PDA

View Full Version : flexibele basreflexpoort..



bass blom
3 december 2011, 10:09
ik ga dus twee kasten bouwen voor een basinstallatie.
een 1 x 15 en een 2 x 10 inch met basreflexpoort, gleuf..

nou dacht ik, ik zou dat flexibel willen hebben.
maar dat moet niet gaan rammelen.
net een meubelmaker vriend gevraagd en samen kwamen we hier op:

http://www.maxless.nl/bassman/flexport.jpg

terwijl ik dit typ denk ik, de plank erboven zou ook verschuifbaar kunnen zijn voor meer effect/verschil in lengte van de poort.
(daar hangt het verschuifbare deel dan dus aan de onderkant met een soort knop die je kunt pakken..)

de schuifbare delen kunnen mooi strak tussen latjes met wat paraffine ertussen dat ze kunnen glijden.

de totale lengte van de poort kan dan van ongeveer 45 cm naar ongeveer 70 cm gaan.

goed plan? :D

Plant
3 december 2011, 14:45
Als ik me goed herinner heeft Visaton vroeger een instelbare baspoort in het assortiment gehad, gewoon zo'n ronde pijp uit 2 delen die je over elkaar op lengte kon schuiven, maar ik vind dat niet meer op hun site terug. Bovendien 'bedien' je die niet zomaar even van buitenaf. Was denk ik meer voor de experimenteerfaze tijdens het bouwen. Luisteren wat het beste klinkt en dan in die stand laten staan.

Bewegende delen kunnen altijd voor bijgeluiden zorgen, zeker als je op oorlogsterkte speelt. Weet je al wat het het gehoormatig moet gaan doen? Heb je iets gesimuleerd waardoor je weet dat je een poort tussen deze specifieke lengtes wilt? Ik ben wel benieuwd.

bass blom
3 december 2011, 14:49
nee eerder ben ik wel in de weer geweest met simulatie/bereken software.
maar zo complex gedoe.
en vaag, pak je een bepaalde speaker en dan krijg je te zien dat je een kast van bijna een kuub moet gaan maken, ja hallo hee.

die ronde dingen ken ik ja, heb die in een eerdere kast zitten.

ik wil hier meer voor het oog aan die sleuven, omdat er ook nog van die maffe leds in gaan komen :D

schwalbe
3 december 2011, 17:57
Een baskast die met een band moet meekomen geeft zoveel geluidsdruk dat deze constructie geheid gaat rammelen.
Ik ben sowieso geen fan van variabele poortlengte: het klinkt als een leuk idee, maar mensen vergeten dat je belastbaarheid (powerdip) voor een flink deel afhankelijk is van je reflexafstemming (en dus poortlengte); dat maakt niet uit voor speakers die bijna nooit op de limiet hoeven spelen zoals huiskamerspeakers, maar wel voor speakers die regelmatig tot op de grens moeten...
Ik wil wel wat tips geven voor het ontwerp; welke speakers ga je gebruiken?

bass blom
3 december 2011, 18:09
Een baskast die met een band moet meekomen geeft zoveel geluidsdruk dat deze constructie geheid gaat rammelen.
Ik ben sowieso geen fan van variabele poortlengte: het klinkt als een leuk idee, maar mensen vergeten dat je belastbaarheid (powerdip) voor een flink deel afhankelijk is van je reflexafstemming (en dus poortlengte); dat maakt niet uit voor speakers die bijna nooit op de limiet hoeven spelen zoals huiskamerspeakers, maar wel voor speakers die regelmatig tot op de grens moeten...
Ik wil wel wat tips geven voor het ontwerp; welke speakers ga je gebruiken?

EMINENCE DELTA-15LFA
8 ohm

en 2 keer

EMINENCE DELTA-10 B
16 ohm parallel

de set wordt dus 2 x 8 ohm op een 150 watt TAD marshall/hiwatt kloon top.

ja het gaat er natuurlijk op neerkomen dat de poort in een vaste stand gaat komen.
waar ik hem dan natuurlijk ook echt vast kan zetten.

het is ook eigenlijk meer omdat ik te lui ben om te gaan rekenen. :sssh:

kwa ontwerp staat 1 ding vast, de breedte van de top, 74 cm.
de breedte van de twee kasten eronder zijn dus ook 74.
de hoogte en diepte mogen verschillen.

