PDA

View Full Version : Marshall JCM 2000 TSL met 2 verschillende soorten powerlamp?



lorenz
4 december 2011, 20:52
Niet zolang geleden deze versterker tweedehands op de kop kunnen tikken. Klinkt best wel lekker vond ik, maar een vriend van me die een erge Marshall superfan is vond'm niet echt klinken zoals andere JCM 2000 TSL's.

Dan maar eens open gevezen en tot volgende constatatie gekomen:

http://img155.imageshack.us/img155/1043/04122011093.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/155/04122011093.jpg/)


2 van de Powerlampen zijn door de vorige eigenaar blijkbaar verwisseld door 2 Groove Tube EL34's (normaal gezien zitten er 4 Svetlana's in). Nu ben ik niet zo'n superexpert qua versterkers, maar volgens mij is het niet echt zo'n fantastisch idee om met 2 verschillende powerlampen te spelen?

Kan het eigenlijk kwaad? Best zo rap mogelijk vervangen door nieuwe?


Zou ik ze eventueel zelf kunnen vervangen? In het midden onder de middelste 2 lampen zie je namelijk een soort plug, met langs beide kanten 2 witte vijsjes. Ik vermoed dat dit dient om de BIAS te regelen? Zou ik het dan zelf kunnen indien ik zo'n BIAS-apparaatje koop? Of toch maar beter naar een amp-technicus rijden?

allochthomas
5 december 2011, 00:41
Zijn bijde EL34 buizen, ik zie het probleem niet echt(behalve dat een gematched setje vaak het beste is)

HaroldA
5 december 2011, 00:52
Die zou zomaar van mij geweest kunnen zijn in een ver verleden! Ik had m overigens zo gekocht en omdat hij best wel goed klonk zo laten zitten.

Ik ben niet veel later op een enkelkanaals jcm800 overgestapt...

lorenz
5 december 2011, 01:30
kan dus geen kwaad dat ik ze zo laat zitten?


Maar dan nog, aan het laagje stof dat er al op de lampen zat vermoed ik dat ze er al een hele tijd inzitten, en zou ze uiteindelijk toch wel willen vervangen, kan ik ze zelf vervangen? heb ondertussen al geleerd da de 3 pinnetjes + mini-pots inderdaad voor het regelen van de bias zijn, dus dat zou ik toch makkelijk moeten kunnen dan?


vraag maar of ik het zelf kan omdat ik er altijd tegenop zie m'n amp weg te brengen, ben je hem ineens weer een hele week kwijt enzo.

big dooley
5 december 2011, 08:53
kan dus geen kwaad dat ik ze zo laat zitten?


Maar dan nog, aan het laagje stof dat er al op de lampen zat vermoed ik dat ze er al een hele tijd inzitten, en zou ze uiteindelijk toch wel willen vervangen, kan ik ze zelf vervangen? heb ondertussen al geleerd da de 3 pinnetjes + mini-pots inderdaad voor het regelen van de bias zijn, dus dat zou ik toch makkelijk moeten kunnen dan?


vraag maar of ik het zelf kan omdat ik er altijd tegenop zie m'n amp weg te brengen, ben je hem ineens weer een hele week kwijt enzo.

als je die verschillende paartjes erin wilt houden, zou ik ze bij elkaar zetten, ipv deze manier... de JCM2000's hebben 2 biaspotten... eentje voor het rechterpaar en de ander voor het linkerpaar... op die manier, kun je 2 verschillende matched paartjes in balans krijgen...

voor wat het biassen betreft:
http://www.eurotubes.com/euro-Marshall-DSLTSLV.htm

dit is de methode die marshall zelf adviseert... met een multimeter op de testpunten 90 millivolt per kant...
zelf ben ik hier absoluut geen voorstander van, omdat de anodespanning in deze modellen volgens diverse rapportages van 425Vdc tot aan 480Vdc kan zijn... met 90mV per kant op een anodespanning van 480Vdc en die buizen gaan het niet lang volhouden... bovendien is 90mV geen zaligmakende setting... als jij dat ding bij 70mV per kant beter vind klinken, wat is dan het nut ervan? hoger dan 90mV zou ik sowieso niet gaan...
de JVM's verlaten de fabriek met een instelling van 60mV per kant... das weer heul erg koud

cluseau
5 december 2011, 10:51
als je die verschillende paartjes erin wilt houden, zou ik ze bij elkaar zetten, ipv deze manier...


