PDA

View Full Version : Functie metalen strip in wah-wah-pedaal?



Swampman
2 december 2011, 20:37
Onder het scharnierende gedeelte van mijn pedaal zit een smalle, gebogen metalen strip bevestigd, over de scharnierpen heen op de omhuizing geschroefd. Een soort veer, lijkt me. Wat is de functie daarvan?

bass blom
2 december 2011, 20:43
een veer waarschijnlijk

Gearjunkie
2 december 2011, 21:17
Kan je het laten zien? Is het iets om het binnenwerk te beschermen tegen vet van de scharnier of stof? Inderdaad gewoon een veer?

Dirk_Hendrik
2 december 2011, 21:44
Onder het scharnierende gedeelte van mijn pedaal zit een smalle, gebogen metalen strip bevestigd, over de scharnierpen heen op de omhuizing geschroefd. Een soort veer, lijkt me. Wat is de functie daarvan?

Ja die strip is een veer. Een veer die frictie geeft op de scharnierpen. En hoe vaster die strip is aangedraaid, hoe stroever het pedaal op en neer gaat. Je kunt daarmee dus de stroefheid van het pedaal instellen. Helemaal los en het ding valt meteen naar de teenpositie. Vaster draaien en hij blijft netjes staan in de positie waarin jij je klomp ervan aftrekt. Wah-in-fixed-position gitaarwerk dus.

Swampman
6 december 2011, 20:55
Ik was d'r al bang voor :(

Even wat voorgeschiedenis: het tandwiel van mijn wah had het begeven (kunststof was broos geworden, dat heb je met spullen van 25 jaar oud). Toen moest ik e.e.a. losschroeven om een nieuw tandwiel erop te kunnen zetten. Daarbij schroefde ik een paar schroefjes teveel los... en hopla die veer kwam naar buiten zeilen :eek:

Het lukt met geen mogelijkheid die veer terug te zetten. Het is nl. niet mogelijk het scharnierende deel van de wah los te krijgen, de scharnierpen krijg ik er met geen mogelijkheid uit. Dus moet ik met twee pincetten proberen in de krappe ruimte tussen pedaal en behuizing proberen een veer op z'n plaats te houden en ondertussen de schroeven erdoor zien te krijgen, en aan de binnenkant van het huis vastschroeven. Alleen een chirurg met vier handen zou zoiets kunnen, denk ik.

Het goede nieuws nu: ik heb gemerkt dat, toen ik het tandwiel had vervangen, de pedaal keurig in positie blijft staan wanneer ik 'm loslaat. Misschien doordat na 25 jaar ook het scharniermechanisme niet meer zo soepel is!

Maar nu weer slecht nieuws: ik wilde de stand van de potmeter instellen, door te luisteren wat een ideaal 'nulpunt' voor het tandwiel zou zijn. Daarvoor moest ik natuurlijk de onderkant eraf laten, onder het spelen. Het viel met toen al op dat het signaal duidelijk minder werd na inschakelen van het pedaal, en er bovendien een brom uit de versterker kwam die de wah voorheen duidelijk nooit produceerde. Het viel me bovendien op dat aanraking van bepaalde onderdelen resulteerde in geknetter. Ik heb toen de voeding losgekoppeld en daarvoor in de plaats een batterij geplaatst. Zonder resultaat... en toen ik op een gegeven moment zelfs gesis hoorde leek me dat niet echt de bedoeling :soinnocent: Ik rook ook duidelijk een schroeilucht. Heb ik iets verknald door zonder bodemplaat het pedaal te gebruiken? Iets met (gebrek aan) isolatie o.i.d.?

Nu ben ik van het type 'het glas is halfvol' ;) - een nieuwe wah zal me de kop niet kosten (als de huidige echt de geest heeft gegeven, komend weekend ga ik 'm laten doormeten) en ik ga dan van de nood een deugd maken: de wah ombouwen tot volumepedaal. Daarover heb ik ook nog een paar vraagjes, maar die zal ik in een ander topic stellen.

Nielsje
6 december 2011, 21:26
De pen kan je er volgens mij uit persen dmv een pouly/vliegwieltrekker.
Voor montage inslaan kan, maar zou ik niet doen. Persen werkt dan beter.
Overigens is een wah prima te repareren, het zijn niet de moeilijkste circuits.

Dirk_Hendrik
7 december 2011, 08:01
Wat je al jaren ziet is dat 1 van die schroeven die die veer vasthouden langer is en, afhankelijk van de versie, of een print met een sleuf heeft die over die schroef hen valt, of die schroef is ingekort. Nieuwe schroef halen dus.

Je kan je wah prima laten draaien zonder onderplaat. Ik vermoed een ander probleem.

Swampman
7 december 2011, 09:04
Hmmm, dan zijn er drastischer maatregelen nodig (mbt het niet-functioneren dan).

Maar die veer terugzetten, dat gaat echt niet lukken.

Ik zal een ander draadje openen, om de discussie 'zuiver' te houden (want de vraag over de veer is beantwoord).

Iedereen dank voor het meedenken in elk geval! Ik ben erg blij met dit forum :ok: