PDA

View Full Version : Haalbaarheid bouwen buizenamp van oude (kapotte) buizenradio



JTB
5 december 2011, 08:47
Ik kan aan een oude buizenradio komen incl schema. Het is een radio met een 5 Ohm aansluiting voor de speaker en een EL84 eindtrap. De trafo's zouden nog moeten werken. Ideaal dus als donor voor een 5 watter, maar...

Ik ben wel handig met een soldeerbout, heb diverse effecten zelf gebouwd en ben beginner in het lezen van schema's. Ik zou het als leerproject heel leuk vinden om zo'n 5 watter te bouwen, echter is het haalbaar en verstandig. Een andere optie is om een Epiphone Valve jr. te kopen en daar de shit uit te modden, dat gaat me sowieso wel lukken.

Dus is dit aan te raden/haalbaar of nog een stapje te ver. Ik heb sowieso geen schema van een 5 watter met EL84 (gitaaramp) kunnen vinden.

bass blom
5 december 2011, 08:52
de radio is meer uitdaging en heeft mee 'leren'.
de valve junior is al 'klaar', bijna dan, maar pcb.

muziekschuur
5 december 2011, 09:09
De VHT Special 6 is, heb ik begrepen, makkelijk te modden.

Van diverse kanten heb ik altijd begrepen dat zwaardere transformatoren resulteert in meer cleane headroom... De vraag is dus wat je wil, en wat de radio aan onderdelen te bieden heeft.

cluseau
5 december 2011, 09:36
De vraag is dus wat je wil, en wat de radio aan onderdelen te bieden heeft.

Alleen de trafo's is genoeg. De radio is oud, heeft lekke caps, verlopen weerstanden en versleten buizen. Gelukkig de goedkoopste parts dus die zou ik ff nieuw bestellen. Bass heeft gelijk vwb het leer gehalte. Een bouwpakket in elkaar zetten is niet meer dan een soldeer oefening.

Wat is het type van de radio?

JTB
5 december 2011, 09:41
Alleen de trafo's is genoeg. De radio is oud, heeft lekke caps, verlopen weerstanden en versleten buizen. Gelukkig de goedkoopste parts dus die zou ik ff nieuw bestellen. Bass heeft gelijk vwb het leer gehalte. Een bouwpakket in elkaar zetten is niet meer dan een soldeer oefening.

Wat is het type van de radio?

Het zou gaan om een Philips B5X22A of een Blaupunkt Granada.

En wat ik wil, ja geen headroom in ieder geval, het is voor thuis en het mag lekker snel over zijn nek gaan. Het liefst zou ik een 1 watter bouwen.

Maar hoe goed denken jullie dat ik het voor elkaar ga krijgen. Zelf bouwen vind ik sowieso leuker. Maar het moet wel haalbaar zijn (met jullie zeer gewaardeerde hulp).

cluseau
5 december 2011, 09:47
Het zou gaan om een Philips B5X22A of een Blaupunkt Granada.

Ehhh is daar twijfel over dan? die type's lijken toch niet echt op elkaar.

Het meeste werk zit in het maken van het chassis en kast. Het aan elkaar knopen van de onderdelen volgens schema is een eitje. Je moet wel ff leren schema lezen. Je vragen krijg je hier zeker beantwoord.

JTB
5 december 2011, 09:50
Ehhh is daar twijfel over dan? die type's lijken toch niet echt op elkaar.

Het meeste werk zit in het maken van het chassis en kast. Het aan elkaar knopen van de onderdelen volgens schema is een eitje. Je moet wel ff leren schema lezen. Je vragen krijg je hier zeker beantwoord.

Nouja ik kan kiezen zeg maar... Dus als jij daar ideeën over hebt...

cluseau
5 december 2011, 10:00
Nouja ik kan kiezen zeg maar... Dus als jij daar ideeën over hebt...

Zou voor de Pilips gaan, daar is de meeste info over te vinden.

JTB
5 december 2011, 10:03
Zou voor de Pilips gaan, daar is de meeste info over te vinden.

Helemaal goed, dan ga ik die morgenavond ophalen. Heb jij nog tips of een schema van een 5 watter die ik daarmee kan bouwen, heel basic wat mij betreft, weinig knoppen.

cluseau
5 december 2011, 10:17
Helemaal goed, dan ga ik die morgenavond ophalen. Heb jij nog tips of een schema van een 5 watter die ik daarmee kan bouwen, heel basic wat mij betreft, weinig knoppen.

