PDA

View Full Version : condesators voor pots les paul standard



keessie
5 december 2011, 09:37
Hoi
Ik ga met pots ver vangen van me les paul standard(epi)
Ben er wel al achter dat ik cts 500k pots moet hebben maar aleen nog niet wat voor condensators er op de tone potjes moeten . wie kan mij helpen
alvast weer bedankt.

Orpheo
5 december 2011, 10:43
Gebruik eens Google man. Kom op. Tik in value capacitor les Paul tone en t rolt er zo uit.

keessie
5 december 2011, 11:23
Gebruik eens Google man. Kom op. Tik in value capacitor les Paul tone en t rolt er zo uit.

Oo jeete sorry man dacht dat dit een forum was waar je dingen kon vragen.
Maar goed ik heb ook zeker gegoogled maar krijg verschillende te zien.
wou alleen weten welke de voor een standard het beste was ben nog niet helemaal bekent in de les paul snap je (ik ben ook maar een mens ;-0)
Maar in iedergeval bedank

Venlonaer
5 december 2011, 11:36
Ach orpheo reageerd altijd wat fel. ;) maar een condensator van 0.022 zou moeten volfoen volgens mij.

Orpheo
5 december 2011, 11:36
vragen OK. maar zelf opzoeken kan echt geen kwaad. als je komt met 'ik zie dit en dit wat is beter' dan snap ik 't wel. maar een vraag die makkelijk te beantwoorden is via Google hier stellen, is lui.

verder. je hebt 2 waardes condensator (capacitor in het engels) die gebruikt worden. een grotere en een kleinere. ga eerst zoeken naar 'wat doet een condensator in je tone pot' en bepaal dan wat beter is. op jou vragen is allang antwoord gegeven. dat je te lui bent om het op te zoeken, is niet mijn probleem, wel mijn irritatie.


damn, is dit soms een kinderklasje? 'zoeken? wat is zoeken?'.

Orpheo
5 december 2011, 11:37
Ach orpheo reageerd altijd wat fel. ;) maar een condensator van 0.022 zou moeten volfoen volgens mij.

fel? dat was nog lang niet fel.

0.022 WAT?! kilofahrat? gigafahrat? nanofahrat? en waarom niet 0.04 of 0.06 of 1?

onderbouwen :sssh:

HaroldA
5 december 2011, 11:44
Ik heb laatst een Les Paul uitgevoerd met 500K/22nF op het brugelement en 500K/10nF bij de hals om die wat helderder te krijgen.

Puur smaak, maar met 22nF zit je altijd wel ongeveer goed.

keessie
5 december 2011, 11:46
vragen OK. maar zelf opzoeken kan echt geen kwaad. als je komt met 'ik zie dit en dit wat is beter' dan snap ik 't wel. maar een vraag die makkelijk te beantwoorden is via Google hier stellen, is lui.

verder. je hebt 2 waardes condensator (capacitor in het engels) die gebruikt worden. een grotere en een kleinere. ga eerst zoeken naar 'wat doet een condensator in je tone pot' en bepaal dan wat beter is. op jou vragen is allang antwoord gegeven. dat je te lui bent om het op te zoeken, is niet mijn probleem, wel mijn irritatie.


damn, is dit soms een kinderklasje? 'zoeken? wat is zoeken?'.

Nou vriend je kunt alles zegge maar zeker niet dat ik lui ben en dat ik er niet zo veel verstand van heb dat is waar duss daarom deze vraag.
Maar goed als je daar aan irriteerd geef dan geen antwoord dan houden we het Hier nog gezellig

HaroldA
5 december 2011, 11:48
Nou vriend je kunt alles zegge maar zeker niet dat ik lui ben en dat ik er niet zo veel verstand van heb dat is waar duss daarom deze vraag.
Maar goed als je daar aan irriteerd geef dan geen antwoord dan houden we het Hier nog gezellig

Ik erger me wel aan je spelling, grammatica en interpunctie, mag dat ook?

keessie
5 december 2011, 11:57
Ik erger me wel aan je spelling, grammatica en interpunctie, mag dat ook?

Jawel dat mag (typ zoals ik praat denk ik maar goed)

Maar bedankt voor jullie antwoorden

Oranjeaap
5 december 2011, 13:00
Dan wil ik liever niet weten hoe jij in het echt praat :seriousf:

Anyway, er zijn een aantal verschillende soorten condensatoren, het grootste verschil zijn de gebruikte materialen. Vroeger werden er papier/olie condensatoren gebruikt. Tegenwoordig allerlei keramische en synthetische materialen. Zelf vind ik oude papier in olie condensatoren mooier klinken, maar eerlijk gezegd is er weinig verschil.