Weet je dat heel zeker? ;)

HaroldA
5 december 2011, 10:54
Als er met watervaste stift bij de reverb tank geschreven is waar de tulp pluggen in moeten, dan is hij van mij geweest.

Ik had zelf de reverb tank er uitgehaald omdat ik die toch niet gebruikte en ik vond 'm irritant "rinkelen/rammelen" in auto ;)


Edit: foto's gevonden!

De switch had aan beide kanten een connector, volgens mijn had BAMP uit Bergeijk dat gemaakt. Er zat grijs draad tussen, in 2 lengtes.

http://img.sait.nl/tsl/


Is dit mijn amp geweest?

lorenz
5 december 2011, 12:28
nee, is niet jou amp geweest :)

HaroldA
5 december 2011, 12:31
nee, is niet jou amp geweest :)

Jammer... Toch apart dat iemand anders dezelfde buis-combi er in heeft gezet, al weet ik de merken van de buizen niet meer...

lorenz
5 december 2011, 12:59
Jammer... Toch apart dat iemand anders dezelfde buis-combi er in heeft gezet, al weet ik de merken van de buizen niet meer...

Groove Tubes en Svetlana :)


en misschien is het wel de jouwe, er zijn gewoon geen sporen van te vinden :P. Footswitch zit nog altijd de standaardkabel van een meter of 10 aan..

lindstrom
5 december 2011, 13:29
Die TSL bakken zijn naar mijn mening waardeloze versterkers! niet strak, dunnig prikkerig en als het er echt toe doet op het podium blijft er niks van over!

Ver bij uit de buurt blijven en al helemaal als er met verschillende buizen is gerommeld. :stop:

HaroldA
5 december 2011, 13:31
Die TSL bakken zijn naar mijn mening waardeloze versterkers! niet strak, dunnig prikkerig en als het er echt toe doet op het podium blijft er niks van over!

Ver bij uit de buurt blijven en al helemaal als er met verschillende buizen is gerommeld. :stop:

Die TSL bakken zijn naar mijn mening schitterende versterkers! 2e kanaal is lekker strak, 3e kan wel een beetje dunnig en prikkerig zijn maar als het er echt toe doet op het podium snij je lekker overal doorheen!

Zeker als er met verschillende buizen is geexperimenteerd kan dit een vette versterker zijn! :ok:


Kanaal 2 boosten is wel verstandiger dan kanaal 3 als full-gain slag gebruiken, dat is echt een lead kanaal.

lindstrom
5 december 2011, 13:36
Die TSL bakken zijn naar mijn mening schitterende versterkers! 2e kanaal is lekker strak, 3e kan wel een beetje dunnig en prikkerig zijn maar als het er echt toe doet op het podium snij je lekker overal doorheen!

Zeker als er met verschillende buizen is geexperimenteerd kan dit een vette versterker zijn! :ok:


Kanaal 2 boosten is wel verstandiger dan kanaal 3 als full-gain slag gebruiken, dat is echt een lead kanaal.

Als ik onverhoopt toch een keer met zo'n on-unit moet werken zou ik eerder het 2e kanaal als lead gebruiken. dat is het enige bruikbare aan de versterker.
dan dunnige/prikkerige kun je vinden snijden maar ik mis dan nog altijd het strakke laag wat juist de definitie in de gitaarpartijen legt.

HaroldA
5 december 2011, 13:38
Als ik onverhoopt toch een keer met zo'n on-unit moet werken zou ik eerder het 2e kanaal als lead gebruiken. dat is het enige bruikbare aan de versterker.

Laatst over een DLS100 gerepeteerd. Geef mij de TSL100 maar!

lindstrom
5 december 2011, 13:47
Laatst over een DLS100 gerepeteerd. Geef mij de TSL100 maar!

