PDA

View Full Version : Volumedrop EHX Deluxe Memory Man



E-J
3 december 2011, 18:04
Op de laatste bandrepetitie op donderdag en een (te gek) optreden gisteravond merkte ik plotseling dat mijn Electro Harmonix Deluxe Memory Man (uit begin jaren '90 geloof ik) een volume drop geeft wanneer ik het pedaal aantrap (het effect - de delay dus, niet de power). Ik heb het pedaal al enkele jaren maar het valt me nu pas op. Hebben andere DMM eigenaren hier ook last van en hoe valt het op te lossen?

Dirk_Hendrik
3 december 2011, 18:42
Niet herkenbaar. De algemene klacht is dat het ding te snel gaat clippen.

Volumedrop kun je wegpesten door je input level iets omhoog te zetten. maar dan komt bovenstaande probleem weer opzetten.

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 19:06
Niet herkenbaar. De algemene klacht is dat het ding te snel gaat clippen.

Volumedrop kun je wegpesten door je input level iets omhoog te zetten. maar dan komt bovenstaande probleem weer opzetten.
Dit, en daarbij niet kijken naar de LED, maar luisteren. Hij clipt pas als jij hoort dat 'ie clipt.

Comfortably Daniel
3 december 2011, 21:54
Voor mij ook een onbekend probleem. Eigenlijk ook nooit van gehoord over een DMM :dontgeti:

En inderdaad. Het clippingindicatielampje is niet erg betrouwbaar. Knippert bij mij maar al te vaak en hoor 'm niet clippen.

E-J
7 december 2011, 19:54
Net nog eens uitgebreid geprobeerd en die volumedrop is er wel degelijk. Van clippen/overload heb ik niet erg last (gewoon input volume matchen met het volume van de versterker) maar de drop in volume is wel behoorlijk minder.

Dirk_Hendrik
7 december 2011, 21:59
Maar!!?
Hoe stel je je level dan in?:???: Als jeeen drop hebt zet je die toch gewoon iets hoger?

E-J
7 december 2011, 23:14
Maar!!?
Hoe stel je je level dan in?:???: Als jeeen drop hebt zet je die toch gewoon iets hoger?


Ik heb de levelknop op ongeveer 09:00 uur staan, zodat het pedaal in bypass modus het volume zo goed als hetzelfde laat (als wanneer je het pedaal er tussen uit haalt) en de boel niet gaat clippen. Als ik het pedaal dan inschakel, daalt het algemene volume iets. Ik kan dan wel de levelknop verder opendraaien maar daarmee los je niets op, want die volumedrop blijft. Goed, ik overdrijf wellicht wat want het verschil is niet groot. In de band is het wel goed merkbaar. Ik meen eens gelezen te hebben dat de Memory Man's van begin jaren '90 wat anders zijn qua circuit wat betreft het inputvolume dan de latere?

onrust nv
7 december 2011, 23:18
Ik heb een latere in doos en geen volumedrops eerder volume versterking.

Comfortably Daniel
8 december 2011, 08:40
Bij staat ie zo ongeveer op 8:00uur en heb dan inderdaad net een klein beetje meer volume dan uitgeschakeld. Als ik 'm meer open draai, dus bijvoorbeeld 9:00uur heb ik echt een boost.
Kan het zijn dat er iets kapot is gegaan of kapot aan het gaan is? :dontgeti:

Dirk_Hendrik
8 december 2011, 10:26
Ik heb de levelknop op ongeveer 09:00 uur staan, zodat het pedaal in bypass modus het volume zo goed als hetzelfde laat

Ah! Daar heb je een punt. Nou snap ik je dus.
Dat zou betekenen dat je, op het moment dat je blend op 100% dry staat geen volumedrop hebt tov bypass. Check dit. Als dat wel zo is suggereert dat een defectje. Indien niet moet ik even heel hard peinzen hoe je dit oplost, anders dan door em, toch al aan te raden, te TB-en.

DemolitionColorScheme
8 december 2011, 10:57
anders dan door em, toch al aan te raden, te TB-en.
Precies, dat wilde ik dus sowieso ook al voorstellen. Is naar mijn mening wel een must met DMMs.

Dirk_Hendrik
8 december 2011, 12:35
Precies, dat wilde ik dus sowieso ook al voorstellen. Is naar mijn mening wel een must met DMMs.

Naar mijn mening voor alle apparaten die een gainregeling hebben die in bypass actief blijft. Denk ook eens aan een CE1.

E-J
8 december 2011, 12:46
Ah! Daar heb je een punt. Nou snap ik je dus.
Dat zou betekenen dat je, op het moment dat je blend op 100% dry staat geen volumedrop hebt tov bypass. Check dit. Als dat wel zo is suggereert dat een defectje. Indien niet moet ik even heel hard peinzen hoe je dit oplost, anders dan door em, toch al aan te raden, te TB-en.

Inderdaad! Als ik de delay en feedback knop helemaal terug draai, een noot aansla en vervolgens de blend knop langzaam dicht draai, hoor je het volume toenemen. Met de blend knop op 100% dry hoor ik inderdaad geen verschil qua volume met het effect in bypass.

True bypass is dan de oplossing?