PDA

View Full Version : Studio Koptelefoon



Dribbel_
4 december 2011, 22:39
Dit is eigenlijk het enige dingetje wat ik nog graag wil hebben. Zodat ik snachts ook aan m'n mixen kan werken.

Het hoeft geen super high end ding te zijn want daar is het budget ook niet naar. Maar wel iets wat kwalitatief goed mee kan. Als dit allemaal buiten het budget zou vallen dan koop ik dus liever niks.

Bij deze wil ik dan dus ongeveer €150,- uitgeven.

Ik heb geen flauw idee waar op te letten en welke merken dus echt doelgerichte vragen kan ik nog neit zo goed stellen dus ik ben benieuwd wat jullie aan kunnen raden :)

Arvoitus
5 december 2011, 00:22
Ik heb een Beyer Dynamic DT-770. De klank is geweldig en zit heel lekker, en moet net lukken binnen jouw budget. Is ook een zeer populaire koptelefoon. (http://www.homerecording.be/forum/t9632.htm)

Dribbel_
5 december 2011, 02:02
Bedankt voor de tip, hoe is deze qua degelijkheid, hij ziet er behoorlijk dun/fragiel uit?

muziekschuur
5 december 2011, 02:04
Probeer eens de Sennheiser HD201. tussen de 18 en 23 euro. Ik vind hem heel fijn. Ik heb ook de AKG 240 studio koptelefoon. Prima ding. Maar deze Sennheiser is net zo goed.

MegaDrive
5 december 2011, 03:15
Ik heb die AKG K240 ook en die is inderdaad aan te bevelen. Let even op waarvoor je hem gaat gebruiken. In mijn geval kwam ik erachter dat deze koptelefoon nogal wat overspraak veroorzaakte bij zang opnames, omdat 'ie semi open back is. Ik vind dat prettig bij mixwerk omdat het wat ruimtelijkheid geeft, maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik moest voor zang opnames dus nog een tweede aanschaffen en dat is de Audio Technica ATH-M50 geworden, die ik uiteindelijk vaker gebruik voor mixwerk dan de AKG. De AT is wat scherper in laag en in het middenbereik, maar ik toets een mix dan toch altijd nog op de AKG. Allebei prima keuzes en allebei ruimschoots binnen budget. Succes!

Arvoitus
5 december 2011, 03:24
Bedankt voor de tip, hoe is deze qua degelijkheid, hij ziet er behoorlijk dun/fragiel uit?
Hij is behoorlijk stevig. Ik stop hem regelmatig in mijn laptoptas waar hij eigenlijk net niet in past.

http://cdn.head-fi.org/7/75/7500b23c_2_BD-DT770-S.jpg
Dat dunne fragiele stukje tussen het oorstuk en de hoofdband is van staal, zeer sterk.
Die oorstukken zie ik ook niet kapot gaan tenzij je er met een flink scherp voorwerp op gaat slaan.
De hoofdband kan misschien breken als je hem met heel wat kracht verkeerd draait (dan ben je echt lomp bezig), maar ik weet dat beyerdynamic qua garantie wel goed zit. Zo niet, dan zijn die onderdelen nog goedkoop: http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_dt770_prodt880_pro_kopfgurt.htm

Dribbel_
6 december 2011, 11:34
Ik ga ze gewoon eens testen in de winkel en kijken hoe ze zitten ook vooral qua comfort.

Bedankt ! :)

Rewind
6 december 2011, 17:43
Ik wil hier effe op inhaken, omdat t hier nu toch ook over de dt770pro gaat.
Ik heb zelf ook ooit deze hoofdtelefoon gekocht en ben al jaren tevreden. Comfortabel, hele mooie klank en kan 'm dagen achter elkaar op m'n hoofd hebben. Ik heb echter de 250 ohm versie en ik begrijp dat er verschillende versies zijn. Wat is hier het verschil tussen?

Kan het zijn dat deze versie het geluid wat zachter weergeeft? Wanneer ik zang opneem monitor ik m'n zang direct vanaf de input en de muziek vanaf de playback en ik krijg soms hele rare instellingen op m'n interface om dit in balans te brengen, met het koptelefoonvolume vaak helemaal open. Zou dit met een koptelefoonversterker o.i.d. op te lossen zijn?

Han S
6 december 2011, 17:55
250 ohm is meer weerstand en zal daarom zachter gaan. Sennheiser maak(te) 600ohm koptelefoons. Het voordeel is dat je er een aantal van op één versterker kunt aansluiten, het nadeel is dat ze zachter gaan. Ik zet ze in de studio op de speakeruitgang.

