PDA

View Full Version : Solovolume te zacht... Extra master volume potmeter inbouwen?



jerome
4 december 2011, 20:29
Ik heb een oude JMP2203 top waar ik helemaal verliefd ben op de sound.
Het is alleen een 1 kanaals versterker en met mijn randapparatuur krijg ik het solovolume niet hard genoeg.
Ik wil nu een extra master volume potmeter erbij bouwen die midi gestuurd schakelbaar is.
De ene mastervolumepotmeter wil ik dan gebruiken voor het slaggitaarwerk en de andere voor de solo’s
Weten jullie of hier een kitje (elektronicaprintplaat) voor bestaat of moet zoiets speciaal gemaakt worden?
En zijn er mensen hier die al zoiets eerder gedaan hebben?

Bedankt alvast!
Jeroen

driftkop
4 december 2011, 21:25
Met een potmeter alleen om je geluid te boosten kom je er niet, je hebt namelijk ook een boostercircuit nodig.

pasqual
4 december 2011, 22:33
Ik heb in mijn amp een boostpedaaltje in de effectsloop. Dit werkt uitstekend als volumeboost zonder je sound te kleuren of extra gain toe te voegen. Ik ken je amp niet maar waarschijnlijk heb je geen effectsloop. Volgens mij is dit niet een erg ingewikkelde ingreep, dus wellicht is dit wat?

jerome
4 december 2011, 23:07
Ik wil eigenlijk gewoon het liefst geen andere/extra kleuring van mijn geluid dus geen extra boosters of i.d. en mijn amp heeft inderdaad geen effectsloop.

Ik heb de hoop dat er elektronische wisselschakelaar bestaat waarbij het signaal vlak voor de mastervolume door deze wisselschakelaar gaat en hiermee gekozen kan worden tussen de standaard mastervolumepotmeter en een extra mastervolumepotmeter. En dat je die extra volumepotmeter dan een stuk harder kan zetten voor het solovolume...

pasqual
4 december 2011, 23:23
Ik schreef dus dat met mijn methode GÉÉN kleuring geeft van het geluid, alleen extra volume. Maar okee, als je geen effectsloop wilt inbouwen, wat ik best kan begrijpen, is dit dus geen optie want als je een boostpedaal voor je input zet, gaat dit alleen werken als je clean speelt. Als je met gain speelt, neemt je gain toe en niet je volume. Er zal hier trouwens heus wel iemand zijn die je kan helpen. Succes!

bluegate
5 december 2011, 10:27
Wat voor randapp. heb je het over?

Je kunt een tweede Master Volume maken, die wordt dan schakelbaar gemaakt door een Jack aansluiting op de achterkant bijvoorbeeld.
Om deze via midi te bedienen heb je een hulpje nodig zoals de Nobels MS-4 of een Behringer FCB1010 midi footpedaal.

yavin
5 december 2011, 10:44
ik zou toch eerst eens experimenteren met een LBP-1 van Electro Harmonix. Die dingen werken prima, kosten ook geen vermogen en doen precies wat je er van mag verwachten... mocht je het uiteindelijk toch in je amp willen inbouwen, dan kan je die booster altijd nog op marktplaats zetten.

nak
5 december 2011, 12:49
http://img593.imageshack.us/img593/8189/potv.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/593/potv.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Bedoel je dit?
Kan wellicht met één schakelaar(loper)maar dan komt de tweede pot parallel te staan aan de master en ik weet niet wat de verminderde vervangingweerstand dan gaat doen.
Maar dat is ook op te lossen door pots te nemen met 2x de waarde van wat de master nu is.
Maak dan de solopot dezelfde waarde als de master.

jerome
8 december 2011, 19:58
Wat voor randapp. heb je het over?

Je kunt een tweede Master Volume maken, die wordt dan schakelbaar gemaakt door een Jack aansluiting op de achterkant bijvoorbeeld.
Om deze via midi te bedienen heb je een hulpje nodig zoals de Nobels MS-4 of een Behringer FCB1010 midi footpedaal.

Is dat dan met een stuk electronica/printplaat/module erin?
Want volgens mij kan je dit niet zomaar met een mechanische schakeling doen.
Want dan komen volgens mij de beide potmeters parallel te staan (zoals Nak al opmerktte)
Ik zal toch een electronica/printplaat/module moeten vinden waarbij de bestaande mastervolume-potmeter en de extra mastervolume-potmeter gescheiden blijven dus niet parallel komen te staan?

bluegate
8 december 2011, 21:51
Je kunt voor meer opties kiezen, niet alles hoeft actief te zijn.
Ik heb ooit een gainpot passief schakelbaar gemaakt.
Dus ik neem aan dat dit met de volumeknop ook moet lukken.
Gewoon creatief zijn en het schema begrijpen.
Indien je dit niet kunt, laat dan de versterker door een ampdokter aanpassen naar je wens.

Agent_Smith
8 december 2011, 22:27
Misschien kun je iets met het schema van een SLX (of MkIII). Die hebben dat en is in principe is dat een enkelkanaals Marshall.

Henri H
8 december 2011, 23:21
Wat voor randapp. heb je het over?

Je kunt een tweede Master Volume maken, die wordt dan schakelbaar gemaakt door een Jack aansluiting op de achterkant bijvoorbeeld.
Om deze via midi te bedienen heb je een hulpje nodig zoals de Nobels MS-4 of een Behringer FCB1010 midi footpedaal.In mijn JCM 800 2204 heb ik een 2e mastervolume op de plek van de low input laten zetten. De low input kan ik dus niet meer gebruiken.
Op de achterkant is één van de speaker outputs een aansluiting voor een switch geworden.
In eerste instantie leverde dat een harde kraak/plop op bij het schakelen, maar toen er een sneller schakelende relais ingebouwd is, was dat probleem over. Enkel op zeer laag volume hoor ik nog een lichte plop.

Het is mogelijk om de beide masters te schakelen via midi met de juiste randapparatuur. Denk dan aan een Musicomlab EFX, GLAB GSC, of een rackunit zoals b.v. Voodoo Lab GCX. Voodoo Lab heeft ook een Ground Control Pro (GCP).

Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Bovendien is het een ingreep van niks, en kan de amp zonder onnodige gaten e.d. evt. weer in zijn originele staat terug gebracht worden.

jerome
9 december 2011, 18:14
Klinkt goed!
Waar heb je dat laten doen?

Henri H
9 december 2011, 22:03
Daar ga ik je over PM'en....