PDA

View Full Version : Takamine EF 341 SC



jorn
1 juni 2003, 01:05
Ik ben van plan om binnekort een Takamine EF 341 SC (springsteen model) te kopen (moet nog ff doorsparen), maar wat vinden jullie van deze gitaar?? En welke versterker past het beste bij deze gitaar?, en waar is deze gitaar het goedkoopst, en hoe duur is ie daar? ...alvast bedankt!!!

JanB
8 juni 2003, 15:28
Dit specifieke model ken ik niet, maar onlangs heb ik een hele serie Takamini's geprobeerd, en was er nou niet direct van onderste boven. Ik heb het dan alleen over het spelen en het acoustische geluid. Voor m'n gevoel focussen ze zelf nogal op slaggitaar en goede of veelzijdige (voor) versterking. In dezelfde rij stond toevallig ook een staalsnarige Alhmabra, en diens geluid overtrof alle aanwezige takamini gitaren.

Jan

angorawol
8 juni 2003, 15:51
Ik ben van plan om binnekort een Takamine EF 341 SC (springsteen model)
Springsteen model, wil je hem daarom? (zo'n zwarte modellen vindt je bij veel merken hoor)

TaylorBaby
9 juni 2003, 00:37
Hey Jorn, ook een Springsteen fan zo te zien :-D

Om even op je vraag terug te komen, Takamine's zijn goede gitaren, eerst wou ik ook een van het merk. Maar na menig testen van gitaren, dus het zelf bespelen erop ben ik toch op een ander merk uitgekomen...
De gitaar die het voor mij geworden is, lijkt heel veel op de Takamine die jij op het oog hebt.

Ik weet niet wat je voor die Takamine neer moet leggen maar de gitaar die ik bedoel kost zo'n 3500 euro. Ik heb het over de Taylor 420. Het geluid dat deze gitaar geeft, is zoveel helderder dan alle Takamine's die ik bespeeld heb.

Ik wil je natuurlijk niet op een ander merk brengen nu, ik wou je alleen even vertellen dat er meer is dan die Takamine, want ik ben ook overgestapt naar Taylor ipv Takamine!

angorawol
9 juni 2003, 12:10
Ik weet niet wat je voor die Takamine neer moet leggen maar de gitaar die ik bedoel kost zo'n 3500 euro. Ik heb het over de Taylor 420. Het geluid dat deze gitaar geeft, is zoveel helderder dan alle Takamine's die ik bespeeld heb.

Ik wil je natuurlijk niet op een ander merk brengen nu, ik wou je alleen even vertellen dat er meer is dan die Takamine, want ik ben ook overgestapt naar Taylor ipv Takamine!
Het is niet echt fair om een Takamine met een topmerk als Taylor (of Martin) te vergelijken. Je zegt het zelf al 3500 euro :-(

angorawol
9 juni 2003, 12:12
Ik speel al een hele tijd op een Takamine, het is er weliswaar ééntje met nylon snaren, maar ik heb daar toch goede ervaringen mee.
Ook ik wil wel eens een Taylor vinden, maar daar heb ik toch geen geld voor.

TaylorBaby
9 juni 2003, 12:14
Het is niet echt fair om een Takamine met een topmerk als Taylor (of Martin) te vergelijken. Je zegt het zelf al 3500 euro :-(



Hmmm... ja daar heb je helaas wel gelijk in, alhoewel ik dolgelukkig ben met mijn Taylor :wink: Dan moet ik inderdaad toegeven dat dat mijn conclusie ook is. Ik vond de Taylor ook vele malen beter klinken en bespelen dan welke andere gitaar maar ook.

Succes met de keus van je gitaar, maar bedenk goed. Als je serieus en lang denkt te spelen met een gitaar, make a good choice! goedkoop is helaas duurkoop!

jorn
9 juni 2003, 12:31
[quote=" Hmmm... ja daar heb je helaas wel gelijk in, alhoewel ik dolgelukkig ben met mijn Taylor :wink: Dan moet ik inderdaad toegeven dat dat mijn conclusie ook is. Ik vond de Taylor ook vele malen beter klinken en bespelen dan welke andere gitaar maar ook.

