PDA

View Full Version : Wampler & Crush the Button exclusive: Crush - OD pedaal in de oude 70ies Orange stijl



DemolitionColorScheme
2 december 2011, 12:29
Niet alleen hebben de heren van Crush the Button (http://www.crushthebutton.com/) een geheel nieuwe site en systeem, ze vieren dit door enkele leuke give-aways en een exclusief pedaal om dit evenement te vieren.

http://crushthebutton.com/assets/products/3134/product/Wampler%20Crush%20photo.jpg?1322815957

De Wampler Crush (http://crushthebutton.com/products/wampler-crush-limited-edition) is door Brian Wampler van Wampler Pedals gemaakt en is geïnspireerd door de oude 70ies Orange amps. Er zijn er maar 100 van gemaakt en dat zal zo blijven. Een klein leuk iets om een nieuwe start te vieren. Niets meer, niets minder.

Tegenwoordig kun je overigens bij CtB ook tweedehands pedalen/etc. kopen, iets wat ik persoonlijk zelf wel een goed initiatief vind.

Geen gekke zooi door iets in Amerika te bestellen. Crush the Button zijn al enkele tijd bezig om Europa te voorzien van de nieuwste pedalen.

Gelieve dit niet te zien als spam of wat dan ook. Als het één Europese DIY zaak is die ondersteund mag worden, dan zijn het deze Belgische broeders wel.

The Lo Lands
8 juni 2013, 20:24
Afgelopen week, wat ik denk was de laatste online beschikbare 'Crush the Button' pedaal van Wampler gekocht. Ik ben al jaren een echte Orange amp speler en onlangs had ik sluiting in één van mijn eindbuizen waardoor ik mijn amp een x-aantal dagen kwijt was. Aangezien ik verder geen high-gain pedaal heb vond ik het wijs een soort 'vervanger cq backup' voor mijn Orange amp in pedaalvorm aan te schaffen. Er is redelijk wat over de Crush online te vinden en ben na een aantal dagen van spelen met dit Orange-amp-in-a-box pedaal toch al erg in mijn nopjes. De structuur van de gain heeft absoluut een Orange flavour! Het pedaal is iets scherper en minder romig als de amp maar ik had ook niet verwacht dat het pedaal mijn Rockerverb drive tot in de details kan benaderen. Het geluid is in zekere zin te vergelijken met een silicon fuzz/distortion maar met de gemakken van een Germanium fuzz. Schoont goed op met je volumeknop en reageert dynamisch wbt je aanslag. Na wat testen heb ik besloten het pedaal op 12 Volt te voeden ipv 9 Volt. Het geeft het pedaal net ff wat meer air en definitie op de lage snaren bij het spelen van riffs. 18 Volt vond ik echt teveel van het goede.

Er zijn er maar 100 van gemaakt wat op zichzelf al uniek is. Bij een volgend defect aan mijn Orange amp durf ik met gemak de Crush the Button als tijdelijke high gain backup te gebruiken!

The Lo Lands
11 juni 2013, 10:41
Gisteravond met mijn band met het Crush pedaal geoefend over een Fender Bandmaster head met een Fender 4x12" cabinet. De Crush moest zich bewijzen voor slag alswel solo's en hield zich goed staande en prikte prima door de mix heen. Het heeft niet de authoriteit en push van de drive uit mij Orange Rockerverb 50 amp maar qua structuur en sound komt het goed overeen. Bij gebruik met mijn Orange amp en drive is de Crush een zeer bruikbaar 3e kanaal. Zelf vind ik de Crush in de lagere gain settings (tussen 9 - 1 o'clock) het beste tot zijn recht komen. Vanaf 1 uur wordt het wel erg veel gain waardoor je de structuur en korrel gaat missen. Dit is uiteraard smaak en voor sommigen stijlen muziek zou deze hogere gain settings bruikbaar zijn :-)

Als ik het pedaal een cijfer zou moeten geven tussen 0 en 10 dan geef ik het een 8,5.

Fuhgawz
12 juni 2013, 10:16
Wacht eens even. In de topictitel staat dat die Crush een oude 70s Orange zou benaderen. Jij zegt echter dat het qua jouw Rockerverb benadert. Maar, oude Oranges klinken toch heel anders dan nieuwe Oranges? Hiermee wil ik je pedaal niet afkraken hoor, hij zal ongetwijfeld goed klinken, maar ik vraag me dan wel af in hoeverre deze Crush daadwerkelijk iets te maken heeft met de sound van een oude Orange.

Tristan
12 juni 2013, 11:44
Grappig, dat is precies wat ik ook dacht. :)
Als 'ie al niet helemaal de dynamiek van de Rockerverb benadert dan weet ik het ook niet eerlijk gezegd.
Er zijn inmiddels overigens wel meer pedaaltjes op de markt die claimen de (oude) Orange sound te benaderen, de Earthquaker Devices Monarch bijvoorbeeld.

The Lo Lands
12 juni 2013, 12:33
Wacht eens even. In de topictitel staat dat die Crush een oude 70s Orange zou benaderen. Jij zegt echter dat het qua jouw Rockerverb benadert. Maar, oude Oranges klinken toch heel anders dan nieuwe Oranges? Hiermee wil ik je pedaal niet afkraken hoor, hij zal ongetwijfeld goed klinken, maar ik vraag me dan wel af in hoeverre deze Crush daadwerkelijk iets te maken heeft met de sound van een oude Orange.
Dit is de tekst van TS en als je online gaat lezen is de Crush een combinatie van vintage en moderne Orange versterkers!

Van de Wampler website: Versatility, as usual, was one of the foremost design goals when Brian sat down to make this pedal. It isn't aimed specifically at getting '70s tones, or '90s tones, or sounds from the new millennium. Rather, with ample control offered by the powerful three-band EQ and a fully usable range of gain on the knob, Brian wanted to be sure that fans of classic citrusy amps could get their juicy fix, and fans of the modern, super-crushed tones are equally well-served. It can even get into the range of sounds usually reserved for an amp with an overdrive up front if you raise the gain!

Ik heb zelf geen vintage Orange en kan dus hiermee geen vergelijking maken. In de lage gain settings zou deze een vintage Orange benaderen aangezien de sound lekker crunchy en dynamisch is. In de hogere gain settings kun je over-the-top stoner sounds maken.

In vergelijking met mijn Rockerverb constateer ik de beperkingen van een pedaal. Ik zeg met enige reservering dat dit in mijn beleving geen amp-in-a-box is maar een Orange flavoured distortion pedaal aangezien het niet één type amp wil benaderen. De andere kant is dat ik nog NOOIT een distortionpedaal heb gehad die mijn Rockerverb drive kan tippen!! Buizenoversturing is gewoon het lekkerste. Nadeel is alleen dat je volume wel aardig open moet, een clean amp met dit pedaal kan op lage volumes al lekker oversturen.

En wbt afkraken van dit pedaal kan ik zeggen 'be my guest'. Baseer dit alleen op eigen ervaring. Ik deel hier mijn ervaring en probeer wel kritisch te blijven. Hoe vaak lees ik hier niet 'dat pedaal heb ik ook, klinkt echt vet beter dan...' Dit pedaal klinkt ook heel vet maar vervangt niet direct een Orange amp. punt ;-)

Klinkt dit 70's dan...


http://youtu.be/UUuQYJpoWC0