Ik zou de eindtrap en voeding van de radio in dezelfde vorm nabouwen. Deze zijn namelijk op elkaar aangepast. Maak dan uit een ander schema de voortrap met een ECC83. Tijdje terug was er net zo'n topic waarin met succes hetzelfde is gedaan. De impedantie van de eindtrap is namelijk mede afhankelijk van de voedingsspanning. Ook zit er in de uitgangstrafo een stukje smoorspoel die je echt nodig hebt om hem een beetje bromvrij te krijgen. Ik heb eventueel het schema van de B5X22A voor je.

Psychomantis
5 december 2011, 13:09
Ik loop ook al eventjes met het idee rond om een radio te verbouwen, als mijn andere project volledig af is. Het gaat om een oude Grundig met een EL41 (voorloper van de EL84?). Ik dacht hem een beetje om te bouwen richting Vox AC4TV, dat schema zag er makkelijk uit.

Ik ga dit in ieder geval op de voet volgen.

cluseau
5 december 2011, 13:13
Het gaat om een oude Grundig met een EL41 (voorloper van de EL84?).

Dat is goed te doen maar ik zou afzien van de EL41, deze is lastiger te verkrijgen en de voet is niet hetzelfde. De EL41 heeft zo'n gezwel aan de zijkant voor de juiste positie. Eenmaal gemaakt voor EL41 zit je er dus aan vast. Kijk even of de karakteristiek een beetje overeenkomt en gebruik dan alleen de trafo's maar bouw het ding gelijk met een EL84.

Psychomantis
5 december 2011, 13:28
Dat is goed te doen maar ik zou afzien van de EL41, deze is lastiger te verkrijgen en de voet is niet hetzelfde. De EL41 heeft zo'n gezwel aan de zijkant voor de juiste positie. Eenmaal gemaakt voor EL41 zit je er dus aan vast. Kijk even of de karakteristiek een beetje overeenkomt en gebruik dan alleen de trafo's maar bouw het ding gelijk met een EL84.

Ze zijn gelijk, alleen kan de EL84 een beetje meer vermogen leveren.
Ik zou dan de voeding en de eindtrap van de radio overnemen.
Maar daar zijn we nog lang niet. Eerst zien wat er van dit topic komt.
veel succes met bouwen alvast!

G.G.
5 december 2011, 18:37
Ik heb een champachtige op basis van een Grundig, ook met EL41.

Verder is het sowieso te doen. Heb zelf een 5 watter SE gebouwd met radiotrafo's. Als ik het kan, kan een ander het ook.

JTB
6 december 2011, 09:30
Ik ga weer even eigenwijs lopen doen, de Blaupunkt is in betere conditie dan de Philips, veel beter daar komt nog geluid uit namelijk. Nu zijn er van het type Granada verschillende versies geweest en ik heb wel een schema kunnen bemachtigen. Het is niet zeker overigens dat het schema klopt. Qua uiterlijk komt de radio volledig overeen met dege waar onderstaand schema van is.

Zie http://83.117.57.34/nvhr/zip/Blaupunkt_Granada.zip

Nog steeds voor de Philips gaan?

cluseau
6 december 2011, 09:52
Nog steeds voor de Philips gaan?

Nadeel van de blaupunkt is de uitgangstrafo. Hierbij is een scheidingsfilter toegepast met speciale speakers. Breedbandige weergave dus. Die beperkt straks je vrijheid in het kiezen van een speaker. Gebruik je ook de speakers van deze radio is het natuurlijk geen probleem. Ik zou zeggen ga voor de Phillips maar als daarvan de voedingstrafo defect is hang je. De trafo's zijn voor 100% de onderdelen die je nodig hebt. Gokje voor de Pillips? Aan jouw de keus.

JTB
6 december 2011, 09:58
Nadeel van de blaupunkt is de uitgangstrafo. Hierbij is een scheidingsfilter toegepast met speciale speakers. Breedbandige weergave dus. Die beperkt straks je vrijheid in het kiezen van een speaker. Gebruik je ook de speakers van deze radio is het natuurlijk geen probleem. Ik zou zeggen ga voor de Phillips maar als daarvan de voedingstrafo defect is hang je. De trafo's zijn voor 100% de onderdelen die je nodig hebt. Gokje voor de Pillips? Aan jouw de keus.

