PDA

View Full Version : Timo Somers - Opnametje Zylver solo



TimoSomers
5 december 2011, 13:58
Goedenmiddag :D

Ik had gisternacht half perongeluk een take voor een nieuwe solo voor de 'Zylver' plaat gefilmd, dus ik denk ik plemp hem hier ff neer :).
Het is heel anders dan ik normaal speel dus dat vond ik wel leuk.
Eigenlijk bouwt heel het nummer heel mooi op naar deze 'climax' door space akkoordjes en hendrixy dingen maar ik kan nog niet hele nummers laten horen.
Dus bij deze alleen de solo;


http://www.youtube.com/watch?v=VQtm5kCfT9Q

Ik post binnenkort nog wel meer dingen van deze plaat, zowel meer in mijn stijl als popbluesy.

Jedeel
5 december 2011, 16:25
Lekkere solo en mooi geluid!!!

nak
5 december 2011, 17:54
Mooi gebalanceerd en fijne solo Timo
Na 1:00 fijn rustig met veel gevoel en dat stacatto stukkie op het eind, heel mooi.
Viel me ook op dat je vibrato en bends wat minder heftiger zijn dan anders komt het gevoel voor mij althans, zeker ten goede.

P.S
Oh man pas toch op met die snaren, ik zie het gebeuren.
prik > oog weg :nervous:
aaargh

bass blom
5 december 2011, 18:01
beest :cheerup:

toneblo
5 december 2011, 22:56
Zylver staat hoog op mijn verlanglijst.
Als dit ook op de plaat staat, belooft wat!!

Harald
6 december 2011, 13:51
Mooi gitaarwerk!

jannest
6 december 2011, 14:42
jij kunt gewoon alles spelen wat je wilt he ?

hier gaan de gitaren steeds meer richting de wilgen

Tristan
6 december 2011, 14:44
Ik vind je een beestachtig goede gitarist, maar een kleine aanmerking heb ik nog wel.
Voor mijn gevoel kloppen sommige snelle noten die je op het bII akkoord in het eindstuk speelt namelijk niet helemaal.

Ik doel op deze progressie:
F# -> F -> Emi

Je speelt als ik het goed heb dan o.a. een b13 (db) tegen het F akkoord.
Normaal gesproken zou je op een bII trap in E mineur F Lydisch (f g a b c d e) of F Lydian Dominant (f g a b c d eb) spelen.

Ik hoor je wel vaker zoiets doen, met name in de snellere passages, dus misschien is het zo bedoeld, maar volgens mij klinkt het nog niet helemaal optimaal.

Verder ben ik het met nak eens dat de iets mildere vibrato je spel wel goed doet, het mag van mij zelfs nog een heel stuk minder, maar goed, dat is ook behoorlijk smaakgebonden natuurlijk.

Wiellem
6 december 2011, 14:56
P.S
Oh man pas toch op met die snaren, ik zie het gebeuren.
prik > oog weg :nervous:
aaargh

Ziet er idd wel erg gevaarlijk uit zo :dontgeti:

Goed gespeeld maar niet helemaal mijn ding :soinnocent:

TimoSomers
6 december 2011, 15:26
Ik vind je een beestachtig goede gitarist, maar een kleine aanmerking heb ik nog wel.
Voor mijn gevoel kloppen sommige snelle noten die je op het bII akkoord in het eindstuk speelt namelijk niet helemaal.

Ik doel op deze progressie:
F# -> F -> Emi

Je speelt als ik het goed heb dan o.a. een b13 (db) tegen het F akkoord.
Normaal gesproken zou je op een bII trap in E mineur F Lydisch (f g a b c d e) of F Lydian Dominant (f g a b c d eb) spelen.

Ik hoor je wel vaker zoiets doen, met name in de snellere passages, dus misschien is het zo bedoeld, maar volgens mij klinkt het nog niet helemaal optimaal.

Verder ben ik het met nak eens dat de iets mildere vibrato je spel wel goed doet, het mag van mij zelfs nog een heel stuk minder, maar goed, dat is ook behoorlijk smaakgebonden natuurlijk.

Kun je aangeven op welke secondes van de vid?
(Ben theoretisch te lui geweest om zo ff de progressie te checken :D)
Ik speel soms expres outside notes om het wat fusiony te maken, bij deze progressie weet ik nog dat ik 'expres' (of:ik deed het gewoon) niet meeging met het afzakken van de akkoorden maar op de eerste bleef met wat chromatische stapjes.

EDIT: alvast thanks voor de comment trouwens; leerzaam! aangezien ik mn spel nooit zo theoretisch ontleed

En iedereen ook thanks!!

Tristan
6 december 2011, 18:29
Ik hoorde het inderdaad ook al eerder op je Fusion/Jazz improvisaties en op de live video's van je gig tijdens het Jason Becker festival.

Waarschijnlijk hebben we het over hetzelfde, van 0.41 t/m 0.46 ongeveer.
Persoonlijk vind ik wat je daar doet niet richting Fusion of Jazz klinken, omdat een Fusion of Jazzgitarist daar juist de harmonische functie zal volgen en dus zoals ik al aangaf in de meeste gevallen Lydian of Lydian Dominant zal spelen.

