PDA

View Full Version : Volgorde van pickups op je gitaar



Jaro
5 december 2011, 18:59
Beste mede rockers :)

Ik wil op mijn (squier) stratocaster nieuwe pick-ups zetten. Echter speel ik altijd op de hals pickup dus ik hoef er maar 1 te vervangen met degene die ik wil nml. een bare knuckle mothes milk pu. Nu kan ik er een kopen van iemand maar die is eigenlijk bedoeld voor in't midden maakt dit uit als ik em op de hals zet? Krijg ik dan meer ruis, brom of te lage output? Al uw feedack is welkom.

:lp:

bass blom
5 december 2011, 19:07
theoretisch krijg je iets meer output maar erg veel zal het niet schelen.
die bij de brug geeft het meest omdat de snaren daar het minst doen.

het kan natuurlijk wel veel schelen als die pup een heftiger ding is dan wat je hebt.

G.G.
5 december 2011, 19:52
Kijk wel ff naar het RWRP verhaal als je een middenelement op de halspositie zet.

Jaro
6 december 2011, 00:19
Ok bedankt voor de feedback, sorry als ik als een noob over kom maar wat is RWRP precies? De pu's die er nu op zitten zijn gewoon stock pu's dus niks bijzonders en de pu die er op gaat is van bare knuckle 'mother's milk' dezelfde die john frusciante gebruikt op zijn strat. Ow ja is trouwens het zelf monteren van het element raadzaam? Ik ben best technisch en kan wel omgaan met een soldeerbout.... :)

Ace 1.15.19
6 december 2011, 00:41
Dat is hier (http://lmgtfy.com/?q=RWRP+pickup) te vinden.

Jaro
6 december 2011, 10:55
Ok dus ik moet er nu achter zien te komen hoe de polarity van mijn pickups staan. Ehm en hoe?? Dus je kan voor het anti hum effect maar 1 pu andersom gedraaid plaatsen en dat is dus int midden lijkt me. Dus als ik een nieuwe pu die in het midden hoort nu op de hals positie zet heb ik 2 dezelfde kant opdraaiende pu's hmm. Zeer leerzaam allemaal alleen nu erachter zien te komen of bij mijn squier van 200,- dit er op zit... :supercool:

G.G.
6 december 2011, 21:09
Ok dus ik moet er nu achter zien te komen hoe de polarity van mijn pickups staan. Ehm en hoe?? Dus je kan voor het anti hum effect maar 1 pu andersom gedraaid plaatsen en dat is dus int midden lijkt me. Dus als ik een nieuwe pu die in het midden hoort nu op de hals positie zet heb ik 2 dezelfde kant opdraaiende pu's hmm. Zeer leerzaam allemaal alleen nu erachter zien te komen of bij mijn squier van 200,- dit er op zit... :supercool:

Niet helemaal.. het is maar net wat je wilt...

Zelf kies ik altijd voor een non/rwrp middenelement omdat ik dan standen 2 en 4 lekkerder vind klinken, maar wel meer brom.

Je kan in thorie ook een rwrp element alleen op bijvoorbeeld de halspositie zetten en de brug en midden gewoon houden. Dan is alleen de 4e stand (neck en mid) min of meer humbucking. Je kan feitelijk alle kanten op met een strat en de elementen. Wat ook weleens gedaan wordt is op de switch het halselement en het brugelement verruilen.
Dan krijg je de volgende standen
1 brug
2 brug en neck
3 neck
4 neck en mid met onderdrukking van brom
5 mid

Als je wilt weten hoe de magneten staan in je elementen dan is het makkelijk om een kompasje op de elementen te richten en te kijken of ie noord of zuid aantrekt. in 99% van de gavallen doet het middelste element precies het tegenovergestelde van de andere twee.

Zo kan je een verkoper ook makkelijk het element laten testen en weet je wat in huis haalt. Reverse wound heeft te maken met dat de spoel tegen de klok in of met de klok mee draaide tijdens het wikkelen. Wat je kan doen is de 2 draden andersom aansluiten als dit niet uitkomt.

Jaro
7 december 2011, 11:46
Bedankt voor de nuttige info C.C. Dus ook al is je element reversed wound kan je em gewoon de andere kant omzetten door de draden andersom te zetten. Ik heb echter een 3 switch op mijn strat en het middelste element gebruik ik helemaal niet en heb ik omlaag gedraaid omdat ik anders met het aanslaan van de gitaar er tegenaan kom met mn plectrum. Dus wat ik kan doen is het nieuwe element (die hetzelfde is als de middelste dus reversed wound) gewoon plaatsten op de hals maar dan de draden omkeren zodat je dan toch een reversed polarity krijgt. Is dit correct?

Groetjes Jaro

da Liks
7 december 2011, 12:08
ja C.C. bedankt http://i.qkme.me/3roa.jpg

Jaro
11 december 2011, 14:04
Bedankt voor de nuttige info C.C. Dus ook al is je element reversed wound kan je em gewoon de andere kant omzetten door de draden andersom te zetten. Ik heb echter een 3 switch op mijn strat en het middelste element gebruik ik helemaal niet en heb ik omlaag gedraaid omdat ik anders met het aanslaan van de gitaar er tegenaan kom met mn plectrum. Dus wat ik kan doen is het nieuwe element (die hetzelfde is als de middelste dus reversed wound) gewoon plaatsten op de hals maar dan de draden omkeren zodat je dan toch een reversed polarity krijgt. Is dit correct?

Weet iemand dit?

:punk:

bluegate
11 december 2011, 14:48
Er zijn twee dingen belangrijk:
fase en polariteit, beiden zijn niet gelijk.
fase kun je omdraaien met een schakelaar, polariteit niet.

Door polariteit te draaien van 1 element kun je brom tegengaan in de tussenstanden waarbij een element met tegengestelde polarteit wordt bijgeschakeld.
De opgewekte brom wordt in het andere element ook opgewekt maar tegengesteld waardoor deze zich opheft.
Maar niet het gitaargeluid zelf, dat wijzigt bijna niet.
Dit moet je zien als een parallel geschakelde humbucker (normaal serie).

Fase kun je met een schakelaar omdraaien en heeft wel invloed op het totaal geluid uit de twee elementen.