Je gaat wel verschil merken in de verschillende waarden. Als je voor 0.022 gaat zit je altijd goed. Ga je bijvoorbeeld voor 0.064, dan wordt je geluid donkerder als je de tone dicht draait. Neem je 0.015, dan blijft je geluid iets helderder als je de tone helemaal dicht draait.

Een condensator heeft pas effect als je aan de tone knop gaat draaien. Als je veel met je tone knoppen speelt kan ik aanraden wat goede condensatoren te kopen. Speel je meestal met de tone helemaal open (op 10 dus), dan kun je beter de moeite niet nemen.

500K CTS pots zijn altijd goed voor een Les Paul

Zelf heb ik een hele donker klinkende les paul. Daar heb ik 0.015 in de hals en 0.022 in de brug positie, gewoon omdat de hals hals positie al donkerder klinkt van zich zelf.

HaroldA
5 december 2011, 13:09
Een condensator heeft pas effect als je aan de tone knop gaat draaien. Als je veel met je tone knoppen speelt kan ik aanraden wat goede condensatoren te kopen. Speel je meestal met de tone helemaal open (op 10 dus), dan kun je beter de moeite niet nemen.

Wel het verschil kunnen horen tussen merken/types condensator (van dezelfde waarde) maar niet weten dat zelfs met 500K weerstand de condensator nog steeds in het circuit zit? Apart.

Orpheo
5 december 2011, 13:36
Een condensator heeft pas effect als je aan de tone knop gaat draaien. Als je veel met je tone knoppen speelt kan ik aanraden wat goede condensatoren te kopen. Speel je meestal met de tone helemaal open (op 10 dus), dan kun je beter de moeite niet nemen.


hm nee. klopt niet. de condensator wordt toch opgeladen door je signaal, en krijgt toch een lading, dus hij heeft een impedantie, dus hij heeft effect. heel klein, maar hij heeft effect. dat het niet te horen, of nauwelijks, dat klopt. Haal je tone maar eens helemaal los, en je merkt echt een verschil. Ik had een pickup dat echt onbruikbaar was, maar met de tonepot aangesloten, ook al gebruikte ik 'm niet, was net dat hoge randje eruit.

@keessie: het gaat er niet om dat jij schrijft wat je denkt; wij moeten het lezen. Het is een manier van communiceren. als je wilt blaten, is een cafe, kroeg of dispuut een betere plek.

Sorry dat ik heel hard of lullig overkom, maar kennis van zake is in dit geval een dooddoener. Je hoeft geen kennis te hebben om op google wat in te tikken. Alsof men 2e graads differentiaalvergelijkingen op fora of sites neerplempt om uitleg te geven over de werking van condensatoren. Get real. Het is allemaal jip en janneke-taal, net zoals het hier al beschreven is. Als je pretendeert dit wel te snappen, en 'het internet' niet, is dat voor mij een bewijs dat je gewoon aartslui bent en geen zin had om het op te zoeken.

Ach ik ben wel klaar met je flauwekul.

Q.E.D.

Orpheo
5 december 2011, 13:43
Nou vriend, je kunt alles zeggen maar zeker niet dat ik lui ben. Dat ik er niet zo veel verstand van heb, dat is waar dus daarom deze vraag.
Maar goed, als je daar aan ergert geef dan geen antwoord; dan houden we het hier nog gezellig.

Even een klein lesje Nederlands.

" ik irriteer me aan Keessie" is fout. Het moet zijn: ik erger me aan Keessie. Als je perse het werkwoord irriteren wilt gebruiken, moet je zeggen: Keessie irriteert me. Het voorzetsel 'aan' kan wel met het wederkerende werkwoord ergeren, niet irriteren, omdat irriteren met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd.

Graag na iedere zin een PUNT. Het achterwege laten van een hoofdletter wordt gedoogd.

Over gezellig houden: geen domme vragen stellen. Men zegt wel eens 'domme vragen bestaan niet' maar ik kan je zo 10 vragen opnoemen die in de categorie vallen 'dom'.

piezo
5 december 2011, 13:55
En ik kan tenminste 1 Schreeuwlelijk opnoemen die in zijn bijdrage (#13) over tonepots wéér heeft laten zien dat hij er eigenlijk niet zo veel van begrijpt als hij zelf denkt.

@ Topicstarter: negeer hem!

keessie
5 december 2011, 14:39
En ik kan tenminste 1 Schreeuwlelijk opnoemen die in zijn bijdrage (#13) over tonepots wéér heeft laten zien dat hij er eigenlijk niet zo veel van begrijpt als hij zelf denkt.

@ Topicstarter: negeer hem!

