PDA

View Full Version : Alleen een plug ipv footswitch?



Mries
2 december 2011, 13:59
Ik heb een Fender Blues Deluxe reissue versterker waarvan ik de reverb altijd aan heb staan, het drive kanaal niet gebruik en dus het (grote en lompe) pedaal niet gebruik. Kan ik nou gewoon een jackplug zo solderen dat de schakeling constant contact maakt en ik het pedaal niet meer nodig heb? Het pedaal beschikt over 2 knoppen met een ledje.

bass blom
2 december 2011, 14:00
kan het pedaal open? dan daar hardwiren.

ah je gebruikt het pedaal niet.
ja dan zou het kunnen, alleen wat voedt dat ledje?

Mries
2 december 2011, 14:10
Mijn idee is dus om er alleen een plug in te hoeven steken. Maar ik zit idd met de voeding van dat ledje.

bass blom
2 december 2011, 14:13
zit het pedaal met 1 plug aangesloten? stereo?

Mries
2 december 2011, 14:16
1 mono-plug, 2 switches + led op het pedaal.

bass blom
2 december 2011, 14:23
dan kun je dus niet zomaar een kortgesloten plug er in duwen dan gaat de voeding van de led naar god.
en het doet denken dat er in het pedaal meer zit dan 2 switches en een led.

Midwolda
2 december 2011, 14:47
Eeeeh... dan kun je toch gewoon die footswitch NIET aansluiten en het channel kiezen op de frontplate?
En de reverb staat dan toch ook altijd aan (tenzij je de knop op 0 zet)?


dan kun je dus niet zomaar een kortgesloten plug er in duwen dan gaat de voeding van de led naar god.
en het doet denken dat er in het pedaal meer zit dan 2 switches en een led.

Klopt, er zit een klein PCB'tje in die footswitch en de boel wordt gestuurd met spanningsverschillen als ik me niet vergis.

Mries
2 december 2011, 15:15
De reverb op mijn amp werkt niet zonder het pedaal, anders vroeg ik het niet.......
Maar dan zit er dus niets anders op dan het pedaal mee te nemen.

flo123
2 december 2011, 18:53
Wat gebeurt er als je er een open jackplug in duwt (een patchkabeltje of zo)?
Welk kanaal is dan gekozen en staat reverb dan aan of uit?
En als je die plug er dan uit trekt en er weer in stopt?

cluseau
2 december 2011, 18:55
Maar dan zit er dus niets anders op dan het pedaal mee te nemen.

Nee hoor, als je in de plug maar dezelfde situatie creeerd als in het pedaal.

flo123
2 december 2011, 19:13
Volgens het schema wordt er een wisselspanning gebruikt om te kiezen tussen kanaal en reverb.
- De positieve spanning ervan zorgt voor de kanaal keuze: Aanwezig = Clean, afwezig = Drive.
- De negatieve spanning ervan zorgt voor de reverb keuze: Aanwezig = Reverb-OFF, afwezig = Reverb-ON.
Met eenvoudige diodes wordt gezorgt of deze spanningen wel of niet aanwezig zijn.

Als je Clean en Reverb-ON wilt, kun je een plug erin stoppen met 1 diode: Anode naar Tip en Kathode naar Sleeve.

Hmmm ... dan leid ik daaruit af dat "by default" Reverb-ON zou moeten zijn, zie CR6 in schema ... Is dat ook zo?