dank u! :D

schwalbe
4 december 2011, 13:45
Ik zal eens wat voor je gaan rekenen.

bass blom
4 december 2011, 13:49
ok, dank :D :makeup:

schwalbe
4 december 2011, 14:27
Hmm.. de 15 incher krijg ik wel goed voor elkaar in een kast van redelijk normale proporties (150 liter), maar die delta 10b's niet. Die verdragen eigenlijk geen bas. Delta 10 A's gaan beter. Heb je de speakers al in huis?

bass blom
4 december 2011, 14:32
hee vaag, ja volgens mij had ik die eerst op mijn lijstje staan maar toen zag ik die B

Eminence Delta-10B - 10" mid/Bass speaker, 16 Ohms, 350W RMS, 63Hz-3.7kHz, optimized for midrange in three-way systems and thomann bass-mid in two-way systems. Also suitable for bass guitar, keyboards, club music systems and stage monitors.

en daarom heb ik ze genomen.
bestelling is nog niet weggestuurd bij thoman, ik koop ex btw en dat duurt wat langer.

ah

Eminence Delta-10 A - 10" mid speaker, 8ohm, 350W RMS, 63Hz-3.7kHz, optimized for midrange in three-way systems and thomann bass-mid in two-way systems. Also suitable for bass guitar, keyboards, club music systems and stage monitors.

die 16 euro meer overleven we wel.

of deze anders?

EMINENCE GAMMA-10A

Eminence Gamma-10A, 10" speaker, 300W RMS, 8 Ohms, 60Hz- 5kHz, for all high power bass applications thomann including bass guitar.

:chicken:

schwalbe
4 december 2011, 14:46
Ik zou gaan voor de legend bp102, die is speciaal voor basgitaar: http://www.thomann.de/nl/eminence_guitar_legend_bp102.htm
http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Legend_BP102

bass blom
4 december 2011, 14:49
ok, dank! :D

schwalbe
4 december 2011, 14:53
En dan de 4 ohm versie; niet de 8 ohm. Zo kan je de impedantie van de 2x10 weer op 8 ohm krijgen.

bass blom
4 december 2011, 14:54
ja precies dacht ik ook al 16 of 4

schwalbe
4 december 2011, 15:03
Die legends passen ook qua gevoeligheid/efficientie beter bij de 15 incher. De delta's zijn een stuk luider, zodat je de 15 incher een beetje zou wegblazen. Met de legends is het geheel een stuk beter in balans. En ze kunnen meer bas aan, zodat je ze minder snel stuk speelt en je de kast ook nog stand-alone kan gebruiken.

schwalbe
4 december 2011, 15:17
Voor het berekenen van de reflexsleuven moet ik nog even weten wat je materiaaldikte gaat zijn voor de kast: wordt het 15mm of 18 mm?

bass blom
4 december 2011, 15:17
ok, thnx, heb ze gemaild of het veranderd kan worden.

de set gaat wel als 1 geheel gebruikt worden.

bass blom
4 december 2011, 15:18
18 mm. ook omdat ik nog een en ander daarvan heb liggen.
baffles dacht ik aan iets dunner. 1.2?

schwalbe
4 december 2011, 15:29
Het is geen gitaar; 1,2 is echt te dun tenzij je extreem gaat bracen. Ik zou de baffle ook 18 mm doen.

bass blom
4 december 2011, 15:33
ok dan maak ik ze ook gewoon 18 :D

bass blom
4 december 2011, 16:03
hee grappig, ik zat al niet ver van die 150 liter af voor de 1 x 15

breedte: 74 staat dus vast vanwege de head.

74 x 63 x 44 (HBD) is wat ik bedacht had
baffle 1 a 2 cm naar binnen dan kom je netto al op 70 x 59 x 38 = 157 liter
gaat nog iets af voor balkjes en poort.

de 2 x 10 had ik dit voor: 74 x 42 x 33 (HBD).
kom ik op 72 liter, moet die dieper wellicht?

schwalbe
4 december 2011, 16:08
Ik kom op:

voor de 15 inchkast: interne inhoud: 150 liter. sleuf: 70,4 cm breed (volle breedte) 5cm hoog 11,6cm diep (je afstemfrequentie is dan 42hertz lage E). Ik zou hem aan de achterkant maken, dan blijft je look vintage (ik neem aan dat dat de bedoeling is gezien de buizenbak). Bovendien geeft dat je meer vrijheid bij het maken/bevestigen van het frontdoek.

