PDA

View Full Version : Octaver pedaal zonder fuzz



keithfan
3 december 2011, 18:22
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede octaver pedaal, maar je ziet heel veel pedalen die er ook extra fuzz of drive bij hebben. zijn er ook pedalen die puur en alleen een octaver hebben (en goede!)?

bass blom
3 december 2011, 18:24
de spannendste vind ik de micropog.
die kan een octaaf up en een down tegelijk, regelbaar doen.

Dirk_Hendrik
3 december 2011, 18:38
Een analoge octaver voor een octaaf omhoog en niet fuzzend staat al ongeveer 18 jaar op m'n "hoe dat te doen" verlanglijstje. Het beste idee wat ik er al een jaar of 10 voor had (maar het qua ontwerp niet voor elkaar kreeg) heb ik een maand of 4 geleden eindelijk gerealiseerd en meteen naar de "dit dus ook niet" land der fabelen verbannen. Werkte als een trein op sinusvormige signalen maar voor geen meter op de grillige golfvormen die uit een gitaar komen.

showband
4 december 2011, 10:32
pearl had er een.

maar de beste manier tegenwoordig is een harmonizer.

Dirk_Hendrik
4 december 2011, 11:27
pearl had er een.

maar de beste manier tegenwoordig is een harmonizer.

Ik had mezelf iets duidelijker moeten uitdrukken;

Een octaaf omhoog over je gehele fretboard.

Die Pearl, evenals de EHX microsynth waar het door pearl gebruikte circuitje uit komt, doet het het prima op het bekende gebiedje rond de 12e fret met een lichte treble rolloff van je tonepot.

zoon van Piet
4 december 2011, 11:34
Ik had mezelf iets duidelijker moeten uitdrukken;

Een octaaf omhoog over je gehele fretboard.

Die Pearl, evenals de EHX microsynth waar het door pearl gebruikte circuitje uit komt, doet het het prima op het bekende gebiedje rond de 12e fret met een lichte treble rolloff van je tonepot.

en heeft een voorkeur voor je halselement..
bekend verschijnsel, van dat gebiedje. Wellicht kun je iets vertellen vanuit technisch oogpunt waarom dit zo is?
De enige echt goeie overal trackende octaver die ik ken, is de 'octive' in de ouwe Foxx Tone Machine ( en kloons als de Experience Pedal). Maar ja, die is zacht gezegd nogal fuzzy.. Zou die clean te maken zijn?

onrust nv
4 december 2011, 13:15
Je kan een ringmodulator ook wel een octave up/down laten doen, maar dan wordt de octave up of down door een oscillator gedaan. Wat ook weer een vrij extreem effect is. Maar wel kraakhelder.

onrust nv
4 december 2011, 13:19
Een analoge octaver voor een octaaf omhoog en niet fuzzend staat al ongeveer 18 jaar op m'n "hoe dat te doen" verlanglijstje. Het beste idee wat ik er al een jaar of 10 voor had (maar het qua ontwerp niet voor elkaar kreeg) heb ik een maand of 4 geleden eindelijk gerealiseerd en meteen naar de "dit dus ook niet" land der fabelen verbannen. Werkte als een trein op sinusvormige signalen maar voor geen meter op de grillige golfvormen die uit een gitaar komen.

Daar zal toch ook wel een markt voor zijn. Ik denk dat als je dat als euro rack/frac of dotcom module bouwd dat je behoorlijk wat e-mail krijgt.

Brewskie
4 december 2011, 13:30
... als je dat als euro rack/frac of dotcom module bouwt ...

Misschien kun jij je nu ook iets duidelijker uitdrukken ?

Dirk_Hendrik
4 december 2011, 13:58
en heeft een voorkeur voor je halselement..
bekend verschijnsel, van dat gebiedje. Wellicht kun je iets vertellen vanuit technisch oogpunt waarom dit zo is?

Omdat op dat halselement, met je volume en treble een beetje teruggedraaid, in dat 12e fretgebiedje je gitaarsignaal vrij "zuiver" als het gaat om het ontbreken van hogere harmonischen. Hoe "goed" het circuit (een gelijkrichter) daarna met je signaal omgaat is afhanklelijk van hoe het is opgebouwd maar het zijn altijd trade-offs tussen ongecontroleerde gain, ruis, bijgeluiden en gating (in dit geval, zo "scheef" gebiaste transistoren dat ze bij lagere signaalniveaus niks doen).

@ Onrust,
M'n ideetje is retesimpel. Onder de voorwarde dat het signaal niet te dynamisch is (dus graag voor je ADSR) én de duty cycle van je signaal 50% is. Da's voor synths nogal een eitje.

onrust nv
4 december 2011, 14:03
Misschien kun jij je nu ook iets duidelijker uitdrukken ?

Dat zijn modulaire synthesizer vormen met elk een eigen soort CV besturing.
V-octave(moog/dotcom/eurorack/frac) besturing, maar er is ook freq-octave(korg/yamaha) besturing dat werkt zeg maar bijna hetzelfde als de expressie ingang van sommige effecten. Verschil tussen moog/dotcom of euro rack/frac is het formaat van de CV jacks. Met de CV kan je dan alle parameters van je effect besturen, net als bij de moogerfooger effecten.