PDA

View Full Version : Lava patch kabels: wat een gekloot! Tips?



the sure thing
4 december 2011, 11:12
Hallo,

Ik ben redelijk technisch (ik soldeerde vroeger zelf mijn patch kabeltjes) en ben een paar jaar geleden overgestapt naar George L. Ik was zeer tevreden over George L; 9 van de 10 kabeltjes werkte direct en soms moest je ff het schroefje wat meer aandraaien met een tang.

Maar: door GAS, subjectieve info op het forum over vemeende kwaliteitsverbetering en de craving voor kleinere pluggen ben ik overgestapt op Lava Patch kabels. Maar wat een gekloot om die in elkaar te zetten zeg! Wat doe ik fout? De "+" en de "-" maken regelmatig contact met elkaar. Of anders gezegd: de mantel maakt contact met de kern. Het youtube filmpje (over de instructie hoe je ze in elkaar zet) is net niet scherp genoeg. Kan iemand foto's posten van de "kritieke momenten" van het snijproces of weet iemand waar ik op internet een DUIDELIJKE link kan vinden? Of anders een tip wat ik fout doe?

EDIT: ik heb nogmaals naar het youtube filmpje gekeken: nadat het eerste metalen hoesje over het snoer heen wordt geschoven, wordt het snoer afgeknipt. maar als ik dat doe, is het snoertje weer te kort om contact te maken met de "pin" die in de plug zit. Ik ga het nog maar eens proberen (zucht). Meer mensen hier op het forum die er last van hebben/hadden?

Brum
4 december 2011, 12:40
Het eerste kabeltje vond ik ook vrij lastig, maar als je de stappen ook echt stap voor stap volgt, gaat het echt lukken en zul je er steeds behendiger in worden. Oefening baart kunst.

the sure thing
4 december 2011, 14:00
... je hebt gelijk. Ik heb het exact volgens de Youtube filmpje gedaan, inclusief het afknippen van het kabeltje, NADAT het hoesje over het snoertje is geschoven. Dan gaat het goed.

Maar: George L vind ik toch makkelijker en sneller te maken....

Brum
4 december 2011, 14:27
Oh ja, absoluut! George L is echt schijtgemakkelijk in elkaar te flansen. Ze waren voor mij alleen helaas niet zo betrouwbaar, om de haverklap storingen en zo. Met Lava heb ik tot nu toe één kabeltje gehad die dienst weigerde en ik denk omdat ik 'm zelf te vast had gedraaid en ik daardoor door de kabel heen ben gegaan of zo. Lava kabel is ook veel soepeler en naar het schijnt meer helder dan George L. Maar dat laatste kan ik niet beamen, ik hoorde geen enorm verschil, of beter, geen verschil eigenlijk.

lindstrom
4 december 2011, 15:06
Oh ja, absoluut! George L is echt schijtgemakkelijk in elkaar te flansen. Ze waren voor mij alleen helaas niet zo betrouwbaar, om de haverklap storingen en zo. Met Lava heb ik tot nu toe één kabeltje gehad die dienst weigerde en ik denk omdat ik 'm zelf te vast had gedraaid en ik daardoor door de kabel heen ben gegaan of zo. Lava kabel is ook veel soepeler en naar het schijnt meer helder dan George L. Maar dat laatste kan ik niet beamen, ik hoorde geen enorm verschil, of beter, geen verschil eigenlijk.

Ik heb werkelijk nog nooit een storing gehad aan een george L's.

Daarbij moet ik zeggen dat ik erg zorgvuldig die dingen in elkaar zet, zo diep mogelijk erin prikken en het wieltje geheel vast draai.
Daarnaast zitten mijn pedalen vast aan een board en hebben de George L's totaal geen beweging.

Ook toen ik nog veel wisselde van pedalen en regelmatig de patchkabels los trok en opnieuw installeerde heb ik nooit storingen gehad..

Of ik doe iets goed of jij doet iets fout. no offence.

Ik kan begrijpen dat, wanneer er veel beweging in de kabeltje zit, ze nog wel eens storingen kunnen opleveren omdat ze niet gesoldeerd zijn. ze "lubberen" dan als het ware uit.
Wanneer je pedalen niet vast op een board zitten kan dit snel het geval zijn.

Wanneer je pedalen wel vast zitten op je board hoef je, indien correct in elkaar gezet, geen storingen verwachten van George L's.

just my 2 cents.

the sure thing
4 december 2011, 15:12
.. ik heb wel altijd bij George L de schroefjes met een tang goed vastgedraaid. De schroef werkt als een soort "mesje" wat door de bekabeling heen snijdt en dan contact maakt met de mantel (aarde?). En incidenteel maakte de kern ook contact met de aarde (mantel) maar dat kwam meestal omdat ik de kabeltjes schuin had afgesneden/geknipt.

Het gerucht gaat dat er geluidsverschil in de kabletjes tussen Lava en George L zou zitten, maar ik weiger dat te geloven. De kern van beide soorten kabels maken op een identieke manier contact met de plug: door een pinnetje. Het is dus niet echt een "vast" contact.

lindstrom
4 december 2011, 15:17
..
Het gerucht gaat dat er geluidsverschil in de kabletjes tussen Lava en George L zou zitten, maar ik weiger dat te geloven. De kern van beide soorten kabels maken op een identieke manier contact met de plug: door een pinnetje. Het is dus niet echt een "vast" contact.

Ik geloof daar ook niet in..

