PDA

View Full Version : compressorplaats



titzenpitzer
5 december 2011, 15:45
Ik zie dat praktisch iedereen zijn of haar compressor vooraan in de keten zet, maar wat gebeurt er als je'm achteraan zet? Zelf heb ik geen compressor dus kan het niet uitproberen...

Edit: Ok dan, zal de vraag iets 'slimmer' maken.

Stel dat er tussen je gitaar en de compressor een vibe, fuzz, delay en reverb zit.

lindstrom
5 december 2011, 15:56
Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

sowieso heb ik weinig ervaring met compressor.

Ik ga deze even volgens! :ok:

HaroldA
5 december 2011, 16:03
Ik zie dat praktisch iedereen zijn of haar compressor vooraan in de keten zet, maar wat gebeurt er als je'm achteraan zet? Zelf heb ik geen compressor dus kan het niet uitproberen...

Je hebt geen compressor maar wil wel weten wat er gebeurd als je 'm achteraan ipv vooraan zet?!?

Waarom? :???:



Antwoord: nog platter en dynamieklozer geluid, maar zonder meer info van welke effecten er tussen zitten en de afstelling van de compressor kan dat nogal verschillen. Categorie "domme vraag", IMHO.

titzenpitzer
5 december 2011, 17:50
Mmm, goeie vraag. Ik ga probéren antwoorden:

Het is begonnen met een videootje van EHX waar ze vreemde geluiden nabootsen. Daar vertelden ze dat een compressor achter de reverb een soort van afgepolijste galmstaart geeft, en het klonk ook erg leuk.

Daarna zag ik op een optreden van Tame Impala dat de gitarist ook een compressor als voorlaatste in zijn keten heeft staan. Waarom? Geen idee.

Laatste reden is dat ik op mijn pedalenplank minder 'coole' geluidjes wil maar meer nuttige dingen, zoals een noise suppressor en een compressor. Lijkt stom, maar alles voor een goede basissound.

bass blom
5 december 2011, 17:56
ja achter je reverb is not done maar geeft een vet effect.
ik ben ook juist pas mijn effecten weer echt als effect gaan gebruiken, de reverb dus veel meer, maar spaarzamer gebruiken, net als de delay.

mijn tubescreamer en EP booster dan weer wel juist de hele tijd aan en op de gitaar volume doen, erg blij mee.

heb nog een compressor liggen, ook maar eens achter die reverb gooien :p

Nielsje
5 december 2011, 17:59
Ik heb (zoals iedereen met pedalen hoop ik), van elk soort pedaal wel eens geprobeerd waar 'ie nou het beste stond in de keten. Compressor ná je delay kan inderdaad wel leuke effecten geven, maar bruikbaar...

Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je wil bereiken, en daarmee volgt dus je plaatsing. Dat geldt voor elk pedaal, en elke muziekstroming. Wil je een goede basissound, dan zal je er waarschijnlijk uitkomen dat je comp net voor, danwel net ná je drives gaan komen. Is trouwens ook sterk afhankelijk van welke compressor je gebruikt.

Nutteloos antwoord, hč? :)

the sure thing
5 december 2011, 19:22
De meesten hebben de wah VOOR de compressor, maar ik vind de wah NA de compressor het fijnst.

Nielsje
5 december 2011, 19:26
De meesten hebben de wah VOOR de compressor, maar ik vind de wah NA de compressor het fijnst.

Jouw mening kunnen we compleet negeren,
jij verkocht ooit deze kast...

http://img33.imageshack.us/img33/641/vernetverkoop1.jpg

...sukkel ;)

Liquid_Metal
5 december 2011, 20:55
Ik zet 'm meestal vooraan, maar mijn crunchy overdrive moet lekker opbreken (dus clean bij zacht aanslaan en drive bij hard aanslaan). Dat gaat gepaard met verschil in volume en dat kan ik oplossen met een compressor. Maar die staat dus achter de gain, want anders verlies je de dynamiek.

newbreed
5 december 2011, 20:55
ik heb mijn compressor in de fx loop,samen met de boss NS50

the sure thing
5 december 2011, 21:23
Jouw mening kunnen we compleet negeren,
jij verkocht ooit deze kast...

http://img33.imageshack.us/img33/641/vernetverkoop1.jpg

...sukkel ;) Gvd Niels! Ik was die kast weer een tijdje vergeten, dacht het rouwproces te hebben afgerond.... Krijg ik dit weer vol in mijn gezicht. Daar gaan weer 10 sessies bij de psych....


EN het ergste is: JE GEBRUIKT MIJN FOTO!!!!!!!

Rutger
6 december 2011, 10:09
Het is maar net wat je allemaal wilt comprimeren hé. Alles voor je compressor blijft dynamisch werken, alles erna doet dat minder/niet. Het hangt van je doel/smaak af wat je wilt.


