PDA

View Full Version : Probleem Kustom defender 50 watt



PietvanderMeer
5 december 2011, 20:31
Goedenavond!

Een paar weken geleden kocht ik voor een leuk prijsje een Kustom Defender.
Er heeft zich een probleem ontwikkeld waar ik niet goed raad mee weet,vandaar deze post.

Als de versterker iets harder staat dan echt zacht,hebben sommige lagere tonen een hele lelijke vervorming.Het klinkt een beetje alsof er iets in de versterker ineens meekraakt met de gespeelde toon.
Omdat het hierop lijkt heb ik als eerste de versterker helemaal uit elkaar gehaald en alle schroeven,bouten en moeren vastgeschroefd.
Hiermee was het niet verholpen en ik heb daarna alle buizen vervangen.
Nog steeds zonder resultaat en nu weet ik niet wat ik als volgende zou kunnen doen.
Ik heb soldeerervaring en durf het ook wel aan om wat in de versterker te solderen maar hoop natuurlijk dat het iets makkelijks is wat ik over het hoofd heb gezien.

Als iemand enig idee heeft zou ik dat erg op prijs stellen!

O ja,ik heb helaas nergens eeb schema kunnen vinden op het web.

groeten,Piet

G.G.
5 december 2011, 20:37
Ik zou niet weten waar het probleem kan zitten. Ik lees dat je soldeerervaring hebt, maar weet je ook dat er hele hoge, dodelijke spanningen in een buizenversterker kunnen zitten en dat elko's hun lading lang vasthouden?

bass blom
5 december 2011, 20:37
heb je de mogelijkheid hem op een andere speakerkast te proberen?

PietvanderMeer
5 december 2011, 20:39
Dat is snel:)
Ja,van die spanningen is me bekend.
Jammer dat je het ook niet weet.

G.G.
5 december 2011, 20:44
Even iets heel stoms uitsluiten:

Heb zelf zoiets ooit gehad. Oorzaak was redelijk stom. Als mijn versterker erg zacht staat dan doe ik dat met een reden en speel ik ook voorzichtiger. Als ie harder staat, dan kan ik kennelijk losgaan qua lawaai. Mijn aanslag wordt dan lomper, harder en er kan meer fretbuzz ontstaan.

Ik heb ook ooit eens lopen zoeken en toen lag het aan het buzzen van de snaren.

En wat Bass aangeeft: Kan je een andere cab eraan hangen? Is het de speaker zelf? Voetjes? Wieltjes? Misschien je gitaar?

PietvanderMeer
5 december 2011, 20:53
Dat had ik vergeten maar een andere speakerbox heb ik ook geprobeerd.

PietvanderMeer
5 december 2011, 20:59
Dank voor het meedenken!
Word erg op prijs gesteld.
Ik vind het namelijk een fijne versterker.
Ik ben er ondertussen van overtuigd dat het iets in het versterkergedeelte moet zijn.Ik heb werkelijk(volgens mij)alles geprobeerd.Ook de reverbpan losgehaald en weer vastgezet,alle schroeven etc vastgezet.
Andere speakerbox aangesloten.6L6 buizen ipv el34.voorbuizen vervangen met buizen waar ik zeker van ben dat ze goed zijn(ze doen het goed in andere versterker).
Ik weet het gewoon niet meer.

G.G.
5 december 2011, 21:01
Hangen de buizen en zitten ze vast met die veren en ringetjes?

Hulzen om de preambuisjes?

PietvanderMeer
5 december 2011, 21:28
De buizen hangen maar zitten goed vast,strak in de voeten.De hulzen van de preampbuisjes heb ik er even af gehaald..
Ik heb `m ook al op de kop geprobeerd overigens.En op allebei de zijkanten.

G.G.
5 december 2011, 21:37
Misschien dat ik onzin uitkraam maar er staat me ergens iets bij dat een lekke elco ook zoiets kan veroorzaken... Frans.... Nico?

PietvanderMeer
5 december 2011, 21:46
Dat zou fijn zijn.
Is er tenminste hoop op reparatie.
Wat ik al zei,ik vind het een fijne versteker.

cluseau
6 december 2011, 09:25
Misschien dat ik onzin uitkraam maar er staat me ergens iets bij dat een lekke elco ook zoiets kan veroorzaken... Frans.... Nico?