Net als van die monster cables van over de 100 euro, komop... op een gegeven moment zijn die verschillen toch niet meer te horen?

Zelf ga ik overstappen van Conquest Hush naar Spectraflex Fatsoflex. ik verwacht geen geluidsverschil te gaan horen.
Ook mijn budget speakercable ga ik vervangen voor een spectraflex speakercable. ook hier verwacht ik geen verschil te gaan horen. het is meer het idee dat er iets kwalitatiefs tussen zit.

Denk dat het met George L's en lava een beetje hetzelfde verhaal is.
tussen de oren dus.

Brum
4 december 2011, 15:17
Ik weet niet hoe vaak jij je pedalenbordje met tas op de fiets vervoerd, repeteren, optreden, etc.? Het was bij mij vooral het slepen met het pedalenbord wat om de haverklap een weigerend kabeltje veroorzaakte. Met Lava geen last meer. Je leest ook her en der op fora dezelfde problemen met George L en ook de winkel waar ik destijds het zwikkie heb gekocht kon vertellen dat mijn klachten niet op zich stonden. Al die mensen zullen dan, in tegenstelling tot jou, iets verkeerd doen? Kabel van George L is nou eenmaal stugger dan dat van Lava.

lindstrom
4 december 2011, 15:26
Ik weet niet hoe vaak jij je pedalenbordje met tas op de fiets vervoerd, repeteren, optreden, etc.? Het was bij mij vooral het slepen met het pedalenbord wat om de haverklap een weigerend kabeltje veroorzaakte. Met Lava geen last meer. Je leest ook her en der op fora dezelfde problemen met George L en ook de winkel waar ik destijds het zwikkie heb gekocht kon vertellen dat mijn klachten niet op zich stonden. Al die mensen zullen dan, in tegenstelling tot jou, iets verkeerd doen? Kabel van George L is nou eenmaal stugger dan dat van Lava.

Ik heb mijn boardje geregeld mee naar oefenruimte en optredens.
Welke George L's gebruikte je? ik vind bijvoorbeeld de .115 zwakker aanvoelen dan de .225
Overigens overweeg ik een overstap op een case voor mijn pedaltrain ipv de tas.
Het stugge van de george L's vind ik juist fijn. voelt degelijk aan. alles is bij mij precies passend, wel met een klein bochtje voor de zekerheid. niet super strak staand tussen de pedalen dus.

http://img703.imageshack.us/img703/1161/setup2z.jpg

the sure thing
4 december 2011, 17:57
Ik ben van Monster kabels ook overgestapt naar Spectraflex fatsoflex. Waarom? Veel minder stug en mooiere kleurtjes! Geen idee of er verschil in geluid zit. De lava kabeltjes zijn ook lekker flexibel. De dikke George L kabels wilden nog wel eens mijn pedaaltjes "wegduwen" vanwege de stijfheid.

MSNL
4 december 2011, 21:39
Ik geloof daar ook niet in..

Net als van die monster cables van over de 100 euro, komop... op een gegeven moment zijn die verschillen toch niet meer te horen?

Zelf ga ik overstappen van Conquest Hush naar Spectraflex Fatsoflex. ik verwacht geen geluidsverschil te gaan horen.
Ook mijn budget speakercable ga ik vervangen voor een spectraflex speakercable. ook hier verwacht ik geen verschil te gaan horen. het is meer het idee dat er iets kwalitatiefs tussen zit.

Denk dat het met George L's en lava een beetje hetzelfde verhaal is.
tussen de oren dus.

Ben het hier niet mee eens!!!!

Er zit wel degelijk verschil in kabels en dat hoor je ook.
Ok..... De verschillen zijn subtiel maar toch duidelijk hoorbaar.
Ik heb geen directe vergelijking tussen Lava en George L's
Maar ik heb een paar monter kabels (Rock), Evidence en Mogami thuis en die allemaal vergeleken toen ik de Lava (Clear connect) thuis had. Er zit inderdaad verschil.
Mogami en Monster zijn bij mij snel afgevallen. De reden weet ik niet precies meer, maar vond de Evidence en Lava beter.
Tussen Evidence en Lava was het verschil ook duidelijk: de evidence klinkt meer modern (strakker laag en iets meer hoog) en de Lava vond ik warmer klinken. Persoonlijk vind ik de Lava voor mijn geluid beter en heb hiervoor gekozen. Zowel voor pedaal board als voor de langere kabels.
Bij de eerste test leek bij gebruik van de lava kabels het laag duf te klinken en bij de andere kabels niet. Na het vervangen van de (oude) snaren klonk het laag bij de Lava wel helder en levendig. Vond het frappant dat dit niet opviel bij de andere kabels.
Later heb ik dezelfde test gedaan met een bevriende collega gitarist die andere kabels nodig had. Ook hij vond hetzelfde. Lava en Evidence vond hij mooier dan Monster en Mogami.
Dus verschillen zijn er tussen kabels, maar welke kabel beter is, kan je niet zeggen. Dit hangt ook af van de muziek die je maakt en je persoonlijke voorkeur.

