PDA

View Full Version : The Sage (Emerson Lake and Palmer) fingerstyle gitaar



Harald
6 december 2011, 13:10
Emerson Lake and Palmer namen dit stuk op tijdens een liveopname van hun orkastratie van Mussorgsky’s schilderijententoonstelling. Het heeft verder weinig met Mussorgsky te maken voor zover ik weet. Blijkbaar is het een compositie van Greg Lake, die het ook solo speelt.

Lang geleden stond er een transcriptie van dit stuk in het duitse blad Fachblatt Musik die ik leerde spelen, en vorig jaar heb ik een poging gedaan de zanglijn toe te voegen, en toch zoveel mogelijk de originele begeleiding te spelen. Dat maakt hier en daar strekwerk onvermijdelijk. Een van mijn leerlingen speelt nu de originele transcriptie, en dan blijkt toch dat jezelf ongemerkt een aantal dingen ook anders bent gaan spelen. Maar, met onopzettelijke veranderingen, warts and all, enjoy!



http://www.youtube.com/watch?v=Ou8j1zs-LX0

-Martijn-
6 december 2011, 13:53
Ik ken het origineel niet, maar jij hebt het heel mooi gespeeld!

Harald
6 december 2011, 14:01
Dank je, het origineel is ook wel op youtube te vinden, zelfs met film, maar geen idee of dat dan het zelfde concert is als waar de plaat vandaan komt. Herstel, dit is een andere uitvoering, of ze hebben geknipt bij de plaat.


http://www.youtube.com/watch?v=L9Ippzdh0Qg (http://www.youtube.com/watch?v=L9Ippzdh0Qg)

Zie ik in het begin nu het oudste hello kitty drumstel ooit?

Ernest01
6 december 2011, 14:39
Wow.... ben er weer stil van....

:sssh::sssh::sssh:


Mooi gespeeld met gevoel en wat een techniek weer.... wist niet dat vingers
zover kunnen strekken....

Jedeel
6 december 2011, 18:30
Ken het origineel ook niet, maar dit klinkt weer geweldig, Harald.

Oepss.... en al die 'vingerspagaten' .....:)

nak
6 december 2011, 19:23
Wow.... ben er weer stil van....

Inderdaad maar nog meer van het origineel met die prachtige stem.
Nou verdorie, beetje emo aan het worden, mot er zowat van janken.

Harald
6 december 2011, 22:18
Inderdaad maar nog meer van het origineel met die prachtige stem.
Nou verdorie, beetje emo aan het worden, mot er zowat van janken.

Geloof me, ik heb goede redenen om het instrumentaal te houden :sssh:

Overigens, als je vocale covers luistert op youtube van dit nummer valt ineens op hoe goed Greg Lake eigenlijk zingt!

Harald
6 december 2011, 22:19
@all bedankt!

@Jedeel, had van jou wel verwacht dat je het kende, jij zit toch een beetje in de prog hoek?

Jedeel
6 december 2011, 23:48
@Jedeel, had van jou wel verwacht dat je het kende, jij zit toch een beetje in de prog hoek?

Blijkbaar niet goed genoeg ......hahahahaa
Heb het origineel nog beluisterd maar dit nummer is mij vroeger dus ontgaan......of..........toch Korzakof? :soinnocent:

beruk
7 december 2011, 00:00
Schitterend!
Ik ben eigenlijk niet zo van het luisteren naar dit soort gitaarmuziek, maar dit erg erg goed. Vaak is het (hoe knap ook) een trucje doen vind ik, een enkele keer wordt er muziek gemaakt, zoals hier.
Nerd mode on:
Getriggerd door jouw opmerking over dat het niets met moussorgsky te maken heeft viel me het volgende op:
De zanglijn vanaf 0.58 lijkt wel heel erg op het thema uit dit( vanaf 0.49):

http://www.youtube.com/watch?v=bR3N1yBEGbw&feature=related

Duhsjaak
7 december 2011, 07:18
Hi
Het grote recycelen is niet op Gemeentehuizen bedacht, wat ambtenaren daar zelf ook van mogen vinden, maar in de muziek uiteraard.

En geen wonder. Een flink aantal van die dooie componisten moesten tegen deadlines weer hun half uurtje 'improvisatie op een toonladder' of 'hoe laat ik een drieklank klinken bijna alsof het geen drieklank is'.
Eigenlijk een soort Vader Abraham van die tijd.

