PDA

View Full Version : Maxon OD-9



Vraag
2 december 2011, 19:14
Iemand ervaring met dit pedaal? Ik ben op zoek naar een goede overdrive die bij rhythm strak blijft en die mijn clean geluid net een beetje extra kan boosten (net 'n randje). Ik heb laatst al eens een Ibanez TS-9 geprobeerd en die klonk best goed, maar de Maxon blijkt meer bass te behouden en is true bypass. De Maxon OD-808 vond ik iets te smooth.

zoon van Piet
3 december 2011, 12:10
Als jij die 'blijkt meer bass te behouden en is true bypass' kan horen, ben je een knappe. :)Maxon OD-9 = Ibanez TS 9. Mijn vroege reissue TS 9 komt van Maxon en heeft precies dezelfde printplaat, met precies dezelfde dingeskes erop. Alleen is bij de Maxon een deel van de print leeg ivm de TBP schakeling.
Ik heb ze vaak vergeleken.. ik hoor geen verschil.

Hendriks
3 december 2011, 13:00
Ik heb er ook 1 en ben er tevreden mee , hiervoor heb ik diverse andere gehad en deze mag blijven :)

Brum
3 december 2011, 13:06
De enorme verschillen tussen een 808 en een 9 horen vind ik al knap. Die verschillen zijn zo miniem, dat het me sterk lijkt dat je een 808 meer smooth vindt klinken. Ik zou het al knap vinden als je met een blinde test een Bad Monkey d'r tussen uit vist.

De enige reden waarom ik een Maxon boven een Ibanez verkies is het schakelknopje. Die dikke lap werkt voor mij minder lekker dan het knopje van de Maxon.

Vraag
3 december 2011, 13:31
Als jij die 'blijkt meer bass te behouden en is true bypass' kan horen, ben je een knappe. :)Maxon OD-9 = Ibanez TS 9. Mijn vroege reissue TS 9 komt van Maxon en heeft precies dezelfde printplaat, met precies dezelfde dingeskes erop. Alleen is bij de Maxon een deel van de print leeg ivm de TBP schakeling.
Ik heb ze vaak vergeleken.. ik hoor geen verschil.

Dat de Maxon OD-9 meer laag behoudt heb ik niet zelf ondervonden.;) Dat lees ik in een aantal reacties op internet. Het was mijn vraag eerder wat jullie ervan vinden.

Over de vergelijking met de Ibanez TS-9 en de Maxon OD808: er was geen 'enorm' verschil, dat heb ik ook niet gezegd. Naar mijn idee klonk de Ibanez TS-9 net een beetje strakker, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.

zoon van Piet
3 december 2011, 14:40
Dat de Maxon OD-9 meer laag behoudt heb ik niet zelf ondervonden.;) Dat lees ik in een aantal reacties op internet. Het was mijn vraag eerder wat jullie ervan vinden.

Over de vergelijking met de Ibanez TS-9 en de Maxon OD808: er was geen 'enorm' verschil, dat heb ik ook niet gezegd. Naar mijn idee klonk de Ibanez TS-9 net een beetje strakker, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.

De eerste die dat schreef op internet was analogman. en op een of andere manier is zijn woord wet en ultieme waarheid op het web. En misschien zit er een kern van waarheid in, door het geringere aantal componenten op de printplaat en/of in het signaalpad heb je (kans op) een schoner geluid, wat zich mogelijk uit in een betere laagweergave..
Maar als gezegd heb ik ze allebei en hoor ik niet echt verschil.. ze hebben ook echt dezelfde print. De huidige TS-9 van Ibanez is overigens niet meer door Maxon gemaakt en heeft een andere printplaat. In mijn oren leggen ze het allebei af tegen een oude screamer als mijn TS-9. Mijn grootste persoonlijke bezwaar tegen de Maxon zit in die TBP-schakeling: hij voelt anders bij het schakelen ( en ik ben al sinds 82 gewend aan de standaard Ibanez schakeling..kon er niet echt aan wennen.)

De verschillen tussen de OD 808 en TS-9 zullen ook klein zijn. Mogelijk dat de een je meer aanspreekt dan de ander. maar echt vergelijken kan eigenlijk alleen naast elkaar, met dezelfde gitaar en amp en zo.. en zelfs dan kan een verschil veroorzaakt worden door de batterijen, de volgorde waarin ze staan, de stand van de maan en eb en vloed of de totale toestand van hemel en aarde.. :)

Vraag
4 december 2011, 02:11
Bedankt voor het advies!

Als de Maxon OD-9 en de Ibanez TS-9 zo weinig van elkaar verschillen, kan ik net zo goed op zoek gaan naar een tweedehands Ibanez'je. Die zie ik vaak genoeg langskomen op Marktplaats etc.