Veel koptelefoons zijn tegenwoordig 32 ohm en die zullen wat harder gaan.

De genoemde Beyer is een fantastische koptelefoon en kan gruwelijk hard.

Fuhgawz
6 december 2011, 18:03
Op aanraden van mensen van andere fora ben ik een aantal maanden geleden voor de Audio Technica ATH-M50 gegaan. Precies 150 pleuro! Ik ben niet in een positie geweest om hem te vergelijken met de bekende Sennheisers en Beyers uit dezelfde prijsklasse dus ik kan er helaas niets zinnigs over zeggen behalve dat hij voor mij als amateur prima zit en goed klinkt, maar je zou hem aan je lijstje kunnen toevoegen en het vragen aan mensen die er meer vanaf weten.

piker
6 december 2011, 18:31
Ik heb een paar weken terug een Samson SR850 gekocht. 32 OHM. Ding werkt prima. Kostte me 58 euri's.http://sideburnsmovement.blogspot.com/2011/02/review-samson-sr850-reference.html

Arvoitus
6 december 2011, 19:01
Ik wil hier effe op inhaken, omdat t hier nu toch ook over de dt770pro gaat.
Ik heb zelf ook ooit deze hoofdtelefoon gekocht en ben al jaren tevreden. Comfortabel, hele mooie klank en kan 'm dagen achter elkaar op m'n hoofd hebben. Ik heb echter de 250 ohm versie en ik begrijp dat er verschillende versies zijn. Wat is hier het verschil tussen?

Kan het zijn dat deze versie het geluid wat zachter weergeeft? Wanneer ik zang opneem monitor ik m'n zang direct vanaf de input en de muziek vanaf de playback en ik krijg soms hele rare instellingen op m'n interface om dit in balans te brengen, met het koptelefoonvolume vaak helemaal open. Zou dit met een koptelefoonversterker o.i.d. op te lossen zijn?
Ik heb ook de 250Ohm versie. Bij muziek luisteren op mijn laptop (15%) en PC (5%) gaat ie hard genoeg. Als ik hem ooit live gebruik om de PFL af te luisteren dan mis ik soms nog wel een heel klein beetje volume, maar dan zit ik ook in een omgeving met 105/110dBa.

Beyer omschrijft het als:

32 or 80 ohms = mobile use with laptop, MP3 Player, portable recorder etc..
250 ohms and higher = for permanent installations, headphone amplifiers etc.

This means that the DT 770 PRO with 250 ohms sound more natural, but plays (depending on the used headphone amplifier) not as loud as the 80 ohms version.

The transducers of the 80 ohms versions are stronger and more powerful, a bit more mid accentuated and therefore this version is ideal for powerful reproducing of low-frequency material f.e. coming from a bass guitar. The 250 ohms version sounds more smooth and voluminous and can be used for mixing situation within the studio to analyse the whole mix.

Ik heb destijds voor de 250ohm gekozen omdat ik het volume toch niet nodig heb, en de klank belangrijker vond. Als ik gewoon muziek luister in mijn vrije tijd dan zou een tikkeltje extra bas op een lager volume misschien wel fijner zijn (maar niks om over te klagen). Het is gewoon een koptelefoon met een zeer lineare geluidsweergave, niet zoals veel andere koptelefoons met een bult laag erin.

Han S
6 december 2011, 19:12
Ik heb al jaren een Sennheiser HD580, kost wat meer maar is heel geschikt om je mix op te beoordelen.

Op Harmony Central opende moderator Craig Anderton een tijdje geleden een draadje over dat hij zo vaak met koptelefoons werkt en daar blijkt dus dat heel veel mensen in de studio met koptelefoons werken.

Waar je mee moet uitkijken is dat alles in het stereobeeld veel extremer is dus controleer dat ook op speakers.

Rewind
7 december 2011, 01:23
Maar waar je tegenwoordig ook weer rekening mee moet gaan houden is dat merendeel van de muziek tegenwoordig volgens mij mobiel wordt geconsumeerd via telefoons/mp3spelers etc. Je mix checken op een koptelefoon is dus zo gek nog niet.

MegaDrive
7 december 2011, 02:40
+1

Ik las in MusicTech dat het zelfs zo ver gaat dat engineers de boel zo in elkaar mixen & masteren dat compressie artefacten geminimaliseerd worden, zodat lage bitrate MP3's of streaming media nog zo goed mogelijk uit de verf komen. Moet niet gekker worden...

Ik heb overigens Grado nog niet langs zien komen in dit topic. Als je nog aan het shortlisten bent, neem die dan ook even mee, zeker als een retro look je aanspreekt.