Ik heb dat juist andersom, al vind ik de DSL ook een on-unit! :stop:

lorenz
5 december 2011, 13:55
de clean op dit ding vind ik geniaal, zelfs al zitten er niet de standaard buizen in, echt heel mooi imo. hou echt wel van het geluid. cruch kanaal is imo perfect voor classic rock of punk, en de lead is best goed bruikbaar voor de zwaardere types metal/hardcore.


Ik plan trouwens de buizen allemaal te vervangen door Tung-Sol, zowel de 12AX7 als de EL34. schitterende klank in die dingen vind ik. Dan gaat ie volgens mij nog beter klinken.

big dooley
5 december 2011, 16:44
Weet je dat heel zeker? ;)

ervanuitgaande dat hij ze erin wil houden? ja...
zoals gezegd, met die dubbele biaspot, krijg je de buizen mijns inziens dichter bij elkaar...

zelf zou ik ze eruit rukken en gewoon een nieuwe quad erin stoppen

lorenz
5 december 2011, 16:50
zelf zou ik ze eruit rukken en gewoon een nieuwe quad erin stoppen


ben ik ook inderdaad van plan :) . dus gewoon nieuwe erin steken en dan maar biasen naar wat Marshall zelf suggereerd? heb een Voltmeter dus moet makkelijk kunnen denk ik.

HaroldA
5 december 2011, 16:51
ben ik ook inderdaad van plan :) . dus gewoon nieuwe erin steken en dan maar biasen naar wat Marshall zelf suggereerd? heb een Voltmeter dus moet makkelijk kunnen denk ik.

Kleine waarschuwing: de spanningen in zo'n versterker zijn dodelijk.

big dooley
5 december 2011, 17:03
Kleine waarschuwing: de spanningen in zo'n versterker zijn dodelijk.

in de versterker wel, op die testpinnentjes niet... marshall zou veiligheidswege zoiets nooit op de markt kunnen zetten, als er hoogspanning op zou zitten, dunkt me...

echter om een versterker te biassen ben ik meer een voorstander van de methode die nico verduin op z'n site heeft staan... de JVM heeft dezelfde setup qua bias, alleen moet daarvoor wel het chassis getrokken worden... ik gebruik ze echter nooit...
m'n AFD is nog simpeler... die doet het zelf :)

lorenz
5 december 2011, 17:04
weet ik, maar ik moet ook niet echt in de amp zijn, de toegangspunten om hem te biasen zijn makkelijk bereikbaar (gewoon roostertje aan achterkant eraf en kan er al aan) en je zou al een grote idioot moeten zijn om je daaraan te bezeren.


trouwens; spanning dood niet, stroom wel. heb 6 jaar als elektricien gewerkt, heb het al genoeg keer gevoeld :).

cluseau
5 december 2011, 18:56
ervanuitgaande dat hij ze erin wil houden? ja...
zoals gezegd, met die dubbele biaspot, krijg je de buizen mijns inziens dichter bij elkaar...

Dat is dan de grootste fout die je kan maken. Het is wel zo dat je op het rustpunt de buizen op gelijke stroom kan instellen maar de trap zal zich zo asymetrisch als de pest gedragen. Als iemand van Marshall deze manier suggereerd wordt het tijd dat hij een andere hobby gaat zoeken. Nog nooit zo'n klinklare onzin gehoort, sorry hoor:dontgeti:

bass blom
5 december 2011, 19:01
trouwens; spanning dood niet, stroom wel. heb 6 jaar als elektricien gewerkt, heb het al genoeg keer gevoeld :).

in water verdrink je niet als je er niet in springt.

