PDA

View Full Version : 2x12 speakerkast bouwplannen



Mr. Dynamite
4 december 2011, 02:23
Hey mensen,

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een 2x12 te bouwen.
Nou ben ik een beetje gaan rondkijken en heb deze tekeningen gemaakt:

https://lh4.googleusercontent.com/-p8e3cDkbAdA/TtrHVy_GmWI/AAAAAAAAAP8/uFwIEbu-Trk/s800/Vooraanzicht.png

https://lh5.googleusercontent.com/-z1idhMwLFVw/TtrHTuBgXBI/AAAAAAAAAPk/n94mQbDfHGg/s800/Achteraanzicht.png

https://lh3.googleusercontent.com/-Qm6P4QZPnYg/TtrHULVkXlI/AAAAAAAAAPo/A6-97vcG1HE/s800/Binnenwerk.png

https://lh4.googleusercontent.com/-MP_YR1l2L64/TtrHT2EaNMI/AAAAAAAAAPs/itkWB8HrDr0/s800/Naamloos.png

De buiten afmetingen zijn:

Hoogte: 45 cm
Breedte: 80 cm
Diepte: 42 cm (min 5cm voor de offset voor en achter => 37 voor tot achter)

Dit leek mij wel een mooi formaat voor de kast, ben uit gegaan van een Kool en Elfring 2x12 (http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/AAAoverzicht2x12cab.jpg)

Zoals je vaak ziet wil ik gebruik maken van 18mm Berkenmultiplex. In de tekening heb ik dit voor al het lichte gebruikt. Voor die steunbalkjes weet ik niet, gewoon iets wat hard is lijkt me wel goed. Deze heb ik overigens bemaat op 4x4 cm. Zo lijkt het me dat je er nog goed een schroef in kunt draaien.

Waarschijnlijk heb ik de mogelijkheid om fingerjoints te maken dus dan lijkt me dat een mooie manier om het te bevestigen. Moet dit nog verstevigd worden? Anders hebben de hoek balkjes weinig nut.
Ik weet nog niet of hem ga tolexen, omdat dit vrij prijzig is heb ik gezien en als je hem strak afwerkt dan kan een stain ook wel erg gaaf lijken. Hierbij dacht ik aan zoiets, maar dan met bruine grill:

http://amprestoration.com/wp-content/uploads/2011/07/Deluxe-Reverb-Stained-0041.jpg

Verder had ik nog een vraag, hoe zet je de baffle het beste vast? Met een raamwerk zoals ik de backplate vast maak?
Handvaten ben ik nog niet over uit, of 2 aan de zijkant, maar misschien ook wel een midden bovenop.

Tips 'n Tricks, op en of aanmerkingen over het ontwerp zijn zeer welkom!

JohnLord
4 december 2011, 10:44
Wordt wel een grote 212, dus alleen één handvatje bovenop zou ik niet doen...
Verder prima plan lijkt me.

bass blom
4 december 2011, 10:49
met fingerjoints hoef je geen balkjes te hebben.
en dan twee van die handvaten opzij er in, beter ja.

Mr. Dynamite
4 december 2011, 11:21
Bedankt voor de reacties mannen. Qua grootte valt het denk ik wel mee, iets forser dan de gemiddelde maar kleiner dan de 1936 die ik nu heb.

Bedacht net ook dat hij waarschijnlijk best zwaar word, misschien wel boven en op de zijkanten een handvat maken :)

Nu alleen nog de vraag hoe ik de baffle het beste kan bevestigen..
Moet daar wat ruimte rondom (zijkanten en boven/onder) of mag hij ook gewoon aansluiten? Moet nog wel rekening houden met speakergrill die er nog bij komt dus een 2 mm speling ofzo lijkt me wel een must.

bass blom
4 december 2011, 11:26
inslagmoeren aan de voorkant, bout aan achterkant.

Mr. Dynamite
4 december 2011, 11:41
inslagmoeren aan de voorkant, bout aan achterkant.

En dan net als de achterkant met een balkenraam erachter?

bass blom
4 december 2011, 11:43
ja dat moet je wel hebben dan.
maar 4 x 4 is dik. 2.7 x 2.7 kan ook prima, met bruislijm en schroeven.