Is geen gekke gedachte maar ik denk ook in de richting van een los component wat gaat meetrillen. Zou ik eerst even moeten horen. Piet, kun je een audio sample plaatsen/mailen whatever? Er zijn zo methode's om dit te tackelen maar een scoop en toongenerator is daarbij eigenlijk een must. Reparatie is zondermeer mogelijk, geef nooit op he!

Frans.

PietvanderMeer
6 december 2011, 09:45
Hallo Frans,

ja dat kan ik wel.
Moet nu even 3 daagjes de hort op voor het werk maar zal vrijdag wat opnemen en het resultaat posten.

fijne dag allen,Piet

bass blom
6 december 2011, 09:49
maar iets wat meetrilt zou je dus niet moeten horen als je een andere speaker gebruikt.
tenzij die op/onder de amp staat dan natuurlijk.

cluseau
6 december 2011, 10:01
maar iets wat meetrilt zou je dus niet moeten horen als je een andere speaker gebruikt.
tenzij die op/onder de amp staat dan natuurlijk.

Goed opgemerkt maar de trilling kan ook door bv de uitgangstrafo worden opgewekt. Ik vroeg me ook al af of het een combo was. Eerst maar even het bekende geluid afwachten.

Little Jay
6 december 2011, 10:13
Mijn Guyatone Twin had laatst ook een rare vervorming ontwikkeld, alleen bij harde aanslag.
Bij inspectie ontdekte ik een losgelaten aarde-verbinding bij de volumepot (soldeer broddelwerk van de vorige eigenaar). Na opnieuw solderen was de vervorming weg. Ook bij mijn Blues Deluxe heb ik rare kwaaltjes gehad die terug te leiden waren naar gebroken soldeerverbindingen.

Misschien een goed idee om eerst eens alle verdacht uitziende soldeerverbindingen te vernieuwen of opnieuw te laten vloeien? Vooral rond buizenvoeten en potmeters (ik vermoed dat die rechtstreeks op de print zijn gesoldeerd).

En anders wordt 't toch wegbrengen naar een goede technicus ben ik bang....

bass blom
6 december 2011, 10:19
Goed opgemerkt maar de trilling kan ook door bv de uitgangstrafo worden opgewekt. Ik vroeg me ook al af of het een combo was. Eerst maar even het bekende geluid afwachten.

ja ik ging er vanuit dat het een combo is :D

PietvanderMeer
6 december 2011, 12:10
Nog even dan:-)
Het is idd een combo en de soldeerverbindingen heb ik nog niet nagekeken.
Het zag er allemaal wel priegelig uit,ook de componenten zijn klein.
Ik meen dat de buisvoeten op een print zaten(zitten)en de(ook al kleine)potmeters ook.
Nu er vandoor.
Iedereen alvast hartelijk bedankt!

PietvanderMeer
9 december 2011, 17:03
Ik heb wat opgenomen en het lijkt er nu op alsof de kraak zich om de D begeeft.In het laag én (midden)hoog op de gitaarhals.
Het zou nu fijn zijn als ik begreep hoe je met de dp004 van tascam iets wat je opgenomen hebt,op de computer krijgt.
Het staat erop,nu moet het op een ander deel van de geheugenkaart(?)en dan kan het naar de computer.Of zoiets....
Zit al een uur in de gebruiksaanwijzing te lezen maar ben bang dat (ook)dit boven m`n pet gaat.

Ike57
9 december 2011, 17:51
Het zou nu fijn zijn als ik begreep hoe je met de dp004 van tascam iets wat je opgenomen hebt,op de computer krijgt.
Het staat erop,nu moet het op een ander deel van de geheugenkaart(?)en dan kan het naar de computer.Of zoiets....
Zit al een uur in de gebruiksaanwijzing te lezen maar ben bang dat (ook)dit boven m`n pet gaat.

