tone zal vast daarna zo drastisch veranderd zijn, dat je eerst nog niet denkt aan een Retro. Ga nog geen turbo op je Mazda zetten, want dat heeft nog geen zin om het maar even zo uit te drukken.

bassopotmus
3 juni 2003, 11:14
Zeker waar, zowel de baddass(ik meen iets van 50€, maar vraag het maar ff) als de barts geven je bass gewoon betere toon.
Ik vraag mij soms af dat "duure" bassen niet uitgerust zijn met barts of SD. Bedoel bij lakland, modulus ofzo begrijpen ze dat ze niet zelf moeten kutten met pu's maar gewoon barts erin doen. Ook zelfbouwers maker vaak gebruik van barts. Barts staan wel bekend om volle, warme toon. SD is wat agressiever daarintegen, beetje voor in de Stingray ofzo, meer up-front.

Als je tevreden bent over de speelbaarheid van je bas (hey tis Fender, kan wel es het geval zijn) maar je tone mag wat beter, geperfectioneerd worden, dan raad ik je deze mod aan.

Je kan dan altijd nog voor de J-retro gaan.

De Teng
3 juni 2003, 13:26
Idd.... barts meer voor tokkelen en af en toe een slapje zo hier en daar. Komt door hun hoogwaardige passieve ontwerp. SD is meer voor slappen, klinken wat agressiever. Aangezien ik ook veel aan finger picking doe, plus slappen heb ik gekozen voor Barts. (MM element plus een J bij de hals) Overweeg dus wat je speelstijl is en niet al te snel voor een merk kiezen, toevallig omdat het cool is. (Was trouwens wel de reden waarvoor ik naar de Barts keek, maar die pasten blijkbaar ook nog goed bij mijn stijl, maar dat terzijde)

iglo
3 juni 2003, 14:38
ik ga er ff vanuit dat die j-retro een pleurootje of 250kost....

2 barts = minimaal E.320,-

retro --> hou m'n pu's en kan wel actief en passief schakelen, en met de goede verhalen over het geluid, zou ik hier toch meer mee bereiken...of niet??

en dan t.z.t. nog een badass!!!
en dan t.z.t. nog barts!!!
en dan uiteindelijk gewoon een MIA de luxe waar alles al opzit, hahahaha

Chris Wolstenholme
3 juni 2003, 14:47
bassoppotmus>> jij hebt een stinray model, wat voor brug zou je daar dan ooit nog op doen? ook een badass? dit kan qua spacing?

De Teng
3 juni 2003, 14:53
Zou ik niet doen. Vervang eerst je elementen, met niet heel erg goede elementen heb je ook dat je de mindere kanten van je huidige versterkt. Zorg eerst dat de basis goed is, daarna pas de 'accesoires'. Je hoeft niet per se actief, met heel erg goede passieve elementen (waar dus B's zo bekend om zijn) wil je misschien niet eens meer actief of juist weer wel, omdat ze zo super klinken.

Elementen kosten dus 314 euro, een J-retro voor 299 incl. montage. Je ziet ze zo af en toe ook wel te koop staan, want je hebt wel heel veel knopjes, als je toch al een goed preamp wilt, doe dan eentje van aguilar? Die is in de low end meer clean, maar eerst je pickups!

bassopotmus
3 juni 2003, 16:07
In me stingray komt inderdaad geen bad-ass, daarin komt een gotoh 206 (ofzoiets) das ook met de optie om string though body the doen, kleine moeite maar looks cool. Vind die ball-ends aan je brug niet zo succesvol.
Heel solide ding, veel sustain an goed instelbaar.
Die standaard brug is echt koreaanse prul.

De pu wordt een SD alnico met een aguilar pre.(met en mid freq switch)

Chris Wolstenholme
3 juni 2003, 16:15
Hehe, op deze manier kan een extra weekje werken geen kwaad, want ik kom met mijn geplande upgrade's nu al bijna boven de E400 uit :o

iglo
3 juni 2003, 16:30
@wimpie:

welke barts heb jij gebruikt...offeh welke barts zijn retrofit voor onze bassies??

ik wil nl onder geen voorwaarde dat er in m'n body gekloot wordt

bassopotmus
3 juni 2003, 17:13
<<ffies offtopic>>
Chris, als je wilt kan ik je toevoegen , kunnen we het wel es hebben over dat upgraden van de SR.

Ontopic


Volgens mij zijn barts altijd retrofit. Ze maken ze speciaal voor modellen als Jazz, P, humbuckers(hebben die trouwens een standaard maat?)

wimpie
3 juni 2003, 17:56
Hey Iglo

Het typenummer van de Bartolini's = J57-J1. De J- Retro heb ik bij Paul's Bassmaters gekocht en koste toen 295 euro. De stringspacing van de Baddass kun je zelf bepalen , je moet nl zelf de "gleuven"er nog in vijlen :-D :-D ..kep trouwens de Badass 2de hands gekocht, weet niet wat ze nieuw kosten.
Mischien heb je wat aan deze site's

http://www.bunnybass.com/misc/zzBadassII.shtml

http://www.stairwaytokevin.com.au/dept.asp?deptid=309

BTW: Bassopotmus...............bij Lakland gebruiken ze wel degelijk PUs en electronica van Bartolini .en sommige laklands hebben zelfs Basslines van SD .............dus !!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D :-D :-D :-D
Gegroet ....

bassopotmus
3 juni 2003, 18:22
. Bedoel bij lakland, modulus ofzo begrijpen ze dat ze niet zelf moeten kutten met pu's maar gewoon barts erin doen. Ook zelfbouwers maker vaak gebruik van barts. blabla bla