Voor de 2x10: interne inhoud: 90 liter. Sleuf: 70,4cm breed 4cm hoog 25cm diep. Ook hier is de afstemfrequentie 42hertz. Ook hier zou ik de sleuf aan de achterkant doen.

Nu zelf even uitrekenen hoe je de kasten er precies wil laten uitzien.
Voor de uiteidelijke maten moet je: een kast uitrekenen die
- groter is dan de berekende interne inhoud: het volume dat wordt ingenomen door de sleuf en de speaker zelf moet je namelijk nog bij de berekende inhoud optellen. Hoeveel inhoud de speakers nemen vind je op de eminence site (de 10 inchers nemen geloof ik 1.17 liter per stuk).
- diep genoeg is voor de diepte van de sleuven + nog wat ruimte achter de sleuven zodat de lucht vrij de sleuf in en uit kan stromen. Minimaal de sleufhoogte, liever ietsje meer. De 2x10 wordt dus minimaaal 30 cm diep intern.
- voldoende ruimte heeft op de baffle om je speakers kwijt te kunnen + nog wat ruimte eromheen om je speakerdoek te kunnen bevestigen.

Let op! ik ga hier uit van de interne inhoud; de materiaaldikte van je kast komt daar nog bij voor de uiteindelijke externe maten van de kast. (en qua diepte vaak nog wat meer als je de baffle "verdiept" om zo ruimte te maken voor een frame voor het frontdoek)


Dus: leuke puzzel voor jou! als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

bass blom
4 december 2011, 16:13
ok, cool, dank.
hoe bereken jij deze dingen?

oh en sleuf aan voorkant is geen enkel probleem.
is wel beter toch?
vintage look gaat het totaal niet krijgen :D

http://www.youtube.com/watch?v=2Mip_VDvop8

die looks, ook geen doek maar gaas dus :D

schwalbe
4 december 2011, 16:30
Voor de basweergave maakt het niet uit waar de sleuf zit. Aan de voorkant heeft het voordeel dat je hem niet blokkeert als je de cab tegen een muur zet; aan de achterkant heeft als voordeel dat ongewenste mids uit de poort naar de achterkant afgestraald worden.
Ik bereken altijd in winisd. Maar ik hou met heel veel zaken rekening die ik in de loop der jaren heb geleerd; als ik dat allemaal zou moeten pennen zijn we 200 pagina's verder.
Als je de simulatie in winisd wil reproduceren: klik bij vents op het rondje, dan krijg je een rechthoekige poort.
Trek je bij winisd nooit wat aan van het " optimum" dat hij voor je uitrekend: dat is een onzinfunctie die geen relatie heeft met de werkelijkheid.

schwalbe
4 december 2011, 16:35
oh ja: de sleuf is dus 70,4 cm breed omdat dat 74-(2x18mm) is.

bass blom
4 december 2011, 16:36
ah ja precies, daarmee ben ik aan het vogelen geweest bij een vorige basbox maar dan moest ik een kast bijna haast een kuub gaan maken :D

ok, nogmaals dank, ik ga rekenen met liters enzo :D

schwalbe
4 december 2011, 16:47
Een kuub is niet echt practisch, nee.
Deze 15 inch kast is trouwens ook niet echt klein te noemen. Maar zoveel inhoud heeft die delta 15lf toch wel nodig; een 15 incher die ook in een kleinere kast kan kost helaas een stuk meer.

bass blom
4 december 2011, 17:44
deze afmetingen kunnen we prima mee leven.
de 115 krijgt wielen, de 210 en head rubber voeten.

bass blom
4 december 2011, 18:48
oh gij schwalbe, kunt u me uitleggen waarom die tuning is voor de lage E?
gelukkig speelt de bassist ook andere noten :D

schwalbe
4 december 2011, 23:10
laagste noot op een viersnarige bas dus lager tunen heeft niet zoveel zin. En hoger tunen is niet nodig bij deze speakers. Dat is trouwens wel prettig, want als je hoger moet gaan tunen dan de laagst weer te geven toon dan worden de marges al snel heel klein.

bass blom
4 december 2011, 23:32
ok helder, dank.