IK kan mij trouwens ook voorstellen dat bij gebruik op een pedalboard het verschil nog kleiner wordt als het eerste pedaal een buffer is.......

groet MSNL
Overigens

the sure thing
5 december 2011, 07:37
Ik blijf toch ook wel nieuwsgierig hoor.... Zullen we eens een meeting organiseren waarin we de volgende dingen "blind", dus met een beetje een wetenschappelijk vergelijk, gaan onderzoeken:
- verschillende gitaarkabels
- verschillende patchkabels
- true bypass vs. buffer

Ik heb een Lehle dual looper, dus daarmee kan je prima A en B vergelijken.

pietvanbuiten
5 december 2011, 09:41
Ik heb mijn boardje geregeld mee naar oefenruimte en optredens.
Welke George L's gebruikte je? ik vind bijvoorbeeld de .115 zwakker aanvoelen dan de .225
Overigens overweeg ik een overstap op een case voor mijn pedaltrain ipv de tas.
Het stugge van de george L's vind ik juist fijn. voelt degelijk aan. alles is bij mij precies passend, wel met een klein bochtje voor de zekerheid. niet super strak staand tussen de pedalen dus.

http://img703.imageshack.us/img703/1161/setup2z.jpg

Ik heb alle George-L patchkabels van het board gegooid wegens storing,ondanks dat alle
pedalen vastzitten.
Heb 16 Neutriks en een stuk Klotz gekocht en alles naar Bass Blom gebracht
en heb nu een storingsvrij board.
Ik speel met wireless en heb allen de delay in de send en return, dus 4 lange kabels naar de mesa,
maar ik merk weinig van signaalverlies, of ik begin een beetje doof te worden, det kan ook natuurlijk haha

Gtoet, Piet

bass blom
5 december 2011, 09:47
maar piet, de fout die de man gemaakt had bij jouw bord was dat hij de kabels door een te strak gat in de bodem liet gaan waardoor de boel veel te vast zat.
elke keer dat jij een pedaal in of uit trapte kreeg de plugverbinding mechanisch op zijn donder.

onrust nv
5 december 2011, 10:05
Zijn er ook goede patch kabels die je niet eerst hoeft te solderen? Want ik wil alle patchkebels vervangen, en 160 patch kabels solderen......mmmm tja.
Ze moeten niet stijf zijn omdat ik ze ook in een soort jack matrix gebruik.

Tristan
5 december 2011, 12:11
Dan zit je toch aan de Lava vast denk ik, die zijn soepeler dan George L's als je de reacties hier zo leest, verder ken ik geen solderless kabels.
De kabels van George L's vind ik eerlijk gezegd helemaal niet denderend klinken, erg dun, met weinig laag en scherp hoog, dus ik denk dat die Lava's alleen maar een upgrade kunnen zijn wat betreft de klank.

Zelf zou ik juist gesoldeerde kabels willen hebben, de George L's heb ik in de prullenbak geflikkerd, ik kon er echt totaal niet mee overweg, het is me niet gelukt om ook maar 1 functionerend kabeltje in elkaar te zetten.
Maar goed, welke fabrikanten hebben kwalitatief goede korte plugjes en waar kan je deze kopen? (switchcraft schijnt ze te hebben, maar die zijn hier niet verkrijgbaar geloof ik, zijn er nog andere opties?)
Nu gebruik ik die van de Music Store, maar het probleem daarmee is inderdaad dat ze soms de pedalen wegduwen en dat die daarom niet vast blijven zitten op het board.

HaroldA
5 december 2011, 12:23
De kabels van George L's vind ik eerlijk gezegd helemaal niet denderend klinken, erg dun, met weinig laag en scherp hoog, dus ik denk dat die Lava's alleen maar een upgrade kunnen zijn wat betreft de klank.

WTF? Kun jij dat horen?!?

http://www.sbs6.nl/programmas/wedden-dat-ik-het-kan/overig/aanmelden

onrust nv
5 december 2011, 13:14
Dan zit je toch aan de Lava vast denk ik, die zijn soepeler dan George L's als je de reacties hier zo leest, verder ken ik geen solderless kabels.
.

Ik bedoel dus patchkabels die al af zijn, waar je nix meer aan hoef te doen.

lindstrom
5 december 2011, 13:18
WTF? Kun jij dat horen?!?

http://www.sbs6.nl/programmas/wedden-dat-ik-het-kan/overig/aanmelden

:seriousf::seriousf::seriousf: ik dacht ook al zoiets.

onrust nv
5 december 2011, 14:41
Iemand bekent met Cordial CF 0.15 RR patchkabels?

http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/cordial-cfi-0.15-rr-jj-haaks/100005590/101593

pietvanbuiten
5 december 2011, 14:45
Ik bedoel dus patchkabels die al af zijn, waar je nix meer aan hoef te doen.

tonica heeft kant en klare klotz patchkabels van 6 euro voor2 stuks tot 18,95 per stuk.k

onrust nv
5 december 2011, 15:05
tonica heeft kant en klare klotz patchkabels van 6 euro voor2 stuks tot 18,95 per stuk.k

Die van 6 per 2 klinken wel interesant, zijn ze beter dan de plastic patch kabels die'k nu heb? Of zijn de Cordial patchkabels netzo goed? Want tonica zit in Grön, beetje ver weg.

Kim Wilson
5 december 2011, 15:19
Dan zit je toch aan de Lava vast denk ik, die zijn soepeler dan George L's als je de reacties hier zo leest, verder ken ik geen solderless kabels.

Core X2 heeft ook een soortgelijk systeem.

