PDA

View Full Version : Akoestische gitaar opnemen met 2 microfoons.



Ernest01
2 december 2011, 17:10
Wat zijn de 'voordelen' van het opnemen van een akoestische gitaar met 2 microfoons ? Heb begrepen dat je dan een stereo effect krijgt natuurlijk, maar wordt het geluid van de gitaar er ook voller van ?

Ik heb nu een Samson C01 USB condensator mic, die goed bevalt.
Dus als het beter is met 2 mics op te nemen, dan er eentje bijkopen, of zijn er speciale setjes in de handel. Setje, dat ook meteen een houder heeft waar je ze in kunt doen. (heb maar 1 standaard, met hengel, dus zo'n houder zou handig zijn)

Gaarne jullie advies.

bass blom
2 december 2011, 17:58
luister zelf maar eens met 1 oor dan hoor je het meteen :D

Harald
2 december 2011, 19:16
Er zijn wel speciale houders voor xy opstelling, die je op één statief zet.

Maar of je met één of meer microfoons opneemt hangt ook een beetje af van wat je wil. Als het een slaggitaar binnen een bandarrangement is is één microfoon misschien wel handiger zelfs. Voor een solo opname van een akoestische gitaar (zeg maar wat ik doe, zie sig) zou ik toch echt met minimaal 2 microfoons opnemen. Dan is het toch wel fijn als er behalve de kunstmatige galm nog wat meer stereobeeld is.

Ernest01
2 december 2011, 19:31
luister zelf maar eens met 1 oor dan hoor je het meteen :D

Dat zou al een verbetering zijn.... meestal luister ik met een half oor.... :soinnocent:

Ernest01
2 december 2011, 19:33
Er zijn wel speciale houders voor xy opstelling, die je op één statief zet.

Maar of je met één of meer microfoons opneemt hangt ook een beetje af van wat je wil. Als het een slaggitaar binnen een bandarrangement is is één microfoon misschien wel handiger zelfs. Voor een solo opname van een akoestische gitaar (zeg maar wat ik doe, zie sig) zou ik toch echt met minimaal 2 microfoons opnemen. Dan is het toch wel fijn als er behalve de kunstmatige galm nog wat meer stereobeeld is.

Dan ga ik eens op zoek naar zo'n houder en extra mic, want het is inderdaad de bedoeling solo op te nemen.
Dit zal het geluid van de opname dan ook wat 'voller' maken, neem ik aan ?

bass blom
2 december 2011, 19:38
zeker weten!

N.D.
2 december 2011, 19:38
Crap in is crap uit natuurlijk. Een gitaar die van zichzelf niet vol en mooi klinkt gaat dat niet ineens doen als je 2 microfoons gebruikt. Maar als ik zo naar je signature kijk, denk ik dat dat geen probleem is ;)

Ikzelf vind een XY opstelling toch wel 't mooist klinken vaak. Dus ik zou op zoek gaan naar 2 mooie kleinmembraammicrofoons.

bass blom
2 december 2011, 19:39
zeker weten!
nog een keer voor in je andere halve oor :mad:

bass blom
2 december 2011, 19:40
maar usb.. check wel ff of dat kan, twee daarvan gebruiken, kon wel eens lastig worden met drivers enzo..

Ernest01
2 december 2011, 19:44
Ikzelf vind een XY opstelling toch wel 't mooist klinken vaak. Dus ik zou op zoek gaan naar 2 mooie kleinmembraammicrofoons.

Heb je een suggestie voor microfoons ? (voor USB dan)

Ernest01
2 december 2011, 19:47
maar usb.. check wel ff of dat kan, twee daarvan gebruiken, kon wel eens lastig worden met drivers enzo..

Ik gebruik Audacity 1.3 voor opnames. En kan 2 input channels kiezen.
Wordt het dan toch nog lastig ?

N.D.
2 december 2011, 19:48
Heb je een suggestie voor microfoons ? (voor USB dan)

Nee, eigenljk niet. Zal me niets verbazen als er nieteens USB kleinmembraams zijn. Sowieso wil je niet 2 microfoons, allebei met USB gebruiken lijkt me, beste daarvoor is gewoon een losse interface met 2 microfoontjes.

Maar wat is je budget?

Ernest01
2 december 2011, 19:50
Nee, eigenljk niet. Zal me niets verbazen als er nieteens USB kleinmembraams zijn. Sowieso wil je niet 2 microfoons, allebei met USB gebruiken lijkt me.

Wat is je budget?

Dus beter mics met phantom voeding ? (en additionele equipment)
Budget... 200 euro.

N.D.
2 december 2011, 19:56
Dus beter mics met phantom voeding ? (en additionele equipment)
Budget... 200 euro.

Ik zal het even kort proberen uit te leggen. Een usb-microfoon is eigenlijk een microfoon+interface in 1. Dus als jij er 2 aansluit op je computer gaat dat niet echt lekker werken. En met een losse interface kan je alle microfoons aansluiten en combineren. Dus vandaar dat een losse interface + paar kleinmembraampjes de beste oplossing is in dit geval (in mijn ogen).

Nu heb ik zelf geen ervaring met interfaces en microfoons voor die prijs. Maar er werd hier nogal positief geschreven over dit setje:
http://www.thomann.de/nl/samson_c02_kleinmembranmikrofon_stereoset.htm

En een interface met 2 microfooningangen rond de €100 euro moet ook wel te vinden zijn denk ik.

Ernest01
2 december 2011, 20:01
Bedankt voor de uitleg. Is duidelijk.

Ik zal mij eens oriënteren op interfaces. Heb wel het liefst eentje met USB aansluiting, want ik gebruik een laptop.

Harald en Bass ook bedankt voor jullie reactie.

Ernest01
10 december 2011, 18:44
Sinds gisteren een M-audio fast track pro interface en 2 Samson C02 matched pair mics binnen gekregen.
Wat een verschil is dat met een mono opname...
Mooi vol en 'rijk' geluid geeft dat.

Ben er dus heel blij mee en kan aan de slag om diverse opstellingen uit te proberen.

Met dank aan dit forum....:crazyhappy:

Han S
10 december 2011, 20:34
Mooi hé? Nu ook een keer een ORTF (http://www.dpamicrophones.com/en/Microphone-University/StereoTechniques/ORTF%20Stereo.aspx) plaatsing proberen, vinnik mooier dan XY.

Ernest01
10 december 2011, 21:43
Dank je wel voor dit alternatief, Han.
Ga ik zeker uitproberen. :) Fijn, zo'n tip van een pro !