PDA

View Full Version : Super Mix



Vraag
3 december 2011, 12:43
Hoi mensen,

Ik heb op dit moment een Squier Stratocaster Affinity series en een London City Comet. Ik ben weer op zoek naar een nieuwe gitaar, maar ik sta een beetje voor een probleem. Ik heb op veel verschillende gitaren gespeeld, en ondervond dat ik stratocasters het comfortabelste vind spelen. De squier die ik nu heb heeft een superfijne nek, die veel beter speelt dan de meeste andere gitaren waarop ik heb gespeeld (o.a. Fender telecasters). Ik vind echter de klank van een telecaster vele malen strakker en mooier. Zijn er stratocaster-modellen die klinken als telecasters? Misschien andere elementen erin? Andere brug?

Misschien wel een Jaguar model?

Kan iemand me helpen?

guitarkid
3 december 2011, 20:22
Normaal gesproken is een Strathals nog wel op een Telebody te zetten!
Lijkt me het overwegen waard!

frekie
3 december 2011, 20:28
Strat en Tele zijn ahw heel verschillende broers van elkaar. Zelfde moeder, andere vader :seriousf:

Ik heb ook wel hardtail Strats, dan nog klinken ze anders dan een tele. Ik denk dat dat bakje waarin het tele brugelement hangt heel bepalend is voor de klank. Een tele body is ook dikker en massiever dan die van een strat.

Vraag
5 december 2011, 18:25
Normaal gesproken is een Strathals nog wel op een Telebody te zetten!
Lijkt me het overwegen waard!

Ja, dit zou kunnen. Hoe pak je dit aan? Je koopt een telecaster en een aparte strat hals en dan er gewoon opschroeven?

Gearjunkie
5 december 2011, 18:29
Zo gaat dat inderdaad. Je moet er alleen rekening mee houden dat je de neckpocket soms wat moet bijwerken om het goed te laten passen en ten tweede houdt je normaliter links en rechts (voorbij de laatste fret) een hoekje open. Dit omdat een tele-hals hoekig is na de laatste fret en een strat-hals rond loopt.

guitarkid
5 december 2011, 18:59
Zo gaat dat inderdaad. Je moet er alleen rekening mee houden dat je de neckpocket soms wat moet bijwerken om het goed te laten passen en ten tweede houdt je normaliter links en rechts (voorbij de laatste fret) een hoekje open. Dit omdat een tele-hals hoekig is na de laatste fret en een strat-hals rond loopt.

Yep, in principe is dat simpel te doen. En inderdaad moet de neckpocket wel goed sluitend zijn. Ik wist overigens niet dat je dan een "hoekje" open zou houden... :soinnocent:
Maar ook dat is op zich geen onoverkomelijk probleem als je het echt wilt!

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Telebody_stratneck.jpg

Goeiemorgen
5 december 2011, 19:11
Hoezo zoek je niet eerst uit wat voor hals je spuier hebt. (vorm,dikte,fretboard,finish,frets)

En ga dan op zoek naar een tele met die neck specs?

Mr.Fingers
5 december 2011, 19:38
De jaguar heeft een 24" mensuur, en de strat/tele een 25.5" mensuur, dus da's een heel andere feel (die 1.5" doet veel, ik kan niet uit de voeten op een 24" Fender, op een 25.5" dan weer wel)

Wat je wel kunt doen is, als je wat dinero's hebt, gewoon een telecaster naar je keuze kopen, en dan de hals vervangen door eentje van een aftermarket bedrijf. Allparts heeft een paar vaste formaten, maar als je echt specifiek die hals wilt:

https://www.musikraft.com/product-info.php?pid64.html

(verder ben ik gewoon van mening dat je op alle halzen moet leren spelen. Ik vond vroeger de hals van mijn telecaster ook niet zo leuk, vergeleken met die die van m'n jazzmaster, maar ik heb gewoon eventjes doorgebeten, en ik ben het nu zo gewoon dat ik niet meer omkijk naar de summiere verschillen).

Methoxy7
5 december 2011, 21:28
Hoezo zoek je niet eerst uit wat voor hals je spuier hebt. (vorm,dikte,fretboard,finish,frets)

En ga dan op zoek naar een tele met die neck specs?

Was ook mijn gedacht. Ze hebben al dezelfde mensuur, lijkt mij toch realistisch dat er een tele bestaat met dezelfde specs.

G.G.
5 december 2011, 21:33
\Maar ook dat is op zich geen onoverkomelijk probleem als je het echt wilt!

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Telebody_stratneck.jpg

Hals met 22 frets nemen is het makkelijks. die hebben een kleine overhang die dit afdekt. Of zelf met slagplaat materiaal aan de gang gaan.

Midwolda
5 december 2011, 22:05
Hoezo, een strat-hals op een tele-body? Beetje creabea hoor! ;)

http://img513.imageshack.us/img513/4364/cookie2c.jpg

(ik heb die hoekjes voor de Tele-hals toen gewoon met de hand uit de body gefreest)

Gearjunkie
6 december 2011, 20:38
Je hebt door dat je een Tele-hals op een Strat gezet hebt toch??? ;)

Maar serieus, het materiaal dat jij uit de body moest weghalen, komt de topicstarter te kort. De tip van GG is een goede overigens!