PDA

View Full Version : gitaar aan de iPad of iPhone



Blokkie
6 december 2011, 10:30
Wat is de beste manier om je gitaar aan een iPad of iPhone te hangen? Ik ben op zoek naar iets waarmee ik gewoon lekker thuis op acceptabel volume kan klooien en met een muziekje op mijn iPhone kan meespelen. ik heb kleine kinderen thuis die 's avonds moeten slapen. De gitaarversterker kan ik dan niet gebruiken.

Google etc heeft me tot een paar opties gebracht;

De ampkit met de peavey ampkit link. app is niet gratis
irig met eender welke app. bijvoorbeeld garageband

de line 6 mobile in. Die is alleen 2 x zo duur als die andere 2. de app is gratis. Verschil met die andere 2 is dat de interface in de dataingang gaat en niet in de koptelefooningang.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van gitaristen hier met een van deze apps en interfaces. Ik ben uiteraard ook geinteresseerd in ervaringen met vergelijkbare producten.

yavin
6 december 2011, 10:36
Ik gebruik daar zelf de iRig voor. Plug er in en klaar.
Software is gratis in de 'light' versie, en naar smaak is er meer uit te breiden. (maar dat gaat dan natuurlijk wel weer geld kosten.)

http://www.ikmultimedia.com/irig/features/

Blokkie
6 december 2011, 10:44
Dank voor de snelle reactie.

Ben je er tevreden over? Het is namelijk de goedkoopste oplossing.

Little Jay
6 december 2011, 11:24
+1 voor de iRig!

Heb 'm ook en in combinatie met m'n iPhone 4 met AmpliTube Free (Fender-versie) vind ik de geluidskwaliteit ronduit fantastisch!

Ik heb ook iReal (voorheen iRealbook) met 1200 jazzstandards en dan kan ik heerlijk stil repeteren en met een goede sound meejammen met backing tracks. iReal heeft trouwens ook een gratis te downloaden bestand met popsongs, rocksongs en country geloof ik, dus ook als je geen jazz speelt is dat een aanrader! En dat alles terwijl m'n vriendin gewoon tv kan kijken en de kleine lekker slaapt ;-)

De duurdere interfaces zijn iets beter als je echte wilt gaan recorden met je iPad of zelfs iPhone (de iRig geeft héél soms een plopje of kraakje en is natuurlijk passief), maar voor stil repeteren op de bank is 'ie ideaal en verreweg het goedkoopst inderdaad.

yavin
6 december 2011, 12:01
Ben er zelf erg tevreden over. Het geluid blijft natuurlijk digitaal, maar al met al is het toch zeer bruikbaar... serieus opnemen doe je in de studio met je buizenbak, maar voor de losse ideeën gaat dit heel erg goed.

in de iPhone versie zit een 4 sporen recorder, in de iPad versie heb je er 8 ter beschikking. Meespelen met mp3's wordt ook ondersteund.

humbucker
6 december 2011, 13:44
Kan je eigenlijk ook iets inspelen op spoor 1 bijvoorbeeld, dit herbeluisteren en tegelijkertijd er een solo partij overspelen die dan opgenomen wordt op spoor 2?

Brûn
12 december 2011, 12:44
Dit is iets wat ik mij dus ook af vroeg.
De Peavey Ampkit heeft een (uiteraard na betaling) 6505+ model, heb hier en daar op youtube wat samples gevonden en dat klonk niet slecht.

Mijn vraag aan de iRig gebruikers: Heeft iRig ook een dergelijke simulatie?

Ik kon daar niets over vinden, wat ik tot nu toe hoorde daarvan is niet zo high-gain.

yavin
12 december 2011, 13:23
Dunno...

moet de recorder nog kopen, maar nog geen tijd voor genomen.
Laat ik je nog weten. (zal niet op zeer korte termijn zijn)

Little Jay
12 december 2011, 21:59
Mijn vraag aan de iRig gebruikers: Heeft iRig ook een dergelijke simulatie?


iRig is enkel de plug, zit geen software bij, maar met AmpliTube bijvoorbeeld, heb je gratis een simulatie van een Marshal en een Fender amp (Deluxe Reverb). En ik heb nu Garage-band voor 3,99 of zo en daar zit nog meer in. JamUp Lite is ook een hele leuke app met een Vox-achtige amp, tubescreamer, reverb, delay, looper en jam-station allemaal gratis.

Brûn
13 december 2011, 12:58
iRig is enkel de plug, zit geen software bij, maar met AmpliTube bijvoorbeeld, heb je gratis een simulatie van een Marshal en een Fender amp (Deluxe Reverb). En ik heb nu Garage-band voor 3,99 of zo en daar zit nog meer in. JamUp Lite is ook een hele leuke app met een Vox-achtige amp, tubescreamer, reverb, delay, looper en jam-station allemaal gratis.