MegaDrive
4 december 2011, 03:02
Ik ben niet al te lang geleden ook aan het shoppen geweest voor een OD pedaal en daarbij een hoop pedalen vergeleken. Als je de OD 808 te 'smooth' vindt dan zou je de OCD Fulltone overdrive eens kunnen proberen, die heeft net wat meer 'bite'. Voor mij viel die daarom af, maar misschien is het juist wat jij zoekt. Succes!

the sure thing
4 december 2011, 03:22
Eeehhhh... De OCD is echt iets heeeeeeeel anders....

Dirk_Hendrik
4 december 2011, 12:30
Eeehhhh... De OCD is echt iets heeeeeeeel anders....

+1
Er zijn ook nog steeds hele volksstammen die een Iba SD9 betitelen als een harde TS. Hebben geen reet met elkaar te maken behalve het merkje maar goed.

zoon van Piet
4 december 2011, 12:41
Bedankt voor het advies!

Als de Maxon OD-9 en de Ibanez TS-9 zo weinig van elkaar verschillen, kan ik net zo goed op zoek gaan naar een tweedehands Ibanez'je. Die zie ik vaak genoeg langskomen op Marktplaats etc.

Nou... de huidige Ibanez is niet meer van Maxon. En hij schijnt geleverd te worden met een printplaat van vloeipapierdikte. Daar is niet iedereen blij mee en ik kan me voorstellen dat het niet hufterbestendig is. De Maxon is een duurder, maar misschien toch ook beter alternatief..

De reputatie van de SD-9 komt voort uit het eerste boek over pedalen: Stompbox, van Art Thompson. Daarin werd de SD-9 omschreven als het gemene broertje van de TS. Wellicht zit daarin de vergelijking, die is blijven hangen. Qua sound hebben ze weinig gemeen, al heeft de SD-9 wel het dynamische vermogen van de TS, hij kan echt clean worden als je volume pot terugdraait ( en niet op humbuckers speelt..).
Broertjes of niet: ik vind ze samen geweldig..

MegaDrive
4 december 2011, 18:00
Eeehhhh... De OCD is echt iets heeeeeeeel anders....

Ja, inderdaad, excuus, ignore post. Ik heb toen een stuk of 10 pedalen vergeleken en haal de boel nu blijkbaar door elkaar...

Dirk_Hendrik
4 december 2011, 18:15
De reputatie van de SD-9 komt voort uit het eerste boek over pedalen: Stompbox, van Art Thompson. Daarin werd de SD-9 omschreven als het gemene broertje van de TS.

In Arts boek staan meer mooie verhalen die rechtstreeks en zonder verificatie van het net geplukt lijken. Idem voor het mooie boek van Dave Hunter. Wat dat betreft is in die categorie het, ook niet geheel foutloze, boek van meneer Tom Hughes en z'n knuffelmaatje Analog Mike Pierra toch het beste,

zoon van Piet
4 december 2011, 20:00
Mee eens, Hughes is het beste. Dat van Art Thompson was een gemiste kans, het was het eerste boek over pedalen en daar had ie wat meer van kunnen maken. Maar omdat internet toen nog nieuw was, denk ik dat die 'mooie verhalen die rechtstreeks en zonder verificatie van het net geplukt' eerder rechtstreeks uit zijn boek op het web gepleurd zijn. Destijds waren als ik me goed herinner eigenlijk alleen de sites van Analogman en Rg Keen actief. Al het andere is van later datum. en internet is een mooi medium om met andermans veren te pronken.

Dirk_Hendrik
4 december 2011, 21:28
Vergeet Jack Orman niet Broer van Bertus,

http://www.muzique.com/

zoon van Piet
4 december 2011, 22:11
Ja, klopt, jack moge we niet vergeten.
Maar Art was wel de man die alles in gang bracht, met dat boek en meer nog met zijn Stompbox Stampede artikel in Guitar Player in juni 1995. Voor dat artikel was ik een wereldvreemde mafkees, uitgelachen omdat ie ouwe rotzooi verzamelde.. Na juni 1995 was ik een ubercoole vintage stompbox collector.. :)

In 1997 kwam Art met zijn boek. Internet was nog goeddeels leeg, er waren nauwelijks fora en enkel een paar sites voor maniakken als ikke..

Rowan
6 december 2011, 15:06
Ik heb ervaring met de Maxon OD-9 van AnalogMike, inc 808 en Silver mods. Fantastisch apparaat, klinkt niet als "effect", heel transparant.

Ook een keer vergeleken met een Ibanez TS9, geen competitie. Vergeleken met de OD-9 was de TS9 een erg vervuild geluid, die duidelijk aan staat.

http://www.buyanalogman.com/Maxon_OD_9_808_Mods_p/am-maxon-od-9-mods.htm

Gaat je wel een paar knaken kosten.

zoon van Piet
6 december 2011, 15:37
of je doet het effe zelf, voor een paar kwartjes..