big dooley
5 december 2011, 20:41
Dat is dan de grootste fout die je kan maken. Het is wel zo dat je op het rustpunt de buizen op gelijke stroom kan instellen maar de trap zal zich zo asymetrisch als de pest gedragen. Als iemand van Marshall deze manier suggereerd wordt het tijd dat hij een andere hobby gaat zoeken. Nog nooit zo'n klinklare onzin gehoort, sorry hoor:dontgeti:

leg dan eens uit;
waarom marshall is overgegaan op die dubbele biaspots? (en ik ga het ze zelf ook vragen... ga over 2 weken een bezoekje brengen aan de fabriek :) )
waarom kan bij een randall MTS elke buis afzonderlijk worden ingesteld, en geven ze zelf aan, dat je bij een kapotte eindbuis, alleen de kapotte hoeft te vervangen, zonder gelijk een matched setje te moeten kopen?
waarom geeft marshall aan, dat als de gebruiker dat wil, hij 4 verschillende buizen in zijn AFD100 of YJM100 kan stoppen en de autobias de rest voor hem doet? (en ik heb dat geprobeerd, met 2x KT77 en 2x 6550)
sinds wanneer gedraagt een buizenversterker zich 100% symmetrisch en zo ja, welke gitarist vind dat echt lekker klinken?
waarom vinden bepaalde gitaristen een single ended versterker die vol op z'n lazer krijgt zo fantastisch klinken? omdat dat zo symmetrisch is?
waarom zijn er mondharmonica-spelers (en sommige gitaristen ook) die een 12DW7 in de fasedraaier van hun versterker stoppen?
symmetrisch of asymmetrisch, goed of slecht, dat lijkt me echt een persoonlijke voorkeur... en dan vraag ik me sterk af, of dat met een 100watt marshall die nooit op zijn tandvlees zijn werk zal moeten doen, dit uberhaubt wel te merken is

tuurlijk weet ik dat de eindtrap minder symmetrisch zal zijn... maar dat zou ik dan prefereren boven een versterker waarvan je niet weet hoe de ruststroom per individuele buis afgesteld staat... die testpunten geven je de ruststroom van 2 buizen... als die twee niet gematched zijn kan de ene iets te koud staan en de ander op standje selfdestruction...

nogmaals, in dit geval zou ik de beste optie kiezen en gewoon die krengen eruit rukken en een matched quad erin proppen... wat dan ook gaat gebeuren, wat ik begrijp

cluseau
6 december 2011, 09:12
Jij lijkt me zo iemand die s'morgens de deur uitgaat met links een kaplaars en rechts sportschoen dus ik ben bang dat dit ook gezien je vele vragen een hele lange wordt maar ik doe een poging om via gezonde discussie tot overeenstemming te komen.





leg dan eens uit;
waarom marshall is overgegaan op die dubbele biaspots? (en ik ga het ze zelf ook vragen... ga over 2 weken een bezoekje brengen aan de fabriek )

Om de trap zo goed mogelijk symetrisch af te kunnen regelen wat niet wil zeggen dat je daar misbruik van moet maken door er maar wat in te gooien. De verschillen welke door jouw advies worden geintroduceerd kun je nooit wegregelen met een bias potje. Er zijn zat amps met maar twee eindbuizen welke toch afzonderlijke biaspots hebben en dat is echt niet om met verschillende buizen te kunnen klooien.





waarom kan bij een randall MTS elke buis afzonderlijk worden ingesteld, en geven ze zelf aan, dat je bij een kapotte eindbuis, alleen de kapotte hoeft te vervangen, zonder gelijk een matched setje te moeten kopen?

Zelfde reden als vorige vraag. Als de overgebleven buizen op zijn gaat hun verhaal toch echt niet op hoor, verkopers verhaaltje. Ennehhhh, dit is geen Randall.




waarom geeft marshall aan, dat als de gebruiker dat wil, hij 4 verschillende buizen in zijn AFD100 of YJM100 kan stoppen en de autobias de rest voor hem doet? (en ik heb dat geprobeerd, met 2x KT77 en 2x 6550)

Autobias? Waar? iig niet in deze JCM2000.





sinds wanneer gedraagt een buizenversterker zich 100% symmetrisch en zo ja, welke gitarist vind dat echt lekker klinken?

Bij aflevering van een reparatie zullen we er altijd naar streven een amp af te leveren zoals de fabrikant heeft bedoeld met een zo goed mogelijk paar/quad eindbuizen welke de 100% symetrie dicht benaderen, 100% zul je nooit halen maar 99,9..... (?), ik doe mijn best. Uiteindelijk zijn er vele gebruikers die zelf de keuze willen kunnen maken of ze een clean geluid uit hun amp kunnen halen en dat kan alleen met een amp welke in goede conditie verkeerd.