JohnLord
4 december 2011, 12:39
Als het front afneembaar is kun je de baffle ook gewoon inlijmen met bruislijm.

Overigens vind ik 80 cm echt wel breed voor een 212.

Mr. Dynamite
4 december 2011, 12:55
Als het front afneembaar is kun je de baffle ook gewoon inlijmen met bruislijm.

Overigens vind ik 80 cm echt wel breed voor een 212.

Die 3 centimeter t.o.v. een standaard kast? Dat is wel te overzien toch?
Heb dit gedaan zodat ik niet een top heb die breder dan de kast is, dat vind ik geen gezicht. En dit is een mooi ronde maat :soinnocent: ghehe

Midwolda
4 december 2011, 13:26
Goede timing voor dit topic, ben zelf net begonnen aan een kast voor een oude Champ met een 12" speaker.
Ook van multiplex, maar dan hardhout; fingerjoints, maar dan handgemaakt; en open back natuurlijk.
Goed nieuws dat die balkjes niet nodig zijn bij fingerjoints, dat scheelt al weer wat werk.

Ik vraag me af of stainen van multiplex wel een goed idee is? Gaan de vezels dan niet open staan?
Dat kastje op die foto is zo te zien massief hout, dat is een heel ander verhaal toch?

Wat ga je voor de baffle gebruiken, 12, 15 of 18 mm.?

Mr. Dynamite
4 december 2011, 14:46
Goede timing voor dit topic, ben zelf net begonnen aan een kast voor een oude Champ met een 12" speaker.
Ook van multiplex, maar dan hardhout; fingerjoints, maar dan handgemaakt; en open back natuurlijk.
Goed nieuws dat die balkjes niet nodig zijn bij fingerjoints, dat scheelt al weer wat werk.

Ik vraag me af of stainen van multiplex wel een goed idee is? Gaan de vezels dan niet open staan?
Dat kastje op die foto is zo te zien massief hout, dat is een heel ander verhaal toch?

Wat ga je voor de baffle gebruiken, 12, 15 of 18 mm.?


Aah kijk aan, ga je daar ook nog een topicje over maken? Misschien wel inspiratie vol voor mij en anderen :)

Over die balkjes wist ik niet of het nodig was, maar zo te horen en bij andere projecten zie je vaak ook dat het niet gedaan word.

Harthout, vanwaar deze keuze? Ik heb niet echt bewust een keuze voor berken gemaakt maar omdat je dit vaak ziet heb ik er voor gekozen.
Als het project een beetje goed loopt wil ik er nog een 2e bij maken, en deze een gedeelde backplate hebben zodat hij half open back erbij kan :ok:

Ik denk dat ik de baffle gewoon ook uit 18mm maak, dan hoef ik maar 1 dikte hout te kopen ;) De kast op de foto is gewoon een tekening die ik voor de gein even 'ingekleurd' heb. Tolex vind ik wel gaaf alleen is het wel prijzig.. is hier niet een goedkopere optie voor?

Midwolda
4 december 2011, 16:55
Ik heb hardhout-multiplex gekocht omdat er in de bouwmarkt waar ik was geen 18mm berken te krijgen was...
maar berken heeft wel dunnere en dus meer laagjes en dat is denk ik wel beter (stijver).

Alternatief voor tolex? Leuk tweed-stofje... ;)

MegaDrive
7 december 2011, 06:50
Ziet er netjes uit, een goede tekening is het halve werk!

Twee suggesties:
1) Ik zie dat je de baffle tussen het raamwerk aan de voorkant en de dwarsbalkjes monteert. Leuk idee wel en zelf nooit bij stilgestaan om het zo te doen maar dat neemt ook de 'dragende' functie van die dwarsbalkjes voor een deel weg. Je kan dat oplossen door nog een verticale verbinding te maken, maar dan wordt het wel weer veel hout en dus zwaar. Het binnenwerk van de kasten die ik tot nu toe heb gemaakt waren als het ware een solide kubus van balken waar dan al het plaatwerk tegenaan gelijmd en geschroefd werd. De baffle komt dan tegen de voorkant van het raamwerk. Maar inderdaad, als je die fingerjoints kunt maken dan wordt het al een stuk steviger en komt het wel goed.