Nielsje
5 december 2011, 15:23
tonica heeft kant en klare klotz patchkabels van 6 euro voor2 stuks tot 18,95 per stuk.k


Die van 6 per 2 klinken wel interesant, zijn ze beter dan de plastic patch kabels die'k nu heb? Of zijn de Cordial patchkabels netzo goed? Want tonica zit in Grön, beetje ver weg.

gelukkig is Tonika niet de enige die dergelijke kabels levert, ik heb ook een setje thuis liggen, gekocht bij musicallin (die levert zonder bezorgkosten). Prima kabels, heb altijd een setje bij me, mocht een lava uitvallen. Gebruik ze overal, omdat de plug toch iets te groot is soms, en de standaardlengtes zijn natuurlijk altijd te kort of te lang ;)

Tristan
6 december 2011, 02:09
WTF? Kun jij dat horen?!?

http://www.sbs6.nl/programmas/wedden-dat-ik-het-kan/overig/aanmelden

Volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Het verschil tussen de ene en de andere kabel kan ik zeker horen, als ik zelf op de apparatuur speel in ieder geval wel.
Mijn opmerking ging dan ook met name over de George L instrument kabel t.o.v. bijvoorbeeld de Spectraflex Fatsoflex of de Klotz La Grange (waartussen niet zoveel klankverschil zit naar mijn ervaring).
Gezien het feit dat de George L patchkabels precies hetzelfde zijn als de instrument kabels, alleen korter, nam ik aan dat ze dezelfde klank hebben, vandaar mijn stelling dat je er waarschijnlijk alleen maar op vooruit kan gaan met de Lava kabels (achteruit kan namelijk in mijn optiek niet).

Midwolda
6 december 2011, 06:43
Die van 6 per 2 klinken wel interesant, zijn ze beter dan de plastic patch kabels die'k nu heb? Of zijn de Cordial patchkabels netzo goed? Want tonica zit in Grön, beetje ver weg.

Tonika heeft ook een webshop.
Hier ook alleen de prefab Klotz patchkabeltjes, 30 en 60 lang, mono en stereo.
Ik gebruik ze voor vanalles en heb er nog nooit èèn probleem mee gehad.

Brewskie
6 december 2011, 07:33
Volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Het verschil tussen de ene en de andere kabel kan ik zeker horen, als ik zelf op de apparatuur speel in ieder geval wel.

Nou, Tristan. Als jij denkt dat je dat kunt horen, dan zou je de uitdaging van 'The sure thing' aan moeten gaan.
Ik blijf toch ook wel nieuwsgierig hoor.... Zullen we eens een meeting organiseren waarin we de volgende dingen "blind", dus met een beetje een wetenschappelijk vergelijk, gaan onderzoeken:
- verschillende gitaarkabels
- verschillende patchkabels
- true bypass vs. buffer

Ik heb een Lehle dual looper, dus daarmee kan je prima A en B vergelijken.

HaroldA
6 december 2011, 09:50
Volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Het verschil tussen de ene en de andere kabel kan ik zeker horen, als ik zelf op de apparatuur speel in ieder geval wel.

Ik kan ook het verschil horen tussen een lange goede en een lange slechte kabel. Vooral in het hoog.



De kabels van George L's vind ik eerlijk gezegd helemaal niet denderend klinken, erg dun, met weinig laag en scherp hoog

Geen verliezen dus ;) dankzij de capaciteit van een kabel verlies je hoog. Over het algemeen is het: des te beter de kabel, des te minder de capacitieve werking, des te minder hoog-verlies.

George L is dus te goed voor jou! :ok:

lindstrom
6 december 2011, 10:00
Geen verliezen dus ;) dankzij de capaciteit van een kabel verlies je hoog. Over het algemeen is het: des te beter de kabel, des te minder de capacitieve werking, des te minder hoog-verlies.

George L is dus te goed voor jou! :ok:

En met een gibson les paul met een norton brugpickup heb je al genoeg laag als je het mij vraagt.

Ik merk dat mijn sound inderdaad helderder is geworden, maar dan kwam ik ook van een aantal bij elkaar geraapte budget patchcables.

Die helderheid komt mijn tone wel ten goede! ook in de lage noten is er meer helderheid (lees: minder vlak en levendiger)

Ik kan me niet meer voorstellen dat ik weer, zoals 10 jaar geleden, met goedkope patchcables, boss pedaaltjes en een 2 tal gitaarkabels van 6 euro zou kunnen spelen.

onrust nv
6 december 2011, 10:32
Tonika heeft ook een webshop.
Hier ook alleen de prefab Klotz patchkabeltjes, 30 en 60 lang, mono en stereo.
Ik gebruik ze voor vanalles en heb er nog nooit èèn probleem mee gehad.

Zijn die er ook in 15cm? Want de meeste zijn van die lengte(+- 120 st + nog 4 erbij omdat ik wat spaggeti tekort kom). En dan nog 36 X 30cm en 4 X 60cm. Dus dat wordt een flinke bestelling.

Tristan
6 december 2011, 10:37
Ik kan ook het verschil horen tussen een lange goede en een lange slechte kabel. Vooral in het hoog.




Geen verliezen dus ;) dankzij de capaciteit van een kabel verlies je hoog. Over het algemeen is het: des te beter de kabel, des te minder de capacitieve werking, des te minder hoog-verlies.