Duidelijk, het blijft de Philips. Is er een manier om de trafo's te testen zonder het apparaat in het lichtnet te prikken? Ik heb geen fancy apparatuur maar gewoon een standaard multimeter.

EDV
6 december 2011, 10:08
Als ik het kan, kan een ander het ook

leren...

maar waar begin je met leren? ik vind mezelf verdomd handig (mag ook wel, is m'n vak) en als iemand me "versterkers" uitlegt, kan ik ook wel volgen wat ie vertelt. Maar ik zou bij god niet weten hoe ik met zoiets zou moeten beginnen en 't dus ook niet kunnen.

(maar ik heb wel een oude buizenradio liggen die ik wilde weggooien....en nu zag ik dit topic en ik ben weer getriggerd om dat niet te doen :D)

cluseau
6 december 2011, 10:08
Duidelijk, het blijft de Philips. Is er een manier om de trafo's te testen zonder het apparaat in het lichtnet te prikken? Ik heb geen fancy apparatuur maar gewoon een standaard multimeter.


Globaal kan dat idd. Met de ohmmeter kun je zo meten op de wikkelingen. Meet maar tussen de anode aansluitingen van de EZ en massa. Je zal daar tientallen Ohm's moeten meten, misschien wel meer dan 100 Ohm per wikkeling. Dan de 6,3 wikkeling, die zal minder dan 1 Ohm zijn. De primaire kant kun je ook meten, zal ook wel ergens rond de 100 liggen. Meet je die nou niet dan kun je aan de zijkant van de trafo een loodkraaltje aantreffen welke is open gesprongen. Kwam veel voor. Niet direct door oververhitting maar door ouderdom van het lood en de constante veerdruk die daar op staat. Als je hem aanzet gloeien de buizen dan? Als dat zo is kun je de laatste twee metingen al overslaan. Let wel op restspanning als je meet aan de EZ.

JTB
6 december 2011, 10:25
Okidoki, bedankt voor de info, ben benieuwd of de trafo's nog goed zijn. Als dit niet zo is dan haak ik af, dan wordt het te kostbaar.

cluseau
6 december 2011, 10:27
Okidoki, bedankt voor de info, ben benieuwd of de trafo's nog goed zijn. Als dit niet zo is dan haak ik af, dan wordt het te kostbaar.
.........:chicken:..........

JTB
9 december 2011, 09:45
Nou één van de 2 trafo's (de grootste) was kaduuk, buizen gingen ook niet gloeien toen ik hem aanzette. Dus ik ga weer op zoek naar een geschikte andere donor.

scartube
5 januari 2012, 20:29
Kijk eens naar onderstaande link

https://www.youtube.com/user/ScarTubeAmps

7ender
6 januari 2012, 10:32
kijk anders of die verzamelaar niet af wil van een philips "bi-ampli"

die dingen zijn niet gewild ( warom weet ik niet ) , maar daar zit een balans eindtrap/trafo in met 2 X EL84

zou mij leuker lijken....

Psychomantis
6 januari 2012, 17:54
kijk anders of die verzamelaar niet af wil van een philips "bi-ampli"

die dingen zijn niet gewild ( warom weet ik niet ) , maar daar zit een balans eindtrap/trafo in met 2 X EL84

zou mij leuker lijken....

In een deel van de Bi-Ampli's zit geen output trafo! Sommige modellen werken met high-impedance speakers.

cluseau
7 januari 2012, 09:45
..... daar zit een balans eindtrap/trafo in met 2 X EL84

.......

Nog nooit een Bi-Ampli radio tegengekomen met een balanstrafo. Deze radios hadden soms wel twee EL84 in de eindtrap maar dat was voor gescheiden hoog/midden en laag. Elke buis had zijn eigen trafo en speaker maar werden door dezelfde voortrap aangestuurd.

Dan zijn er ook nog type's waar wel twee EL84 in zit maar die zijn stereo. Ook hier een SE eindtrap dus.

Weer een ander type is met een hoogohmige trafoloze uitgang zoals Psychomantis beschrijft maar daar zit een EL84 / EL86 combinatie in.

7ender
9 januari 2012, 15:21
oh ,....dan vergiste ik me ,.....sorry :soinnocent:

scartube
9 januari 2012, 23:35
Aan het oude gedeelte beginnen knoeien zou ik niet doen. Veel te veel werk als je al het juiste schema vindt. Best strip je de radio helemaal. Let er bij aankoop op dat je radio ten miste brom produceert als je hem aan zet. In dat geval ben je bijna zeker dat de voedingstransfo, de luidspreker en de smoorspoel nog werken. Met deze die onderdelen een voor een 70 a 100 euro aan nieuwe componenten kun je een leuke versterker bouwen.

