PDA

View Full Version : Marshall JMP 2203 GAS



Henri H
4 december 2011, 21:51
Zoals velen ondertussen (tot in den treuren) hebben kunnen lezen, heb ik al een tijdje GAS voor een JMP 2203. Niet omdat deze nu zoveel beter klinkt dan mijn huidige JCM 800 2204 of Mesa Stiletto, maar toch vooral vanwege de enorme bak "mojo".
Nu kan ik misschien een deal met iemand maken die zegt dat ie een 2203 heeft, maar dan met 4 inputs. De amp stamt uit '78 volgens hem, heeft een groot logo, afijn, volgens hem ziet ie er exact zo uit als deze, en klinkt ie ook zo:


http://www.youtube.com/watch?v=ThnzxSWThHA

Zijn "2203" heeft echter een PPIMV ingebouwd gekregen, waarvan de potmeter links naast de power-switches zit. Da's misschien een beetje jammer, maar wel praktisch lijkt me. Hij geeft ook aan dat er JMP MKII op staat, maar in zijn laatste mailtje ging hij toch twijfelen of het een 2203 betreft. De amp staat in zijn oefenruimte, dus hij kon niet even snel kijken, en hij gaf toe dat ie er niet al te veel verstand van had, net als ik.

Is het mogelijk dat het idd een 2203 betreft, en dus geen 1959?

jerome
4 december 2011, 22:56
Ik denk dat het inderdaad geen JMP2203 is.
Voor zover ik weet heeft een JMP2203 origineel altijd 2 inputs en standaard een master volume.
En persoonlijk vind ik een originele JMP2203 véél beter klinken dan een JCM 800 2204!
Maar ook beter dan een JCM 800 2203.
Of het moet een JCM800 2203 zijn uit de eerste series van begin 80er jaren, die zijn (nagenoeg) hetzelfde...
En er zijn veel gitaristen die een master volume beter/puurder vinden klinken dan ppimv, maar das persoonlijk natuurlijk...

Henri H
4 december 2011, 23:10
Tja, het verschil in geluid tussen JCM pre '83 en post '83 zijn de meningen over verdeeld.
Ik heb zelf een '89'er, en die klinkt hemels....
Daar wil ik eigenlijk verder niet teveel woorden aan vuil maken.

Op het filmpje zie ik, als ik goed kijk volgens mij op 36 sec "2203" staan, en op 1:07 zie ik bij de 4 inputs high en low staan, maar ook dat is een beetje vaag te zien. Het lijkt me dat die 2 buitenste inputs een mod is?
Bij de meest rechter pot staat volgens mij duidelijk "PRE-AMP". Dat zou er nog meer op duiden dat het om een 2203 gaat.

Volgens de verkoper zou het een overgangsmodel zijn....

jerome
4 december 2011, 23:16
Je hebt gelijk. Ik had eerlijk gezegd niet goed naar het filmpje gekeken... Het lijkt inderdaad meer op een 2203 waar ze 2 inputs bij hebben gemaakt...

Henri H
4 december 2011, 23:29
.... of toch een overgangsmodel?
Wat staat er tussen de high en low input? Kan het net niet lezen.... :(

jerome
5 december 2011, 06:50
Een overgangsmodel naar wat?
De opvolger van de JMP2203 is de JCM800 2203 en heeft ook maar 2 inputs...

Henri H
5 december 2011, 09:06
Ik dacht misschien v.d. 1959 (non MV) naar de 2203, met nog steeds 4 inputs.
Waar die dan voor zijn zou ik ook niet weten.....

Nielsje
5 december 2011, 11:27
Volgens mij zijn in het begin het 1959 model en het 2203 model gewoon naast elkaar geproduceerd. Geeft het marshall boek van Doyle geen uitslag? (Indien je die niet kent, wil ik vanavond als ik thuis ben wel even koekeloeren).

HaroldA
5 december 2011, 11:43
Het chassis heeft wel 4 gaten, maar de faceplate maar 2. In het schema van de 2203 passen ook geen 4 inputs. De 'low' input wordt ook gebruikt om 1 gainstage uit te schakelen.

Ik zou het niet vertrouwen.