Swaag
7 december 2011, 10:38
Da's toch niet zo raar?
Vroeger werd een produktie in de VS zo gedaan dat het goed beluisterbaar was op AM-radio (portable radio's en autoradio's).
Da's nou ook niet echt een audiofiele kwaliteitsklasse..

Han S
7 december 2011, 11:27
Maar wat wel raar is: begin jaren 80 komt er een zilveren schijfje dat de LP gaat vervangen. Eindelijk studiokwaliteit in de huiskamer en de vele tonnen kostende Neve mengtafels en Studer tapemachines komen nu eindelijk eens tot hun recht via onze hi fi speakers.

Het format kan een dynamiek aan van 96dB en met 16 bits is een geluidskwaliteit haalbaar die met de vinylplaat onmogelijk is. De vroege CD's klinken ook vaak prachtig, maar dan komt de masteringmaffia op gang en onder leiding van de platenmaatschappij morons wordt het prachtige format geteisterd door verminking van het originele met veel moeite en vakkennis verkregen signaal dat ze 'geluidskwaliteit' hadden genoemd.

De rest is geschiedenis en de vinylplaat is weer ongekend populair, joost mag weten waarom.

MegaDrive
7 december 2011, 12:11
Nou Han, dan zitten we in hetzelfde kamp. Hoera voor dynamiek! Nog tips voor hoe je dat tegenwoordig nog verkoopt?

Frits van Mourik
8 december 2011, 00:29
Ik deel Han's sentimenten volledig!

Dan doe je je best, om nog enigszins iets van dynamiek in je opnames te behouden, krijg je (soms een maand) na de mix te horen:
"Op mijn laptop valt in nummer zus-en-zo in de zachte passages de kick wat weg... hoe kèn dat nou?"

Ik heb eens uit frustratie een hele mix met een Dominator en een Waves L2
helemaal platgeslagen. De .WAV's opgestuurd: ha, dat zal ze leren!
Not: reply (ik citeer): "Hey Frits, jij begrijpt ons helemaal! Nadat we er MP3's van hadden gemaakt,
klonk het zoals we echt wilde hebben".


MP3, getverrr...Tja, beauty is in the ears of the beholder. En de klant, hij hep gelijk...

Maar Megadrive heeft in zoverre gelijk:
If it ain't loud, it doesn't sell...

Iedereen hoort muziek; slechts een enkeling luistert.


Sorry voor deze uitwijding; nu weer ff on topic:
Ik heb al jaren de AKG 240 , waarmee ik goed kan lezen & schrijven.

harrie-beton
8 december 2011, 00:59
Vergeet naast de DT770 pro ook niet de DT990 pro. Net zo duur, echter deze is half open en heeft een iets diepere klank dan de 770. Kan je uren en uren op je knar hebben zonder last. Ik heb ze beide :sssh:

MegaDrive
8 december 2011, 04:37
Ik heb eens uit frustratie een hele mix met een Dominator en een Waves L2
helemaal platgeslagen. De .WAV's opgestuurd: ha, dat zal ze leren!



Hahahaha! Dat komt me heeeel bekend voor. In mijn geval had de band in kwestie (metalband uit Dubai) een andere engineer ingeschakeld voor een second opinion en kreeg ik dit terug: "Te gek, precies zoals we dat voor ogen hadden! Nu nog wat Dynamic Range (???) erin en dan is het helemaal af!"

:D :D :D

Excuses voor offtopic. Wat ik nog kan bijdragen is dat in mijn ervaring koptelefoons AB-en in de winkel niet zoveel zin heeft. Het geeft natuurlijk wel een idee, maar net als met gitaarspeakers moeten koptelefoons even 'ingespeeld' worden voordat ze hun uiteindelijke klank krijgen, dus houd daar rekening mee. Bij mijn AKG duurde dat overigens een stuk langer dan bij de Audio Technica.

Han S
8 december 2011, 11:41
Nog even off topic dan maar: ik zag van de week dat Caro Emerald haar zesde platina plaat kreeg en ik las een verhaal over de procucers die er trots op zijn dat ze de dynamiek behouden en dus geen harde master maken. Ik weet dat niet want ik koop dat niet, maar het verhaal vind ik wel goed en als je daarmee dan toch platina haalt is het een erg goed verhaal.

