PDA

View Full Version : graag advies!



baasd
4 december 2011, 09:05
Ik heb nu op mijn kamertje een marshall jcm2000 dsl 100 watt top staan icm een engl 2x12 cabinet. Ben een tijdje geleden uit de band gestapt en dit is eigenlijk wat te veel vermogen om thuis mee te oefenen dus ben op zoek naar een kleinere oefenversterker of een top met minder vermogen? En dat ik dan eventueel deze marshall dsl top verkoop..
in de toekomst ga ik misschien wel weer in een band spelen maar op korte termijn zit dit er nog niet in.. wat zouden jullie doen? Ik zou een kleinere top kunnen kopen die zowel geschikt is om thuis mee te oefenen als om mee op te treden? Of deze set zo laten en een kleine oefenversterker kopen van tot 350€?
Qua muziek speel ik voornamelijk pop en rock.

Midwolda
4 december 2011, 10:14
Een goeie top en een goeie cab heb je dus al. En een budget van 350 euro.
Dan zou ik er een klein topje voor thuis bijkopen, en de JCM even "bewaren".
Je weet nooit wanneer je weer in een band / op het podium luid mag, toch?
Genoeg leuks te krijgen voor 350 euro: een Egnater Tweaker 15 (http://link.marktplaats.nl/507806005) of een Blackstar HT20 (http://link.marktplaats.nl/503056004) bijvoorbeeld.

Of een Roland Cube (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ig=1&tab_adcount=14&ds=to%3A1%3Bpu%3A1%3Bl1%3A728%3Bl2%3A745%3Bdi%3A%3 Bpp%3A0%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumer ic%3Blx%3A263985%3Bly%3A579673%3Bkw%3Aroland%3Bosi %3A2&srt=dd&u=745&g=728&f=0&pp=0&ts_category_default=&pts=&t=&p=1&stop_force_description_search=&s=&show_thumbnails=&show_summary=&aw%5B3301%5D%5B0%5D=56007&from_searchbox_advanced=1&q=roland&u=745&g=728&qsf=0&postcode=9681GH&distance=&search.x=0&search.y=0), kost je minder geld en geeft je meer ruimte op je slaapkamer. ;)

Mr. Dynamite
4 december 2011, 11:28
Ik zou zelf een cube of iets dergelijks erbij kopen. Heb zelf ook een 100watter met 2x12 en daarnaast een cube 20. Voor in de kamer bevalt mij dat prima, ingebouwde effectjes zijn ook wel goed te doen en de overal sound is ook niet verkeerd.

Een buizenamp is zoals je gemerkt hebt wel wat overkill, een kleine zou best kunnen. Maar ook die gaan nog best hard. Zeker een 15 of 20 watt buizen amp. Kijk ook eens naar een blackstar HT1 of 5, kan zo op je kast. ;)

E-J
4 december 2011, 11:31
Belangrijk is: ben je qua geluid tevreden met deze set? Zo ja, lekker zo laten en misschien voor thuis een goedkoop 1x12je halen. Koop er eventueel een leuke speaker bij.

baasd
4 december 2011, 12:01
Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een kleine combo, bedankt voor de reacties!

the sure thing
4 december 2011, 12:05
+1 voor de cube.

Jasper.
4 december 2011, 12:14
Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een kleine combo, bedankt voor de reacties!

Of een kleine head, kun je die gewoon op je 2x12 aansluiten. En als je de headversie koopt ben je waarschijnlijk nog wat goedkoper uit.

The Unforgiven
4 december 2011, 12:22
Ik zou eerlijk gezegd voor een Vox Jamvox gaan. Zoek maar eens op op internet. Tientallen verschillende versterkers en nog veel meer verschillende effecten. Ook kun je er mee opnemen en het dus als looper gebruiken.
Verwacht er geen wereldwonderen van, maar voor thuis is het echt ideaal.

Mr. Dynamite
4 december 2011, 14:47
Of een kleine head, kun je die gewoon op je 2x12 aansluiten. En als je de headversie koopt ben je waarschijnlijk nog wat goedkoper uit.

Alleen het ding is, als je thuis echt op kamer niveau wilt spelen beukt zo'n 2x12 ook best aardig. Dan ben je met een 1x12 toch fijner uit imo.