2) Afhankelijk van hoe je de grille wilt doen zou ik iets meer ruimte incalculeren dan een paar millimeter. Als je stof gebruikt moet er een soort van raamwerkje komen om het op te spannen en dat moet wel voldoende dikte hebben om de spanning aan te kunnen. En misschien wil je ook dat de grille wat 'recessed' is of invalt, als je begrijpt wat ik bedoel. In dat geval praat je al gauw over een centimeter of 2,5 - 3 speling.

Succes! Komt er een fotoverslag?

Mr. Dynamite
7 december 2011, 21:46
Ziet er netjes uit, een goede tekening is het halve werk!

Twee suggesties:
1) Ik zie dat je de baffle tussen het raamwerk aan de voorkant en de dwarsbalkjes monteert. Leuk idee wel en zelf nooit bij stilgestaan om het zo te doen maar dat neemt ook de 'dragende' functie van die dwarsbalkjes voor een deel weg. Je kan dat oplossen door nog een verticale verbinding te maken, maar dan wordt het wel weer veel hout en dus zwaar. Het binnenwerk van de kasten die ik tot nu toe heb gemaakt waren als het ware een solide kubus van balken waar dan al het plaatwerk tegenaan gelijmd en geschroefd werd. De baffle komt dan tegen de voorkant van het raamwerk. Maar inderdaad, als je die fingerjoints kunt maken dan wordt het al een stuk steviger en komt het wel goed.

2) Afhankelijk van hoe je de grille wilt doen zou ik iets meer ruimte incalculeren dan een paar millimeter. Als je stof gebruikt moet er een soort van raamwerkje komen om het op te spannen en dat moet wel voldoende dikte hebben om de spanning aan te kunnen. En misschien wil je ook dat de grille wat 'recessed' is of invalt, als je begrijpt wat ik bedoel. In dat geval praat je al gauw over een centimeter of 2,5 - 3 speling.

Succes! Komt er een fotoverslag?

Thanks man, en vind het zelf wel erg prettig werken als je van te voren een goed uitgewerkt idee hebt. Vandaar ook dit topic ;)

1) Dit snap ik niet. Wat bedoel je precies met de dwarsbalkjes?
Kun je dit misschien nog in andere woorden uitleggen?

2) Klopt, maar ben er ook nog niet helemaal over uit hoe het moet gaan worden. Waarschijnlijk een doek oid om de baffle gespannen dus dan meot er inderdaad wat ruimte komen. Maar dan wil ik eerst het doek hebben zodat ik kan meten hoeveel.

En uiteraard komt er een foto verslagje ;)

Midwolda
7 december 2011, 22:14
I can see what mr. MegaDrive means... I think.

Van voren af gezien: je hebt een balkjes-rechthoek, en daarachter de baffle die klemgezet wordt tegen de kopse kant van de balkjes die naar achteren lopen.
Wat MD voorstelt is niets anders dan de baffle vòòr de balkjes-rechthoek te plaatsen.
En omdat je fingerjoints gebruikt kun je de balkjes die naar achteren lopen waarschijnlijk wel weglaten.

Edit: in het kastje wat ik aan het bouwen komen er twee balkjes-rechthoeken, 1 voor om de baffle tegenaan te schroeven en 1 achter om de beschermplaatjes van de Champ-amp tegenaan te schroeven. Die balkjes hoeven dus geen enkele dragende werking voor de kast zelf te hebben. De stevigheid van de kast komt vanzelf als de baffle er tegenaan geschoefd wordt.

Mr. Dynamite
7 december 2011, 22:41
Ach so.. Ja die voorste balken zijn eigenlijk enkel voor de show.
Zodat je een wat dikkere look krijgt zeg maar ;)

MegaDrive
8 december 2011, 04:59
Ja, Midwolda verwoordt precies wat ik bedoel, thanks! En inderdaad, dan heb je die dwarsbalkjes niet meer nodig. Die dikkere look kun je ook krijgen door een precies passend raampje tegen de voorkant van de baffle aan te maken wanneer de kast eenmaal in elkaar zit. Het grille raampje valt daar dan precies in. Kijk even naar mijn 1x12 bouwverslag van twee jaar geleden hoe ik dat destijds heb gedaan:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?127830-Zelfbouw-braceless-1x12-bouwverslag

Het leuke van dit ontwerp is dat er helemaal geen balken zijn gebruikt t.b.v. het constructiewerk... en geen schroeven :)

lindstrom
8 december 2011, 13:31
Over 2 jaar verschijnt er een topic "4x12 speakerkast bouwplannen" ??