Vergeet niet dat een cleane amp de basis is. Vanuit die positie kun je vele kanten op. Een amp welke van zichzelf verrot klinkt kun jij wel mooi vinden maar deze heeft een dominant karakter. De weg terug naar een ander geluid is dan heel moeilijk, zo niet onmogelijk.




waarom vinden bepaalde gitaristen een single ended versterker die vol op z'n lazer krijgt zo fantastisch klinken? omdat dat zo symmetrisch is?

Dat is een kwestie van harmonischen en heeft niets met symetrie te maken. Bij SE is symetrie helemaal niet aan de orde (bestaat uit één eindbuis) al zijn er natuurlijk ook andere oorzaken om de symetrie van het signaal te fucken.




waarom zijn er mondharmonica-spelers (en sommige gitaristen ook) die een 12DW7 in de fasedraaier van hun versterker stoppen?

Dat staat ze vrij, als ze dat mooi vinden, who care's? Ze kunnen echter niet even terug naar een clean geluid zonder buis te wisselen. Je zou het ook mooi kunnen vinden over een half opgeblazen cabinet te spelen, geeft ook een apart geluid hoor.





symmetrisch of asymmetrisch, goed of slecht, dat lijkt me echt een persoonlijke voorkeur... en dan vraag ik me sterk af, of dat met een 100watt marshall die nooit op zijn tandvlees zijn werk zal moeten doen, dit uberhaubt wel te merken is

Juist bij gemiddelde output is asymetrie goed te horen.





tuurlijk weet ik dat de eindtrap minder symmetrisch zal zijn... maar dat zou ik dan prefereren boven een versterker waarvan je niet weet hoe de ruststroom per individuele buis afgesteld staat... die testpunten geven je de ruststroom van 2 buizen... als die twee niet gematched zijn kan de ene iets te koud staan en de ander op standje selfdestruction...

Dat is het risico van het moedwillig verschillende buizen gebruiken maar ik neem aan dat iemand die de buizen plaatst deze kwa bias overeenkomst checked.

De eindtrap in deze amp is een balans eindtrap wat wil zeggen dat deze uit twee helften is opgebouwd. Zolang je links en rechts hetzelfde doet zullen de stromen door de trafo nagenoeg gelijk zijn en de voedingsrimpel tegen elkaar wegvallen. Met jouw werkwijze zal er alleen gelijkheid optreden op het biaspunt, daar heb je lekker veel aan. Bij uitsturing wordt het gedrag gegarandeerd hopeloos verschillend, iets wat we juist proberen te voorkomen.





nogmaals, in dit geval zou ik de beste optie kiezen en gewoon die krengen eruit rukken en een matched quad erin proppen... wat dan ook gaat gebeuren, wat ik begrijp


Dan zijn we het daar tenminste over eens.

Waar het mij uiteindelijk om gaat is dat je iemand adviseerd het verkeerde te doen. Uit een ander topic is ook al gebleken dat je niet helemaal op de hoogte ben van de materie wat helemaal niet erg is maar ga dan geen rare dingen adviseren want dan voel ik me geroepen aan de bel trekken. Als lezers jouw advies klakkeloos overnemen hebben we er zo weer een indianenverhaal bij en die zijn o zo moeilijk uit te roeien. Misschien komt dat niet leuk over maar het is wel goed bedoeld.

Frans.

big dooley
6 december 2011, 13:15
let wel frans... 1 gek kan meer vragen stellen dan 100 wijzen uit het oosten kunnen beantwoorden :D, bedankt in ieder geval ;)
enneh ik loop 's ochtends de deur uit op op klompen :)


waar ik met mijn reactie op doelde is de zekerheid hebben, dat er niet een paar buizen veel te heet zou worden afgesteld...
90mV op de testpunten is (afhankelijk van de anodespanning) vrij heet te noemen... de JVM heeft vrijwel hetzelfde circuit en verlaat de fabriek met een instelling van 60mV om maar ff een voorbeeld te geven...
met een zwaar ongematchte paar buizen aan 1 kant zit er dan 1 buis, die wellicht flink overbelast wordt... dan zou ik liever de assymmetrie op de koop toe nemen en het spulletje heel houden... dat is in ieder geval mijn uitgangspunt
of dat dan wel of niet goed gaat klinken is aan de persoon zelf