George L is dus te goed voor jou! :ok:

Wederom begrijp je me dus niet goed.
Dat verhaaltje over capaciteit kennen we allemaal wel, maar het schelle hoog komt volgens mij met name door een opvallend verlies aan laag in de George L kabel.
Het is voor mij de slechtst klinkende 'topkwaliteit' kabel die ik tot nu toe heb geprobeerd.
Of het ook zo werkt op het pedalboard weet ik dus niet zeker, maar logica zegt van wel.

the sure thing
6 december 2011, 17:18
Het KAN zijn doordat er minder hoog wordt uitgefilterd, er dus relatief gezien veel meer hoog te horen is en dit door het gehoor wordt vertaald als minder laag. Een el cheapo kabeltje zou het geluid dus voornl. doffer moeten maken, toch?

the sure thing
6 december 2011, 17:19
... Over mijn opmerking over mijn test opzet: het is GEEN uitdaging maar een neutraal ONDERZOEK over hoe het nou zit.

Tristan
6 december 2011, 18:49
Dat kan ook inderdaad, maar mijn subjectieve mening is in ieder geval dat dat bij de George L kabel niet zo is.
Ik hoor niet zozeer minder gedetailleerd hoog in mijn Klotz La Grange maar eerder meer punch in het laag en minder schelheid in het hoog dan bij de George L kabel.
Nogmaals, dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat deze verschillen ook zo evident zijn bij het gebruik van de patchkabels, maar ik wou alleen even aangeven dat het zo zou kunnen zijn.
Lijkt me best interessant het eens te testen.
Een shootout van George L patchkabels tegen Lava en dan tegen een of twee gesoldeerde versies (om te checken of het solderless concept toch iets klankverlies geeft).

Mitch
10 december 2011, 13:19
Ik ben in dezelfde ruimte aanwezig geweest als Tristan toen we op een forummeeting in Amsterdam een test deden van instrument kabels. De George L instrumentkabel kwam er inderdaad uit met én veel hoog én weinig laag. De kabel was er zó tussenuit te pikken, het viel gewoon op en klonk niet fijn.
Jammer dat er altijd meteen gekat moet worden naar mensen die hun ervaringen delen als het om kabels gaat. Natuurkunde is niet heilig jongens, er bestaat ook zoiets als de praktijk.

HaroldA
10 december 2011, 13:29
Ik ben in dezelfde ruimte aanwezig geweest als Tristan toen we op een forummeeting in Amsterdam een test deden van instrument kabels.

Het gaat hier om patchkabels, wat volgens mij een ander type is en ook een stuk korter.

peter_heijnen
10 december 2011, 13:46
Ik was niet in die oefenruimte bij die meeting, maar ik heb ze om precies diezelfde reden eruit geflikkerd. Maak voor weinig een dubbele tb looper als je het wilt ab'en. Loop 1 doorverbinden met GL en loop 2 met een andere kabel.

Mitch
10 december 2011, 17:44
Het gaat hier om patchkabels, wat volgens mij een ander type is en ook een stuk korter.
Ik kom niet uit een ei, Harold. Ik reageer op het gehak op Tristans ervaring. Overigens, de instrumentkabel zou volgens de importeur destijds van betere kwaliteit moeten zijn dan de kabel die voor patchkabels werd gebruikt.

HaroldA
10 december 2011, 17:48
"neuken in de marge" is ooit gezegd in een topic. Ik geloof dat je niet kunt horen of een pedalboard uit is gerust met GL of met Lava.

En anders zit er altijd nog een EQ op je amp.


Ik kom niet uit een ei, Harold.

Volgens mij wel... :soinnocent:

http://www.babybytes.nl/img/bevruchting7.jpg

Tristan
10 december 2011, 21:39
Precies ben je inderdaad niet, een eicel is iets anders dan een ei.
Het geneuk in de marge komt in dit geval niet van mij, ik gaf alleen een mogelijkheid aan, jij bent degene die erover blijft doorzeiken.
Ik ben er ook echt klaar mee nu, je kan er nog lekker in je eentje over blijven doorlullen en het topic verder verkloten of je laat het zo, aan jou de keuze. ;)

the sure thing
10 december 2011, 21:47
Heren heren,

Laten we het "neutraal" houden.

Ik heb een Lehle dual looper: ik ga één dezer dagen eens de Lava vs. George L test doen. van George L heb ik de dunne en de dikke versie. Misschien zit daar ook verschil in?

Tristan
10 december 2011, 21:49
Geen idee, maar ik ben in ieder geval benieuwd naar je bevindingen, nogmaals, ik heb ook geen ervaring met directe vergelijken tussen verschillende patchkabels.

Henri H
10 december 2011, 23:50
De Dikke en de Dunne....

http://blogs.suntimes.com/ebert/assets_c/2011/06/%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20Laurel-and-Hardy.j-4012-thumb-500x331-35996.jpg

Is dit een serieuze discussie? :o

Ik heb ook Lava patchkabeltjes, en ben er nog steeds niet zo tevreden over.
Ik geloof dat ik nu elk kabeltje wel zo'n beetje 3 keer opnieuw in elkaar heb gezet. :mad:
Het lijkt er echter wel op dat het nu bijna goed is, op ééntje na. Daar ga ik binnenkort weer 's mee bezig.

the sure thing
11 december 2011, 09:26
De Dikke en de Dunne....

http://blogs.suntimes.com/ebert/assets_c/2011/06/%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20Laurel-and-Hardy.j-4012-thumb-500x331-35996.jpg

Is dit een serieuze discussie? :o

Ik heb ook Lava patchkabeltjes, en ben er nog steeds niet zo tevreden over.
Ik geloof dat ik nu elk kabeltje wel zo'n beetje 3 keer opnieuw in elkaar heb gezet. :mad:
Het lijkt er echter wel op dat het nu bijna goed is, op ééntje na. Daar ga ik binnenkort weer 's mee bezig.