Jasper.
4 december 2011, 15:22
Volgens mij valt dat best wel een klein beetje mee. De geluid worden gewoon over de speakers verdeelt. Het kan wel iets harder lijken, maar dat zou dan door het volume van de cab of de spreiding van het geluid komen. Ik geloof niet dat dat nou zo'n groot verschil maakt.

R.J
4 december 2011, 15:27
Ik speel hier ook op slaapkamerniveau met een 2x12 combo, het kan best hoor, (ingebouwde) attenuator terugdraaien en goan.

Daarover, je kan natuurlijk ook naar een attenuator zoeken ipv een hele nieuwe rig.

reckless_life
4 december 2011, 15:42
Belangrijk is: ben je qua geluid tevreden met deze set? Zo ja, lekker zo laten en misschien voor thuis een goedkoop 1x12je halen. Koop er eventueel een leuke speaker bij.

Idem.

Ik zou zelfs de 2x12 cab houden die je hebt.
Overschakelen naar een 1x12 gaat echt niet het verschil maken.

Thyrif
4 december 2011, 15:46
Mijn 50 watt ENGL combo gaat voor thuis net zacht genoeg, maar dan moet je geen zeurende buren hebben. Een 20 watt topje dat ik had ging ook niet echt zachter op een 2x12. Een 5 wattje moet nog kunnen denk ik, ook op een 2x12 wel. Dus kun je een topje of een kleine combo zoeken. Wel even kijken of het je sound wel heeft, hoe lekkerder hoe meer je er op speelt natuurlijk!

baasd
4 december 2011, 16:17
Ik zal dan een kleine top of combo in overweging nemen! Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen!
Nog even iets.. ik ben wel tevreden over deze versterker maar hij pakt alleen mijn effectenpedaal niet goed.. heb de versterker helaas voor aankoop niet getest met het effectenpedaal.. iemand hier ervaring mee?

R.J
4 december 2011, 16:39
"effectenpedaal"?

Welk effect heb je het over, heb je het voor de amp liggen of in de FX loop?

baasd
4 december 2011, 16:50
"effectenpedaal"?

Welk effect heb je het over, heb je het voor de amp liggen of in de FX loop?

Heb een korg ax3000g ervoor liggen.. met name met overdrive ruist het nogal terwijl dit op mijn vorige (transistor)versterker wel een stuk beter klonk!

Bijl
7 december 2011, 09:06
Of een kleine head, kun je die gewoon op je 2x12 aansluiten. En als je de headversie koopt ben je waarschijnlijk nog wat goedkoper uit.

Goed plan, gewoon een 5 tot 10 watt buizentopje in je 2x12 prikken.

kidrock
7 december 2011, 10:03
Als je in de toekomst toch misschien weer in een bandje ga spelen, dan zou ik lekker houden wat je hebt, en bijv. een Fender Mustang III erbij voor thuis. Daar kun je met jou muziek stijl prima mee overweg en die kost je zo rond de 250 eurie. Klaar is Kees! :rockon:

Thiez
7 december 2011, 10:10
Ik zou kijken naar een blackstar HT5. Die dingen gaan tegenwoordig al rond de 150/200 euro voor een topje.
Naast mijn Engl blackmore en 4x12 marshall heb ik thuis een Blackstar HT-5 met 2x12 en dat ding is echt heerlijk voor thuis. Het is evengoed nog steeds hard in vergelijking met een cube maar de blackstar klinkt ook op laag volume lekker.

Liquid_Metal
7 december 2011, 10:14
Ik snap nooit helemaal dat mensen thuis niet met een loeiharde versterker overweg kunnen. Mijn versterker kan op oorlogsvolume maar ik gebruik 'm thuis ook gewoon zachtjes en dat gaat prima.
Zoals al eerder is gezegd zou ik de top zeker houden want je komt vast wel weer een keer een band tegen.

Tankman
7 december 2011, 10:18
Ik snap nooit helemaal dat mensen thuis niet met een loeiharde versterker overweg kunnen. Mijn versterker kan op oorlogsvolume maar ik gebruik 'm thuis ook gewoon zachtjes en dat gaat prima.
Zoals al eerder is gezegd zou ik de top zeker houden want je komt vast wel weer een keer een band tegen.

Dit is ook hoe ik het aanpak. Ik heb een 60 watt buizen versterker. Bij gebrek aan speakcabinet gebruik ik hem nu even thuis niet, maar het was wel altijd zo dat ik hem thuis gewoon zachter zette en evengoed veel plezier van heb. Bij de band en bij optredens gaat hij gewoon wat harder.