Indien je begint is er maar 1 gouden raad, neem je tijd...

Zoveel te beter dat je de opstelling overdenkt zoveel te beter is je eindresultaat. Zorg vooral voor een goede ster-aardpunten. Hierdoor bekom je betere eindresultaten ten aanzien van de brom...

Het blijft een uitdaging iedere keer weer.

Groeten, ScarTube.

7ender
12 januari 2012, 18:28
en als ie klaar is ,...test 'm met goeie oordoppen alsjeblieft eerst uit in de Ahoy ,....
voordat je d'r erg in hebt komt thuis en bij de buren 't plafond naar beneden en liggen alle ramen d'r uit vanwege de enorme geluidsdruk van die zelfbouw- amp.....

...of overdrijf ik nou een pietsie ..... :dontgeti:

7ender
12 januari 2012, 18:53
nou zonder dolle....

d'r zijn best van die ouwe radio's waar een mooi setje trafo's in zit ,....
( en waar dus toch een balans-eindtrap in zit )

http://www.buizenradioclub.nl/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=26&id=11661&Itemid=68&lang=nl

cluseau
12 januari 2012, 19:44
en waar dus toch een balans-eindtrap in zit

Daar heb je wel gelijk in maar dit is geen BiAmpli.

Deze bak was de jaguar onder de radio's. Die worden niet zo snel gesloopt en zal je niet gauw voor 10 euro vinden.

7ender
13 januari 2012, 02:18
nee,...dat snap ik inmiddels ....

het woordje bi-ampli stond voor 2 eind-versterkers ,om intermodulatie vervorming tegen te gaan dmv aansturing naar aparte speakers ( had ik ergens gelezen op internet )

Ik hield me nooit bezig met die ouwe radio's , ...'t was een beetje "bij-handel" naast de juke-boxen restauratie...

dat was toen zo veel werk in , dat de radio'tjes "dood" opgestapeld bleven staan .
( al vond ik wel dat daar leuke exemplaren tussen zaten , o.a van Zenith )

7ender
14 januari 2012, 10:01
kijk 'ns jongens ,....een opruim-aktie in een pakhuis met ouwe radio'tjes .....

prijzen : van "voor niks" tot "zeer weinig "

een belletje er naar toe is alvast geen hypotheek-bedrag ;)

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/radio-s/519777625-bijzonder-veel-buizenradio-s-en-bandrecorders.html?return=eJwdyEEKgzAQheG7CLrTGGOh REKxJ%2BiiFwgxYmjiBGcspaV379jN43u%2F1VJ%2Fgm4H1PLc 6gK93dwyLERZC%2FGA7Ncm2e1BOVpL2KxR2H0KUNOz9ms9A4HY 7BFQuF41C6V4eUUjqwkNQalGWapr5BnVXx2rV4eI9Q6ZifOEfF j5iC0jcR%2FXPfktOL6AgX9X5bybtsqA5GDyppMneb8Vw%2FcH B9w%2BQw%3D%3D&df=1&fta=eNo1kctuwyAQRf%2BFRdbmYQOD8gtVF91HwEBqyYlRcFKr Uf69PNINOty5zMDFgoRnBgXkfltOD7tkYsqWAtmXIz1gPm4rUL NQ4GVlILhZNvidk8kRM5i0wWAuCa73S7jN3qx5BnZI6X4cDmnN m18xHBkd6ddnbSyAJHsOxMylaQYOZMY2kbPC3FnrB4x7AYVM8g qa6amC9iFgBUeFCLqWoojR7jREx3DUBVA6EdlO46Adc1MHqmw7 NerRN0UFbjtI2WHEYewgZPg3Y1OEoPGt8NAVrruZR%2BwKZ6oP ZVbTBtQy1YHzZlZRBdqBxtZZBSfacYXR6w6iX0z5aLvZYehmy6 bu0Z6Lt0eyrpT3NJAxjjVLWqLc1mQxn5ZwPW%2FfNe6pFDSQi9 1P9QdK6AhSF5EBsT%2FEfLzxQYyFAZ6v1x%2BD86ID&fta_ind=7&fs=1&thumb_click=1#photoGallery