PDA

View Full Version : Opstart hulp nodig mbt Pro Tools 10 en interface



Mukkez
4 december 2011, 13:03
Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met home recording. Ik ben begonnen met een laptop met Audacity. Later heb ik een interface gekocht. (Tascam us 100 usb interface) en daarmee icm Audacity mijn eerste opnames gemaakt. De volgende stap was studio monitoren, dit is een setje Wharfedale Pro Diamond 8.2. Door omstandigheden was ik kort daarop mijn interface kwijt met als gevolg dat ik niet meer kon opnemen en mijn monitoren hier alweer tijdje werkloos staan. Ik was al bezig om het weer op te pakken, maar ik wist niet precies hoe. Nu deed er zich een mooie kans voor.
Via school (muziekopleiding) kan ik het Avid Pro Tools 10 pakket kopen voor minder dan de helft van de huidige prijs. Dit leek me erg interessant, ook omdat ik hier zelf steeds meer mee te maken krijg via school. (zelf opnames maken en werken in Pro Tools). Ideaal wanneer je dat zelf/thuis ook op je laptop hebt staan.
Ik zit echter nog wel met enkele vragen.

Ik vroeg me ook af of dit te doen is op mijn laptop, dit zijn de specificaties:
http://www.vergelijk.nl/notebook/packard_bell/easynote_mb68_u_001/specs.rhtml
(in een notendop: HardDisk; 160GB, RAM 3 GB, Intel Pentium Dual Core, nVidea 8400M GS videokaart)
Ik sla alles op, op mijn externe harde schijf dus de laptop zelf is vrij schoon en hij draait inmiddels ook op Windows 7 ipv Vista.

En welke interface moet ik er dan bij hebben? Hij moet wel geschikt zijn voor Pro Tools 10. Mijn ogen waren gevallen op M-Audio Fast Track Pro, Focusrite Scarlett 2i2, Tascam US200 en de Presonus Audiobox USB.
Is één van de bovenstaande interfaces geschikt of?

Bvd.

Mukkez
5 december 2011, 12:09
Niemand een idee of Pro Tools 10 op mijn laptop kan draaien en wat voor interface dan geschikt is? (+/- €150,-)

bass blom
5 december 2011, 12:15
http://avid.custkb.com/avid/app/selfservice/search.jsp?DocId=422327

muziekschuur
5 december 2011, 12:28
Protools zal er prima op draaien. Alleen heb je voor meer dan 16 sporen een externe harde schijf nodig hebben. Je laptop zal geen USB3 of firewire hebben? Dan is een sustained datarate voor meer dan 25 sporen meestal lastig.

Protools 10 is prima met elke een beetje professionele interface. Ga ervanuit dat je er mee op zal nemen (doe je op school). Maar dat je ermee zal mixen. Dus een kleine protools interface is wellicht een goed ding. Als je kan, zou ik een RME interface proberen te krijgen. En zoveel mogelijk geheugen in de laptop steken.

Dit om een roundtrip te verkrijgen van 64 samples. Dat is goed voor het opnemen van stemmen. Is de latency te hoog dan zal de zanger veel veel veel minder strak kunnen zingen....

Oh ja. En ga sparen voor een Digidesign COMMAND 8. Dat is een heel mooie remote controller voor Protools.
En een M-box tweede hands is een andere aanrader.

Mukkez
5 december 2011, 13:52
@ Bass Blom, bedankt. Stom dat ik die pagina zelf niet kon vinden. Heb er natuurlijk wel naar gezocht. Op de site's van de interfaces zelf is er ook weinig over te vinden. Hooguit 'Pro Tools 9 compatible', maar ik wist niet zeker of je er dan ook automatisch 10 op kunt draaien.

@ muziekschuur,
Ik heb al een externe harde schijf van 260 en intern 160 GB.
USB3 of firewire: nee
Ik wil thuis gaan opnemen en mixen, maar ik zal mijn laptop ook zeker mee naar school nemen om te mixen en soms opnemen. Het zal hoofdzakelijk voor mijn eigen gitaarpartijen zijn (het opnemen) en soms ook andere dingen.
Wat bedoel je met 'zoveel mogelijk geheugen in mijn laptop steken'?

Die M Audio Fast Track Pro lijkt me wel interessant. Veel goede reviews en best verkochte interface bij Thomann (voor wat het waard is). Bovendien staat hij als enigste in de lijst op de site van Avid.
USB lijkt mij het gemakkelijkst (ondanks dat FireWire beter schijnt te zijn. Het is ook duurder).