Ik neem aan dat je het verkeerd las, ik duid erop dat kwaliteits bouwers geen ruk "eigenmerk" pu's erin stoppen maar gewoon voor barts of SD gaan.

geeft niets :D .............dus

wimpie
3 juni 2003, 18:49
SORRY ..............ben zo af en toe een beetje kippig :chicken:

De Teng
3 juni 2003, 19:32
Spacing is toch niet helemaal in te stellen? Er staat bij de eerste link hierboven dat ze voor Fenders zijn, mijn bas heeft een spacing van 15mm... gaat echt niet lukken. En dat gleufjes graven leuk, maar aan het einde zitten ze toch op vaste plekken vast?

iglo
3 juni 2003, 20:21
@wimpie:

die sites had ik al gezien...zoals ik al zei, alleen maar reviews!!
ben ik nou gek of zijn die bruggen niet bedoeld voor "string through body"

en nog iets: we hebben het steeds over bartolinies, maarreeeeeh, is er iets tegen bijvoorbeeld EMG???

bassopotmus
3 juni 2003, 20:32
nee BA is niet voor door je body, toch hele goede dingen.

Stjah Emg's, zitten in me leraar sadowsky, vind de toon wat erg neutraal. Maar ben geen emg fan zozo.

iglo
3 juni 2003, 21:22
eeeehhhhhh wimpie:

http://www.wils.nl/load.php?merk=bartoli

59CBJS pair - Jazz Bass shape neck (short) pickup and bridge (long) pickup are low noise single coils.
List Price $ 146

59CBJD pair - Jazz Bass shape neck (short) and bridge (long) pickups have dual in-line hum cancelling coils.
List Price $ 164

String width covered is 68mm to 74mm on medium curvature fingerboards

wellukke hebbie nou???

iglo
3 juni 2003, 21:37
@wimpie
@de teng

is misschien wel interessant:

Item Description:
Tonabnehmer Bartolini BA J57-J1 Set,
Standard Tone Bartolini BA J57-J1 Set,
Standard Tone, Am-Std-Jazzbass

Item number: 3755103
Price: 152,00 Euro (297,29 DM)

dit is wel iets dat de keuze heel erg makkelijk gaat maken!!!

wimpie
3 juni 2003, 22:26
hey

Niet te lang over nadenken !!!!!!!!!!!!!! :-D :-D :-D :-D :-D

Btw: ben zelf niet zo kapot van de EMGs ....vind ze persoonlijk te kil en steriel klinken. ........

iglo
3 juni 2003, 22:58
moet ik nou ook nog wat met de electronica doen,
of is het gewoon "plug'n play"??

oude pu's eruit, nieuwe erin...(en evt later toch nog de retro...grijns...)

bassopotmus
4 juni 2003, 11:41
nee, het is soldeer en play.

iglo
4 juni 2003, 11:44
ok dan....dan denk ik dat de keus toch vrij makkelijk wordt!!

volgende week Barts halen dan maar, hahaha
ik hou jullie op de hoogte over het resultaat!!

allemaal bedankt voor de reacties


PS: brug laat ik nog ff voor wat het is...

JV
22 juni 2003, 03:27
schop. toch nog even het topic omhoog.

ik wil dus ook een badass II in me jazzje zetten. maar ik las dat je zelf nog moest vijlen, waar kan ik die vijltjes dan halen en is dat ook nog goed zelf te doen of meer iets waarvan je zegt: laat het door een vakman doen, het gaat nogal snel fout??

iglo
13 augustus 2003, 10:08
ff een schop omhoog...

nou, dit weekend eindelijk barts gehaald, en nee niet nieuw bij MP, maar verkregen van ons aller wimpie (die nu met een big smile van oor tot oor op z'n lakland aan't tokkelen is)...

gisterenavond eindelijk ff "echt" gespeeld, en moet jullie zeggen...het resultaat is echt verbluffend!!

voller, dieper, mooier, punchier, zuiverder en ga zo maar door...
kortom een aanrader voor iedereen die z'n J-bass wat wil upgraden

BB
13 augustus 2003, 10:43
schop. toch nog even het topic omhoog.

ik wil dus ook een badass II in me jazzje zetten. maar ik las dat je zelf nog moest vijlen, waar kan ik die vijltjes dan halen en is dat ook nog goed zelf te doen of meer iets waarvan je zegt: laat het door een vakman doen, het gaat nogal snel fout??

en waarom zou je in godsnaam vijlen ... als dat nodig geweest was dan had dat bedrijf het al wel gedaan hoor. Ik heb bij mijn BA2 ook niks zitten vijlen.

Venomer
13 augustus 2003, 10:58
Of bedoelt hij dat de bas bijgevijld moet worden, omdat de brug anders niet past?

BB
13 augustus 2003, 11:18
hmm, maar hij zegt zelf dat hij een Jazz heeft dus die brug zou zonder problemen moeten passen aangezien ze speciaal gemaakt zijn voor Jazz en Precision.

bassopotmus
13 augustus 2003, 11:45
de groeven in de zadels om de snaren te houden hebben ze het denk ik over en ja..die moeten veelal nog gevijlt worden in een BA2. Veel winkels klunnen dat ff voor je doen

BB
13 augustus 2003, 12:32
Daar hoeven helemaal geen groeven in ...
Als je een signature Fender koopt met een BA2 zitten daar ook geen groeven in. De snaren blijven perfect op hun plaats.
Ze hebben er waarschijnlijk geen groeven in gemaakt voor het geval je de brug plaatst op een niet-Fender bas met een grotere of kleinere string spacing. Dan kan je wel groeven maken om de snaren op hun plaats te houden maar op een Fender is het echt niet nodig. Bij de mijne in ieder geval niet.