Nielsje
5 december 2011, 11:46
De 'low' input wordt ook gebruikt om 1 gainstage uit te schakelen.
Is dat zo? Ik zit niet zo in de materie, maar ik dacht altijd dat er gewoon een weerstand/condensator combi extra erbij zat, om zo het signaal af te zwakken.

Of is dat het geval bij een '1959' schakeling?

HaroldA
5 december 2011, 11:57
Is dat zo? Ik zit niet zo in de materie, maar ik dacht altijd dat er gewoon een weerstand/condensator combi extra erbij zat, om zo het signaal af te zwakken.

Of is dat het geval bij een '1959' schakeling?

Hier staan ze naast elkaar: http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif

Thiez
5 december 2011, 12:31
Ik heb me de laatste tijd redelijk verdiept in marshall schema's gezien mijn zelfbouw marshall versterker.
Ze begonnen met de de JTM45, toen kwamen de 1959 (100watt) en 1987 (50watt) allemaal met 4 inputs (twee kanalen en per kanaal high en low sensetivity).
vanaf het moment dat er een mastervolume ingebouwd werd zijn ze het 2203 JMP gaan noemen en kregen de versterker 2 inputs (alleen nog de 2 kanalen).
Later werd het JCM800. Wat voor veel verwarring zorgt vaak is dat JCM800 een serie is waaronder 1959 EN 2203 zijn gemaakt. Aangezien 2203 de bekendste zijn worden die gezien als DE JCM800 maar er zijn ook 1959 modellen van JCM800 met dus 4 inputs.

Wanneer je een JMP2203 met 4 inputs hebt dan zou ik denken dat het een overgangsmodel is. Er zijn namelijk 2203 met de cascaded gain, maar de eerst JMP2203 hadden ook gewoon de parallel gainstage van een 1959. Echter hadden deze 2203 zover ik weet ook gewoon standaard een master volume...

De inputs vind ik dus niet echt het probleem. het verschil tussen twee of 4 inputs is dat de sensitivity eraf gehaald is. Je hebt alleen nog de keuze low en high gain. Dus een 2203 is net zo goed uit te voeren met 4 inputs lijkt mij.
Echter het mastervolume is raar want 2203 staat voor de mastervolume serie. De eerst JMP's waren gewoon 1959's met een Mastervolume.


Edit:
Hier 2 links waar het een en ander verduidelijkt word.
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html

E-J
5 december 2011, 12:33
De 2203's geproduceerd in 1976 (ik had er één) hadden nog de oude Marshall behuizing met het kleine logo. Op de achterkant van een 2203 moet trouwens 'Mk2. Master Model 100 watt Lead.' staan. Ik zou deze laten zitten voor wat het is en zoek naar ééntje waar je je wel zeker over voelt.

Kijk ook zeker naar JMP 2203's in Engeland. Daar vind je ze vaker en meestal nog voor een veel lagere prijs ook.

Henri H
5 december 2011, 12:49
Volgens mij zijn in het begin het 1959 model en het 2203 model gewoon naast elkaar geproduceerd. Geeft het marshall boek van Doyle geen uitslag? (Indien je die niet kent, wil ik vanavond als ik thuis ben wel even koekeloeren).Dat boek staat niet online ergens hè? Kon het niet vinden iig. Als je ff zou willen kijken, zou ik wel op prijs stellen. :ok:


Het chassis heeft wel 4 gaten, maar de faceplate maar 2. In het schema van de 2203 passen ook geen 4 inputs. De 'low' input wordt ook gebruikt om 1 gainstage uit te schakelen.

Ik zou het niet vertrouwen.Je bedoelt dat alle JMP 2203 chassis 4 gaten hebben, maar enkel 2 inputs?
Voor de duidelijkheid, de amp uit het filmpje wat ik poste, is niet de daadwerkelijke amp, maar is volgens de verkoper wel identiek.
Als het goed is gaat hij deze week even voor me kijken om welk type het nu daadwerkelijk gaat.


De 2203's geproduceerd in 1976 (ik had er één) hadden nog de oude Marshall behuizing met het kleine logo. Op de achterkant van een 2203 moet trouwens 'Mk2. Master Model 100 watt Lead.' staan. Ik zou deze laten zitten voor wat het is en zoek naar ééntje waar je je wel zeker over voelt.