Als je toch outside wil spelen dan moet je zorgen dat de noten die je raakt ook echt in de juiste zin niet kloppen.
Dit doe je door bijvoorbeeld alleen noten te pakken uit een bepaalde functionele ladder (niet chromatisch dus), of door bijvoorbeeld verschillende major, augmented of dimished triads te superimposen ofwel tegen het klinkende akkoord aan te spelen.
Patterns en intervallen kunnen ook zeker wel werken, maar dan moeten ze niet te chromatisch zijn, als je toch chromatiek gebruikt dan altijd binnen de functie van de ladder of het akkoord (dus naar de functionele tonen toe spelen, of deze omspelen).

TimoSomers
8 december 2011, 14:38
Thanks voor de uitleg!
Ik denk dat het met dit soort loopjes ook goede zaak is om de dingen daadwerkelijk goed uit te zoeken en qua noten te ordenen ipv ze te improviseren (zoals ik dat 999/1000 keer doe).
Goede les, dank!

Tristan
8 december 2011, 15:06
Eerst uitzoeken (vooral goed luisteren), daarna improviseren, komt vast goed hoor. ;)
Geen probleem en graag gedaan. :)

Riky
9 december 2011, 14:46
Heerlijk Timo! Zeer netjes gedaan. Past gewoon perfect.

En damn Tristan jij bent theoretisch onderbouwd. Ik hang m'n boeken aan de wilgen.

Tristan
9 december 2011, 23:12
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van luisteren en van de manier waarop je luistert, dus misschien is het helemaal niet zo'n slecht idee om de boeken aan de wilgen te hangen. ;) :D
Theorie is soms handig om dat wat je hoort te verklaren.

beruk
9 december 2011, 23:39
Da's grappig, zit net een aantal videootjes van Hr Govan te kijken die ongeveer hierover gaan. (onwaarschijnlijk hoe geweldig zijn gitaar clean klinkt)

http://www.youtube.com/watch?v=OkaqfgSqtHg&feature=relmfu
deel 2,3,4 zijn er ook.
Doe er je voordeel mee.
On topic: erg smaakvol gedaan Timo. Zo lust ik er wel meer!

Liquid_Metal
10 december 2011, 09:19
Ik vind je een beestachtig goede gitarist, maar een kleine aanmerking heb ik nog wel.
Voor mijn gevoel kloppen sommige snelle noten die je op het bII akkoord in het eindstuk speelt namelijk niet helemaal.

Ik doel op deze progressie:
F# -> F -> Emi

Je speelt als ik het goed heb dan o.a. een b13 (db) tegen het F akkoord.
Normaal gesproken zou je op een bII trap in E mineur F Lydisch (f g a b c d e) of F Lydian Dominant (f g a b c d eb) spelen.

Ik hoor je wel vaker zoiets doen, met name in de snellere passages, dus misschien is het zo bedoeld, maar volgens mij klinkt het nog niet helemaal optimaal.

Verder ben ik het met nak eens dat de iets mildere vibrato je spel wel goed doet, het mag van mij zelfs nog een heel stuk minder, maar goed, dat is ook behoorlijk smaakgebonden natuurlijk.

Theorie even buiten beschouwing, ik vind 'm ook érg lastig luisteren. Ik vind de noten voornamelijk niet lekker klinken met de zang.

Riky
10 december 2011, 11:34
Da's grappig, zit net een aantal videootjes van Hr Govan te kijken die ongeveer hierover gaan. (onwaarschijnlijk hoe geweldig zijn gitaar clean klinkt)

http://www.youtube.com/watch?v=OkaqfgSqtHg&feature=relmfu
deel 2,3,4 zijn er ook.
Doe er je voordeel mee.
On topic: erg smaakvol gedaan Timo. Zo lust ik er wel meer!

Oeh! Heb je een linkje? Ik kan wel uitzoeken welke noten ik speel en kan al aardig op gehoor horen in welke toonsoort het staat, maar verder speel ik eigenlijk wat ik mooi vind klinken. Extra kennis is altijd handig!

beruk
10 december 2011, 12:11
Je moet proberen de guitarworld van nog october ergens te scoren :???:
http://secure.nps1.net/guitarworld/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=263

Riky
10 december 2011, 12:42
Je moet proberen de guitarworld van nog october ergens te scoren :???:
http://secure.nps1.net/guitarworld/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=263

Ok thanks!!

TimoSomers
10 december 2011, 13:28
Toch vreemd dat ik qua gehoor niks vervelends hoor.

beruk
11 december 2011, 00:15
Zo rond 0.40 waar je halverwege een toonladder loopje zit, de eerste stap van hoog naar laag (heb je je gitaar in Es staan?)Lijkt het een beetje te wringen maar daar speel je heel netjes een toonladder voor zover mijn niet geschoolde oren het kunnen waarnemen (en het naspelen op de gitaar). Dus ik hoor ook niks vervelends

Riky
12 december 2011, 19:00
eerlijk gezegd hoor ik ook niks verkeerds...

The Lo Lands
13 december 2011, 09:57
... het menselijk brein zit soms vreemd in elkaar :seriousf:

En wat ik van de solobijdrage vind? Tja, moeilijk te zeggen aangezien de rest van het nummer nog niet ten gehoren gebracht is. Qua geluid vind ik het wat onpersoonlijk maar de opbouw vind ik goed. Laat spoedig maar het volledige nummer met solo horen om een goed onderbouwd compliment of opmerking te rechtvaardigen ;)