Ja ik denk dat ik dat ook maar moet doen.
Ik wil alleen even wat kwijt, Orpheo je bent mij te bijdehand .
Ik woon in de zelfde stad en hoop je op straat niet tegen te komen .
En ga het hier bij laten en ik wil iedereen die een normaal antwoord heeft
gegeven hartelijk bedanken
groeten kees

snaarplukker
5 december 2011, 14:59
Even een klein lesje Nederlands.

" ik irriteer me aan Keessie" is fout. Het moet zijn: ik erger me aan Keessie. Als je perse het werkwoord irriteren wilt gebruiken, moet je zeggen: Keessie irriteert me. Het voorzetsel 'aan' kan wel met het wederkerende werkwoord ergeren, niet irriteren, omdat irriteren met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd.

Graag na iedere zin een PUNT. Het achterwege laten van een hoofdletter wordt gedoogd.

Over gezellig houden: geen domme vragen stellen. Men zegt wel eens 'domme vragen bestaan niet' maar ik kan je zo 10 vragen opnoemen die in de categorie vallen 'dom'.

3x raden. Orpheo is leeraar Nederlands.;)

HaroldA
5 december 2011, 15:01
3x raden. Orpheo is leeraar Nederlands.;)

Ghehe: "leeraar" :makeup:

toneblo
5 december 2011, 17:55
Even een klein lesje Nederlands.

" ik irriteer me aan Keessie" is fout. Het moet zijn: ik erger me aan Keessie. Als je perse het werkwoord irriteren wilt gebruiken, moet je zeggen: Keessie irriteert me. Het voorzetsel 'aan' kan wel met het wederkerende werkwoord ergeren, niet irriteren, omdat irriteren met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd.

Graag na iedere zin een PUNT. Het achterwege laten van een hoofdletter wordt gedoogd.

Over gezellig houden: geen domme vragen stellen. Men zegt wel eens 'domme vragen bestaan niet' maar ik kan je zo 10 vragen opnoemen die in de categorie vallen 'dom'.



...als "me" door mij vervangen wordt, zijn wij al een heel eind in de goede richting!!;)

Ace 1.15.19
6 december 2011, 00:59
Ghehe: "leeraar" :makeup:
Ik neem aan dat je begrijpt dat hij dat met opzet zo zei hè. :seriousf:

HaroldA
6 december 2011, 09:54
Ik neem aan dat je begrijpt dat hij dat met opzet zo zei hè. :seriousf:

Nee, dat kon ik er niet uit opmaken.

peter_heijnen
6 december 2011, 10:01
hm nee. klopt niet. de condensator wordt toch opgeladen door je signaal, en krijgt toch een lading, dus hij heeft een impedantie, dus hij heeft effect. heel klein, maar hij heeft effect. dat het niet te horen, of nauwelijks, dat klopt. Haal je tone maar eens helemaal los, en je merkt echt een verschil. Ik had een pickup dat echt onbruikbaar was, maar met de tonepot aangesloten, ook al gebruikte ik 'm niet, was net dat hoge randje eruit.
Je hebt het over al dan niet verschillen tussen met/zonder/andere condensator en dat verschil denk je te demonstreren door meteen ook maar een tone potmeter uit het circuit te verwijderen?

Ik denk dat je gelijk hebt, want als je de volumepot ook verwijdert klinkt het weer weer anders...

guitarkid
6 december 2011, 16:03
0.022 WAT?! kilofahrat? gigafahrat? nanofahrat? en waarom niet 0.04 of 0.06 of 1?
onderbouwen :sssh:

Even googlen, Orpheo..... ;)



Anyway, er zijn een aantal verschillende soorten condensatoren,


Even een klein lesje Nederlands.
" ik irriteer me aan Keessie" is fout. Het moet zijn: ik erger me aan Keessie. Als je perse het werkwoord irriteren wilt gebruiken, moet je zeggen: Keessie irriteert me. Het voorzetsel 'aan' kan wel met het wederkerende werkwoord ergeren, niet irriteren, omdat irriteren met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd.
Graag na iedere zin een PUNT. Het achterwege laten van een hoofdletter wordt gedoogd.


Orpheo, je vergeet nog "een aantal is...." En omdat jij je ergert aan Oranjeaap wordt hij het lijdend voorwerp.... :)
En ik vind wel dat hoofdletters moeten!!!!! Die gedoog-cultuur in Nederland moet maar eens afgelopen zijn!
Je ziet toch wat er van komt? :seriousf:

On topic: ik ga ook eens wat anders proberen in mijn Les Paul n.a.v. dit topic!

snaarplukker
8 december 2011, 14:56
....Ik denk dat je gelijk hebt, want als je de volumepot ook verwijdert klinkt het weer weer anders...
Ik denk dat het klinkt als een dichtgedraaide pot.

Edit: Ehh sorry, ik zie net volumepot staan, dacht aan de tonepot.