Kijk ook zeker naar JMP 2203's in Engeland. Daar vind je ze vaker en meestal nog voor een veel lagere prijs ook.Als ik twijfel zal ik het idd laten voor wat het is, maar als het wel om een 2203 gaat, met 2 extra, al dan niet gemodificeerde inputs, en hij klinkt ook nog 's dienovereenkomstig, dan ga ik het wel serieus overwegen als ik hem voordelig kan overnemen.
Voor mij hoeft ie niet 100% vintage correct/origineel te zijn, als de sound er nog maar inzit, en hij moet er nog enigszins goed uitzien.
De extra inputs zijn misschien wel handig om te gebruiken als FX-loop o.i.d.

Thiez
5 december 2011, 14:02
Als hij niet persee origineel hoeft te zijn ga je toch gewoon proberen. Klinkt hij goed naar jou idee is het een win, klinkt hij niet lekker dan doe je het niet.

reckless_life
6 december 2011, 17:50
Kijk ook zeker naar JMP 2203's in Engeland. Daar vind je ze vaker en meestal nog voor een veel lagere prijs ook.

Even terzijde, wat kost het ongeveer om een amp te laten overkomen van pakweg Engeland?

Henri H
6 december 2011, 18:26
Als je bedoelt qua invoer: niks. Engeland is nl. een EU-land.
Verder zal het afhankelijk zijn van degene die hem verstuurd, met welk verzendbedrijf, en of je hem verzekerd laat versturen of niet.
Het zal dus ergens tussen de €50,- en €150,- liggen gok ik.

The Running Man
6 december 2011, 19:03
Als je bedoelt qua invoer: niks. Engeland is nl. een EU-land.
Verder zal het afhankelijk zijn van degene die hem verstuurd, met welk verzendbedrijf, en of je hem verzekerd laat versturen of niet.
Het zal dus ergens tussen de €50,- en €150,- liggen gok ik.
'
Aardige schatting
Ik was 70 GBP kwijt, zo'n 80 Euri dus

Nielsje
6 december 2011, 19:08
Het boek meldt, helaas, niets over overgangs modellen van de jmp 2203/1959.
Vreemd ook, een overgang model. Het 1959 model is gewoon al die tijd geproduceerd geweest. Zelfs van de JCM 800 is het 1959 model het langst geproduceerd geweest, deze was zelfs als enige nog leverbaar toen de JCM 900 serie uitkwam.

Henri H
6 december 2011, 19:16
Het boek meldt, helaas, niets over overgangs modellen van de jmp 2203/1959.
Vreemd ook, een overgang model. Het 1959 model is gewoon al die tijd geproduceerd geweest. Zelfs van de JCM 800 is het 1959 model het langst geproduceerd geweest, deze was zelfs als enige nog leverbaar toen de JCM 900 serie uitkwam.Hé Niels! Thx. :ok:

reckless_life
6 december 2011, 23:34
En persoonlijk vind ik een originele JMP2203 véél beter klinken dan een JCM 800 2204!
Maar ook beter dan een JCM 800 2203.
Of het moet een JCM800 2203 zijn uit de eerste series van begin 80er jaren, die zijn (nagenoeg) hetzelfde...

Ik vind het weinig zin hebben om tegenwoordig statements te maken over amps die 20-30 jaar (of ouder) zijn.

De ene amp is de andere niet en al helemaal niet meer na 30 jaar.
Zelfs een 2204 met een 2203 vergelijken... deze klinken gewoon niet hetzelfde.

Die amps werden trouwens ook aan de lopende band gemaakt, bij een "nieuwe" serie kwam er wel een verandering in het circuit design, maar Marshall gebruikte gewoon nog steeds dezelfde componenten totdat deze opgebruikt waren.
Daarom hebben hebben bvb. oude JCM800's 4 gaten voorzien in het chassis waarvan er maar 2 uitgeboord zijn. De latere modellen hebben dit niet meer.

Om het nog erger te maken, Marshall is nooit consistent geweest in het bouwen van amps en heeft doorheen de jaren continu aanpassingen doorgevoerd, allemaal binnen eenzelfde productielijn, e.g. JCM800 reeks.

Daarom klinkt de ene amp niet als de andere en heeft het volgens mij erg weinig zin om een hele lijn af te keuren wanneer je er maar ééntje gehoord hebt.
Je moet gewoon gaan uitproberen en vertrouwen op je oren, zeker bij oude amps. :)

the sure thing
7 december 2011, 17:05
Ik vind het weinig zin hebben om tegenwoordig statements te maken over amps die 20-30 jaar (of ouder) zijn.