Ik bedoelde inderdaad de AmpliTude software (: foutje.
Ik kreeg de indruk bij de beschrijvingen dat je bij de aanschaf van iRig de betaalde versie van de AmpliTude app gratis kon downloaden d.m.v. een couponcode of iets dergelijks, maar dat is dus niet zo?

yavin
13 december 2011, 14:35
Nope... plug moet je kopen, en de full version moet je óók kopen.
Geldkloppers dus...

Brûn
13 december 2011, 17:19
Nope... plug moet je kopen, en de full version moet je óók kopen.
Geldkloppers dus...

Oké jammer,
Bedankt voor het antwoord!

Jasper.
13 december 2011, 18:02
Ik heb zelf zo'n plug geknutseld. Als je ff googled kom je er wel achter hoe.

pietvanbuiten
15 december 2011, 00:31
Ik gebruik de i-rig ook op de i-pad maar ben er niet weg van.
Krijg een bak storing nog voor ik een gitaar heb aangesloten, m'n zoon is ook altijd met midi in de weer op z'n keyboard maar kan ook niet vinden wat er mis is.
Voorlopig is het voor mij uitgedraaid op een teleurstelling helaas.

yavin
15 december 2011, 07:06
Wellicht draaien er nog apps op de achtergrond?

Kingfisher
15 december 2011, 09:23
Ik heb sinds gisteren de MobileIn van Line6. Wat een verschil met de interface van Amplitube. De sims van amplitube zijn misschien beter, maar omdat je via de digitale input gaat, is de geluidskwaliteit top. Geen spatje ruis. En je kan de Mobil In met verschillende software gebruiken, oa Garageband.
Dus duidelijk advies: koop een interface die via de multipin-poort gaat, en niet via de koptelefoon.
JamUp geeft de beste mogelijkheden om te oefenen: tracks opnemen en dubben, maar kan ook liedjes van de ipad vertraagd afspelen, of met pitch shifter.
Je kan ook de Apogee Jam kopen ipv de Line6 MobileIn, maar daar werkt de Line6 Pod app dan weer niet meer mee. De amp sims van Garage band zijn bagger, die van JamUp iets beter.

ArcticGuitarMonkey
16 december 2011, 20:40
Nee mensen, de Jam moet je hebben met GarageBand heb ik ook, kan je de gain zelf instellen op de jam, zodat er geen signaalverlies is, met de iRig kan je dat niet, dan hoor je je gitaar soms opeens niet 0.0 Garageband is ook het fijnst, kan je goed opnemen enzo.

Blokkie
18 december 2011, 10:13
Ben ook aan de mobile in gegaan. Werkt prima. Heb het tot nu toe alleen met de mobile pod app van line 6 getest en ben daarverg tevreden over. De app mist alleen een opneem-functie en scheurpedalen. Geluid is top.

Kingfisher
18 december 2011, 23:43
Vandaag een beetje met Ampkit van Peavey aan de slag geweest. ook leuk.

Baco
20 december 2011, 07:08
Ik heb gisteren ook even die MobileIn getest van Line6 op m'n iPad, klinkt goed! Meer dan genoeg amp en fx models. Interface werkt heel goed, werkt erg vlot!

Fender83
21 december 2011, 13:02
Heeft iemand ook ervaringen met Android-achtige apps?
Voor een Galaxy tab bv?

Een app waarmee je ongeveer hetzelfde kan bv als Garageband..

paulusdeBKB
24 december 2011, 15:45
Heb geen ervaring met Android apparaten maar volgens dit artikel had Android last van vervelende latencyproblemen. Voordat je investeert in hard- of software zou ik dus even uitzoeken of je daar met jouw apparaat problemen mee kunt verwachten.

Ik heb trouwens gisteren mezelf een iRig cadeau gedaan, vandaag even getest met Amplitube free. Klinkt en werkt ruim goed genoeg voor oefendoeleinden. Wel moet je de latency in de app even op 'ultra low' zetten, anders is de vertraging duidelijk waarneembaar. Ik draai het overigens op een iPhone 4S. Hoe de app zich gedraagt op oudere iPhones weet ik niet.

GuitarFP
20 januari 2012, 19:10
Ik heb een Irig en ook een mobile in. Als ik de Irig aansluit op mijn versterker krijg ik een enorme pieptoon. Met de instellingen krijg ik het niet weg.
1) Wie weet waaraan dat ligt.
2) De mobile in klinkt fantastisch maar weet iemand hoe ik backingtracks kan laten meelopen eventueel met garageband.
Ik hoop op antwoord.