PDA

View Full Version : Fusion solo HELP



Luke-wannabe
3 december 2011, 11:44
Heee iedereen.

Ik ben pas gevraagd om op de nacht van het Conservatorium in Tilburg met een fusionbandje een gig te doen. Super vette muziek, maar ik heb even een vraagje hoe ik het best over een bepaald stuk heen kan soleren.
Dat is eerst een stuk Cm waar de bassist C | Bb | A speelt, dus daar kan ik gewoon lekker dorisch over knallen, maar dan komt er een stuk Emaj79#11 Gmaj79#11.

Iemand hier een idee hoe ik daar het best overheen kan? Ik heb al geprobeerd om afwisselend E groot en G groot te spelen, maar dat is niet echt denderend. Want dan mis je die overmatige kwart.
Misschien Lydisch ofzo?

Alvast bedankt!!!

Luke-wannabe
3 december 2011, 11:45
Oh, ik probeer nu net Lydisch en dat is wel cool opzich..
Maar nog meer tips?

Tristan
3 december 2011, 13:22
Als de akkoorden echt volledig gespeeld worden dan heb je vrij weinig keuze denk ik.
Mocht je voor een outside klank gaan dan kan je deze nog proberen:
Lydian #5 = 1 2 3 #4 #5 6 7
Lydian Dominant = 1 2 3 #4 5 6 b7
Wholetone = 1 2 3 #4 #5 b7

Een kleine terts ertegenaan kan ook lekker werken, dan zit je al gauw aan:
Octotonic = 1 b2 b3 3 #4 5 6 b7
Altered = 1 b2 b3 3 #4 #5 b7

Hoewel ik de b2 dan een beetje zou skippen (klinkt erg dissonant vanwege de grondtoon i.c.m. de majeur septiem).

Ook kan je simpele drieklanken uit deze ladders halen (maj, aug en dim werken erg goed) en die proberen op een mooie manier weer op te lossen naar de grondtoonsoort, daarnaast werken intervallen en patterns vaak ook goed.

Luke-wannabe
3 december 2011, 17:06
Als je die octotonische ladder speelt, speel je dan afwisselend E octo en G octo over die E^9#11 en G^9#11 akkoorden?

johantipker
3 december 2011, 22:21
Als je even heel simpel wilt denken, speel je over dat Eakk C# dorisch en dat Gakk E dorisch... (de dorische sext is precies de +11 :)

Luke-wannabe
3 december 2011, 22:24
Als je even heel simpel wilt denken, speel je over dat Eakk C# dorisch en dat Gakk E dorisch... (de dorische sext is precies de +11 :)
Hee daar kan ik wel iets mee! Thanks!

Tristan
4 december 2011, 03:37
Als je die octotonische ladder speelt, speel je dan afwisselend E octo en G octo over die E^9#11 en G^9#11 akkoorden?

Schrijf ze beide eens uit en je zal verbaasd zijn. :)
Overigens zou ik persoonlijk meestal het outside gedeelte meer op G spelen en dan weer inside oplossen naar E, te lang outside spelen zonder op te lossen klinkt namelijk niet zo denderend.

Luke-wannabe
4 december 2011, 14:03
Ah, is dus gewoon dezelfde toonladder :)
Ik ben nog niet zo bekend met jazz en fusion, dus ik weet of dat 'outside spelen en dan weer oplossen naar E' echt gaat lukken. Maar evengoed súper bedankt voor de info, Tristan!
Ik ben toevallig onlangs met die octotonische ladder bezig geweest, dus wie weet gooi ik hem er eens door heen :D

Mr.Fingers
4 december 2011, 14:12
http://www.youtube.com/watch?v=MsQYzpOHpik

Watch, and learn!

Luke-wannabe
4 december 2011, 16:16
Haha dat is wel een beetje wat je krijgt in het gevalletje 'Leon goed jazz' :D