Volgens mij kun je de mastertrack exporteren als .wav file. Als je hem hierna, via usb, op de computer aansluit kun je het bestand kopieëren vanaf je tascam via Windows verkenner (als het een windows pc is)

EDIT: Nog even verder gekeken en een tutorial op Youtube gevonden. Dit geeft zo'n beetje weer wat ik bedoel. Succes!


http://www.youtube.com/watch?v=N8Qc4GPjY5I

PietvanderMeer
9 december 2011, 19:03
Ik voel me heel erg dom nu...

cluseau
9 december 2011, 19:07
Ik heb wat opgenomen en het lijkt er nu op alsof de kraak zich om de D begeeft.

Piet, dit lijkt echt op iets wat gaat resoneren bij een bepaalde toon.

Je kan ook opnemen met een mic in je soundcard van je PC. Staat hij er gelijk op. Aan de andere kant kun je jouw recorder aansluiten op je USB poort zoals ike57 ook zegt. Ga dan naar verkenner en kijk of er een disk is bijgekomen. Daar zou dan je wav file moeten staan.

PietvanderMeer
9 december 2011, 19:37
Ja,dat staat er dus niet.Computer ziet de tascam wel,alleen staat er volgens hem niks op.Word er heel erg kriegelig van.
Je ziet ook niks hè;vroeger met die bandjes zag je het spul lopen.
Ik dacht,da`s makkelijk zo`n dingetje maar op de één of andere manier begrijp ik de uitleg niet.Echt,gewoon niet..
Nou ja,ik neem morgen inderdaad wel even op met ingebouwde mic van laptop.Nu te laat ivm kleine van de buren.

Psychomantis
9 december 2011, 19:47
Ja,dat staat er dus niet.Computer ziet de tascam wel,alleen staat er volgens hem niks op.Word er heel erg kriegelig van.
Je ziet ook niks hè;vroeger met die bandjes zag je het spul lopen.
Ik dacht,da`s makkelijk zo`n dingetje maar op de één of andere manier begrijp ik de uitleg niet.Echt,gewoon niet..
Nou ja,ik neem morgen inderdaad wel even op met ingebouwde mic van laptop.Nu te laat ivm kleine van de buren.

Volgens mij staat de tascam in de verkeerde modus (audio-interface ofzo), ik ga de handleiding eens bekijken, zal posten wat ik weet.

Ike57
9 december 2011, 19:52
Ja,dat staat er dus niet.Computer ziet de tascam wel,alleen staat er volgens hem niks op.Word er heel erg kriegelig van.
Je ziet ook niks hè;vroeger met die bandjes zag je het spul lopen.
Ik dacht,da`s makkelijk zo`n dingetje maar op de één of andere manier begrijp ik de uitleg niet.Echt,gewoon niet..
Nou ja,ik neem morgen inderdaad wel even op met ingebouwde mic van laptop.Nu te laat ivm kleine van de buren.

Volgens mij moet je eerst OP je tascam de opname omzetten naar een master en daarna exporteren naar een .wav bestand. Zie filmpje 4:38. Je pc zal .wav bestanden wél herkennen

Psychomantis
9 december 2011, 20:01
Heb je je songs opgeslagen op de FAT-partitie?
alle fragmenten worden standaard opgeslagen op de MTR partitie, maar deze kan niet door de computer gezien worden. voordat je hem op de computer aansluit, moet je je opname naar de FAT-partitie exporteren in .wav extensie (wat Ike zei). De FAT-partitie kan de computer wel 'zien'.

Dit doe je zo:
Ga naar het 'home'-scherm (het startscherm vermoed ik).
Druk MENU
Selecteer WAVE
Druk F4
Selecteer EXPORT TRACK
Druk F4
Duid de juiste track aan, door te selecteren en F4 te drukken (als je niet weet welke het is, neem ze dan allemaal, je kan op de pc wel horen welke je moet hebben)
Druk F2 (execute)
Druk nog eens F2

Sluit nu aan op de pc, en je zal de tracks kunnen zien.

Ik hoop dat het je lukt :D

PietvanderMeer
9 december 2011, 21:35
Ik doe iets verkeerd want de computer blijft niets zien.
Ga morgen verder.
Dank voor alle hulp!

