PDA

View Full Version : Welke contact spray voor elektronica in gitaren?



rockablues
3 december 2011, 15:59
Ik heb zelf een pick-up selector op een vintage strat die wat mankementen vertoont en ben hiervoor op zoek naar een contact spray. Nu heb ik gelezen dat er een aantal type contact sprays zijn die juist niet goed voor de elektronica zijn. Wat zijn jullie ervaringen met contact sprays?

Wabbie
3 december 2011, 16:25
Busje perslucht gebruik ik altijd om mijn elektronica schoon te spuiten.

no 1 hops
3 december 2011, 18:01
haal even een kleinen injectiespuit met naaldje bij de apotheek en gebruik een beetje wasbenzine.
contactspray kan soms een laagje achterlaten die juist weer vuil aantrekt.
(heb dit van een elektronica reparateur die orgels repareert).

ik heb het zelf uitgeprobeerd en het werk goed.

als je bij de contacten kan komen wil een stukje fijn watervast schuurpapier ook wonderen doen om de corrosie er af te polijsten

piezo
3 december 2011, 18:06
Door het verschakelen van een stratschakelaar krijg je steeds een beetje slijtage van de contacten. Dus is oxidatie van de contacten meestal niet het probleem en heb je ook geen speciale contactcleaner nodig.

Blijft over: gewoon stof/vuil of een "mechanisch" defect (slappe veeraandrukking of bij goedkope kunststof schakelaars soms slijtage van de printbaantjes). Ik zou beginnen met schoonmaken. Helpt dat niet dan is het een mechanisch defect en kun je een stratschakelaar meestal beter vervangen, dan er veel moeite in te steken.

Schoonmaken met perslucht en/of (was-)benzine is meestal voldoende. Nog beter is isopropylalcohol, maar dat is vaak niet zo gemakkelijk verkrijgbaar. WD-40 wordt ook wel gebruikt, maar is meer een lapmiddel; de resten ervan schijnen te veel te geleiden.

Mocht je toch van mening zijn dat het probleem wordt veroorzaakt door oxidatie, vraag dan bij een electronicaboer om contactcleaner voor bewegende contacten.

rockablues
3 december 2011, 18:56
Bedankt allemaal!

GHDK
4 december 2011, 07:32
Kontakt PRF 6-68 bij elke electronika boer te halen.

Gebruik ik overal voor, vetvrij, laat geen resten achter.

GH

piezo
5 december 2011, 13:27
Dat PRF 6-68 overal geschikt voor is en geen resten nalaat, waag ik te betwijfelen. Ik gebruik het tegenwoordig alleen nog maar voor de niet-bewegende contacten, waar het voor bedoeld is, zoals IC- en buisvoeten, plugverbindingen en zo. En ik ben er steeds spaarzamer mee ook.

Verder heb ik een onzer èchte deskundigen een PB gestuurd. Misschien dat die wel een goed antwoord kan geven.

Dirk_Hendrik
5 december 2011, 14:13
Dank voor je PM om me op dit topic te wijzen Piezo maar op het gebied van contactsprays ben ik ook meer ervaringsexpert dan iets anders. Echte oplossing is alktijd vervangen. Sprayen blijft een tijdelijk lapmiddel. Gebruik in elk geval een middel dat geen residue achter laat.

Wel even browsend, aangezien ik Kontakt PRF 6-68 niet ken.
Alle beschrijvingen zeggen "vaste contacten" Sleepcontacten van pots vallen daar dus niet onder.

beste ervaring heb ik met deze:
http://magellan.fotovideoimport.nl/product_info.php?products_id=121112