PDA

View Full Version : Amp met correcte impedantie op cab??



Anacreor
5 december 2011, 16:55
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het op de correcte manier aansluiten van mijn amp op mn cab. Het bij elkaar vinden van de correcte aansluitingen verwart me, terwijl ik toch wel redelijk veel verstand van weerstanden, stromen, e.d. heb.

Mijn situatie:

Mijn 2x12 cabinet heeft een switch voor 2 standen:

8 Ohm mono
16 Ohm stereo

Mijn amp heeft de volgende slots:

4 Ohm parallel (1 x 4 Ohm, 2 x 8 Ohm)
8 Ohm parallel (1 x 8 Ohm, 2 x 16 Ohm)
16 Ohm (1 x 16 Ohm)

Met 16 Ohm stereo lijkt het me logisch dat wordt bedoeld dat elke speaker een weerstand van 16 Ohm heeft.

Daarom heb ik hem ook met 2 speakerkabels aangesloten op de 8 Ohm parallel (met het idee van 2x16 Ohm, aangezien 16 Ohm parallel aan 16 Ohm een weerstand van 8 Ohm oplevert.)

Is de gedachtegang een beetje in orde, of vliegt de zooi in de fik als ik hem zo gebruik? Hoop dat er iemand is met een duidelijk antwoord, want van alle FAQ's word ik niet veel wijzer.

groetjes,
Michael

Gearjunkie
5 december 2011, 17:06
Je speakers zijn waarschijnlijk 16 ohm. Gebruik je ze niet stereo, dan schakelt de cab ze parallel, zodat je 8 ohm impedantie hebt. Deze sluit je met één speakerkabel op je versterker aan: 8 ohm dus.

bass blom
5 december 2011, 17:07
je kunt hem ook mono 8 ohm op de 8 ohm uit van je amp doen.
komt feitelijk op hetzelfde neer wat je nu doet, ik neem aan dat je amp niet stereo is.

Anacreor
5 december 2011, 23:18
ah oke, bedankt voor de opheldering!

dus het is in principe goed wat ik nu doe, maar het zou ook met 1 kabel kunnen. zijn er nog voor of nadelen aan het gebruik van 1 of 2 kabels? Zeker alleen als de amp stereo zou zijn..

Er zijn geloof ik niet veel stereo guitar amps te vinden zeker?..

nogmaals bedankt!

Gearjunkie
7 december 2011, 20:43
Met één kabel lijkt me wel zo praktisch. Stereo-versterkers zijn er wel, zie je vaak in racks bijvoorbeeld. Het gaat er vooral om dat je een stereo signaal hebt natuurlijk, kan ook met 2 versterkers.