Ha Henri, de lava kabels is idd een gekloot. Maar: volg exact de stappen op die in het lava youtube filmpje staan, dan gaat het in 85% van de gevallen in 1x goed!

peter_heijnen
11 december 2011, 11:39
Overigens, de instrumentkabel zou volgens de importeur destijds van betere kwaliteit moeten zijn dan de kabel die voor patchkabels werd gebruikt.
Ik had de instrumentkabel op mijn bord, en er dus mooi afgehaald. En de patchkabel zou dan nog minder zijn?

The sure thing, heb je toevallig ook een looper met goede audiokwaliteit? Als je die gebruikt bij de ab-test weet je zeker dat de bron 100% constant is. Als je de uitgang van de lehle dan op je computer aansluit, kun je de boel meteen opnemen. ;)

the sure thing
11 december 2011, 11:57
Lehle is goede audio kwaliteit en ga het met een koptelefoon beluisteren. Ik helaas geen opname mogelijkheid.

peter_heijnen
11 december 2011, 12:13
I bedoelde niet je lehle tb-looper maar een 'looper delay' die je een riff continu laat afspelen.

Audacity is gratis en daar kun je prima mee opnemen.

the sure thing
11 december 2011, 14:34
I bedoelde niet je lehle tb-looper maar een 'looper delay' die je een riff continu laat afspelen.

Audacity is gratis en daar kun je prima mee opnemen.

Nee, ik heb geen looper, maar ik begrijp je punt.

HaroldA
11 december 2011, 14:35
I bedoelde niet je lehle tb-looper maar een 'looper delay' die je een riff continu laat afspelen.

Dan heb je ook een re-amper nodig.

bluegate
11 december 2011, 14:39
Ik heb geen ervaring met Lava, maar wel met GeorgeL.
Zelf ben ik geen fan en heb het allemaal weggedaan.
Te vaak op cruciale momenten dat er iets kraakt of een contact niet goed.
Qua bewerking en gemak vind ik het een goede vinding, maar gewoon niet betrouwbaar genoeg voor mij.

peter_heijnen
11 december 2011, 14:40
Dan heb je ook een re-amper nodig.
Nee juist niet. Of reamper of gitaartje door looper.

Henri H
1 januari 2012, 21:08
Van de week heb ik (hopelijk) het laatste patchkabeltje opnieuw in elkaar gezet, en nu lijkt de bekabeling in orde. Ook als ik aan de kabeltjes "morrel" kraken ze niet meer, en ik heb ook geen last meer van overdadig geruis o.i.d.

Maar zoals de topictitel al zegt: wat een gekloot!

movo.
7 januari 2012, 18:26
Pff ik heb ze nu al een tijdje maar d'r is dus een kabeltje wat stoort, alles vervangen, nieuwe pluggen erop, nieuw kabeltje.. Stoort nogsteeds. Ik ga over op kabels die je moet solderen..

Henri H
7 januari 2012, 20:13
Volgens mij is het vooral erg lastig om de kern niet kort te sluiten met de mantel.
Op de één of andere manier wil de kern nogal snel naar buiten toe gedrukt worden. Als je de plugjes dan even loshaalt, en met een schaartje o.i.d. de kern weer naar binnen duwt, en de mantel opnieuw naar buiten, gaat het op een gegeven moment goed. Oefening baart kunst, maar het is wel een geklooi!

Bij mij werkt het nog steeds goed, maar da's ook nog maar net een weekje.....

Henri H
17 februari 2012, 18:27
https://lh6.googleusercontent.com/-u0G2JBonxo4/Tz6It58EiOI/AAAAAAAAAmo/8Kp9mMygc14/s640/Afb0235.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-kel_yg_O9e0/Tz6IurR1-lI/AAAAAAAAAm0/KuChvXvuMzM/s640/Afb0236.jpg

Ik was bezig om mijn pedalboard opnieuw in te richten, en daarbij is de tip van één v.d plugjes blijven steken in mijn Flashback pedaal.
Gelukkig kon ik die tip er met een punttangetje weer uittrekken, en weer in elkaar zetten.
Toch niet echt prettig.....

HaroldA
19 februari 2012, 16:53
Gelukkig kon ik die tip er met een punttangetje weer uittrekken, en weer in elkaar zetten.

Ehm, zoiets flikker je toch weg?!?

Henri H
19 februari 2012, 22:25
Dat dacht ik ook, maar nadat ik het pennetje er weer in had gedrukt, en gecontroleerd had of tie goed vast zat, heb ik hem gewoon weer gebruikt. Weet je wat die plugjes kosten? €6,-! Na ja, op een pedalboard van ettelijke honderden euro's is het niet veel natuurlijk, maar hij doet het gewoon weer, en ik kan het plugje er ook weer uittrekken zonder dat ie blijft steken.
Moet ik dan alles weg flikkeren?

HaroldA
19 februari 2012, 22:37
Moet ik dan alles weg flikkeren?

Ik gooi defecte pluggen weg. Als hij het nog goed genoeg doet, lekker gebruiken! Alleen zou ik er geen vertrouwen meer in hebben...