Om aan de tijdsdruk te ontkomen is stevig uit allerlei werk van collega's geput en zijn heel wat eeuwenoude volksmuziek motiefjes geannexeerd.

Als je dan toch in een band gaat zitten die min of meer leunt op die toonladdertjes van dooie componisten, en die dooie componisten zelf deden vrijwel niks anders dan proletarisch winkelen, dan vindt ik het geen hogere wiskunde dat hun leerlingen dezelfde 'beetje van jezelf/beetje van Maggi' methode toepasten.

Emerson flikte dat al bij de Nice rond 68/69 en is daar vrolijk mee verder gegaan bij ELP, dat daar gewoon een reincarnatie van is.

Ik vindt (ja! mèt DT ja!!!) het Kudt (idem) dat ik dit niet kan en ben ook erg blij daarmee. Anders had ik het onwillekeurig tegen Harald op moeten nemen. Dat heb ik nu niet. Nu kan ik heerlijk genieten van iets dat zozeer out of my league is, dat ik er zelfs met heel veel moeite niet bij in de buurt kan komen. Dat is een geweldige geruststelling. Dan hoef ik daar alvast geen energie in te steken.

Dit is een soort beauty without cruelty: Ik geniet wel van de schoonheid, zonder dat ik ervoor hoef te beulen. En ik geniet met volle teugen. Wat een klank Harald! In da UK kennen ze de uitdrukking onverdunde schoonheid. Volgens mij is dit dat. Jezelf overtroffen!!!

Ik zet m gewoon nog effe op!
Vriendelijke groet, Gus

Harald
7 december 2011, 08:40
Bedankt!

@Beruk, had wel eens ergens gelezen dat the Sage ook weer op een klassiek stuk gebaseerd is. De regel "I carry the dust of a journey" is in dat stuk van Grieg idd. goed terug te horen (of omgedraaid eigenlijk)

@Duhsjaak thanks, en recyclen gaat idd. ver terug in de muziek. Of het nu blues of Vivaldi is. Zappa was er ook een meester in. Net als Vivaldi leende hij veelvuldig uit eigen werk. Vermoed wel dat Zappa een ander voorbeeld zou hebben aangehaald als Vivaldi. Kan me voorstellen dat hij dat wat licht vond.

Harald
7 december 2011, 08:42
Blijkbaar niet goed genoeg ......hahahahaa
Heb het origineel nog beluisterd maar dit nummer is mij vroeger dus ontgaan......of..........toch Korzakof? :soinnocent:

Kan me best voorstellen dat als je Pictures of an exbition van ELP opzet, je simpelweg niet ver genoeg komt voordat je hem weer afzet ;) Sommige stukken doen ze erg goed, en bij andere is het verband met het origineel even ver zoek als met Roti uit een pakje van Knorr, of echte Roti van een surinaams eettentje. Om maar even in Duhsjaak's kookanalogie te blijven.

Jedeel
7 december 2011, 17:51
Dit is een soort beauty without cruelty: Ik geniet wel van de schoonheid, zonder dat ik ervoor hoef te beulen. En ik geniet met volle teugen. Wat een klank Harald! In da UK kennen ze de uitdrukking onverdunde schoonheid. Volgens mij is dit dat. Jezelf overtroffen!!!


Gus, het is mij al vaker opgevallen; jij had schrijver moeten worden!! :blast:

Duhsjaak
8 december 2011, 07:39
Gus, het is mij al vaker opgevallen; jij had schrijver moeten worden!! :blast:

Hi
@Jedeel
Schrijver?
Dank je, ben ik ook.
Toen ik (kort) in da UK woonde, zei ik: 'I'm a Cheque writer'. Dan dachten ze aan Tsjechië. Ik dacht aan bankcheques, die je nog volop had in die tijd.

Ik schrijf teksten op mijn liedjes en ik schrijf hier af en toe een stukkie. Verder heb ik veel geschreven, maar ik heb de moderators moeten beloven me een beetje in te houden.

Ik speel de laatste tijd weinig van Korsakow. Ik ben een beetje uit mijn Russchische periode. Nou...... s kijken welke suffe smiley zullen we hier eens bij zetten?

Vriendelijke groet, Gus

Riky
9 december 2011, 14:49
Prachtig gespeeld weer Harald!

