PDA

View Full Version : Quick Answers, Trail and Error (binding lijmen)



RS-Rik
3 december 2011, 20:39
Thuis heb ik een kleine testopstelling gemaakt voor het lijmen van binding.


Het betreft binding van de Vox Humana. voor 6,50 per 1,5 meter. Creme, enkele kleur plastic.

Deze heb ik met verschillende soorten lijm op een blokje vuren geprobeerd te lijmen.

Het vuren is schoongemaakt en ontvet met terpentine en opgeruwd met P120. De binding is ontvet met terpentine en ook opgeruwd met P120. Inderdaad, er zit een vettige substantie in het plastic want als het te lang in aanraking komt met de terpentine wordt het plakkerig en lost het een beetje op.

Ik heb gelijmt met Bison Universal, Bison D3 constructielijm (Gele Schuimlijm) en Pattex Industriele Alleslijm.

De Bisons moeten worden aangedrukt, de Pattex niet. de Bison Universal moet 10 tot 40 min drogen, de D3 40 min aangeklemd en 4 uur uitharden en de Pattex moet binnen 10 minuten onaangeklemd ram en ram vast zitten.

Welnu beste mensen, wat een rommel allemaal! Geen van de lijmen is "superstrong". Geen van de lijmen bind het hout en het plastic. Geen van de lijmen is bruikbaar en ze geven een grote rommel op het hout. Alle lijmen kosten overigens +- 6 euro per 100 ml.

Uit de keukenlade pakte ik toen hele cheape secondelijm. (Cyanoacrylaat). Dit ging al een stuk beter. 1 keer knijpen en het zit een stuk vaster dan met de andere lijmen. Uiteindelijk kreeg ik het met een mesje wel van het vuren.


hierna heb ik een klein flesje Pattex Uni-Rapide Secondelijm gekocht (a 5,29 voor 10 gram) (flesje ter grootte van de ringvinger, als je niet te dikke ringvingers hebt). En hiermee heb ik naar volle tevredenheid en ontzettende gemakkelijke verwerking de binding op de zijkanten van de hals geplakt. Gewoon een strookje lijm in het hoekje van de binding-routing en wat op de zijkanten van het hout tussen de fretsleuven en lekker plakken. Het is niet zo dat de lijm he-lemaal in 1 seconde hecht, er is nog wel 10 seconden bewegingstijd als het moet. Helemaal eraf halen moet je niet doen want dan droogt de lijm in 1x in de lucht en dan moet je opnieuw plakken.

De lijm is een stuk duurder maar werkt ontzettend goed. Ik denk dat je met 1 flesje nét een hals + een gitaarbody kunt plakken. Ik heb namelijk nog best veel over.


Binnenkort zal ik even foto's posten van het resultaat. Ik denk dat dit spul ook een uitkomst kan bieden bij inlays van MOP en Abalone.

oigun
3 december 2011, 21:44
Ik gebruik (meestal)ook secondelijm, één klein puntje schoonmaken kan je beter met aceton of thinner doen. Want terpentine is ietwat vettig zodat de hechting wat minder word. Voordeel van aceton is dat de secondelijm nog iets sneller uithardt.

aaronstonebeat
3 december 2011, 21:57
De Action heeft heel goedkope secondenlijm die net zo goed lijmt als andere merken.

(Ook perfect om zelf wonden mee te hechten :sssh:)

G.G.
3 december 2011, 21:57
Ik gebruik (meestal)ook secondelijm, één klein puntje schoonmaken kan je beter met aceton of thinner doen. Want terpentine is ietwat vettig zodat de hechting wat minder word. Voordeel van aceton is dat de secondelijm nog iets sneller uithardt.

Nadeel van aceton is dat de binding waarschijnlijk van abs is en dat lost op in aceton, dus oppassen.

Neem ook pure aceton, geen nagellakremover, want daar zit rotzooi in.

Zelf werk ik altijd met secondelijm van de Zeeman. 59 cent voor twee tubetjes.

G.G.
3 december 2011, 21:58
(Ook perfect om zelf wonden mee te hechten :sssh:)

daar is het volgens mijn vrouw (arts) mee begonnen. Dat zou de eerste toepassing zijn geweest.

oigun
3 december 2011, 22:06
Nadeel van aceton is dat de binding waarschijnlijk van abs is en dat lost op in aceton, dus oppassen.

Neem ook pure aceton, geen nagellakremover, want daar zit rotzooi in.

Zelf werk ik altijd met secondelijm van de Zeeman. 59 cent voor twee tubetjes.

Snel met een doekje aceton erover het voordeel is juist dat het een beetje oplost en daardoor de hechting versterkt. Eventuele kiertjes en gaatjes kan je vullen met in aceton opgeloste binding, hiermee kan je ook de binding lijmen maar ik vind dat nogal een gedoe...

RS-Rik
4 december 2011, 01:24
Kijk da's perfect want de hoeken van de binding heb ik verstek gesneden, maar die komen net niet 100% goed uit. Aan de binnenkant zit n klein kiertje dus de hoeken zijn iets te flauw. Ook na schuren ging dat niet helemaal goed.


Het is wel mooi geworden zeg ik ben best apetrots.


Binnenkort foto's nu heb ik alleen mn camfoon en die's oud en vies en versleten.