Hendriks
6 december 2011, 16:49
Ik heb de OD 9 pro+ , zie en hoor de verschillen:

http://www.youtube.com/watch?v=Cu22N450I5U

Vraag
6 december 2011, 17:35
Ik heb de OD 9 pro+ , zie en hoor de verschillen:

http://www.youtube.com/watch?v=Cu22N450I5U

Ik hoor het verschil, maar door filmpjes op youtube ben ik niet over te halen. Hij gebruikt een andere gitaar, andere kabels, andere amp en ga zo maar door.
Maar even terug naar de vergelijking tussen de twee tubescreamers, dit zijn dus de voor en nadelen:

Maxon OD-9: vreemde switch(?), klinkt beter dan de Ibanez'jes van nu(?)
Ibanez TS-9: Printplaatje is vernieuwd en dun, niet hufterproof.

Hendriks
6 december 2011, 18:04
De "vreemde switch"boost de mids met 3 db .

zoon van Piet
6 december 2011, 18:34
Ik denk dat Vraag meer doelt op mijn opmerking over de 4pdt switch van deze Maxon-pedalen.
Dat ik dat ding raar vond voelen, zal meer aan mij liggen: ik trap al bijna 30 jaar ibanez en deze reageert anders. De Maxon-switch is geen onding of zo, hij werkt prima.
Maar of de gewone Maxon OD-9 beter klinkt dan de Ibanez TS-9, kan ik niet bevestigen uit eigen waarneming. ik hoor geen noemenswaardig verschil.

Vraag
6 december 2011, 18:50
Ik denk dat Vraag meer doelt op mijn opmerking over de 4pdt switch van deze Maxon-pedalen.
Dat ik dat ding raar vond voelen, zal meer aan mij liggen: ik trap al bijna 30 jaar ibanez en deze reageert anders. De Maxon-switch is geen onding of zo, hij werkt prima.
Maar of de gewone Maxon OD-9 beter klinkt dan de Ibanez TS-9, kan ik niet bevestigen uit eigen waarneming. ik hoor geen noemenswaardig verschil.

Ja, dit was eigenlijk meer waar ik op doelde.

Dat de mids ook geboost worden bij tubescreamers weet ik, en je hoort dit ook als je het effect gebruikt.

Mijn vraag is nu: zijn er ook overdrives die dat niet doen? Ik speel namelijk meer rhythm, slag en deuntjes, en niet echt uitgebreide solo's. De Ibanez klonk toen ik hem probeerde goed, maar nou weet ik niet meer precies of hij modderig werd tijdens akkoordenwerk. Ik heb op dit moment een cleane sound en een distortion sound (RAT 2, is eigenlijk ook te lomp om echt rhythm in mijn stijl op de spelen), maar ik wil nog een sound waarbij de clean iets wordt geboost en net wat 'viezer' klinkt, maar toch zijn dynamiek en duidelijke sound behoudt. Wellicht gewoon een Boss SD-1 pakken?

zoon van Piet
6 december 2011, 19:02
nee, nooit die Boss pakken. Die wordt veel te modderig..

Mogelijk heeft een moderne ge-update versie van de screamer, zoals die Maxon OD 9 pro+ (http://www.maxonfx.com/Nine_OD9Plus.php) voor jou aansprekende voordelen, hij lijkt me cleaner en heeft geen midhump, zeggen ze.
( voor mij zou het niks wezen, maar ik ben oldskool. ;) .)
Maar dat de ibanez modderig zou worden bij akkoorden, kan ik me niet voorstellen - tenzij je amp op full blast destruction staat afgesteld..

onrust nv
6 december 2011, 23:25
Probeer een Tokai te pakken te krijgen op de oude harmonycentral user reviews werd hij al als een betere tubescreamer genoemd dan de ibanez/maxon TSen. De nieuwe reviews zijn een beetje mager kwa info.

http://www.harmonycentral.com/products/98909

Midwolda
7 december 2011, 00:26
Een OD-3 op lage gain setting? Works for me.

zoon van Piet
7 december 2011, 11:42
Probeer een Tokai te pakken te krijgen op de oude harmonycentral user reviews werd hij al als een betere tubescreamer genoemd dan de ibanez/maxon TSen. De nieuwe reviews zijn een beetje mager kwa info.

http://www.harmonycentral.com/products/98909

Ja, da's best een leuk ding. maar om nou te zeggen dat ie beter is dan een TS..? Hij lijkt er niet eens op..
En persoonlijk zou helemaal gek worden van dat paramid/frequency gedoe, dat is echt voor knoppofielen. ;)