Henri H
19 februari 2012, 23:16
Klopt, het vertrouwen heeft een deuk opgelopen, maar de plugjes zijn wel erg compact, en de kabel lekker soepel.

steph
21 februari 2012, 12:56
We kunnen wel naar de maan vliegen, maar goeie/simple patchcables.....
Ik gebruik m'n George's L ook al jaren niet meer, om de zelfde reden, om de zoveel tijd los en geluidsverlies.
De Neutrick pluggen zijn te groot, de Lava's een gekloot.
Iemand????

Fragedallic
21 februari 2012, 13:01
We kunnen wel naar de maan vliegen, maar goeie/simple patchcables.....
Ik gebruik m'n George's L ook al jaren niet meer, om de zelfde reden, om de zoveel tijd los en geluidsverlies.
De Neutrick pluggen zijn te groot, de Lava's een gekloot.
Iemand????

pancake plugs. in combinatie met een goede kabel. ok, je moet ze ff solderen, maar dan heb je kwaliteit, iets compacts en betaalbaar.

http://sixstringsensei.com/wp-content/uploads/2011/07/switchcraft_228_plug_960px.jpg

HaroldA
21 februari 2012, 13:15
pancake plugs. in combinatie met een goede kabel. ok, je moet ze ff solderen, maar dan heb je kwaliteit, iets compacts en betaalbaar.

je moet wel de fatsoenlijke Switchcraft (oid) jacks hebben, de goedkope knock-offs zijn ronduit waardeloos.

HaroldA
21 februari 2012, 13:33
Switchcraft 228's zijn duur: http://www.richwood.nl/sc-228-switchcraft-jack-plug-6-3mm-2-polig-haaks-plat-nikkelen-contacten.html

Fragedallic
21 februari 2012, 13:49
je moet wel de fatsoenlijke Switchcraft (oid) jacks hebben, de goedkope knock-offs zijn ronduit waardeloos.


Switchcraft 228's zijn duur: http://www.richwood.nl/sc-228-switchcraft-jack-plug-6-3mm-2-polig-haaks-plat-nikkelen-contacten.html

tja switchcraft is moneywise misschien niet het ideale voorbeeld. Ik doelde eigenlijk op de GLS pancake plugs (http://www.speakerrepair.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=32-232x20). wat ik ervan weet is dat het zeer goede kwaliteit zou zijn. Heeft t.o.v. de switchcrafts ook soldeer tabs wat gemakkelijk soldeerd in plaats van dat je de binnenkant moet opruwen om de tin een beetje behoorlijk te laten hechten. ze zijn op ebay op veel plekken te vinden en kosten meestal zo'n 20 dollar per 20 stuks.

http://www.speakerrepair.com/ebaypics/37-382-inside.jpg

HaroldA
21 februari 2012, 13:53
tja switchcraft is moneywise misschien niet het ideale voorbeeld. Ik doelde eigenlijk op de GLS pancake plugs (http://www.speakerrepair.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=32-232x20). wat ik ervan weet is dat het zeer goede kwaliteit zou zijn. Heeft t.o.v. de switchcrafts ook soldeer tabs wat gemakkelijk soldeerd in plaats van dat je de binnenkant moet opruwen om de tin een beetje behoorlijk te laten hechten. ze zijn op ebay op veel plekken te vinden en kosten meestal zo'n 20 dollar per 20 stuks.

Die zien er al een heel stuk beter uit dan de Newtone/budget variant:

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/stjckmmh.jpg

HaroldA
21 februari 2012, 14:03
Ik doelde eigenlijk op de GLS pancake plugs (http://www.speakerrepair.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=32-232x20).

"Please note: Our website is set up for shipping within the United States only. If you are an international customer and would like to place an order, please send us an email or call us at 714-554-8520 (Monday through Friday from 9am to 5pm Pacific, GMT -7). "

Ik kan ook geen Europese leveranciers vinden, anders had ik wel een setje aangeschaft.

Kieftenbelt
21 februari 2012, 14:08
Waar zie jij eigenlijk verschil in tov die budget variant? Zijn er ook nog Nederlandse leveranciers die dat soort pluggen verkoopt, voor dus wel een degelijke kwaliteit?

HaroldA
21 februari 2012, 14:10
Waar zie jij eigenlijk verschil in tov die budget variant? Zijn er ook nog Nederlandse leveranciers die dat soort pluggen verkoopt, voor dus wel een degelijke kwaliteit?

Budget heeft een plastic washer die smelt zodra je de kabel soldeert met als resultaat een 'spinning barrel'. Ook kun je je ground connectie nergens kwijt: die moet je inklemmen of een stuk wegschuren en daarop solderen, wat de plastic washer weer laat smelten.

Die GLS-jes hebben een 'fiberglass' washer die niet/amper smelt en ze hebben een "gound connection lug"

Kieftenbelt
21 februari 2012, 14:20
Een beter antwoord kan ik niet krijgen, bedankt!
Overigens zie ik hier (http://nl.rs-online.com/web/p/jack-connectors/5489177/) RS pluggen, ik weet niet of dit de budget plug is, maar als ze degelijk zijn is dit een mooi prijsje!

HaroldA
21 februari 2012, 14:28
Een beter antwoord kan ik niet krijgen, bedankt!
Overigens zie ik hier (http://nl.rs-online.com/web/p/jack-connectors/5489177/) RS pluggen, ik weet niet of dit de budget plug is, maar als ze degelijk zijn is dit een mooi prijsje!