PietvanderMeer
10 december 2011, 22:04
Het had niet echt veel meer gescheeld of ik had die tascam in de vuilnisbak gegooid maar uiteindelijk is het toch gelukt(het displaytje is heel erg onduidelijk,;aten we het daar maar op houden;)
Ik had gewoon een beetje zitten spelen en dacht dat ik dat later wel in zou korten.Heb net een kwartier naar m`n eigen gepiel zitten luisteren en,je raad het al,het inkorten lukt me niet.
Allemaal niet zó erg maar het blijkt nu dat het probleem van de kraak eigenlijk helemaal niet zo goed hoorbaar is op de opname.
Het lijkt eigenlijk alsof er iets in de kamer staat mee te trillen ofzo.
Zal het morgen nog een keer proberen.
Sorry voor dit alles...

cluseau
10 december 2011, 22:33
Piet, heb je dit wel met een mic opgenomen? Jouw oren nemen namelijk meer waar dan een recorder met een kabeltje op de uitgang. Dan gelden er heel andere spelregels.

PietvanderMeer
11 december 2011, 00:23
Ja,tenminste,met de ingebouwde mics van de tascam.
Ik hoor het(gelukkig haha)niet alleen.de bassist van het bandje hoorde het laatst ook.

cluseau
11 december 2011, 11:50
Ik hoor het(gelukkig haha)niet alleen.de bassist van het bandje hoorde het laatst ook.

Dat het probleem er is bestond geen twijfel over maar ik ben bang dat je het niet zelf op kan lossen. Met een bepaalde methode is het relatief makkelijk te te vinden maar daar is meer voor nodig dan een tascam.

PietvanderMeer
11 december 2011, 19:16
Is die bepaalde methode ergens te vinden,qua omschrijving?

cluseau
11 december 2011, 20:32
Is die bepaalde methode ergens te vinden,qua omschrijving?

Haha, nou ik weet alleen mijn eigen methode en die is het ding telijf gaan met scoop en toongenerator. Als de amp voor een bepaalde frequentie instabiel is kun je dat lokaliseren door met de scoop te meten. Ook resonantie's in de kast kun je zo vinden. (worden de buren blij van)

PietvanderMeer
11 december 2011, 23:08
Het is jammer dat je zover weg woont...
Ik zal er toch eens mee naar je toe moeten,ben ik bang.
Tot die tijd speel ik gewoon geen D`s meer.

cluseau
11 december 2011, 23:17
Het is jammer dat je zover weg woont...
Ik zal er toch eens mee naar je toe moeten,ben ik bang.
Tot die tijd speel ik gewoon geen D`s meer.

TNT is bereidwillig hoor, maak er veel gebruik van. :sssh:

PietvanderMeer
11 december 2011, 23:25
Ach ja,dat kan natuurlijk ook.
Zal eens informeren naar de tarieven.
Misschien loont het de moeite zelf te rijden.
Is het in een middag klaar,denk je?

cluseau
12 december 2011, 09:41
Zal eens informeren naar de tarieven.

Is het in een middag klaar,denk je?

10kg 6.75.......30kg 12.20
Dit is voor enkele reis, je moet toch wel dichtbij wonen wil je goedkoper uit zijn.

In een middag klaar :crazyhappy:......denken wel, zeker weten nooit. Kan alleen mijn best doen.

Verder dealen maar even via PM anders worden de mods zenuwachtig. :sssh:

PietvanderMeer
30 januari 2012, 14:44
Een raar verhaal maar de kraak is over.Ik dacht;ik wacht nog even met posten maar ik heb er nu een aantal keer mee geoefend en 2 keer mee opgetreden en helemaal geen last.
Wat het is geweest?Geen flauw idee...
Het is weg en dat is het belangrijkst.
Hij zal heus nog wel eens onderhanden genomen moeten worden en dan stuur ik hem naar Den Haag maar voorlopig blijf ik hem gebruiken natuurlijk.
De meningen zijn er flink over verdeeld maar ik ben er blij mee.Klinkt als een klok.Weliswaar wel met philips buizen.Dat maakte wel een hoop verschil.
In ieder geval allemaal hartelijk bedankt!
groeten,Piet