Harald
9 december 2011, 16:21
Dank je! :)

Duhsjaak
11 december 2011, 08:56
Hi
Heb hem net nog maar weer eens opgezet. Ik kon kiezen uit Sunday morning once again (met bijbehorende activiteiten) van Kevin Coyne of luisteren naar jou.

Kevin Coyne is één van de vergeten helden in de UK, ondanks dat de gitarist van de Police JAAAAAREN bij hem in de band heeft gespeeld.

Ik vind de zaterdagavond erg gezin/familie georiënteerd en zondag morgen een beetje vroeg er uit en heerlijk een uurtje of wat voor mezelf. Geniet ik echt van.

Dit heeft helemaal niks met dit muziekje te maken. Da's duidelijk. Maar het is wel een reden om hem te bumpen zonder dat het er al te dik boven op ligt.....

Er zijn netters die mij tonen welke muziek ik mooi vind. En er is er eentje die mij laat horen hoeveel muziek ik eigenlijk maar niks vind. Dit soort muziek heb ik altijd zelfbevlekkingsmuziek gevonden. En als je het dan ondanks dat zo goed doet dat ik mijn oordeel helemaal omgooi (alleen voor jouw uitvoering hoor!)......

Nogmaar weer s genieten dus. O ja, je hebt PM slome!
Vriendelijke groet (nog wel) Gus

Harald
11 december 2011, 09:38
Bedankt, je hebt antwoord :) Zelfbevlekkingsmuziek :seriousf: Prog heeft naast 'moeilijk doen om het moeilijk doen' toch ook heel mooie dingen opgeleverd. Zelfs bij ELP

Dit is bijvoorbeeld gewoon erg mooi


http://www.youtube.com/watch?v=h2P-mpp-gp8

zelf maar doorklikken voor deel 2 Nummer heeft een prachtig slow gedeelte, in het midden wordt het ineens een jazztrio, haast Brubeck achtig door de sterke invloed van de westerse klassieke muziek.

Of iets heel anders


http://www.youtube.com/watch?v=RZzd2tqBlUU

Maar als je van puntige liedjes houdt is dit geen band voor je. Ze konden alle drie spelen, en dat wilden ze doen ook. Ook Carl Palmer kon meer dan de maat houden


http://www.youtube.com/watch?v=xgOAc1Qx1ng

Ik heb niks tegen hokjes in muziek. Kan soms best handig zijn in de communicatie. Ook naar boekers en zalen toe trouwens. Maar ik zie geen enkele reden waarom je niet meerdere hokjes tegelijk zou kunnen aankruisen :hippie: Punk is een prima uiting voor sommige sentimenten en energieën, maar voor het gevoel wat in Take a pebble of the Sage zit is het niet zo geschikt. En zo heeft elke stijl wel zijn eigen sterktes en zwaktes.

The Lo Lands
13 december 2011, 10:05
Erg mooi gespeeld Harald!! Geluid komt ook als zoete stroop uit de speakers. Vooral de beheersing en rust maakt of breekt een dergelijke vertolking van dit nummer dunkt mij :-) Ik heb er van genoten!!

Harald
13 december 2011, 13:01
Dank je! :) Opname lag trouwens al een tijdje op de plank, wilde hem eigenlijk overdoen. Er zit een echt fout akkoord in, en ik sla op een gegeven moment even een noot over. Vlak voor het posten nog eens teruggeluisterd, en toch maar geplaatst. Zelf kijk je er als muzikant blijkbaar toch altijd weer anders tegenaan dan de luisteraar.

The Lo Lands
13 december 2011, 13:16
Jij kunt het nummer volgens mij dromen. Ik hoor dit nummer voor het eerst :-)

Duhsjaak
13 december 2011, 13:22
Hi
Wel eens naar een goeie pianola geluisterd? Met een goed (draai) boek?
Geen reet aan.

De foutjes is datgene waarin het karakter schuilt.
Dat maakt het mooi.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
13 december 2011, 14:24
Muziek voor pianola? Zegt de naam Conlon Nancarrow jou iets? :D

@The LoLands, die opmerking was ook niet specifiek over jouw reactie, maar over de reacties in het algemeen. Zo vind ik zelf Road to Elysium één van mijn mooiere eigen composities, maar dat filmpje heeft de minste views van alle dingen die ik de laatste tijd op youtube gezet heb.