Er is maar 1 manier om daar achter te komen, maar ik vermoed dat dat die waardeloze troep is.

HaroldA
21 februari 2012, 14:30
Switchcraft 228: http://www.banzaimusic.com/Switchcraft-Plug-228.html

... maar die heeft geen ground-connection.

Henri H
21 februari 2012, 14:37
Dit soort pluggen zijn wel mooi plat, maar nemen alsnog vrij veel ruimte in t.o.v. de Lava Cable.
Vooral als je, zoals in mijn geval, een paar van die Ibanez 10-series pedalen naast elkaar hebt staan, zijn die Lava plugjes ideaal.
Het is inderdaad, vooral in het begin een gekloot, maar als ze eenmaal goed in elkaar zitten lijken ze het tot nu toe goed te blijven doen.

Ik vind verder de Klotz patch kabels ook fijne kabeltjes, vanwege de soepelheid van de snoertjes, en de plugjes zijn ook relatief compact.

http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/ABJJA0060.jpg

Fragedallic
21 februari 2012, 15:05
"Please note: Our website is set up for shipping within the United States only. If you are an international customer and would like to place an order, please send us an email or call us at 714-554-8520 (Monday through Friday from 9am to 5pm Pacific, GMT -7). "

Ik kan ook geen Europese leveranciers vinden, anders had ik wel een setje aangeschaft.

via Ebay (http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=gls+plug&_sacat=0&_odkw=gls+pancake&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313) te koop met shipping naar the Netherlands

Nielsje
21 februari 2012, 15:09
+1 voor de Klotz kabeltjes. Goedkoop, en werken prima!
Zelf gebruik ik wel Lava's, en heb er weinig problemen mee. Toch heb ik vier van Klotz kabels liggen, mocht ik wat willen experimenteren met andere effecten, of als een kabel wel kapot gaat..

HaroldA
21 februari 2012, 15:10
via Ebay (http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=gls+plug&_sacat=0&_odkw=gls+pancake&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313) te koop met shipping naar the Netherlands

25 1/4" Right Angle Plug TS Connector GLS Audio #32-232: $30.75
USPS Priority Mail International: $12.97

($30.75 + $12.97 = $43.72 = €33,04) * 1.19 (BTW) + €10,- (inklaringskosten) = €50,- en 3-5 weken levertijd.

Binnen de EU is zo veel simpeler en aangezien GLS gewoon in China wordt geproduceerd moet er vast wel ergens een leverancier te vinden zijn.

Fragedallic
21 februari 2012, 17:04
25 1/4" Right Angle Plug TS Connector GLS Audio #32-232: $30.75
USPS Priority Mail International: $12.97

($30.75 + $12.97 = $43.72 = €33,04) * 1.19 (BTW) + €10,- (inklaringskosten) = €50,- en 3-5 weken levertijd.

Binnen de EU is zo veel simpeler en aangezien GLS gewoon in China wordt geproduceerd moet er vast wel ergens een leverancier te vinden zijn.

inderdaad..veul goejkoper dan 25 switchcrafts.

Chroxy
21 februari 2012, 17:30
bij bedragen onder 400 euro zit geen btw/inklaringskosten meer bij.. dus 33 euro it is!

steph
21 februari 2012, 18:19
Ik zou het gelijk willen doen hoor, maar ben huiverig dat het nooit aan komt...
Anderzijds heb ik Google gezocht, maar zie echt belachelijke prijzen voorbij komen (ook bij de kant en klare patchkabels, en noway dat ik Bonamassa ook maar één cent gun, maar dat terzijde...)http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=JBRR003

Fragedallic
21 februari 2012, 19:14
Ik zou het gelijk willen doen hoor, maar ben huiverig dat het nooit aan komt...
Anderzijds heb ik Google gezocht, maar zie echt belachelijke prijzen voorbij komen (ook bij de kant en klare patchkabels, en noway dat ik Bonamassa ook maar één cent gun, maar dat terzijde...)http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=JBRR003

gewoon een ebay store kiezen waar veel wordt gekocht en veel op wordt gereviewed. Ik was ook huiverig maar uiteindelijk heb ik een keer 2 George L paketten, dus in totaal 6 meter draad en 20 pluggen, gekocht voor 40 euro inclusief verzending. Was in de tijd dat de dollar zo schofterig laag stond t.o.v. de euro

jerome
22 februari 2012, 21:31
bij bedragen onder 400 euro zit geen btw/inklaringskosten meer bij.. dus 33 euro it is!

Dan heb je het waarschijnlijk over spullen invoeren via Schiphol die je zelf meegenomen hebt vanuit vanuit Amerika?
Want ik heb vorig jaar nog wat spullen op laten sturen vanuit Amerika en toen moest ik gewoon BTW en inklaringskosten betalen en het was onder de 400 Euro...

Kieftenbelt
12 oktober 2012, 15:59
Om even een schop te geven aan dit topic, de Hicon pancake pluggen zijn ook bij de grotere online webshops nu leverbaar, zie ze voor 1,90 p.stuk. Nog steeds duurder dan de GLS pluggen, maar geen gedoe met inklaringskosten.

the sure thing
12 oktober 2012, 23:14
Een linkje doet het altijd goed

Kieftenbelt
13 oktober 2012, 11:22
Okee dan, vooruit (http://www.thomann.de/nl/hicon_flunderklinkenstecker_winkel.htm) (excusé moderators als het niet toegestaan is betreft reclame).