Mr. Dynamite
9 december 2011, 00:10
Over 2 jaar verschijnt er een topic "4x12 speakerkast bouwplannen" ??

Wie weet.. :soinnocent:
Maar de flexibiliteit van 2 kleinere kasten vind ik wel erg fijn.
En klinken doet 't ook wel :ok:

Mr. Dynamite
16 december 2011, 00:01
Net even nog bezig geweest, is dit waar jullie op doelden?

https://lh5.googleusercontent.com/-8bUDJB8o5sI/Tup61nCUKhI/AAAAAAAAAQY/51lJs76GDN4/s400/Voorkant%2525202.png

https://lh5.googleusercontent.com/-dnZTXsBa0aU/Tup61jJYeaI/AAAAAAAAAQc/Q9yZNDekb0A/s400/Achterkant%2525202.png


Die balkjes zijn nu 4x4, maar dat mag nog wel wat dunner begrijp ik?

Die voorste balkjes zijn enkel nog ter versiering, beetje dikke look geven.
De grill had ik me van dat mesa achtige spul voorgesteld. Hoeveel afstand moet je dit ongeveer geven tov de baffle? Tegen het klapperen bedoel ik dan. Dit hoeft toch niet zo heel veel te zijn?

Die balken ramen, die kun je toch zat gewoon met lijm vast maken aan het huis? Dat zou wel een mooi cleane look geven :ok:

MegaDrive
16 december 2011, 03:11
Leuk, die plaatjes. Waar maak je dat mee?

Paar suggesties en reacties:
- 4x4 is wat aan de dikke kant inderdaad. 2-3cm is meer dan zat.
- Je zou kunnen overwegen om de twee raamwerken met 4 dwarsbalkjes te verbinden, langs alle hoeken van het plaatwerk, zeg maar.
- Afstand: ik vind het persoonlijk altijd wel mooi als het doek enigszins van de baffle af staat (bijvoorbeeld een balkdikte van 2-3cm, maar dat hoeft niet per se. Als je het doek strak genoeg bevestigt gaat het geen kant op.
- Ga je voor front- of rear mounted? Als je voor front mounted gaat moet er wel wat afstand zijn tussen doek en baffle.
- Ik zou in elk geval het raamwerk waar de baffle tegenaan komt lijmen en schroeven, daar komt toch aardig wat druk op. Als het ontwerp closed back wordt zou ik dat met het raamwerk aan de achterkant zeker ook doen.

Even terug naar je plaatje: als je dat aanhoudt komt het doek tegen de baffle aan (niks mis mee) en dan kun je je speakers aan de achterkant monteren. Ik denk wel dat het op deze manier lastig wordt om het doek goed en strak te krijgen, want er zijn weinig andere opties dan het aan de baffle te bevestigen. Persoonlijk zou ik nog een raamwerk plaatsen tussen wat in je plaatje de 'dikke' rand is en de baffle en daar het doek op monteren. Je baffle moet dan iets naar achteren maar dan houd je de dikke rand en het doek staat van de baffle af, waardoor je nog de optie hebt voor een front mounted constructie.

Succes!

Mr. Dynamite
16 december 2011, 11:51
Ik teken elk onderdeel uit in SolidWorks en maak dan een assembly, print screen en daar komt dit uitrollen :ok:

Over die balkjes van voorste raam naar achter, ik dacht juist dat die niet nodig waren? Ik ga voor rear mounted speakers. Ik dacht zelf voor het doek aan een kleine strip op de baffle, en daar het doek overheen spannen, om de baffle heen en achter vast nieten.

Of een raamwerk en dan met klitteband op de baffle, wat je ook wel eens ziet. Dit is nog wel het makkelijkste denk ik.

Over schroeven, ik zou het liefste geen schroeven gebruiken (aan de buitenkant) Zodat ik hem mooi kan aflakken en je geen kruiskoppen ziet zitten.