De ene amp is de andere niet en al helemaal niet meer na 30 jaar.
Zelfs een 2204 met een 2203 vergelijken... deze klinken gewoon niet hetzelfde.

Die amps werden trouwens ook aan de lopende band gemaakt, bij een "nieuwe" serie kwam er wel een verandering in het circuit design, maar Marshall gebruikte gewoon nog steeds dezelfde componenten totdat deze opgebruikt waren.
Daarom hebben hebben bvb. oude JCM800's 4 gaten voorzien in het chassis waarvan er maar 2 uitgeboord zijn. De latere modellen hebben dit niet meer.

Om het nog erger te maken, Marshall is nooit consistent geweest in het bouwen van amps en heeft doorheen de jaren continu aanpassingen doorgevoerd, allemaal binnen eenzelfde productielijn, e.g. JCM800 reeks.

Daarom klinkt de ene amp niet als de andere en heeft het volgens mij erg weinig zin om een hele lijn af te keuren wanneer je er maar ééntje gehoord hebt.
Je moet gewoon gaan uitproberen en vertrouwen op je oren, zeker bij oude amps. :)

+1. Hoe ouder, hoe meer variatie in dezelfde modellen onderling. Ik heb ooit een Marshall 2210 gehad, die zo ontzettend lekker klonk: die zou ik morgen hebben ingeruild voor welke 2203 of 2204 dan ook...

toneblo
7 december 2011, 18:03
mooie amp, mooi bedrag:ok:

jerome
7 december 2011, 19:36
Ik vind het weinig zin hebben om tegenwoordig statements te maken over amps die 20-30 jaar (of ouder) zijn.

De ene amp is de andere niet en al helemaal niet meer na 30 jaar.
Zelfs een 2204 met een 2203 vergelijken... deze klinken gewoon niet hetzelfde.

Die amps werden trouwens ook aan de lopende band gemaakt, bij een "nieuwe" serie kwam er wel een verandering in het circuit design, maar Marshall gebruikte gewoon nog steeds dezelfde componenten totdat deze opgebruikt waren.
Daarom hebben hebben bvb. oude JCM800's 4 gaten voorzien in het chassis waarvan er maar 2 uitgeboord zijn. De latere modellen hebben dit niet meer.

Om het nog erger te maken, Marshall is nooit consistent geweest in het bouwen van amps en heeft doorheen de jaren continu aanpassingen doorgevoerd, allemaal binnen eenzelfde productielijn, e.g. JCM800 reeks.

Daarom klinkt de ene amp niet als de andere en heeft het volgens mij erg weinig zin om een hele lijn af te keuren wanneer je er maar ééntje gehoord hebt.
Je moet gewoon gaan uitproberen en vertrouwen op je oren, zeker bij oude amps. :)


Ik vind het wel degelijk zin hebben...(ik heb het over ongemodificeerde tops en ja, ik heb er meerdere van elke soort geprobeerd)
Want het verschil qua sound tussen een 2203 (100 watter) en een 2204 (50 watter) is echt heel groot en al helemaal als je een een JMP2203 vergelijkt met een latere JMC2204.
En de verschillen tussen een JMP2203/vroegeJCM800-2203(vertical inputs) en de latere JCM800-2203 (horizontal inputs) zijn ook behoorlijk groot, veel groter dan de verschillen tussen de amps van hetzelfde type/serie/bouwjaren onderling...
En ja natuurlijk moet je ze uitproberen want het heeft het allemaal met smaak te maken...

Henri H
9 december 2011, 23:18
De verkoper heeft vandaag gemaild dat ie afziet van de deal (ruil met mijn 2205).
Hij is met zijn amp bij CMW amps geweest, en daar bleek dat het om een 1959 model ging.
Chris (CMW) gaat die amp waarschijnlijk modificeren naar de wens v.d. ex-verkoper (jose arredondo mod).

Nu zag ik op eBay wel een erg aantrekkelijk alternatief staan, maar ik wil toch echt eerst van de 2205 af, niet omdat ik het nu ineens zo'n slechte amp vind, maar puur vanwege de moneten.