PDA

View Full Version : [GROUNDLOOP] - Groundloop probleem met een Soundcard



DemolitionColorScheme
3 december 2011, 19:14
Ik heb al een fikse tijd een groundloop als ik met m'n software rig speel. Signal chain:
GTR -> PreSonus FirePod (Input 2) -> Output = 2x Phonic P6A Studio Monitoren / Headphones

Nu heb ik al geprobeerd om alles te onaarden of te aarden, maar geen verschil. Moet ik iets onaarden los van alles. Zo ja, wat dan?
- Laptop
- Soundcard
- Monitoren

bass blom
3 december 2011, 19:15
vuistregel is: alles wat op mekaar aangesloten zit ontaarden op 1 ding na.
je mengtafel bijvoorbeeld.

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 19:18
vuistregel is: alles wat op mekaar aangesloten zit ontaarden op 1 ding na.
je mengtafel bijvoorbeeld.
Okay, maar zoals wat, in dit geval? De laptop is het enige ding wat überhaupt een geaarde stekker heeft. De soundcard heeft een ongeaarde stekker en de adapter voor m'n MIDI controller ook. In theorie is dan de laptop het enige wat geaard is, want die andere twee kunnen niet geaard worden/zijn.

Ik heb alles dus ook al proberen te ontaarden door alles in een ongeaarde stekkerdoos te stoppen. Het enige wat lijkt te helpen is als ik m'n pedalboard er tussen plaats, maar dit wil ik niet altijd.

Gretsch 5120
3 december 2011, 19:28
Inderdaad is de vuistregel 1 ding aarden (meestal de tafel). Heb je al geprobeerd om diverse apparatuur op een ander stopcontact aan te sluiten. Mijn woonkamer bv heeft 2 verschillende groepen.

Einzeln
3 december 2011, 19:31
Heb je ook brom rechtstreeks uit de presonus? Die is ongeaard. Trouwens alles is ongeaard als ik je goed begrijp. Laptop heeft toch geen aarde. Heb je een radiator in de buurt?

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 19:32
Inderdaad is de vuistregel 1 ding aarden (meestal de tafel). Heb je al geprobeerd om diverse apparatuur op een ander stopcontact aan te sluiten. Mijn woonkamer bv heeft 2 verschillende groepen.
Yup. Lost het niet op. Ik heb het ook in de repetitieruimte.
Maar ja, zoals ik net al zei, het enige wat geaard is is de laptop. Dus, ik zit in feite toch goed?

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 19:32
Heb je ook brom rechtstreeks uit de presonus? Die is ongeaard.
Nee, alleen met een gitaar (meerdere gitaren geprobeerd, natuurlijk).

Gretsch 5120
3 december 2011, 19:35
Heb je je rig al aangesloten op een andere pc/laptop? Zit het probleem niet in je rig zelf (dus voordat je 'm aansluit op een recorder)? Of prik je je gitaar direct in je kaart? (Je hebt nogal een uitgebreide rig vandaar...)

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 20:07
Heb je je rig al aangesloten op een andere pc/laptop? Zit het probleem niet in je rig zelf (dus voordat je 'm aansluit op een recorder)? Of prik je je gitaar direct in je kaart? (Je hebt nogal een uitgebreide rig vandaar...)
Nee-Nee, goed lezen. De signal chain is exact zoals ik hem heb beschreven in eerste post.
GTR -> PreSonus FirePod

De loop verdwijnt als ik mijn kleine boardje er tussengooi (dus niet m'n rack rig, die overigens nu in Amsterdam staat in een studio). Het board is dan geaard (nou ja, het enige wat geaard is is mijn oude DMM), dus zorgt voor het feit dat de lus zich opheft. Alleen ... ik wil niet altijd per sé met een board er tussenzitten.

Gretsch 5120
3 december 2011, 20:13
Kan het te maken hebben met je afluistering? Als je iets opneemt en afluistert op je ipod oid hoor je die loop dan nog?