Succes met de keus van je gitaar, maar bedenk goed. Als je serieus en lang denkt te spelen met een gitaar, make a good choice! goedkoop is helaas duurkoop![/quote]


Ik ben nog maar 16 jaar, en ik heb 'nog' geen 3500 euro voor een gitaar over, maar misschien moet ik wel eens aan een andere gitaar denken dan Takamine, ik ga binnekort met m'n vader naar de vaste wal (ik woon op Terschelling) naar gitaar/muziekwinkels kijken naar gitaren.
Ik heb al van vele gehoord dat een Crafter ook een goede gitaar is, misschien past die ook beter bij iemand van 16, dan kan ik later altijd nog overstappen naar een Taylor of een dure Takamine...

TaylorBaby
9 juni 2003, 12:40
beste Jorn, naar mijn weten is Takamine sowiezo vele malen beter dan Crafter,Cort etc. Deze 2 laatst genoemde merken zijn toch echt wel budget-gitaren, en die Takamine die jij op het oog had is dat echt vele malen beter. Ik praat dan over kwaliteit hout, afwerking etc.

Ik kan je heel goed een Furch aanbevelen, ik weet niet zo gauw welke types maar er is een winkel in Friesland die ze verkoopt. Furch is een bedrijf uit Tjechie en ze maken de gitaren met de hand (a la Taylor).

Bovendien zijn Furch gitaren heel goedkoop, voor 600 euro heb je volgens mij al een handgemaakte Furch! Toen ik deze gitaar bespeelde voelde het als een Taylor, erg knap dus zoals Furch gitaren bouwd.

Ook al ben je 16, als je serieus aan het spelen bent neem dan geen Cort/Crafter, kwalitatief zijn deze gewoon veel minder dan:

- Furch
- Seagull

etc

succes! :)

angorawol
9 juni 2003, 15:46
Ook al ben je 16, als je serieus aan het spelen bent neem dan geen Cort/Crafter, kwalitatief zijn deze gewoon veel minder dan:


succes! :)
Niet helemaal akoord, beste TaylorBaby, Cort heeft echt wel een mooie gitaar in zijn cataloog nl. de Custom (handgemaakt), maar die betaal je een 1000 euro.

Liam Gallagher
9 juni 2003, 18:41
Misschien moet je eens wat Yamaha's proberen, vind ik een soort van "betere versie" van Takamine. Zien er ook erg mooi uit en ook erg mooi als je vooral versterkt wil spelen, maar de acoustische klank is ook prachtig hoor.

bert k
9 juni 2003, 19:31
Wat ik nog niet tegenkom in deze discussie is het verschil tussen massief en gelamineerd. Massief, het woord zegt het al, is een bovenblad of zijkanten/achterkant uit één stuk, of meerdere stukken, maar gewoon uit een plank hout gezaagd.
Gelamineerd is een soort triplex, dan is het hout opgebouwd uit dunne laagjes.
Gelamineerd is goedkoper, en massief klinkt mooier.
Je hebt ook combinaties, dus massief bovenblad, gelamineerde zijkant/achterkant.
Dit alles om je keuze nog moeilijker te maken :)

angorawol
9 juni 2003, 22:32
Wat ik nog niet tegenkom in deze discussie is het verschil tussen massief en gelamineerd. Massief, het woord zegt het al, is een bovenblad of zijkanten/achterkant uit één stuk, of meerdere stukken, maar gewoon uit een plank hout gezaagd.
Gelamineerd is een soort triplex, dan is het hout opgebouwd uit dunne laagjes.
Gelamineerd is goedkoper, en massief klinkt mooier.
Je hebt ook combinaties, dus massief bovenblad, gelamineerde zijkant/achterkant.
Dit alles om je keuze nog moeilijker te maken :)
Inderdaad een correct advies, zo weet je tenminste waarop je moet letten.
Dus steeds ervoor waken dat op zijn minst het bovenblad massief is. (alleen weet je nooit hoe dat hout gezaagd is en hoe het gedroogd is) Maar voor massieve zijkanten en achterkant dan zit je sowieso in een duurdere prijsklasse.