Zal vandaag nog wel eens wat tekenen :)

MegaDrive
16 december 2011, 12:04
Of een raamwerk en dan met klitteband op de baffle, wat je ook wel eens ziet. Dit is nog wel het makkelijkste denk ik.

Over schroeven, ik zou het liefste geen schroeven gebruiken (aan de buitenkant) Zodat ik hem mooi kan aflakken en je geen kruiskoppen ziet zitten.



Ja, dat zou ik ook doen. Aan de andere kant, als je voor rear mounted gaat dan kun je het doek + raam net zo goed duurzaam vastmaken.

Als je de raamwerken van binnenuit aan het plaatwerk vastschroeft zie je daar niets van aan de buitenkant.

Mr. Dynamite
16 december 2011, 12:28
Ja, dat zou ik ook doen. Aan de andere kant, als je voor rear mounted gaat dan kun je het doek + raam net zo goed duurzaam vastmaken.

Als je de raamwerken van binnenuit aan het plaatwerk vastschroeft zie je daar niets van aan de buitenkant.

Wat bedoel je met duurzaam? Over van binnenuit schroeven, hier dacht ik ook over maar heb je dan genoeg houvast?

Aan de andere kant, een lijmverbinding heeft wel erg veel oppervlak. Een gitaarbody is ook gelijmd, en dat is nog knap sterk. Dus ben er ook niet echt bang voor, maar zeker in de praktijk zal een paar schroeven wel erg handig zijn :)

Mr. Dynamite
16 december 2011, 15:08
Nieuwe plaatjes, zo heb ik hem een beetje voor ogen.
De grill word dan wel meer beige kleur ala mesa. En de binding is gewoon creme.

https://lh6.googleusercontent.com/-nSJp-JCvGtg/TutPz-cL7YI/AAAAAAAAAQ8/pcsNZvV-KcA/s640/Voorkant.png

https://lh4.googleusercontent.com/-h-z9zUU9Q8A/TutPz6gdLsI/AAAAAAAAAQ4/c8AzTIh3SJo/s640/Achterkant.png

De balkjes tussen de 2 houten frames (nu van 3x3) zijn die nodig? Dit lijkt mij al redelijk stevig zo omdat je ook al die fingerjoints hebt.

Alleen nog een grilbevestiging bedenken. Ik zit een beetje te kijken hoe dat uitkomt met de sierlatjes die ik voor inlijm. Je moet hem natuurlijk wel vast kunnen schroeven..

MegaDrive
16 december 2011, 18:36
Nee, die balkjes zijn niet nodig.

Ik denk dat je de boel een beetje aan het overdenken bent. Er zijn talloze oplossingen en uiteindelijk is het natuurlijk gewoon tetris: stapelen. Waarom maak je de sierlatjes niet van 2,5x5cm balkjes, die lijm/schroef je plat aan het binnenwerk van de kast vast. Vervolgens zet je vanaf de achterkant de baffle erin (paar schroeven + lijm) en dan het raamwerk van de 3x3 balkjes, die schroef en lijm je tegen de baffle aan en haaks daarop schroeven die door het raamwerk het plaatwerk in gaan.

Je baffle wordt dan van beide kanten ingeklemd, je hebt je dikke rand, 5cm ruimte over voor je grille en dus een grille die wat 'invalt' (recessed). Maak een raamwerk van 3x3cm balkjes dat daar precies in valt met 1mm speling rondom, span/niet het doek erop en dat kun je dan eenvoudig en al dan niet duurzaam (= niet meer los te halen) monteren, onafhankelijk van de rest van de constructie. Kun je ook je doek nog eens vervangen zonder je sierrand te hoeven losbreken.

Mr. Dynamite
16 december 2011, 19:00
Dus jij zegt, maak de grill niet achter het sier raamwerk, maar er 'in'?
En dan dat tegen de baffle maken.. dat is wel een idee :ok:

MegaDrive
17 december 2011, 02:41
Ja, precies. Als je de grille dan met velcro of een paar 'onzichtbare' schroefjes aan de baffle vast maakt dan kun je gemakkelijk het doek vervangen als daar een keer ongewenste battlescars op komen. Als je nauwkeurig werkt (zeg anderhalve mm speling rondom) dan kun je je cremekleurige 'piping' daar gewoon tussen klemmen zonder te hoeven nieten of lijmen.