Dat is het risico van het moedwillig verschillende buizen gebruiken maar ik neem aan dat iemand die de buizen plaatst deze kwa bias overeenkomst checked.


dat durf ik sterk te betwijfelen... ben al vaker figuren tegengekomen die bijvoorbeeld een 6L6 en EL34 op dezed manier proberen te mixen, zonder er nazoeking op te doen

cluseau
6 december 2011, 13:29
let wel frans... 1 gek kan meer vragen stellen dan 100 wijzen uit het oosten kunnen beantwoorden :D

Laat mij dan maar die ene gek zijn die jouw negen wijze vragen probeert te beantwoorden.


ps ben benieuwd naar de antwoorden van Marshall over twee weken.

big dooley
6 december 2011, 17:18
ps ben benieuwd naar de antwoorden van Marshall over twee weken.

mjah, ik denk dat ik intussen maar eens een vragenlijstje samen moet gaan stellen :)
ik weet precies hoe dat gaat... er is dadelijk zoveel te zien, dat je van alles vergeet te vragen wat je eigenlijk wel wilde weten...

lorenz
7 december 2011, 00:31
ps ben benieuwd naar de antwoorden van Marshall over twee weken.


post ze gerust in dit topic als je wil, leer ik ineens ook weer wat bij :)

lorenz
8 december 2011, 16:20
ok, voor de geinigheid toch maar eens de bias van de amp bekeken zoals die nu is, en kwam tot een verbazend resultaat.

ene kant stond op zo'n 74mV en de andere stond maar op een miezerige 30mV. Geen wonder dat deze dan nog niet zo super klonk. Heb het nu al wat bijgeregeld en nu staan beide kanten op zo'n 72mV, en het klankverschil is al opmerkelijk.

Misschien nog een beetje hoger zetten tot 80mV.

cluseau
8 december 2011, 16:49
Misschien nog een beetje hoger zetten tot 80mV.

Pak eerst eens een zakjapanner

lorenz
8 december 2011, 16:57
zie niet in waarom ik die nodig zou moeten hebben?


beide kanten stonden op 72mV heb ze beiden hoger tot 80mV gezet, zie het probleem niet?

cluseau
8 december 2011, 17:25
zie niet in waarom ik die nodig zou moeten hebben?


beide kanten stonden op 72mV heb ze beiden hoger tot 80mV gezet, zie het probleem niet?


Dus jij neemt klakkeloos aan dat de vorige eigenaar hem goed heeft afgeregeld. Komop, ff de datasheet erbij. Uak meten en de stroom door de meetweerstand uitrekenen. Dan kun je de totale dissipatie berekenen Pg2 + Pa en dan op 60% afregelen.

lorenz
8 december 2011, 17:32
ik heb de link gevolgd eerder in deze thread (+ andere info die ik zelf gevonden heb) van hoe een Marshall van mijn type af te regelen. tenzij dat allemaal idioten zijn die er niks van kennen zie ik nog steeds het probleem niet.


zeker niet als de klank er nu beter uitkomt dan voorheen.

big dooley
8 december 2011, 18:08
voordat er allemaal vingers mijn kant op gaan wijzen wil ik even heel duidelijk mijn daaropvolgende regels quoten:


dit is de methode die marshall zelf adviseert... met een multimeter op de testpunten 90 millivolt per kant...
zelf ben ik hier absoluut geen voorstander van, omdat de anodespanning in deze modellen volgens diverse rapportages van 425Vdc tot aan 480Vdc kan zijn... met 90mV per kant op een anodespanning van 480Vdc en die buizen gaan het niet lang volhouden...

big dooley
8 december 2011, 18:12
ene kant stond op zo'n 74mV en de andere stond maar op een miezerige 30mV.

das wel een enorm verschil... weet je zeker dat er niks anders aan de hand is?