PDA

View Full Version : Actie versus Snaardikte...



Gerth
2 december 2011, 14:01
Kan het ergens kloppen dat je de actie bij dikkere snaren (bv. een 012 tov een 010) lager kan houden zonder gekletter of andere bijgeluiden bij strummen of het hardere vingerwerk, omdat de spanning sowieso hoger ligt dan bij de dunnere en de snaren dus minder "wijd" trillen, en is dit dan ook niet het eventuele antwoord op de vraag waarom sommige gitaren met dikkere snaren gemakkelijker spelen dan andere met dunnere?...

Alvast bedankt voor de feedback!

Eygen
2 december 2011, 14:22
Ja, dat klopt, als je dezelfde stemming gebruikt natuurlijk. Een bijkomend nadeel is dat de sustain iets korter is met zulke hoge spanning.

Veel gitaristen gebruiken echter dikkere snaren om hem lager te kunnen stemmen, dan is de snaarspanning natuurlijk weer lager, en dan moet de actie weer hoger (maar heb je wel meer sustain).

Gerth
2 december 2011, 14:29
Dat was snel en duidelijk... bedankt!

En ik bedoel idd met dezelfde stemming, en zeker geen extreem dikke snaren om ze nét laag te kunnen stemmen.

Ik heb setje 10-47 op mijn Seagull... zou het dan kunnen dat ik met pakweg een setje 12-53 de actie nog lager zou kunnen krijgen, of houd ik best de dunnere, zolang de klank mij bevalt?

-Martijn-
2 december 2011, 14:45
10-47, dat is wel heel erg dun!
Ik zou in ieder geval eens iets dikkere snaren proberen om het verschil te horen. ;)

Eygen
2 december 2011, 15:11
Ik gebruik anders .10 op al m'n gitaren (behalve nu eentje met .14 maarja die staat in B...).
De dunheid valt dus best mee.

LaurentB
2 december 2011, 17:29
... of het hardere vingerwerk...

Zeg, dit is een fatsoenlijk forum!

Gerth
5 december 2011, 20:47
Ik gebruik anders .10 op al m'n gitaren (behalve nu eentje met .14 maarja die staat in B...).
De dunheid valt dus best mee.

Inderdaad, vind dat setje 10 ook zeker niet te dun op de Seagull... ik vind de verhouding hoog en laag beter in evenwicht en nu is het tenminste mogelijke deftig te benden in een solootje...

Git Aar
5 december 2011, 22:16
Interesant onderwerp.
Misschien toch eens een setje 12 proberen ipv 11. Topkammetje beetje uitvijlen, gebruik ik die vijlen ook nog eens een keer.
Alleen wel een nieuwe topkam als het niet bevalt :confused:

Gerth
6 december 2011, 12:21
Interesant onderwerp.
Misschien toch eens een setje 12 proberen ipv 11. Topkammetje beetje uitvijlen, gebruik ik die vijlen ook nog eens een keer.
Alleen wel een nieuwe topkam als het niet bevalt :confused:

Bedankt voor het compliment... ;)

Da's natuurlijk nog radicaler, vijlen aan die topkam... toch maar beter eerst zeker zijn dat de brugkam optimaal staat, als je 't mij vraagt.

Even terzijde:

Dit topic is natuurlijk enkel van belang voor diegenen die graag een zo laag mogelijke actie bespelen, anders maakt de spanning niet zo veel uit wat het "kletteren" betreft, dacht ik zo