MegaDrive
8 december 2011, 16:51
Nou als de moderator offtopic blijft... :D

Klinkt een beetje als een vliegtuigcrash: je hoort immers nooit wat van al die miljoenen vliegtuigen die wel probleemloos aankomen. Maar goed, het is inderdaad een goed verhaal en er is blijkbaar nog hoop. Ik heb hier een plaatje liggen dat ik heb gekocht naar aanleiding van een soortgelijk artikel. Het is "Paper Airplane" van Alison Krauss met Mike Shipley aan de knoppen en het artikel prees de wijze waarop hij het maximale uit het dynamisch bereik heeft weten te halen. Mooi album en fantastisch geproduceerd, (ontopic) perfect om koptelefoons mee uit te testen :)

Hier nog een ander stuk over die productie, voor de liefhebber:
http://www.soundonsound.com/sos/jul11/articles/it-0711.htm

muziekschuur
8 december 2011, 18:43
Maar nogmaals. Mijn AKG 240 was een "budget" studio hoofdtelefoon. En hij klinkt mij prima in de oren. Maar de Sennheiser HD201 is gesloten en is tussen de 17 en 24 euro overal te vinden. En ik vind hem prima klinken. Er zijn zat mensen hier op een budget. En ik kan die koptelefoon best aanraden... De touwtjes zijn dunner en alles is iets fragieler. Maar als je er normaal mee doet kun je er nog jaren mee vooruit. En hij zit mij beter om de oren...

Han S
8 december 2011, 18:57
Nou als de moderator offtopic blijft... :D

Klinkt een beetje als een vliegtuigcrash: je hoort immers nooit wat van al die miljoenen vliegtuigen die wel probleemloos aankomen. Maar goed, het is inderdaad een goed verhaal en er is blijkbaar nog hoop. Ik heb hier een plaatje liggen dat ik heb gekocht naar aanleiding van een soortgelijk artikel. Het is "Paper Airplane" van Alison Krauss met Mike Shipley aan de knoppen en het artikel prees de wijze waarop hij het maximale uit het dynamisch bereik heeft weten te halen. Mooi album en fantastisch geproduceerd, (ontopic) perfect om koptelefoons mee uit te testen :)

Hier nog een ander stuk over die productie, voor de liefhebber:
http://www.soundonsound.com/sos/jul11/articles/it-0711.htm

Mooie link.


“Studios and their customers are not as smart today as they used to be, because they simply use the tools that they are given. People have blinkers on. They walk in and start recording on Pro Tools, without comparing or really thinking about sound quality. There even are record companies that make people sign contracts that say that when you mix for them, you are not allowed to mix on an analogue console, you can only mix in the box. So you have people sitting behind these big SSL consoles working only with a small Pro Tools controller on top. And I get sick of being given 150 tracks and everything just sounds the same.

Koptelefoons dan maar?

speedmusic
8 december 2011, 20:17
De koptelefoons, die worden aangeraden voor studio gebruik zou je die ook willen aanraden voor gewoon thuis naar muziek luisteren?

MegaDrive
9 december 2011, 04:32
Dat hangt ervan af wat je zoekt. Wil je dat je muziek zo goed mogelijk klinkt of wil je maximaal detail kunnen horen? Het gaat hier om koptelefoons die geschikt zijn voor mixwerk en dan wil je dus elk piepje en nootje kunnen waarnemen. Er zijn ook koptelefoons die het geluid wat flatteren (meer bas, warme mids, prettig hoog) en in het algemeen wordt aangenomen dat muziek daar beter op klinkt, maar die zijn minder accuraat en dus minder geschikt voor mixwerk.

Het is heel persoonlijk en hangt ook een beetje van het genre af. Als ik naar klassiek luister wil ik alles kunnen horen maar met een album als Death Magnetic vind ik een wat geflatteerd geluid wel welkom.

guhlenn
9 december 2011, 14:37
De koptelefoons, die worden aangeraden voor studio gebruik zou je die ook willen aanraden voor gewoon thuis naar muziek luisteren?

Ik heb dat altijd een rare vraag gevonden. Een goede mix referentie laat alles horen wat erin zit en niks wat er niet in zit. Dat wil je altijd zou ik zeggen. Mochrt je dan tochnog wat willen aanpassen voor je luister genot dan zet je er een equalizer tussen. Hifi is net als magic: niks extra's, all tricks.

MegaDrive
9 december 2011, 16:19
Een goede mix referentie laat alles horen wat erin zit en niks wat er niet in zit. Dat wil je altijd zou ik zeggen.