Sterker nog, als mijn huidige band een beetje gaat lopen, ga ik een de grote 6505 kopen, 120 watt, en blijft de kleine lekker thuis om mee te oefenen.

R.J
7 december 2011, 10:27
Dit is ook hoe ik het aanpak. Ik heb een 60 watt buizen versterker. Bij gebrek aan speakcabinet gebruik ik hem nu even thuis niet, maar het was wel altijd zo dat ik hem thuis gewoon zachter zette en evengoed veel plezier van heb. Bij de band en bij optredens gaat hij gewoon wat harder.

Sterker nog, als mijn huidige band een beetje gaat lopen, ga ik een de grote 6505 kopen, 120 watt, en blijft de kleine lekker thuis om mee te oefenen.

Sterker nog, ik heb een 130 watt om thuis mee aan te kloten. volume is erg goed te doen, staat zelfs ruim halverwege open in een 5x5 kamertje. Moet 'm alleen niet op een overdrive of zwaarder kanaal zetten (A)

Baker
7 december 2011, 12:42
Ik snap nooit helemaal dat mensen thuis niet met een loeiharde versterker overweg kunnen

Is een oude discussie, en er is ook al veel over gezegd.
Maar, ik snap niet dat mensen met 40+ Watt buizenversterkers overweg kunnen thuis.

Ik heb het geprobeerd, maar het gaat of veel te hard, of het klinkt niet.
En dat geldt zowel voor een Koch multione 50, een marshall JVM en zelfs mijn 40w H&K 1x12 combo die eigenlijk net te hard gaat.

@TS
Ik zou gewoon voor de modelling gaan, Een Line6 HD of iets dergelijks.
Geweldig om thuis mee te klooien, het is veel makkelijker om op te nemen, en je hebt meteen een mooie backup amp of grab 'n go ampje voor gigs.

Voor the real thing heb je dan je stack nog.

Ik heb al jaren een POD 2.0. thuis Ik doe deze voor geen goud weg.
In de oefenruimte staat mijn buizenbakkie

Thiez
7 december 2011, 12:50
Ik heb het geprobeerd, maar het gaat of veel te hard, of het klinkt niet.


Dat is het punt. Alles kan thuis. Een 400watt buizenversterker met mastervolume kun je ook thuis gebruiken maar het klinkt gewoon veeel minder lekker dan een 1 of 5 watt buizenversterkertje thuis.
Ik heb ook een tijd mijn engl thuis gebruikt, en engl staat redelijk bekend om een lekkere sound op laag volume. Maar wanneer ik dan in de repetitie hem open kon draaien merkte ik toch wel dat hij thuis totaal niet tot zijn recht kwam.
Het kan wel maar er zijn betere oplossingen. en zeker met marshall klinkt hij op lager volume gewoon niet zo lekker.

Agent_Smith
7 december 2011, 18:44
Ik snap nooit helemaal dat mensen thuis niet met een loeiharde versterker overweg kunnen. Mijn versterker kan op oorlogsvolume maar ik gebruik 'm thuis ook gewoon zachtjes en dat gaat prima.
Zoals al eerder is gezegd zou ik de top zeker houden want je komt vast wel weer een keer een band tegen.

Nee, ik zie het probleem ook niet. Ik gebruik thuis op laag volume ook altijd een DSL100.
Klinkt zacht ook erg goed. of ik ben niet veeleisend (genoeg), dat kan natuurlijk ook :)

kidrock
8 december 2011, 03:00
Toegevend, de ene buizen versterker is de andere niet en dat heeft veelal te maken met de master volume en hoe die klinkt op lagere volume. Als TS zn versterker wel goed vindt klinken op laag volume, dan zou ik het daar bij laten. Ik bedoel, waarom kosten maken als het niet nodig is.

Ik heb zelf een aantal buizen versterkers die ik absoluut niet thuis kan gebruiken (o.a. Hook, Koch), maar wel perfect zijn met de band. In plaats van extra kosten te maken (door bijv. een power soak, pedaaltjes, enz.) om kosten wat kost hier thuis een buizen amp te moeten hebben staan, heb ik gekozen voor een Mustang III. Ideaal ding, kan er alle tijden van de dag mee spelen, van fluister zacht tot hard en het klinkt nog goed ook. Wat wil een mens nog meer ;)