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 20:14
Kan het te maken hebben met je afluistering? Als je iets opneemt en afluister op je ipod oid hoor je die loop dan nog?
Ja, het zit ècht IN de recording. Dus als ik het terugluister op m'n headphones zit het er nog.

Einzeln
3 december 2011, 21:59
Wat gebeurt er als je je hand op je snaren houdt en op de presonus?

En hangt die in een rack trouwens?

Einzeln
3 december 2011, 22:08
http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/475494-firepod-noise-floor-fixed.html

succes!

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 23:18
http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/475494-firepod-noise-floor-fixed.html

succes!
Ah! Seriously!? Nooit gedacht dat het specifiek aan de PreSonus zou liggen ... Fuck me! haha
Alleen weet ik nòg niet wat de oplossing is: andere power supply of die 'mod' uitvoeren:

Guys I thought some of you FIREPOD users might run into this problem and I finally found the fix after two times sending the unit back to Presonus and coming back from them with Problem Not Found:

Ok Folks!
here is the fix. it is an easy one and as expected, a ground loop (I know - I had to battle this in my amps...)
1. Take the case off your Firepod. You need a Phillips screwdriver and a 1/2" hex socket for the rear jack nuts.
- There are 2 screws on the top, 2 on the bottom and 3 on the rear (the S/PDIF and the two MIDI mounting screws) .
- Remove the 16 rear jack sockets with the 1/2" hex socket.
- remove the two side brackets.
- Disconnect the Power connector from the PCB board.
You are cleared now to carefully slide the case out:


2. Now... can you can see that S/PDIF socket? Can you see the metallic part that is between those two RCA connectors? BINGO!!!

THAT IS THE CULPRIT!!!
When the case is on, it creates a groundloop that induces the hum by touching the case and it needs to be isolated...
This is confirmed by Presonus as beeing an issue on older (2 years ago) Firepod construction that apparently was fixed at one point using an S/PDIF socket that doesn't have that metallic part, or something similar).
The metallic part does NOT have to touch the case by any means since it does not have any electrical use at that point.

--->>> continuing in the next post since I am allowed to only post 4 images per post...

continuation from previous post...

3. So, I simply used masking tape to isolate it from the case:

4. I mounted the case back (don't forget to connect the power connector back in its place in the PCB board), using all the screws BUT THE S/PDIF one and VOILA!
NO MORE HUM! Problem solved!

Wanted to post this here knowing of the fact that there are Firepod owners that have the same issue, and hopefully this way providing an easy fix - enjoying this way a hum-free excellent piece of gear!
Cheers,
Gabi.

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 23:31
Dit schijnt overigens de oplossing te zijn qua adapter:
- http://www.amazon.com/gp/product/B000XKNXW4/ref=oss_product
Wat is hier de Nederlandse versie van? M.a.w. waar kan ik deze of een vergelijkbare in Nederland krijgen? Het liefst nog online te bestellen ook.


12V DC 2000mA, dus, zou deze voldoen?
- http://www.arendbeveiliging.nl/webshop/16929/20343/adaptor-230vac12vdc-2000ma.aspx

Of anders deze:
- http://www.arendbeveiliging.nl/Webshop/16929/411192/411324/gestabiliseerde-12v-dc-adapter-2000ma.aspx

DemolitionColorScheme
4 december 2011, 21:47
Nog meer tips betreffende de adapters?

DemolitionColorScheme
6 december 2011, 15:10
Niemand? Moet ik ergens rekening mee houden qua adapter, hier? Wat zijn bijv. de verschillen van die 2 die ik hierboven heb gepost?

Einzeln
6 december 2011, 20:32
Ik zou het niet doen:

de mod zou simpel moeten zijn:

http://www.homerecording.be/forum/t10208.htm

DemolitionColorScheme
6 december 2011, 21:40
Ik zou het niet doen:

de mod zou simpel moeten zijn:

http://www.homerecording.be/forum/t10208.htm
Ja, die post had ik gezien, maar die mod schijnt hit and miss te zijn. Ook regelmatig gelezen dat het niets doet en dat een adapter-verwisseling de oplossing was.