Dat ben ik niet met je eens. Het beste voorbeeld dat ik kan bedenken is "Images & Words" van Dream Theater. Ik was jaren lang ongelofelijk onder de indruk van die productie totdat ik de plaat een keer op reference monitors hoorde. Toen kwam ik erachter dat dit album erg 'steriel' is geproduceerd en dat er nogal wat gaten in het frequentiespectrum zaten. Dat maakt het een fantastische luisterervaring op 'flatterende' hifi systemen maar niet zozeer op studio grade materiaal. Dat is natuurlijk bewust zo gedaan. Andersom met het Alison Krauss album dat ik eerder noemde: dat klinkt naar mijn smaak wat wollig op een hifi systeem maar zet je midden in de recording room met een paar goede monitors of studio hoofdtelefoon.

Arvoitus
12 december 2011, 03:17
De koptelefoons, die worden aangeraden voor studio gebruik zou je die ook willen aanraden voor gewoon thuis naar muziek luisteren?
Ik gebruik mijn DT770 voornamelijk om gewoon muziek te luisteren. Als ik hem vergelijk met andere merken dan is het grootste verschil dat andere koptelefoons gewoon meer laag hebben. Het lijkt net of veel goedkope/DJ koptelefoons zo'n smiley EQ hebben.

marter544
12 december 2011, 12:33
Maar nogmaals. Mijn AKG 240 was een "budget" studio hoofdtelefoon. En hij klinkt mij prima in de oren. Maar de Sennheiser HD201 is gesloten en is tussen de 17 en 24 euro overal te vinden. En ik vind hem prima klinken. Er zijn zat mensen hier op een budget. En ik kan die koptelefoon best aanraden... De touwtjes zijn dunner en alles is iets fragieler. Maar als je er normaal mee doet kun je er nog jaren mee vooruit. En hij zit mij beter om de oren...

Ik heb een HD202 gehad en heb nu een HD203, en het zijn inderdaad prima koptelefoons. Voor 150 euro zijn er wel veeeel betere te vinden, niet alleen kwa geluid maar ook zeker kwa draagcomfort. De 202 en en 203 zitten gewoon niet zo lekker over langere tijd, zeker niet wanneer je ook een bril draagt. Wanneer ik een dergelijk bedrag aan een koptelefoon zou uitgeven zou ik zeker niet naar deze sennheisers kijken. Ik vind zelf de DT990 en de k270 erg fijn.

guhlenn
12 december 2011, 16:18
Dat ben ik niet met je eens. Het beste voorbeeld dat ik kan bedenken is "Images & Words" van Dream Theater. Ik was jaren lang ongelofelijk onder de indruk van die productie totdat ik de plaat een keer op reference monitors hoorde. Toen kwam ik erachter dat dit album erg 'steriel' is geproduceerd en dat er nogal wat gaten in het frequentiespectrum zaten. Dat maakt het een fantastische luisterervaring op 'flatterende' hifi systemen maar niet zozeer op studio grade materiaal. Dat is natuurlijk bewust zo gedaan. Andersom met het Alison Krauss album dat ik eerder noemde: dat klinkt naar mijn smaak wat wollig op een hifi systeem maar zet je midden in de recording room met een paar goede monitors of studio hoofdtelefoon.

Die DT cd is dan gewoon kut. ;)

matty
12 december 2011, 21:28
ik kan heel erg hard de KRK NS-8400 aanraden!

http://www.krksys.com/krk-headphones/kns-8400.html

heb hem nu bijna 2 maand en ik vind hem beter en beter worden. Bijna ongelooflijk hoeveel dingen ik opeens voor de eerste keer hoor in nummers die ik door en door dacht te kennen :)

ik gebruik hem voor recording en luisteren en ik vind hem zalig!

MegaDrive
13 december 2011, 02:08
Die DT cd is dan gewoon kut. ;)

Ja, boutplaat. Heeft de band ook geen goed gedaan...

Slimme zet van KRK om ook studio hoofdtelefoons te gaan maken. Helaas kwamen deze net uit nadat ik mijn aankopen had gedaan. Ik lees er goede dingen over en ik zou ze graag eens aan een vergelijkende test onderwerpen.

Heeft TS inmiddels al iets gekozen/gekocht?

Dribbel_
30 december 2011, 13:09
Zo even een update. Ten eerste bedankt voor alle tips, het heeft geholpen :)

Ik heb gekozen voor de beyerdynamic 770 pro 250
En ik vind het helemaal super! Zit erg comfortabel en klinkt gewoon heel erg goed (voor zover ik dat kan beoordelen) Ik ben tevreden

Roman
6 januari 2012, 19:37
Goede keuze Dribbel, ik heb er zelf ook een kast vol van :)
Ben een redelijke BD fan geworden in de jaren, heb ze in alle soorten en maten.
veel plezier ermee!