PDA

View Full Version : Wat vraagjes over midi



Brum
2 december 2011, 15:33
Ik heb een aantal vraagjes omtrent midi schakelen. Sinds een tijdje heb ik een Framus Dragon top, die ik middels midi kan schakelen. Wat ik er graag mee zou kunnen, is een kanaal tegelijk met een aantal pedalen kunnen schakelen, dus dat ik een loop maak met bijvoorbeeld kanaal 2 + en boost en reverb. Op die manier zou ik een patch of 5 willen kunnen schakelen. Is dit mogelijk?

Mijn tweede vraag is, ik heb interesse in een Line 6 M5, of iets dergelijks. Ik wil wat experimenteren met voornamelijk bepaalde delays. Kan ik dan middels midi ook een bepaalde patch van de Line 6 tegelijk schakelen met een kanaal van m'n versterker, dat ik dat in een loop zet?

Laatste vraag, wat is een redelijk midi pedaal, niet al te duur, ook geen budget, waar ik een stuk of 5 loops mee kan instellen?

De vragen komen misschien niet al te slim over, maar ik ben echt compleet nieuw met midi.:chicken:

Henri H
2 december 2011, 23:34
Ik ken de Framus niet, maar als die echt midi aanstuurbaar is, dan kan elk midi pedaal dat idd.
Volgens mij kan de M5 ook via midi aangestuurd worden, dus dat zou allemaal moeten kunnen.

Een BOSS (G)FC-50 is een simpele, goede en goedkope controller.
Als je ook losse, niet midi-compatible pedalen in je setup toch via midi wilt gebruiken, kun je kijken naar b.v. Musicomlab of Glab. Die zijn wel een stuk duurder.

DemolitionColorScheme
2 december 2011, 23:44
Even een toevoeging betreffende de Line 6 M-series: die lenen zich èrg slecht voor MIDI. Ik heb heel wat horrorverhalen gelezen toen ik daar naar Google-de. Het blijkt dat dat deel van die M-series niet geheel goed ontwikkeld is. Maar goed, misschien werkt het bij jou gewoon.

Anyways, goedkope klassieke MIDI Controller:
Behringer FCB1010. Niet voor niets een klassieker. Het enige stukje Behringer gear waar ik al 3 jaar mee gig, elke week repeteer en die het ook gewoon nog geheel doet.

Henri H
2 december 2011, 23:48
Ja, die Behringer hoor ik ook goede verhalen over, en al helemaal met de UNO-mod.

Brum
3 december 2011, 12:10
Behringer vind ik toch een beetje al te spannend, al geloof ik jullie op je woord dat ie voldoet.;)

Dat een midi pedaal doet wat ik in m'n hoofd heb ben ik sowieso al heel ver mee, nu alleen nog de keus welke.:)

Meerdere suggesties zijn meer dan welkom!

DemolitionColorScheme
3 december 2011, 19:03
Behringer vind ik toch een beetje al te spannend, al geloof ik jullie op je woord dat ie voldoet.;)

Dat een midi pedaal doet wat ik in m'n hoofd heb ben ik sowieso al heel ver mee, nu alleen nog de keus welke.:)

Meerdere suggesties zijn meer dan welkom!
Dat is gewoon de naam die Behringer draagt. Velen pro's zie ik nog met dat ding touren, kijk bijv. naar good old Textures uit Nederland. Ook buitenlandse artiesten. Het is een MIDI controller, dus qua geluid hoef je niks te verwachten. ;) Hij is iniedergeval stevig.

Brum
4 december 2011, 12:48
Ik geloof je dat dat ding kwalitatief goed is, dus heb ik toch maar even gekeken naar dat ding.;) Hij mag van mij wel wat compacter, zonder expressie pedaal e.d. Hij is me eigenlijk net even te groot.

Ik stel m'n vraag bij deze bij, ik zoek een zo compact mogelijk midi pedaal, waar ik +/- zo'n 5 patches kan bewaren en die tegelijk de kanalen van m'n Framus kunnen schakelen.

Ik zit er aan te denken om Shiney ook 's te mailen, kijken wat die voor me in elkaar kunnen flansen tegen een redelijke prijs.

Brum
11 juni 2012, 12:12
Ouwe discussie, maar ik heb dan toch eindelijk een midi controller op de kop weten te tikken. Het is een G-Lab GSC geworden. Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken!

Brum
12 juni 2012, 08:12
Balen, de verkoper heeft me gemaild en heeft bij het testen een defect geconstateerd. Waarschijnlijk is hij door de vorige verkoper ook niet geheel ingelicht en heeft het pedaal zelf verder weinig tot nooit gebruikt. Het geld is netjes terug gestort en hij heeft me aangeboden om het pedaal voor €25,- over te nemen. Op zich heel netjes.

Het probleem met het pedaal is dat de controlelampjes 'power fail' en '9v overload' al bij geringe belasting van de 9 volt outputs gaan branden. Bovendien maakt één van de schakelrelais binnen in het apparaat af en toe een vreemd geluid.

Vraag is ook, is dit makkelijk te verhelpen en weet iemand misschien een adresje, liefst in de buurt van Breda? Ik ben namelijk geneigd om het pedaal alsnog over te nemen...

Brum
12 juni 2012, 18:49
Niemand?..

Brum
19 juni 2012, 16:59
Ik heb nog een vraagje omtrent de bekabeling. Achterop m'n versterker zit een midi in en een midi thru. Ik heb toch alleen de midi in nodig om een G-Lab GSC op aan te sluiten?

peter_heijnen
19 juni 2012, 18:13
Je hebt idd alleen de in nodig. De thru lust het midi signaal door naar een ev volgend midi apparaat.

Brum
19 juni 2012, 18:28
Oké, bedankt!:)

Nu alleen nog een oplossing zien te vinden van 5 pins naar 8 pins, maar daar zullen ook wel weer verloopjes voor zijn neem ik aan.

Brum
20 juni 2012, 16:18
Oké, nog één vraagje dan en dan houd ik op met zeuren... Ik dacht dat ik vrij makkelijk aan een 8 pin midi kabel zou komen, een metertje of 5/6 en dan een verloopje voor naar de G-Lab, die een 5 pin ingang heeft. Ik ben dan ook echt een leek op dit gebied en kom er achter dat het vinden van de juiste kabel(s) nog niet zo heel makkelijk is, als in niet te vinden.:chicken: Ik heb Baxshop gemaild en die konden er ook niet zo 1, 2, 3 uitkomen. Wel hebben ze Framus, waar mijn versterker van is, een mail gestuurd (wat ik meer dan netjes vind), dus wellicht dat daar nog wat uit rolt. Ook heb ik G-Lab gemaild, maar daar heb ik tot op heden nog geen antwoord van ontvangen.

Weet iemand welke kabel(s) ik moet hebben? Ik kom er echt niet uit.

Brum
22 juni 2012, 13:38
Niemand?:( Ik zou graag dit weekend willen beginnen met het instellen van de G-Lab en m'n versterker en pedalenbordje en zo...