Btw leuke speakerkast, zou k noooit wegdoen!! ;)

showband
6 december 2011, 10:37
maakt veel verschil

een compressor voor een envelope filter maakt dat deze niet goed meer aanspreekt.
Na de filter maakt dat het effectgeluid minder pijn aan de oren pieken heeft.

Dit geld voor compressor versus effect wat dynamisch op je aanslag reageert.
Dus ook geen compressor voor je boss "dynadrive" oid.

Een compressor voor een pedaal die nogal problemen met tracking heeft is wel weer erg fijn. Bijvoorbeeld voor een octaverpedaaltje. Met een goed ingestelde compressor ervoor werkt zo een pedaal stukken beter.

Een compressor waarmee je attack scherp aanzet zou ik voor vervormers zetten.
Een compressor waarmee je de dynamiek beteugelt juist meer achteraan in de keten.

Geluidstechnisch maakt de plaats waar hij zit dus enorm veel uit ja. En het kan zin hebben meerdere compressors in je keten op verschillende plaatsen op te nemen.

Ik hou van een boss drieknops of MXR voorin de keten, en een digitech/dbx achterin.

onrust nv
6 december 2011, 10:39
Welke compressor klinkt nu het transparantst en is snel(voor percusieve aanslagen)?

the sure thing
6 december 2011, 17:14
Wat bedoel je met "transparant" binnen de context van een compressor?

onrust nv
6 december 2011, 22:09
Wat bedoel je met "transparant" binnen de context van een compressor?

Ik bedoel dus geen geluidskleuring alleen compressie. En dan super snelle compressie.
Dus dat je alleen hoort als je hem uitzet.

the sure thing
6 december 2011, 22:40
Ik bedoel dus geen geluidskleuring alleen compressie. En dan super snelle compressie.
Dus dat je alleen hoort als je hem uitzet.

Ik ken eigenlijk geen compressor die je geluid "kleurt"... Elke compressor kan heel snel ingrijpen als je m op die manier afstelt. Ik denk juist dat de meeste mensen willen dat ie niet zo snel ingrijpt.... Ik begrijp je vraag nog steeds niet helemaal.

HaroldA
6 december 2011, 22:44
Ik ken eigenlijk geen compressor die je geluid "kleurt"... Elke compressor kan heel snel ingrijpen als je m op die manier afstelt. Ik denk juist dat de meeste mensen willen dat ie niet zo snel ingrijpt.... Ik begrijp je vraag nog steeds niet helemaal.

Een CS-2 sloopt je laag en voegt pishoog toe.

Hij zoekt dus een compressor die alleen maar dynamiek aanpast en de rest met rust laat!

newbreed
6 december 2011, 22:56
Welke compressor klinkt nu het transparantst en is snel(voor percusieve aanslagen)?

Keeley

Ik heb zelf een dynacomp. Die kleurt best wel, daarom
Zit die in mijn loop met de boss ns50 in plaats van voor
Mijn tubescreamer

onrust nv
6 december 2011, 22:57
Een CS-2 sloopt je laag en voegt pishoog toe.

Hij zoekt dus een compressor die alleen maar dynamiek aanpast en de rest met rust laat!

Inderdaad, ik heb een CS-3 speciaal om het geluid te verkutten, maar wil nu ook een supersnelle transparante compressor. En de blackfinger staat ook nog opme verlang lijstje, maar niet omdattie zo transparant is.

the sure thing
7 december 2011, 07:06
Nou daar gaan we dan: Barber tone press, Trex comp nova, Retro sonic compressor, keeley compressors, enz.

showband
7 december 2011, 10:06
Ik bedoel dus geen geluidskleuring alleen compressie. En dan super snelle compressie.
Dus dat je alleen hoort als je hem uitzet.

http://www.digitech.com/en/products/main-squeeze

http://www.digitech.com/system/product_attachments/70/lightbox/MainSqueeze.jpg?1297200995

HaroldA
7 december 2011, 10:14
Ik was hier wel van onder de indruk:


http://www.youtube.com/watch?v=jHJPs6Rvwkc

Rutger
7 december 2011, 10:16
Alleen al om die LEDjes :crazyhappy:

Maar ook compressors zijn nogal smaak gebonden, ook al zouden ze het niet mogen doen, elke compressor geeft toch weer een kleurtje mee aan je signaal: kies dat uit wat je lekker vind.

Voor singlecoils ben ik nogal gecharmeerd van de Keeley Compressor. Voor een lager budget vind ik de Marshall Mr Ed een prima pedaaltje.
Zelf heb ik nu een (zelfgebouwde) optische Flatline compressor, daar ben ik erg van onder de indruk. Lekker simpel en allround. Erg transparant met een subtiele maar snelle attack, mooie trage release. Dus als je kunt solderen zeker doen!

HaroldA
7 december 2011, 10:16
Alleen al om die LEDjes :crazyhappy:

Die kans bestaat ja ;)