PDA

View Full Version : Tips voor aanschaf oude gitaar



Frenk Rijksman
4 december 2011, 16:49
Beste medegitaristen,

Kort geleden tipte de drummer van mijn band mij over een jumbo van Guild uit 1970, die hij bij een particuliere handelaar voor 950 euro te koop zag staan. Hij kon me helaas niet vertellen welk type het was (kom ik nog wel achter). Ik ben erg nieuwsgierig om hem een keer te proberen.

Ik speel 12 jaar en heb diverse gitaren, dus op het gebied van klank en houtsoorten weet ik waar ik op moet letten bij aanschaf. Een oudere gitaar heb ik echter nooit gekocht. Een belangrijk pluspunt van de meeste oude gitaren is voor mij de volle en warme klank. Het aanschaffen van een oudere gitaar lijkt me alleen niet geheel vrij van risico's. Zijn er bijvoorbeeld - afgezien van beschadigingen aan de toets of bovenblad - andere beschadigingen die veel voorkomen? Hopelijk kan iemand mij vertellen of er specifieke details zijn waar ik op moet letten bij kopen van een oudere gitaar.

Alvast bedankt.

northernlake
4 december 2011, 19:15
Beschadiging aan het bovenblad zijn er in gradaties :)

Belangrijk bij een oudere steel string:

- actie rond de 12e fret
- de hoeveelheid zadel die er nog in de brug staat
- is de brug verlaagd?
- en zit ie overal vast? (voelermaatjes mee!)
- zitten alle zangbalken vast
- zijn er breuken gelijmd? Zo ja, hoe? (spiegeltje mee voor in klankgat)

Het meest voorkomende probleem is dat door de jarenlange spanning de hals wat omhoog trekt en er noodzaak is voor een neck reset. Op zich geen groot probleem, maar reken op een paar honderd euro bij een echte vakman. Als je schrikt, google op de procedure en je snapt de prijs.

Andere zaken? Fretwear, uitdroging (uitstekende fret eindjes), gespleten bruggen, etc. wees iig niet bang van wat slijtage. Ik heb een Martin uit 87 die eruit ziet alsof ie achter de trekker heeft gehangen, met deuken en flink wat reparaties, maar het is allemaal vrij aardig gedaan en hij speelt en klinkt goed.

Frenk Rijksman
4 december 2011, 21:42
Het meest voorkomende probleem is dat door de jarenlange spanning de hals wat omhoog trekt en er noodzaak is voor een neck reset. Op zich geen groot probleem, maar reken op een paar honderd euro bij een echte vakman. Als je schrikt, google op de procedure en je snapt de prijs.


Bedankt voor de tips, Northernlake. Dat van die zangbalken, fretwear en gelijmde barsten dacht ik zelf ook al aan. Wat betreft die omhoog getrokken hals: wanneer is het een kwestie van afstellen en wanneer moet er een neck reset plaatsvinden?

Watchmaker
4 december 2011, 21:44
Nog een punt: De hals kan getordeerd zijn. Kijk vanaf de kop vlak over de snaren naar de toets, en kijk of de toets "verdraaid" is. Heb zelf een oudere klassieke gitaar die dit heeft. En inderdaad, als het bovenblad een "belly" ontwikkeld heeft, kan het zijn dat je te weinig brugkam "over hebt" om de snaren laag genoeg te krijgen.

Pepe
5 december 2011, 00:31
Wat betreft die omhoog getrokken hals: wanneer is het een kwestie van afstellen en wanneer moet er een neck reset plaatsvinden?

Wat er gebeurt is dat de hiel langzaam loslaat en als een scharnier werkt waardoor het uiteinde van de toets langzaam naar beneden zakt. De ruimte die ontstaat tussen toets en snaar kan je compenseren door de brug te laten zakken.
Totdat de brug niet meer lager kan, dan rest een neck reset.

Je kan dus kijken of je een kiertje ziet bij de hiel en of de brug flink laag staat.

Bij semi's zie je vaak dat de originele nylon zadel brug vervangen is door een tune o matic. Dat kan een indicatie zijn want die kunnen flink lager.

zoon van Piet
5 december 2011, 11:04
ahhh.. Ouwe Guild.. ;)
even een plaatje zoeken van de mijne:

http://img141.imageshack.us/img141/9710/img0102kku.jpg
Een jaartje ouder dan wat jij op het oog hebt..
Ik wil je niet afschrikken met een lijst van alle kwaaltjes die ik aantrof.. ;)
Want natuurlijk heeft een gitaar te lijden. En hoe beter ie is, hoe meer ie bespeeld is en hoe meer hij dus geleden heeft. Toen ik de mijne kocht, hield ik al rekening met eventuele reparatiekosten. Die vielen toch weer net wat duurder uit en mn gitaar is eigenlijk niet echt een koopje. Maar anderzijds: dit geluid koop je niet in een nieuwe gitaar..

Wat kunnen ze mankeren: scheuren in bovenbad, bellying, wrakke mechanieken. Dat had de mijne. Maar sommige 'schade' is juist een blijk van kwaliteit:
http://img205.imageshack.us/img205/180/img0111h.jpg
de vorige eigenaar heeft hier alle lak van de nek gespeeld, door tigduizend keer de cowboyakkoorden te pakken. dat doe je alleen op een goeie gitaar die nooit gaat vervelen..
Zoals northernlake zegt: het ziet er soms niet uit - ik zeg zelf niet 'alsof ie achter de trekker..'maar dat ie van een motorcrosser is geweest. Maar het klinkt godvergeten zalig naar oud hout! :)

in actie (http://www.youtube.com/watch?v=ekDxP1c949o) tijdens de soundcheck op 0:39 krijg je een goede indruk.. song-met-guild vanaf 5:14..

Frenk Rijksman
17 december 2011, 19:36
Bedankt voor alle reacties, helaas was de gitaar al verkocht.